Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




32 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2020, 12:06 
8. Race for the Galaxy (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Ook bij ons in huis kwam soms de doos van Friesche Velden op tafel. We legden dan alle dieren en goederen klaar en keken vervolgens vertwijfeld naar de enorme hoeveelheid spelmateriaal. Daarna pakten we het spelregelboekje erbij, wierpen er een blik in, en pakten de doos ten slotte ontmoedigd weer in. Om een ander, korter spel op tafel te leggen.
Zo ging het eigenlijk steeds sinds deze aankoop. We hebben genoeg stevige tweepersoonsspellen in huis en dus bleven de Friesche Velden toch weer ongebruikt in de kast liggen. Mooie doos wel, met dat lichte blauw, de wolken en de meeuwen. Maar een vrij nutteloos uitzicht, zeg maar, en zo'n doos gaat je ook terug aanstaren op den duur.

Een aantal mini recensies in de spellendatabase van BSM gaf ons toch weer moed. Anderen hadden dat ook in het begin. Het lag niet aan ons. Doorzetten maar dus. Nu écht. Weer die doos open. Pfff wat een hoop zooi toch... ik was alweer halverwege opgeven en loerde alweer naar 7 Wonders duel, en Patchwork... hoe lang hadden we dat alweer niet gespeeld? Maar mijn dochter van elf pakte enthousiast door deze keer. Ze liet zich niet weer afschepen met Targi, of Catan kaartspel. Zij is sowieso al fan van Rosenberg en minder van Teuber, maar dit terzijde. Ze rook natuurlijk ook een late bedtijd. Met chocolade versnaperingen. Ik gaf toe. Licht chagrijnig, dat wel. Het duurde vijf uur lang om precies te zijn. Toen hadden we dat verdomde Friesche Velden eindelijk een eerste keer gespeeld. En was het half een 's nachts. En de chocolade allang op.

Afbeelding

Vanzelf ging het spelen niet. Althans niet bij mij. Ik had eerlijk gezegd geen idee waar ik mee bezig was. Al die karren, dieren, ambachten, huizen, goederen, reisdoelen: ik was goed de weg kwijt en greep bij elk wissewasje naar dat nogal wijdlopige boekje. Met af en toe dat getekende vingertje van Uwe. Ergernis!
Wat doet die ploeg nou eigenlijk? Of die turfboot? En wat heb ik nou aan al die lappen stof? Thematisch allemaal leuk enzo, maar wat moet je ermee? En die fuiken en scheppen en werkbanken en schraapmessen en bijlen en wat al niet meer? Kom op zeg.

Mijn dochter had er minder problemen mee. Die speelde lekker intuïtief en soepel. Bijna neuriënd. Stak bijtijds haar turf uit het veen, kocht op het juiste moment de kar, maakte in een handomdraai kleding van lappen en bouwde de goede huizen. Ik zat erbij, keek ernaar en had geen idee. En was elke keer nét te laat. Met alles. Of ik deed iets wat meer kostte dan het opleverde. Ook handig. Mijn dochter maakte me dan ook lekker in. Met boter en suiker, zou die Arlese rotboer zeggen.

Hoewel: 'inmaken'? Ze had ruim meer punten dan ik, maar eigenlijk is Friesche Velden geen spel van 'inmaken'. Want zoveel interactie is er niet. Als je dát wilt, dan moet je Friesche Velden niet spelen. Rustig bouw je aan je eigen dorpje, en voor elke actie die door de ander geblokkeerd wordt, heb je een alternatief. Veel alternatieven. Die ook goed werken. Dijken verleggen en schaapje erop. Veen cultiveren en turf steken. Vlas verbouwen, linnen maken, naar de stad ermee voor kleding of eten. Toe maar, het kan niet op, alles kan.

De interactie is er wel, maar bij Friesche Velden zit hem dat meer in de communicatie met je medespeler over wat je allebei doet. Dat levert nogal koddige gesprekken op. "Ik ga maar eens naar Bremen denk ik. Wat kleding verkopen ofzo"... "Ja joh, doe dat, kun je eindelijk die kerk bouwen".... "Eh... duh-uh... als ik hout heb wel ja, maar jij bent dat hout al aan het hakken"... "Je hebt toch geen kar voor al dat hout, meis, dus tijd zat"... "Van de winter maar dan ". En zo dus twee uur lang. Want ons tweede spel duurde gelukkig geen vijf uur meer.

Ikzelf vind Friesche Velden misschien niet het beste tweepersoonsspel. Het klaarzetten duurt te lang en waar is folded space als je hem nodig hebt? Er zijn teveel regels nodig en teveel ruimte op tafel voor de overdaad aan spullen. Het spel duurt eigenlijk net te lang. "Waar 'te' voor staat, is niet goed" en "overdaad schaadt". Ik hoor die boer uit Arle weer, of zijn opa. Hij heeft gelijk.

Aan de andere kant is Friesche Velden thematisch dik in orde. Een lofzang op het Friesche boerenbedrijf. Kom daar nog eens om in deze tijd. Bovendien zit je urenlang samen te bouwen en te puzzelen met prachtig materiaal. Na een paar spellen (een spelletje kun je dit niet noemen) komt dat aardig boven drijven. De tafel oogt sympathiek ook nog. Als mijn dochter lang nadenkt, speel ik met de koetjes. En tot slot heb je mogelijkheden te over voor de punten, dankzij een toch wel behoorlijk ingenieus actiesysteem voor de economie van je vier boeren.

Maar eerlijk is eerlijk: de belangrijkste reden dat Friesche Velden bij ons gespeeld wordt, is mijn dochter. Niet ik. Maar als je urenlang met je eigen dochter een spel als Friesche Velden mag spelen, waarbij je haar ook nog eens overduidelijk ziet genieten, dan heb je toch een dijk van een spel in huis?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2020, 14:18 
2. Concordia (2013)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Vooral de laatste paragraaf is een waarheid als een Friesche koe.

En dat moet je koesteren!
(Dan doel ik op die quality time met je dochter en niet op die Friesche koe).

Heel leuk geschreven en heel herkenbaar. Sterk spel, uren plezier, maar veel opzet en gedoe. Tja, een Uwe he.

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2020, 15:29 
Veenboer

Berichten: 161
Woonplaats: Nijmegen
Leuk geschreven. :) Tevens ook een prima review om mij te overtuigen Friesche Velden niet te kopen :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2020, 16:09 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Leuk verhaal ennin eerste instantie wel herkenbaar.

Wel paar tips. Koop een sorteerdoos met vakjes. Als je een doos op tafel kunt zetten met diertjes, karrren, akkers en alles erin ben je veel sneller klaar. Ook doen wij per speler alle startmaterialen in een zakje zodat je dat zo uit de doos kan pakken. Scheelt enorm in de het opzetten en de ruimte op tafel.

Daarnaast zien wij wel interactie. Er is echt wel concurrentie op bepaalde populaire velden zoals de werkbanken, het hout en het leem, opwaarderingen en karren kopen. Dit houdt het spannend. Ook sommige gebouwen kun je net voor iemand zijn neus wegkapen.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2020, 20:14 
Avatar gebruiker

Berichten: 2091
Woonplaats: Eindhoven
De Friesche Velden is het eerste spel dat ik gespeeld heb, waarin de liefde voor het onderwerp zo duidelijk doorschijnt in alle details. Ik heb van de Duitse uitgever Feuerland het begeleidende boekwerkje gekregen dat verhaalt over de omgeving en geschiedenis van Arle (de oorspronkelijke titel is Arler Erde, en het dorpje Arle ligt in Ostfriesland, een streek in Niedersachsen, Duitsland). Het is jammer dat 999 dat boekje niet vertaald en bijgeleverd heeft.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2020, 21:00 

Berichten: 85
Jerome schreef:
De Friesche Velden is het eerste spel dat ik gespeeld heb, waarin de liefde voor het onderwerp zo duidelijk doorschijnt in alle details. Ik heb van de Duitse uitgever Feuerland het begeleidende boekwerkje gekregen dat verhaalt over de omgeving en geschiedenis van Arle (de oorspronkelijke titel is Arler Erde, en het dorpje Arle ligt in Ostfriesland, een streek in Niedersachsen, Duitsland). Het is jammer dat 999 dat boekje niet vertaald en bijgeleverd heeft.


Erg interessant boekje inderdaad. De Duitse uitgave is als PDF te downloaden via BGG. De informatie en afbeeldingen zorgen ervoor dat het thema van dit spel nóg meer aanspreekt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2020, 21:30 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Leuk geschreven :thumbup:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Online Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2020, 22:28 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 183
Woonplaats: Terneuzen
Goed verwoord.
Mijn vrouw en ik hebben het een paar keer gespeeld en daar blijft het bij.
De reden om het niet meer te spelen: het duurt erg lang en pas na de puntentelling zie je wie er gewonnen heeft. Tijdens het spel hadden we daar geen idee van (in tegenstelling tot spellen als Catan, Istanbul, Quest for Eldorado om maar wat te noemen).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 16 jul 2020, 08:59 
8. Race for the Galaxy (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Leuke reacties allemaal!

Edwin84 schreef:
Daarnaast zien wij wel interactie. Er is echt wel concurrentie op bepaalde populaire velden zoals de werkbanken, het hout en het leem, opwaarderingen en karren kopen. Dit houdt het spannend. Ook sommige gebouwen kun je net voor iemand zijn neus wegkapen.

Dat is ongetwijfeld waar en daar komen we vast nog achter. De strijd om hout had ik al beschreven, en leem is inderdaad nog erger. De werkbanken interesseren mijn dochter niet zo. Daar zit mijn toekomstige winst, denk ik. :) En ook bij ons zit het startmateriaal in twee aparte zakjes. Rest zit met elastiek en in zakjes gesorteerd. Gaat redelijk. Het is gewoon geen spel dat je even snel op tafel zet. Als je dat eenmaal weet, is dat niet erg natuurlijk.

Jerome schreef:
De Friesche Velden is het eerste spel dat ik gespeeld heb, waarin de liefde voor het onderwerp zo duidelijk doorschijnt in alle details.

Dat is inderdaad wel het melden waard: de liefde die Rosenberg in zijn spellen legt. Er zit een gedachte achter, een verhaal, uitgebreid onderzoek en opgedane kennis, én dus veel liefde...

Phaedros schreef:
De Duitse uitgave is als PDF te downloaden via BGG. De informatie en afbeeldingen zorgen ervoor dat het thema van dit spel nóg meer aanspreekt.

Top, die link. Erg leuk. De vermelding van de Kerstvloed van 1717 geeft eens te meer aan hoe verwant wij zijn met onze oosterburen. Die storm raakte ook bij ons de hele kust, maar met name Friesland en Groningen. Het verleggen van die dijkjes in het spel is dus echt niet voor niets.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 16 jul 2020, 09:04 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Wouw dat dochter de werkbanken links laat liggen.

Bij ons zijn nietnalle upgrades even populair maar die van de houtbijlen en leemscheppen wel. Daarnaast in de laatste ronde kun je toch wat puntjes pakken omdat upgraden ook punten oplevert.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 16 jul 2020, 10:19 
Avatar gebruiker

Berichten: 2091
Woonplaats: Eindhoven
Pura Vida schreef:
Jerome schreef:
De Friesche Velden is het eerste spel dat ik gespeeld heb, waarin de liefde voor het onderwerp zo duidelijk doorschijnt in alle details.

Dat is inderdaad wel het melden waard: de liefde die Rosenberg in zijn spellen legt. Er zit een gedachte achter, een verhaal, uitgebreid onderzoek en opgedane kennis, én dus veel liefde...


In dit geval is het thema zelfs autobiografisch. Het gaat over de omgeving waar zijn familie al generaties woont.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 16 jul 2020, 10:56 
10. Pandemic Legacy: Season 1 (2015)

Berichten: 1437
Woonplaats: Woudenberg
Bert B. schreef:
Goed verwoord.
Mijn vrouw en ik hebben het een paar keer gespeeld en daar blijft het bij.
De reden om het niet meer te spelen: het duurt erg lang en pas na de puntentelling zie je wie er gewonnen heeft. Tijdens het spel hadden we daar geen idee van (in tegenstelling tot spellen als Catan, Istanbul, Quest for Eldorado om maar wat te noemen).


Dat is toch juist leuk? Ticket to Ride, Stenen Tijdperk, Concordia (en nog vele andere) speel je ook niet omdat pas aan het eind blijkt wie er gewonnen heeft? Dat zou m.i. echt wel een gemis zijn. Sterker nog, spellen waar je de winnaar al van mijlenver ziet aankomen zorgen er vaak voor dat spelers die geen kans hebben om te winnen tijdens het spel min of meer afhaken.

Istanbul en El Dorado vind ik overigens allebei wel leuk en duren ook niet zo lang. Maar een lang spel als Caylus en zeker Catan, waar ook alle informatie open is en het geregeld voorkomt dat een of meer spelers de laatste ronden overduidelijk voor spek en bonen meedoen, speel ik liever niet.

Ieder zijn ding uiteraard, maar ik speel het liefst spellen waarbij alle spelers zo lang mogelijk aangehaakt blijven. Door (een deel van) de punten tot het eind verborgen te houden lukt dat meestal wel vrij goed.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 16 jul 2020, 13:51 
9. Earth (2023)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
DeKerstman schreef:
...ik speel het liefst spellen waarbij alle spelers zo lang mogelijk aangehaakt blijven. Door (een deel van) de punten tot het eind verborgen te houden lukt dat meestal wel vrij goed.

Dat vind ikzelf ook juist een van de voordelen van Friesche Velden. Je hebt wel een indruk van hoe je ervoor staat, maar je wéét het niet zeker. Dat houdt iedereen erbij, net als bij de andere voorbeelden die je noemt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 16 jul 2020, 15:46 
(geen ondertitel)
Avatar gebruiker

Berichten: 304
Woonplaats: Driehuis
https://en.wikipedia.org/wiki/Eurogame

Het staat op wikipedia zelfs bij de definities van een eurogame: "no player elimination". Precies een aspect wat mij ook erg aanspreekt. En in die zin spelen sommige eurogames inderdaad wel een beetje vals: je wordt niet letterlijk geëlimineerd, zoals bij Risk bijvoorbeeld, maar in de praktijk wel. Bij sommige spellen kun je zo duidelijk zien dat je er slecht voorstaat en geen kans meer maakt dat je eigenlijk liever ècht geëlimineerd zou zijn waardoor je iets anders kon gaan doen (ik speel veel Ascension als app, dat spel heeft dat probleem ook in een niet onaanzienlijk deel van de potjes, maar is tenminste lekker kort).

Friesche Velden heeft dit probleem inderdaad niet... mooie inspiratie dit topic om die weer eens op tafel te laten komen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 16 jul 2020, 19:16 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Lord Leuber schreef:
https://en.wikipedia.org/wiki/Eurogame

Het staat op wikipedia zelfs bij de definities van een eurogame: "no player elimination". Precies een aspect wat mij ook erg aanspreekt. En in die zin spelen sommige eurogames inderdaad wel een beetje vals: je wordt niet letterlijk geëlimineerd, zoals bij Risk bijvoorbeeld, maar in de praktijk wel. Bij sommige spellen kun je zo duidelijk zien dat je er slecht voorstaat en geen kans meer maakt dat je eigenlijk liever ècht geëlimineerd zou zijn waardoor je iets anders kon gaan doen (ik speel veel Ascension als app, dat spel heeft dat probleem ook in een niet onaanzienlijk deel van de potjes, maar is tenminste lekker kort).

Friesche Velden heeft dit probleem inderdaad niet... mooie inspiratie dit topic om die weer eens op tafel te laten komen!
Die definitie is erg verouderd denk ik. Ze hebben het ook over abstract components.

Laatste tijd zien bij bijvoorbeeld een worker placements de werkers er wel echt als poppetjes uit en niet blokjes of schijfjes meer. Ook hout is vaak een boomstam en goud heeft de vorm van een goudstaaf. Het bord is vaak prachtig geïllustreerd en geld bestaat uit munten.


Omhoog
Online Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
32 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Duo  
 Feed - Onderwerp - Friesche Velden: sessies met mijn dochter  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, Flex

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Friesche Velden



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®