Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




30 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2 personen tactisch
BerichtGeplaatst: ma 29 okt 2012, 20:13 
Locomotief
Avatar gebruiker

Berichten: 38
Woonplaats: Geldrop
in dat geval kan ik wellicht nog eentje aan het lijstje toevoegen het dorp, momenteel de favoriet hier. Wellicht net niet te doen in een uur maar wel een topspel met strategische opties. En het gegeven dat je dorpsgenoten (meeples) doodgaan is ook uniek volgens mij. Succes met uitzoeken. Voor mij de helft van de fun


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: 2 personen tactisch
BerichtGeplaatst: ma 29 okt 2012, 21:11 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Strategisch voor 2 dus. Dat zijn nogal wat titels, en ja, dan zou Puerto Rico een goede keus zijn. Maar bedenk wel dat het in dit spel moeilijker is om, eenmaal achterop geraakt, weer bij te komen. Dat zit nu eenmaal in de aard van een redelijk toevalsloos strategisch beestje: er zijn geen onverwachte gebeurtenissen die een speler die vooraan ligt kunnen intomen. De achterblijver moet het echt hebben van superieure speltechniek of fouten van de kopman, en dat is niet hetzelfde als, ik noem maar wat, het trekken van een serie goede kaarten.

Je schrijft verder dat je zo min mogelijk toeval wilt. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de meeste mensen toeval eigenlijk helemaal niet zo erg vinden; ze vinden het daarentegen erg als het toeval ongecontroleerd huishoudt en ze het gevoel krijgen de controle over hun doen en laten te verliezen. Dobbelen in Ganzenbord is stervenssaai omdat je alleen maar doet wat willekeurige dobbelstenen zeggen dat je moet doen; maar zet een titel als Yspahan of Troyes voor (waar respectievelijk zes en twaalf (!) maal zoveel dobbelstenen worden gegooid) en opeens gaan de spelersoogjes glimmen en is iedereen de dikste maatjes met die onzekere rakkers.

Omdat er vrij veel keus is in wat je zoekt nog wat beperkende vraagjes:
— zijn er onderwerpen die je liggen (of niet)? Is een abstracte titel een bezwaar?
— heb je een voorkeur voor een bepaald spelmechanisme: veilingen, gebiedscontrole, aandelen, groei (klein beginnen en een eigen 'wereldje' opbouwen, zoals je bij KvC Kaartspel en DOS doet), deck building (= Dominion), werkverschaffing, ...?
— hoe lang wil je bezig zijn?
— zijn omvangrijke spelregels een bezwaar?
— ligt het zwaartepunt bij 2 spelers? Of is het aantal spelers een mengelmoes?
— is een vreemde taal een bezwaar?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: 2 personen tactisch
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2012, 18:46 
Joker

Berichten: 8
— zijn er onderwerpen die je liggen (of niet)? Is een abstracte titel een bezwaar?
Een beetje een fantasy setting heeft wel een voorkeur. Of iets met geschiedenis. Sci-Fi vind ik wel leuk, maar mijn vriendin niet.
— heb je een voorkeur voor een bepaald spelmechanisme: veilingen, gebiedscontrole, aandelen, groei (klein beginnen en een eigen 'wereldje' opbouwen, zoals je bij KvC Kaartspel en DOS doet), deck building (= Dominion), werkverschaffing, ...?
Groei, gebiedscontrole (deck building alsin Dominion vinden we wel leuk, maar 1 zo'n spel is wel voldoende).
— hoe lang wil je bezig zijn? Ongeveer een uur tot anderhalf uur.
— zijn omvangrijke spelregels een bezwaar? Het moet niet te simpel zijn, maar mijn vriendin vond Agricola te ver gaan (ik heb het nooit gespeeld, dus kan daar zelf niet over oordelen).
— ligt het zwaartepunt bij 2 spelers? Of is het aantal spelers een mengelmoes? Voornamelijk 2, maar als we het met vrienden kunnen spelen, heeft dat wel een voorkeur.
— is een vreemde taal een bezwaar? Engels zeker niet (graag zelfs), maar daar moet het wel bij blijven.

Ik begrijp inderdaad dat iemand met een goede strategie die al voorop ligt niet snel meer zal verliezen. En ja, als er dan geen toeval in zit, dan win je niet meer. Ik zal eens overleggen hoe erg dat eigenlijk is. Als ik er langer over nadenk is dat helemaal niet zo erg. Als het spel maar wel strategische mogelijkheden heeft om elkaar wat dwars te zitten.
Een aantal spellen (o.a. gespeeld op spellenspektakel) zijn wel leuk m.b.t. het opbouwen, maar je speelt eigenlijk voor jezelf en uiteindelijk zie je wel wie er wint. Dat zouden we jammer vinden. Zeker als je met z'n 2en speelt vinden we wat interactie wel belangrijk.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk wat we ongeveer zoeken. Anders reageer ik nog wel een keer :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: 2 personen tactisch
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2012, 18:48 
Joker

Berichten: 8
elbert schreef:
in dat geval kan ik wellicht nog eentje aan het lijstje toevoegen het dorp, momenteel de favoriet hier. Wellicht net niet te doen in een uur maar wel een topspel met strategische opties. En het gegeven dat je dorpsgenoten (meeples) doodgaan is ook uniek volgens mij. Succes met uitzoeken. Voor mij de helft van de fun


Die hadden wij erg graag gespeeld bij de Spellenspektakel, maar dat was helaas niet gelukt :(
Dat concept sprak mij ook wel aan, omdat het wel echt iets anders is.

Het is inderdaad erg leuk om alles door te lezen, maar het maakt het niet makkelijker. Zeker niet omdat we gewoon een bepaald budget hebben gekozen (meer uitgeven is altijd makkelijk, maar we moeten ook wel de tijd hebben om de spellen te gaan spelen :)).


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: 2 personen tactisch
BerichtGeplaatst: do 01 nov 2012, 00:47 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Dan kom ik bij het volgende lijstje:

— Small World
— Heersers der Woestijn
— Haciënda (met een speciale kaart voor 2 spelers omdat de standaard borden wat ruim zijn)
— Terra Mystica (is érg nieuw en qua regels aan de pittige kant, maar ze zijn wel logisch eenmaal aan het spelen; ik weet alleen niet hoe het spel zich met 2 gedraagt)
— Eufraat & Tigris (eventueel ook met een speciale kaart voor 2 spelers)
— Antike Duellum (de 2 speler-versie van Antike; Antike zelf werkt niet zo lekker met 2, dus zit je nu met een probleem omdat je Duellum niet met meer dan 2 kunt doen :p...)
— Olympos
— Attika
— Kahuna (een oudje en klein, maar wel aardig zolang het duurt)
— Tikal (eventueel in een minivariant voor 2 spelers, maar dit heeft meer te doen met smaak en verwachting dan dat het origineel op het grote bord niet zou werken)

en als je niet bang bent voor een abstracte titel met héél wat diepgang:
— Go (9 x 9 of 13 x 13)

Hiermee moet je wel even vooruit kunnen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: 2 personen tactisch
BerichtGeplaatst: do 01 nov 2012, 01:48 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 183
Woonplaats: Izegem (W.Vl-B)
ThePhoenix1984 schreef:
Nogmaals bedankt voor de aanvullende adviezen. Dat wordt goed zoeken en lezen. Wel erg leuk om te lezen dat er dus nog zoveel verschillende spellen zijn. Ik zal de uiteindelijk keuze(s) hier wel plaatsen.

@Cymric: Dat is een goede vraag. Gezien de definities die je stelt, dan bedoel ik strategisch. Wij vinden het allebei leuk om plannen te maken, de plannen van de ander te verpesten en uiteindelijk te winnen (dat levert nogal eens een chagrijnige 2e persoon op haha).


mijn ultieme dwarsboom spel is BABEL (maar tja is dan ook 'zwaar' favo bij mij.
Maar misschien ook wel een tip. Er zijn ook een boel gratis en erg goeie spelsites waar je spellen uit kan testen voor je ze koopt. (www.yucata.de - www.feuerteufel.nl (vind je oa babel, jambo, kaartspel puerto rico en ook het gewone puerto rico, kahuna ook) - www.spielbyweb.com (tikal, hier niet genoemd, maar ook erg goed!)- www.famdepaus.nl (goa) - www.boiteajeux.net .... er zijn er vast nog, maar dit zijn de sites waar ik regelmatig kom en je een aantal van de hierboven genoemde spellen zal terugvinden.
Ook erg handig is om misschien voor je iets aankoopt recensies te lezen op diverse sites en fora over het spel. Zo leer je meerdere gefundeerde meningen kennen van veelspelers. (uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen smaak en voorkeur, maar door verschillende recensies te lezen leer je ook waarom)
Ook op www.boardgamegeek.com zou ik ZEER ZEKER een kijkje nemen. Per spel vind je daar massa's aan info staan en eventueel ook waar je ze online eens kan uittesten. Of vb ook videorecensies (vaak ook in het nederlands hoor!) zo zie je meteen ook beter hoe een spel eruit ziet en of het mechanisme je iets lijkt.

Ik zou zeggen... heel veel plezier in jullie zoektocht!

en pas op.... dit wordt heeeeeeeeel gevaarlijk voor de portemonnee ;-)

_________________
Boardgaming keeps one sane in the insanity of reality.

Thuis spelers vinden https://www.facebook.com/groups/letsplayboardgames/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: 2 personen tactisch
BerichtGeplaatst: za 03 nov 2012, 09:33 
Joker

Berichten: 8
Bedankt voor alle hulp!
Ik ga zeker op die sites kijken om te zien wat het is.
Goede tip ook over dat online spelen. Dat wil ik ook uitproberen!

Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Ik laat het weten als de keuze is gemaakt. Wordt wel moeilijk hoor met al die tips, haha.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: 2 personen tactisch
BerichtGeplaatst: za 03 nov 2012, 23:39 
Team Bordspelmania

Berichten: 111
Woonplaats: Mortsel
Eerst en vooral: van harte welkom op dit forum!

Ziehier mijn lijstje met suggesties:

Enkel speelbaar met 2:
Agricola All Creatures Big and Small (2p-versie van Agricola en véél eenvoudiger!)
YINSH, TZAAR, DVONN en Hive: abstracte spellen op hun best
1960 The Making of the President (vind ik persoonlijk veel beter dan Twilight Struggle)
Mr. Jack in NY (iets evenwichtiger dan de voorganger Mr. Jack)
Jambo, Voor de poorten van Loyang (theoretisch met méér dan 2 speelbaar maar niet aan te raden) én Babel: drie spellen die mijn vrouw erg waardeert
Kahuna
In de ban van de ring de strijd (soort stratego maar ik vind het super)
Iets luchtiger: lost cities of ballonrace

Ook speelbaar met meer, maar erg goed met 2:
Puerto Rico het kaartspel (vind ik zeker te verkiezen boven Race for the Galaxy, omwille van de toegankelijkheid)
!Carcassonne: een topper met 2! (vooral met de 2 eerste uitbreidingen erbij)
Genius
Die burgen von Burgund (minder interactie)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: 2 personen tactisch
BerichtGeplaatst: ma 05 nov 2012, 11:45 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 183
Woonplaats: Izegem (W.Vl-B)
mr jack is ook online uit te testen:

http://mrjack.hurricangames.com/

en ook heel leuk met twee carcassonne jagers en verzamelaars (maar dat is wel iets moeilijker te vinden nog)(-> speelbaar op yucata)

_________________
Boardgaming keeps one sane in the insanity of reality.

Thuis spelers vinden https://www.facebook.com/groups/letsplayboardgames/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: 2 personen tactisch
BerichtGeplaatst: ma 05 nov 2012, 11:46 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 183
Woonplaats: Izegem (W.Vl-B)
en goh uiteraard de kolonisten het kaartspel (met uitbreidingen) zalig spel ook! (jammer genoeg niet meer uit te testen online)

_________________
Boardgaming keeps one sane in the insanity of reality.

Thuis spelers vinden https://www.facebook.com/groups/letsplayboardgames/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: 2 personen tactisch
BerichtGeplaatst: za 10 nov 2012, 13:08 
Joker

Berichten: 8
We hebben voorlopig Puerto Rico gekocht vanwege de adviezen hier en op diverse websites.
Nu 1x gespeeld en we vonden het geweldig.
De 2e aankoop is nog in twijfel, Hacienda, Jambo, Eufraat & Tigris, Small Worlds... Dat is nu de shortlist.

Daarnaast gaan we dit topic ook volgend jaar wel gebruiken, want we willen elke winter wat nieuwe spelletjes :).


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: 2 personen tactisch
BerichtGeplaatst: zo 11 nov 2012, 16:21 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 183
Woonplaats: Izegem (W.Vl-B)
ThePhoenix1984 schreef:
We hebben voorlopig Puerto Rico gekocht vanwege de adviezen hier en op diverse websites.
Nu 1x gespeeld en we vonden het geweldig.
De 2e aankoop is nog in twijfel, Hacienda, Jambo, Eufraat & Tigris, Small Worlds... Dat is nu de shortlist.

Daarnaast gaan we dit topic ook volgend jaar wel gebruiken, want we willen elke winter wat nieuwe spelletjes :).



je kan :hacienda uittesten op yucata
jambo op feuerteufel
tigris en eufraat op Boardgamegeek
smallworld weet ik niet (maar kijk eens op BGG, daar staat misschien een link

_________________
Boardgaming keeps one sane in the insanity of reality.

Thuis spelers vinden https://www.facebook.com/groups/letsplayboardgames/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: 2 personen tactisch
BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2012, 18:44 
Professor Pimpel

Berichten: 221
Woonplaats: Itegem (Heist-op-den-berg)
Machiavelli (2-7 spelers)

Ik vind het spel het leukst met 2 of 3 spelers, aangezien je dan 2 personages kan kiezen.

Ik vind het trouwens het beste kaartspel dat ik al gespeeld heb.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: 2 personen tactisch
BerichtGeplaatst: za 19 jan 2013, 18:40 
Meeple

Berichten: 10
Woonplaats: Bornem
cymric schreef:

— Haciënda (met een speciale kaart voor 2 spelers omdat de standaard borden wat ruim zijn)

Die speciale kaart geeft dat veel verschil dan waneer je het spel gewoon speelt met 2.
En zo ja ,waar vind je ze dan?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: 2 personen tactisch
BerichtGeplaatst: za 19 jan 2013, 23:16 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
De kaart is kleiner, dus je blokkeert elkaar veel sneller. Het is meer gevecht dan race, wat het geheel naar mijn mening ten goede komt. En als je op de link klikt, wordt alles duidelijk 8).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
30 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Duo  
 Feed - Onderwerp - 2 personen tactisch  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

2 spelers



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®