bring-it-on schreef:
Ik zoek een spel dat je met z'n 2en kunt spelen en eventueel ook met meer spelers. Ik heb het kaartspel van Catan wel eens gespeeld en dat is wel leuk, maar toch ook wel toe aan iets nieuws. Verder ben ik een totale leek op het gebied van bordspellen en speel niet vaak. Daarom zoek ik een spel wat toegankelijk is en niet te lang duurt. Wat betreft computerspellen heb ik The Settlers altijd heel leuk gevonden (nog steeds).
The Settlers is een spel van logistieke efficiency dat zich helaas slecht laat vertalen naar een bordspelequivalent. De computer zorgt namelijk dat een hoop berekeningen in de achtergrond gebeuren waardoor jij als mens alleen maar hoeft te sturen. Bij een unplugged titel moet jij als mens een hoop van dat micromanagement overnemen, en dat is niet altijd even fijn of leuk. Het label Splotter Spellen heeft wel een poging of twee gewaagd om een dergelijk principe in een spel te vangen, maar Splottertitels zijn niet goedkoop (als je ze al kunt krijgen) en ook niet erg toegankelijk—tenminste, gelden niet als toegankelijk. Met enthousiasme en een goede uitlegger kan ook een beginner er prima mee aan de slag... Maar aangezien goede uitleggers van deze spellen niet aan bomen groeien zou ik toch met klem adviseren deze titels voor later te bewaren.
Citaat:
... Ik bekijk net een speluitleg van het dorp op youtube en merk dat ik een beetje allergisch ben voor het woord "overwinningspunten". Dat neigt nogal naar Catan en hier en daar puntjes harken (even tellen, och ja verdomd, ik heb al gewonnen!). Iets anders zou ook wel eens leuk zijn. Is het stenen tijdperk misschien dan beter voor mij of is dat hetzelfde principe?
Elk spel is gebaseerd op overwinningspunten. Ook de spellen die ze ogenschijnlijk niet gebruiken. Je moet iets hebben om de prestaties van de spelers onderling mee te vergelijken, en dat kan alleen met punten. Soms heten ze anders, maar het zijn gewoon verkapte punten. Het is niet anders! Bedenk verder dat 'even puntjes harken' nu juist de crux van het spel is. Tegenstanders proberen dat immers beter te doen dan jij en je zelfs een hak te zetten. Ik vermoed daarom ook sterk dat jij niets hebt tegen die punten an sich, maar wel tegen de manier waarop je die punten verkrijgt. Jij wilt, zo blijkt uit je verdere verhaal, niet stil in een hoekje zitten, maar de confrontatie aangaan. Dat kan op een hoop manieren.
Citaat:
Wat ik denk ik ook leuk zou vinden; een lekkere veldslag. Dus een beetje strategisch oorlogvoeren, maar met een simpele gameplay, geen plastic legers en een spel wat niet te lang duurt.
Veldslagen impliceren toch speelstukken die met elkaar de confrontatie aangaan. Of die nou van karton of plastic zijn maakt dan eigenlijk niet zoveel uit. Ik krijg echter de indruk dat je niet wilt spelen met miniaturen óm de miniaturen: ze moeten een doel hebben.
Citaat:
Samenvattend, wat ik zoek/leuk zou vinden:
- 2 spelers (met evt. optie tot meer)
- eenvoudig toegankelijk spel
- niet te lang (30-90 minuten)
- strategie
- conflict
- gezelligheid
Verschillende opties:
Memoir'44 is al genoemd, heeft wel miniaturen.
Nexus Ops is duur en heeft ook miniaturen (in een SF-setting), maar zit wel bomvol elkaar de hersens inslaan. Zijn miniaturen écht een probleem, kun je
Neuroshima Hex proberen: ikzelf word kriegel van de symbolen op de kartonnen speelstukken, maar wellicht zie jij het anders.
Heersers der Woestijn is conflict door elkaar continu de pas af te snijden en gebieden te omsingelen met bijzonder grappige plastic kamelen (die echt wat aan het spel toevoegen). Dit spel is echter al wat abstracter. Je kunt helemaal abstract gaan, en dan kom je uit bij spellen als
Genius en
Blokus die vooral schitteren door hun doodsimpele regels en daardoor hoge toegankelijkheid.
Kijk deze titels eens door en laat weten wat je indruk ervan is: dan kan ik daarna misschien een betere suggestie doen.