Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





28 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 15 maart 2013, 22:36 
PIONier

Berichten: 4
Dag mensen,

Ik stond vandaag in een spellenwinkel en verbaasde mij eigenlijk over de hoeveelheid spellen die er zijn. Toen realiseerde ik me dat het me leuk lijkt om eens een nieuw spel te ontdekken, maar had geen idee welk, dus vandaar dat ik hier terecht gekomen ben.

Ik zoek een spel dat je met z'n 2en kunt spelen en eventueel ook met meer spelers. Ik heb het kaartspel van Catan wel eens gespeeld en dat is wel leuk, maar toch ook wel toe aan iets nieuws. Verder ben ik een totale leek op het gebied van bordspellen en speel niet vaak. Daarom zoek ik een spel wat toegankelijk is en niet te lang duurt.

Wat betreft computerspellen heb ik The Settlers altijd heel leuk gevonden (nog steeds).

Ik kwam dus via deze site het spel "Het Dorp" tegen en dat lijkt me wel leuk. Is dat een aanrader? Ik bekijk net een speluitleg van het dorp op youtube en merk dat ik een beetje allergisch ben voor het woord "overwinningspunten". Dat neigt nogal naar Catan en hier en daar puntjes harken (even tellen, och ja verdomd, ik heb al gewonnen!). Iets anders zou ook wel eens leuk zijn. Is het stenen tijdperk misschien dan beter voor mij of is dat hetzelfde principe?

Nog een titel die ik voorbij zag komen: Puerto Rico, het kaartspel. Zelfde verhaal: op youtube een recensie: overwinningspuntjes.

Wat ik denk ik ook leuk zou vinden; een lekkere veldslag. Dus een beetje strategisch oorlogvoeren, maar met een simpele gameplay, geen plastic legers en een spel wat niet te lang duurt. Kun je bij Puorto Rico elkaar ook de hersens inslaan? (in het spel). Bestaat er ook een bordspel zoals de Settlers? Dwz je beschaving opbouwen met een leger en dan matten. Vrees dat je dan toch aan een langere speelduur gaat zitten.

Ik denk dat ik momenteel door de bomen het bos niet meer zie. Misschien moet ik het schaakbord gewoon weer uit de kast halen :P

Samenvattend, wat ik zoek/leuk zou vinden:
- 2 spelers (met evt. optie tot meer)
- eenvoudig toegankelijk spel
- niet te lang (30-90 minuten)
- strategie
- conflict
- gezelligheid.

Wie kan mij een beetje in de juiste richting draaien?

Thanks!!!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 15 maart 2013, 23:09 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 683
Mr. Jack is het spel waar ik als eerste aan moest denken

_________________
Ik speel niet om te winnen. Ik speel voor het genot. En als ik dan win dan geniet ik enorm.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 15 maart 2013, 23:22 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 869
Woonplaats: Bollenstreek
Misschien is Memoir '44 iets voor je: tweepersoonsspel waar je gevechten uit de tweede Wereldoorlog naspeelt. Spannend, leerzaam, beperkte speelduur, mooi uitgevoerd en geen overwinningspunten!

Zie mijn recensie voor meer info: www.spellengek.nl/memoir44


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 15 maart 2013, 23:55 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 233
Woonplaats: Joure (Friesland)
Een leuk 2 persoonspsel met overzichtelijke conflicten(max 4) is rozenkoning. < 30 min.
Stenen tijdperk is een workerplacement dat prima speelt met 2 of meer. Top. Punten blijven tot de eind telling verborgen en dus spannend. Niet veel conflict maar meer dan je denkt. Kan met ervaren spelers in een uur. (Zou deze kopen en niet het dorp)
Lostcities is een prima 2 persoonsspel. Keltis is vergelijkbaar spel systeem en geschikt voor meerdere spelers en kan ook met 2. De versie die tegenwoordig wordt aangeboden inclusief uitbreiding is het geld wel waard. Speel je binnen 30 minuten.
Absolute aanrader is ook ticket to ride waarbij voor 2 personen the skandinavie versie het leukst is. Standaard zijn de usa en europa versie voor 2-5 personen maar optimum is 4.
Speel je met 2 kun je elkaar zeker dwars zitten. Met ervaren spelers binnen het uur.
Puerto Rico kaart en bordspel kennen prima 2 persoons varianten maar het bordspel is meer een expertspel dan TtR & Stenen tijdperk.
Suc6

_________________
Winnen is niet het doel als je maar speelt om te winnen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 15 maart 2013, 23:57 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 275
Woonplaats: Aartselaar
Bij mij sprong Lords of Waterdeep in gedachten. Speelt even vlot met 2 als met 4 spelers. Geen moeilijke en onoverzichtelijke spelregels. Past perfect in je tijdspanne en leverde bij ons al heel wat gezellige momenten op. Conflict is misschien minder van tel alhoewel je beslissingen soms conflicten kunnen teweegbrengen :twisted: .
Specifiek voor twee heb je ook Roma. Een vinnig dobbelspel waarbij je elkaar geregeld de duvel kunt aandoen. Heeft een behoorlijk 'revanche' gehalte. Kan op 10 minuten geklaard zijn, maar heeft ook al 45 minuten geduurd.
Om maar iets voor te stellen. Have fun!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 16 maart 2013, 02:01 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
bring-it-on schreef:
Ik zoek een spel dat je met z'n 2en kunt spelen en eventueel ook met meer spelers. Ik heb het kaartspel van Catan wel eens gespeeld en dat is wel leuk, maar toch ook wel toe aan iets nieuws. Verder ben ik een totale leek op het gebied van bordspellen en speel niet vaak. Daarom zoek ik een spel wat toegankelijk is en niet te lang duurt. Wat betreft computerspellen heb ik The Settlers altijd heel leuk gevonden (nog steeds).

The Settlers is een spel van logistieke efficiency dat zich helaas slecht laat vertalen naar een bordspelequivalent. De computer zorgt namelijk dat een hoop berekeningen in de achtergrond gebeuren waardoor jij als mens alleen maar hoeft te sturen. Bij een unplugged titel moet jij als mens een hoop van dat micromanagement overnemen, en dat is niet altijd even fijn of leuk. Het label Splotter Spellen heeft wel een poging of twee gewaagd om een dergelijk principe in een spel te vangen, maar Splottertitels zijn niet goedkoop (als je ze al kunt krijgen) en ook niet erg toegankelijk—tenminste, gelden niet als toegankelijk. Met enthousiasme en een goede uitlegger kan ook een beginner er prima mee aan de slag... Maar aangezien goede uitleggers van deze spellen niet aan bomen groeien zou ik toch met klem adviseren deze titels voor later te bewaren.

Citaat:
... Ik bekijk net een speluitleg van het dorp op youtube en merk dat ik een beetje allergisch ben voor het woord "overwinningspunten". Dat neigt nogal naar Catan en hier en daar puntjes harken (even tellen, och ja verdomd, ik heb al gewonnen!). Iets anders zou ook wel eens leuk zijn. Is het stenen tijdperk misschien dan beter voor mij of is dat hetzelfde principe?

Elk spel is gebaseerd op overwinningspunten. Ook de spellen die ze ogenschijnlijk niet gebruiken. Je moet iets hebben om de prestaties van de spelers onderling mee te vergelijken, en dat kan alleen met punten. Soms heten ze anders, maar het zijn gewoon verkapte punten. Het is niet anders! Bedenk verder dat 'even puntjes harken' nu juist de crux van het spel is. Tegenstanders proberen dat immers beter te doen dan jij en je zelfs een hak te zetten. Ik vermoed daarom ook sterk dat jij niets hebt tegen die punten an sich, maar wel tegen de manier waarop je die punten verkrijgt. Jij wilt, zo blijkt uit je verdere verhaal, niet stil in een hoekje zitten, maar de confrontatie aangaan. Dat kan op een hoop manieren.

Citaat:
Wat ik denk ik ook leuk zou vinden; een lekkere veldslag. Dus een beetje strategisch oorlogvoeren, maar met een simpele gameplay, geen plastic legers en een spel wat niet te lang duurt.

Veldslagen impliceren toch speelstukken die met elkaar de confrontatie aangaan. Of die nou van karton of plastic zijn maakt dan eigenlijk niet zoveel uit. Ik krijg echter de indruk dat je niet wilt spelen met miniaturen óm de miniaturen: ze moeten een doel hebben.

Citaat:
Samenvattend, wat ik zoek/leuk zou vinden:
- 2 spelers (met evt. optie tot meer)
- eenvoudig toegankelijk spel
- niet te lang (30-90 minuten)
- strategie
- conflict
- gezelligheid

Verschillende opties: Memoir'44 is al genoemd, heeft wel miniaturen. Nexus Ops is duur en heeft ook miniaturen (in een SF-setting), maar zit wel bomvol elkaar de hersens inslaan. Zijn miniaturen écht een probleem, kun je Neuroshima Hex proberen: ikzelf word kriegel van de symbolen op de kartonnen speelstukken, maar wellicht zie jij het anders. Heersers der Woestijn is conflict door elkaar continu de pas af te snijden en gebieden te omsingelen met bijzonder grappige plastic kamelen (die echt wat aan het spel toevoegen). Dit spel is echter al wat abstracter. Je kunt helemaal abstract gaan, en dan kom je uit bij spellen als Genius en Blokus die vooral schitteren door hun doodsimpele regels en daardoor hoge toegankelijkheid.

Kijk deze titels eens door en laat weten wat je indruk ervan is: dan kan ik daarna misschien een betere suggestie doen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 16 maart 2013, 09:23 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Woerden (NL)
Pocket Battles is mss wat voor je. En kijk ook eens naar Commands & Colors.

_________________
Een leven zonder passie is zo leeg - Eddy Merckx


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 16 maart 2013, 09:34 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6328
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Als ik even ga zoeken in onze BSM-spellendatabase op een aantal parameters als spelduur (max.90 min), strategie (7+) en waardering (8+), dan selecteer ik daar volgende spellen uit:


Indien gemiddelde waardering iets lager geplaatst wordt (7,4+) vind ik volgende spellen ook een goede keuze:


(Opmerking. De zoekfunctie in onze speldatabase is zeker nog voor verbetering vatbaar. Zo kan je het aantal spelers niet "exact" ingeven, waardoor het min. aantal spelers je niet altijd gewenste keuze geeft. Ook min. aantal waarderingen en verdere verfijning van waarderingscijfers zouden de zoekfunctie kunnen verbeteren. Maar dat komt -ooit- nog wel in orde.)

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 16 maart 2013, 16:01 
PIONier

Berichten: 4
Woh!

Bedankt voor de reacties allemaal :D . Ik ga even mijn huiswerk doen en dan kom ik hier op terug.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 17 maart 2013, 13:09 
7. Azul (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2903
Woonplaats: Noord-Brabant
Wellicht is Smallworld ook nog een optie, daarbij moet je oa landveroveren van je tegenstanders.

Bij 7 Wonders heb je ook te maken na elke periode met een conflict met je buren en de definitieve punten telling is pas op het einde. Persoonlijk vind ik het wel minder spelen met 2 personen, maar het kan wel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 maart 2013, 14:50 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
bring-it-on schreef:
Samenvattend, wat ik zoek/leuk zou vinden:
- 2 spelers (met evt. optie tot meer)
- eenvoudig toegankelijk spel
- niet te lang (30-90 minuten)
- strategie
- conflict
- gezelligheid.


Small World
Lord of the Rings: The Confrontation (2-speler spel wat lijkt op stratego, maar zo veel beter is)
Battle Line / Schotten Totten
Guillotine
Wiraqocha

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 19 maart 2013, 09:02 
Sojaboon

Berichten: 24
Staat stratego er al bij?


Beetje voordehandliggend en qua mechaniek mijns inziens wat gammel spel, maar denk wel dat het goed bij je omschrijving past.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 19 maart 2013, 09:24 
Spelmagazijn.com
Avatar gebruiker

Berichten: 684
Revolver
Dungeon Twister
en ik sluit me aan bij Roma.


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 21 maart 2013, 20:55 
PIONier

Berichten: 4
Ik denk dat ik toch voor Puerto Rico ga, vanwege al die goede recensies die ik overal tegenkom. Dan moet het toch wel goed zijn.

Ook Evolution: Origin of Species lijkt me een leuk spel om te hebben, maar dat komt ook vanwege mijn bioloog-zijn.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 21 maart 2013, 21:56 
9. That's Pretty Clever! (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Zeker een goed spel... Maar ook zeker niet simpel en ook niet "niet te lang"

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
28 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Duo  
 Feed - Onderwerp - Spel voor 2 of meer personen, simpel en niet te lang.  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

2 spelers



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®