el_crosso schreef:
Maar wat maakt dat allemaal uit voor de bezoeker? Die kijken toch sec naar de prijs en wat ze daar dan voor terug krijgen? Of dat nu in een loods of beursgebouw is....
Ik snap de redenering vanuit de verschillende organisatie kanten hoor, maar wat geeft het de bezoeker nu meer of juist minder in deze gevallen. Puur uit interesse hoor en niet bedoeld om beter of slechtere beurs te achterhalen.
Ik spreek niet specifiek over Spel of over het Spellenspektakel, maar over spellenbeurzen/spellenfestivals in het algemeen.
De inkomprijs heeft vaak niet alleen te maken met de prijs van de locatie, maar ook met vele andere factoren, zoals:
- Krijgt de organisatie subsidies van de stad?
- Hoeveel sponsors heeft de organisatie?
- Hoe wordt de zaal aangekleed?
- Wordt de catering uitbesteed of niet? Uitbesteden is duurder, maar vraagt minder werk.
- Werken alle vrijwilligers gratis of krijgen de vrijwilligers een vrijwilligersvergoeding (in geld of natura)?
- Wil je als organisatie break-even draaien of wil je winst maken?
- ...
Wanneer je als organisatie:
1/ subsidies krijgt.
2/ veel en grote sponsors hebt.
3/ de zaal niet (of weinig) aankleed.
4/ je vrijwilligers niet zelf een vergoeding geeft, maar hen laat vergoeden door de uitgevers.
5/ geen winst hoeft te maken.
... dan is het logisch dat je je inkomprijs lager kan zetten dan de concurrentie.
Ik kan/wil niet in naam van Spel of het Spellenspektakel spreken, maar wij kunnen met Zomerspel bijvoorbeeld onmogelijk al onze bezoekers gratis binnen laten aangezien we anders niet uit onze kosten komen. Tenzij we al onze decoratie schrappen, onze food- en drankprijzen omhoog trekken en onze vrijwilligers niet vergoeden, maar dat willen we liever niet.
Om op je vraag terug te komen: wat maakt het verschil in prijs uit voor de bezoeker?
Als je op korte termijn denkt, dan maakt dat als bezoeker niets uit. Dan betaal je liefst zo weinig mogelijk. Op lange termijn betaal ik als bezoeker liever een euro meer. Eén euro verschil voel je (meestal) niet als bezoeker, maar als organisatie is dit geen verschil van 1 euro maar een verschil van 3000 euro (als je 3000 bezoekers trekt). Door deze extra inkomsten kan je enerzijds uit de kosten komen waardoor de beurs kan blijven bestaan en anderzijds kan je op lange termijn je spellenbeurs naar een hoger niveau tillen wat elke bezoeker ten goede komt. Tenzij de organisatie geld in eigen zakken steekt, maar dat is bij Zomerspel alvast niet het geval.