Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Spellenfest 2024

17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 feb 2024, 18:15 
Nou moe!

Spel-O-Polis 2024 loopt naar zijn eind. Organiserende club De Bokkensprong is alvast tevreden over de opkomst. Jaar na jaar kunnen ze rekenen op meer bezoekers. Een divers publiek van spelers en gezinnen. Dit jaar werd nog een extra zaal in gebruik genomen zodat er zeker ruime variatie van spellen en voldoende tafels beschikbaar waren met uitgevers, verenigingen en spelauteurs. Zowel de winkel van Adriaensen als de 2de handsstand konden heel wat kooplustigen aantrekken
Een pluim voor organisatie en de talrijke vriendelijke vrijwilligers!

Was je op Spel-O-Polis, deel dan hier je indrukken van de beurs.

Offline Profiel  BoardGameGeek    

BerichtGeplaatst: za 10 feb 2024, 21:15 
Liefhebber

We zijn een uurtje geleden (19 uur) thuis gekomen na een uitstekende dag op Spel-o-Polis! Het was voor ons de eerste keer, maar dit is voor herhaling vatbaar. Ik vind het qua mogelijkheden om te spelen zeker niet onder doen voor Spel. Er was plek genoeg, we hebben 4 spellen gedaan die we vooraf op een lijstje gezet hadden. Helaas was de lijst veel langer dan de duur van dit event. :lol:

We begonnen met Trailblazer: The John Muir Trail Wauw! Echt de topper voor ons deze dag. We hebben Parks, hebben inmiddels ook de uitbreidingen, alleen die nog niet gespeeld, en die vinden we erg leuk. Maar deze gaat nog een stapje verder. We waren hier wel gelijk tot aan de lunch zoet mee.

Daarna speelden we Isle of Cats, die vond ik zelf wat minder. Je loopt best veel minpunten op en ik vond het thema te gezocht.

De derde die we probeerden was Creature Comforts alleen niet helemaal uitgespeeld, niet omdat we het niet leuk vonden maar gewoon vanwege de tijd die het in beslag neemt. Ik vond deze wel leuk, de dobbelstenen inzetten, vooraf plaatsen van je worker.

En de laatste was Splendor Duel, eentje die we gisteren besteld hadden en morgen bij het post afhaalpunt op gaan halen :D Ik hou wel van dit soort spellen, motortje bouwen, sterker worden, en simpel het spel eindigt omdat er iemand 1 van de overwinnings opties behaald heeft, geen puntentelling verder meer, maar gewoon een winnaar, klaar.

We begonnen overigens de dag bij Adriaense, daar Point City en Happy Campers gekocht. We hadden deze spellen op Spel gespeeld, maar toen was Point City al uitverkocht en Happy Campers vonden we toen te duur. Nu allebei voor een goede prijs mee kunnen pakken.

BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2024, 14:14 
Nou moe!

Nog voor de beurs openging was het al druk in de eerste hal van 't Bauhaus. Uiteraard de vele vrijwilligers die zich aan het klaarmaken waren, maar ook al beursbezoekers die hun spellen kwamen afleveren aan de tweedehandsstand. Door te starten voor beurstijd werd al te lang aanschuiven vermeden. Goed idee!

Afbeelding

Net voor opening verzamelde de Bokkensprong snel voor een groepsfoto. Uit alle hoeken kwamen medewerkers toegelopen. Helaas kon niet iedereen zijn post verlaten.

Afbeelding

Gedurende het grootste deel van de dag schoven (potentiële) kopers aan, zowel voor de tweedehandsspellen als in de winkel van Adriaensen.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2024, 15:22 
Nou moe!

Dit jaar maakte Spel-O-Polis voor de eerste keer gebruik van de drie zalen van 't Bauhuis. Hierdoor konden heel wat meer speeltafels opgesteld worden en zaten spelers automatisch verdeeld over een grotere oppervlakte. Daardoor gaf de voormiddag een relatief rustig indruk.

Bezoekers bleven uur na uur toekomen waardoor het in de namiddag gezellig druk werd. Geen overvolle gangpaden of vergeefs aanschuiven voor een speeltafel. Er was altijd wel een tafel beschikbaar. Voor de meest populaire spellen moest je wat langer wachten.

BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2024, 15:31 
Jakkiebak!

Voor mij de eerste keer en heb er van genoten.

De dag is sowieso geslaagd, want we waren er al iets voor 10.00 uur en zijn gelijk de tweedehands hoek ingegaan. Hierin een exemplaar van de Friesche Velden gevonden in de folie. Deze stond al een poos op mijn lijstje en het was ook een mooi prijsje!
Maracaibo hier ook meegenomen, ben benieuwd maar dit is meer een gok, spel zag er sowieso nog zo goed als nieuw uit.

Hierna lekker zitten spelen. De rust en open plekken aan tafel was een verademing na mijn enige ervaring met het spellenspektakel. Terra Nova gespeeld en uit kunnen spelen. Wilde deze zelf niet hebben maar was leuk om te spelen, heb ik eindelijk ook een keer een spel binnen deze 'familie' gespeeld.

Even kort naar Rovers van Scythie gekeken maar hierna lekker rond gaan snuffelen bij Adriaensen.
Dit was ook een leuke snuffelhoek met scherpe prijzen. Heb hier Riverside en LOTR Adventure Book meegenomen.

Nog lekker rondgestruind en meegekeken bij diverse spelletjes (Evenfall ziet er mooi uit, hopelijk ooit in het NL :D ), nogmaals de tweedehands hoek in en After Us gespeeld. Een mooi en vrij simpel puzzelspel met wat deckbuilding. Dat hij lekker makkelijk speelde kwam goed uit want de vermoeidheid begon wat toe te slaan.

Kortom een zeer geslaagde dag wat voor herhaling vatbaar is. :thumbup:

BerichtGeplaatst: di 13 feb 2024, 10:33 
Meeple

Verslagje met enkele mini-reviews:
https://jerresblog.wordpress.com/2024/0 ... olis-2024/

BerichtGeplaatst: di 13 feb 2024, 23:57 
Nou moe!

In Zaal 2 was er ook gelegenheid om kennis te maken met enkele spelauteurs. Zij stonden te popelen om aan geïnteresseerden een of meer van hun spelontwerpen, in diverse stadia van ontwikkeling, te presenteren.

Afbeelding
Spelauteur David Ausloos presenteerde Twinstar Valley, dat later dit jaar verschijnt bij Jumping Turtle Games.

Afbeelding
Vijf abstracte denkspellen van Dirk Vandenspiegel. Zoals hij het zelf zegt: uitgelegd in één minuut, gespeeld in twintig minuten, een leven lang om onder de knie te krijgen.

Spelauteurs Johan François en Peter Verhaegen inspireren sinds enkele jaren elkaar bij het creëren van spellen. Op de beurs stelde het auteursduo een vijftal ontwerpen voor.

Afbeelding

Afbeelding
Christof Van Conkelberge stelde De Brugse Narrenparade en Lucky Xmas voor.

Afbeelding
Pieter en Mathias (Jumping Turtle Games) in gesprek over Chartalea, een deckbuilding spel met dobbelstenen, waarin goden en monsters strijden op leven en dood.

BerichtGeplaatst: do 15 feb 2024, 08:43 
Nou moe!

Op een spellenbeurs worden spellen voorgesteld aan de beursbezoekers. Veel spellen. Eenvoudige en meer complexe spellen. Spellen voor jong en minder jong. Nieuwe en minder nieuwe spellen. Zo veel goeds om te ontdekken. Of om te ervaren dat dit bepaald spel toch minder jouw ding is. Op Spel-o-Polis was dat niet anders, zoals je al kon zien en lezen. Een beurs is er dus om te spelen (en ook wel om te kopen). Samen met andere mensen. Zo krijg je ook ontmoetingen, onverwacht of gepland. En kan er gezellig gespeeld en gepraat worden.

Afbeelding

De immer aanwezige afvaardiging van Roll the Dice in een boeiend gesprek met Wido van Hot Games. Na een kwartier hadden de mannen hun punt gemaakt: Roll the Dice en Zuiderspel zijn aparte entiteiten.

Afbeelding

Onverwacht tref ik op Spel-O-Polis het nieuwste lid van onze spellenclub, superblij dat ze haar gezinsleden heeft kunnen overtuigen om in Sint-Niklaas een klein beetje in dat grote aanbod te duiken en om samen nieuwe spellen te ontdekken. Een daarvan is de roll-and-write Calavera.

Dat ik Piet op de beurs zou ontmoeten lag al op voorhand vast (ik begrijp dan ook de hele heisa rond "Waar is Piet?" totaal niet). We gingen twee duels aan. Eerst probeerden we de vier-op-een-rij-in-beweging Orbito. Eenvoudig en uitdagend. Proberen te plannen hoe de balletjes verder bewegen. We stopten eervol met elk één overwinning.

Vervolgens vlogen we met warpsnelheid van planeet tot planeet in Beam me Up (Scottie?), een gebied-meerderheden spel, niet te verwarren met het dobbelspel Beam me Up. Onze missie: to explore strange new worlds; to seek out new life and new civilizations; to boldly go where no man has gone before. Het was waarschijnlijk een toevalstreffer, maar toch slaagde ik erin om de blokjes zo te verdelen dat ik uiteindelijk meer meerderheden kon binnenhalen.

Afbeelding

Wat verder troffen we Christophe Spot-het-Spel. Samen met ons was hij bereid om als Viking in Knarr aan te treden. Woeste Viking Piet kon ons deskundig en snel de spelregels uitleggen. Op zich bleken deze vrij eenvoudig: bemanningsleden rekruteren en uit te varen op expeditie. Net toen alle overbodige kaarten voor een vierde speler apart gelegd waren en het startsein gegeven was, passeerde Jumping Turtle Mathias. Uit sympathie begonnen we opnieuw. Hoe konden we zo dom zijn: uiteindelijk bleek Mathias in een spannende eindstrijd de meest succesvolle Vikingleider te zijn. Snel geleerd met toch voldoende uitdaging, en dat alles in een klein doosje.

BerichtGeplaatst: do 15 feb 2024, 11:46 
BordSpelMania Fan!

Leuke verslagen! Heel aangenaam om te lezen, mede dank zij de vele foto's!

BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453

Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   

BerichtGeplaatst: do 15 feb 2024, 23:00 
Nou moe!

Nog meer ontmoetingen vorige zaterdag op Spel-O-Polis.

Afbeelding

In zaal 3 trof ik een Lucky Bastard en companen, verwikkeld in een heftige strijd in de magische wereld van Dwellings of Eldervale.

Afbeelding

De mannen van Roll the Dice blijken dan toch niet zo vriendelijk te zijn voor elkaar. Met veel plezier rammen en schieten ze tegenspelers van de baan in Thunderroad Vendetta. Hopelijk deden ze het rustiger aan op de terugweg naar Eindhoven.

Afbeelding

Gezocht: een bende boeven. Duidelijk herkenbaar aan de vervaarlijke tronies. Zonder enige schroom trekken ze hun pistool als een onschuldige reporter passeert. Het is duidelijk dat dit stukje ongeregeld bezig is met dingen die het daglicht niet mogen zien.

Afbeelding

Sander van De Bokkensprong is een tevreden medewerker tijdens de shift aan de spellenuitleenstand.

Afbeelding

En Piet, waar was hij? Als je hem kwijt bent, kan je hem best lokken met een lekkere blonde trappist of trippel. Lukt (bijna) altijd.

BerichtGeplaatst: do 15 feb 2024, 23:20 
Liefhebber

Dat is dus wat ik zo leuk vind aan de beurzen in België: bier! Helaas moet ik nog rijden. Maar ik vind het heel leuk om te zien hoe mensen met een glas bier aan een tafel zitten te spelen.
Leuke foto's trouwens mannen! Geeft goed beeld. Ik ga deze zeker voor volgend jaar weer in de gaten houden.
Nu eerst zaterdag naar Spelfaire. We hebben de smaak te pakken :lol:

BerichtGeplaatst: do 15 feb 2024, 23:21 
Nou moe!

Zaal 3 waar een aantal verenigingen klaar stonden met een mooie mix van spellen.

BerichtGeplaatst: do 15 feb 2024, 23:31 
Nou moe!

De Foyer, de zaal die met veel glas en daglicht je een eerste indruk geeft van de beurs. Met een grote uitleenstand en een demohoek voor de winnaars van de Gouden Ludo. De Foyer is ook de zaal waar de beurs 's avonds nog even kan doorgespeeld worden als het buiten stilaan donker wordt, nadat de andere zalen dicht zijn.

De Bokkensprong kon tevreden afsluiten met een stijgend aantal bezoekers en een goed lopende organisatie.

En Piet? ... ;-)

BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2024, 12:12 
Standaard moderator

Wat een knappe verslagen!

Wij hebben de beurs eerder bezocht (dit jaar moeten overslaan) en waren toen erg te spreken over de speelmogelijkheden en de gemoedelijke sfeer.
De speelkansen zijn vaak hoger op events die wat kleiner zijn dan de hele grote, dat vind ik persoonlijk een grote plus.

Offline Profiel     

BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2024, 17:30 
Veenboer

Dank voor de verslagen en foto's.
Het was mijn derde bezoek en het was het weer meer dan waard.

17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 

Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Evenementen  
 Feed - Onderwerp - Spel-o-Polis 2024: jullie indrukken