Slagenspel voor twee. Momenteel op Kickstarter: Herrlof
Goede slagenspellen voor twee spelers zijn op 1 hand te tellen. Logisch want het is niet eenvoudig om het ‘kaartersgevoel’ te creëren in een spel met twee. Alexander Kneepkens en Inge van Dasselaar zetten hun tanden in deze opdracht met Herrlof als resultaat.
De Kickstarter is ‘Funded in one hour’, niet zo verwonderlijk met een doel van slechts 1000€.
Foto: PebbleRock
Herloff bevat 42 kaarten: 4 kleuren telkens vanaf 1 tot en met 9 en 6 speciale kaarten (‘N’ en ‘V’)
Elke speler ontvangt 15 kaarten, de 31ste kaart bepaalt de troefkleur. Vervolgens voorspellen de spelers elk voor zich het aantal slagen dat ze denken te winnen. Daarna worden 15 slagen gespeeld.
•Je moet kleur bekennen.
•Als dat niet kan, mag je troeven.
•Een ‘V’ vernietigt de slag. Twee ‘V’s veranderen de troefkleur.
•Een ‘N’ is de laagste kaart.
•Verlies je de slag met een ‘N’ dan mag je uitkomen.
•Win je de slag met een 1, dan steel je een slag van je tegenstrever.
•Speel je een 3, dan mag je de bovenste kaart van de trekstapel op handen nemen. Leg een (eventueel dezelfde) kaart af.
•Win je de slag met een 6, dan mag je een kaart van je tegenstrever stelen. Geef hem een (eventueel dezelfde) kaart terug.
•Win je de slag met een 9, dan mag de andere speler uitkomen.
Elke slag is goed voor 1 punt. Een juiste voorspelling verhoogt de score met 10 punten. Als je 5 of minder slagen behaalt, word je getroost met 5 bonuspunten.
Het spel eindigt als een speler 50 punten of meer bereikt.
Het leuke aan kaarten vind ik de interactie met de andere spelers. Dit is zeker zo bij Manillen of Wiezen waarbij zowel de handkaarten en gedachten van je tegenspelers als je teamgenoot variabelen zijn. Door deductie of manier van spelen achterhaal je wie welke kaarten bezit en met deze informatie probeer je maximaal te scoren. Verschillende tactieken als ‘de troef uitjagen’ ‘een renong maken’ en ‘slepen’ spijzen het geheel.
Deze zaken zijn in een slagenspel voor twee niet aan de orde dus proberen de makers van Herrlof op een andere manier voor de kruiding te zorgen. De eigenschappen van de kaarten zorgen ervoor dat je wat kan spelen met het aantal slagen dat je wenst te behalen. Een gemiste slag betekent niet meteen de doodsteek. Dat geldt natuurlijk voor beide spelers waardoor het voorspellen van het aantal slagen vooral een kwestie van geluk is. De speciale kaarten verhogen wel de mogelijkheden tot ‘spelen’ met het aantal slagen maar eveneens verhogen ze de geluksfactor.
Het scoresysteem en de spelregels zijn duidelijk en eenvoudig. Wel vind ik het jammer dat een score van 5 slagen of minder beloond wordt met 5 extra punten. Het lijkt een poging om de scores niet te ver uiteen te laten lopen. De ene speler 10 slagen, de andere 5 + 5 bonus = beide 10 punten.
De kleuren van de kaarten liggen wat dicht bij elkaar. Elk kleur bevat een eigen symbool, helaas kun je dat symbool niet zien als je 15 kaarten op handen (wat ook al geen sinecure is) houdt. De 1, 3, 6 en 9 kunnen eventueel ook een symbool gebruiken om hun eigenschap te verduidelijken. Het thema – iets met een strijd tussen Vikingkoningen – komt niet uit de verf.
Herrlof is een verdienstelijke poging tot slagenspel voor twee. Het doet me wat denken aan Wizard. Mijn moeder, een fervent kaartster, vindt het ‘niet mis’, en dat wil wel al wat zeggen. Ikzelf ben iets minder enthousiast.
- Jolly Dutch Productions (2020)
- Auteur: Alexander Kneepkens en Inge van Dasselaar
- Artwork: Tristam Rossin
- 2 spelers vanaf 10 jaar
- 30 minuten
- Adviesprijs: 10€
Statistieken: Geplaatst door Fabrice — vr 17 jan 2020, 00:24
]]>