Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





26 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Spellen voor 5 - 8 jaar
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2020, 21:24 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Wat vinden jullie leuke spellen voor kinderen van 5 - 8 jaar?

Probleem is een beetje dat het gros van de spellen lezen vergt, eenmaal dat onder de knie is ... dus het mag gaan over spellen waarbij je wel of niet moet kunnen lezen...

Op BGG staat bijv. als familie spel het stenen tijdperk op 1, dat bedoel ik eerder niet, daarvoor is toch al wat meer inzicht nodig.

Er zijn genoeg spellen die je zo kan noemen maar ben ook vooral benieuwd naar de ervaringen ermee ...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2020, 21:34 
9. Azul (2017)

Berichten: 1442
Woonplaats: Woudenberg
Ik zou bij de kinderspelen kijken, niet bij de familiespellen, dat is een hele andere categorie. Ticket to Ride is een uitstekend familiespel, maar voor de categorie 5-8 zou ik dan TTR: First Journey aanraden. Daarvoor hoef je namelijk niet te kunnen lezen en bovendien speelt het in 15-20 minuten in plaats van 60-90 minuten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2020, 21:47 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Wel een groot verschil 5 of 8 jaar. Bij 5 ben je net kleuter af en met 8 kan je lezen en rekenen.

Je zou Sushi Go kunnen proberen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2020, 22:03 
7. Concordia Venus (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
AlliantieAJ schreef:
Wat vinden jullie leuke spellen voor kinderen van 5 - 8 jaar?

Ik beperk me even tot deze vraag. En ik kan alleen uit eigen ervaring spreken (4 kinderen van inmiddels 6, 8, 10 en 12 jr die al jaren spelletjes meedoen).

Catan junior deed het hier goed maar vanaf ongeveer 7 jaar werd het toch gewoon Kolonisten. Eigenlijk een prima kinderspel. Carcassonne idem, vanaf 6 hier. Als je dat niet te stevig speelt, heb je met kinderen echt de junior variant niet nodig.

Potion explosion doet het ook prima hier, kreeg mijn dochter toen ze zes werd. Agricola Family ook prima vanaf 6. Kingdomino dito.

Dobbelspellen Qwixx en Keer op keer. Verboden eiland en Pandemic basis gaan laatste tijd heel goed

Magische labyrinth was een hit maar inmiddels wat minder. Kaartspelletjes Vlotte geesten. Beverbende. Love letter. Metropolis. Ook Jenga komt nog weleens op tafel. En Monopoly, maar dán doet papa een keertje niet mee.

O ja en natuurlijk het eeuwige kwartetten en memory. Die van 6 wil dat nog, rest niet meer.

Mijn conclusie is in elk geval dat je kinderen niet moet onderschatten. Ze kunnen en willen vaak ook meer dan je denkt dat ze kunnen. Dus ja, wij kijken inmiddels wel naar familiespellen en niet naar kinderspellen alleen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2020, 22:29 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Ohja ik had op aanraden van de.lokale spellenwinkel Haba Wilde Vikingen aan mijn neefje van 5 gegeven. Samen met zijn oudere broertje vinden ze dit een erg tof spel.

Moddervarkens heb ik ook al eens gegeven aan een nichtje. Was ook goed bevallen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 12 okt 2020, 16:20 
2. Orléans (2014)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Voor kinderen van 5 of 6 jaar zou ik zeker Carcassonne junior aanschaffen. Een oudje inmiddels, maar wel een heel goed oudje.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 12 okt 2020, 16:32 
Locomotief

Berichten: 32
Woonplaats: Gent
Coöperatieve spellen vindt mijn zoon van 6 vooral leuk, hij verliest nl. niet graag alleen.
Zijn favorieten zijn Vergeten Stad, Castle Panic en Flash Point.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2020, 00:34 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6328
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Wanneer kinderen overgaan naar familiespellen, hangt dikwijls samen met hoeveel er gespeeld wordt in het gezin.

Stenen Tijdperk: Huttenbouw & Avontuur heb ik zelf geen ervaring mee. Wel goeds over gehoord en gelezen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2020, 07:53 
3. Ark Nova (2021)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
Bart schreef:
Wanneer kinderen overgaan naar familiespellen, hangt dikwijls samen met hoeveel er gespeeld wordt in het gezin.

Stenen Tijdperk: Huttenbouw & Avontuur heb ik zelf geen ervaring mee. Wel goeds over gehoord en gelezen.


Dat klopt als een bus denk ik. Veelspelers krijgen sneller hun kinderen mee in de familiespellen. En dan is Stenen Tijdperk vaak goed te doen vanaf een jaar of zes. Als je het niet op het scherpst van de snede speelt. Wat je met "echte" kinderspellen tenslotte ook niet doet.
Wijzelf hebben spellen pas weer herontdekt toen de kinderen wat groter werden. Opvallend vaak kiezen onze kinderen eerder een zogeheten familiespel in plaats van een kinderspel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2020, 13:32 
2. Sleeping Gods (2021)

Berichten: 8
Met onze zoon van (toen) 6 hebben we vaak ‘Schatzoekers in het Spookhuis’ gespeeld. Leuk thema, mooie vormgeving en componenten en coöperatief. Wij lenen het spel nog regelmatig aan vrienden met kinderen van deze leeftijd.

Ticket to Ride - Mijn eerste reis is al genoemd en werd hier in huis ook vaak gespeeld.

‘Drakenwoud’ leek mij altijd leuk. Nooit gekocht, helaas geen ervaring ermee. ‘Draftosaurus’ ligt nog in de kast voor Sinterklaas. Er staat voor beide spellen een leeftijd vanaf 8 jaar, maar ze bevatten allebei weinig of geen tekst en als ik de regels zo doorneem, zijn ze ook met kinderen van jongere leeftijd te spelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2020, 15:28 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik denk ook dat je voor kinderen van die leeftijd al naar familiespellen kan gaan. Mijn jongste dochter speelde op haar 5 à 6 al Karuba, Potion Explosion, Cottage garden enz. Zolang er niet vermenigvuldigd en gelezen moet worden is het doenbaar denk ik.
Daarvoor was Carcasonne en Catan Junio en Ticket to ride: mijn eerste reis ook populair, hoewel ik denk dat je op deze leeftijd al gewoon naar de volwassen versies kan overschakelen want die zijn niet veel moeilijker... Behalve de ontwikkelingskaarten van Catan dan.

Vanaf het eerste leerjaar gaat het helemaal in stijgende lijn.
Ik heb deze week met mijn intussen 7- en 8-jarige dochter nog Die Baumeister der colloseum gespeeld die ik tweedehands had binnengekregen en dat ging erg goed. Het is ontroerend om hen echt tactische zetten te zien doen 8)

In dat opzicht vind ik Kingdomino trouwens wel straf want hoewel de mechanismen eenvoudig genoeg zijn, moet je voor tactisch spelen toch kunnen vermeningvuldigen? net als met Stenen tijdperk, dat heb ik ook nog niet geprobeerd, want hoewel ze het wel zouden kunnen spelen, kan mijn jongste nog niet voldoende rekenen om ook tactisch te kunnen spelen.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2020, 21:58 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad wel een groot verschil maar hoop toch op spellen die ertussen in zitten.

Ondanks de spellencollectie nog niet veel verder geraakt dan kwartten, halli galli, jakkiebak en consoorten. Wel eens ticket to ride New York maar dat ging maar matig, ook maar 1x geprobeerd.

De iets zwaardere spellen die genoemd worden, dat is met een 6 jarige toch eerder meespelen dan echt spelinzicht?

Daarnet bij het Kruidvat nog Ligretto Junior gezien en meegenomen. De gewone variant vinden we best nog leuk als filler dus wie weet kan deze nu wel mee door ...

Ik ga de genoemde spellen nog eens herbekijken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 14 okt 2020, 08:56 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
AlliantieAJ schreef:
De iets zwaardere spellen die genoemd worden, dat is met een 6 jarige toch eerder meespelen dan echt spelinzicht?

Op zich wel waar, maar dat creëert wel een mooi leerproces. Bij Karuba bijv. presteerde mijn jongste het altijd om haar wegen zo te leggen dat ze telkens verscheidene avonturiers blokkeerde. Hierop kan je dan als papa wel reageren en haar zo tactisch denken aanleren. Nu is dat misschien een afwijking van mij als leerkracht, maar ik vond dat wel leuke momenten :wink:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 14 okt 2020, 09:51 
1. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
The Iced One schreef:
AlliantieAJ schreef:
De iets zwaardere spellen die genoemd worden, dat is met een 6 jarige toch eerder meespelen dan echt spelinzicht?

Op zich wel waar, maar dat creëert wel een mooi leerproces. Bij Karuba bijv. presteerde mijn jongste het altijd om haar wegen zo te leggen dat ze telkens verscheidene avonturiers blokkeerde. Hierop kan je dan als papa wel reageren en haar zo tactisch denken aanleren. Nu is dat misschien een afwijking van mij als leerkracht, maar ik vond dat wel leuke momenten :wink:

Daarbij: spelinzicht ontstáát juist door meespelen, zeker bij kinderen. Leren door gewoon mee te doen. Werkt het beste bij spellen die juist iets té lastig zijn op het eerste gezicht. En wat ik eerder zei: onderschat kinderen vooral niet. Ze leren razendsnel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 16 okt 2020, 10:09 
Meeple

Berichten: 14
Zoals alle reacties hierboven ook al aangaven:
De aangegeven leeftijd is een hele brede range, en wat aanraders zijn is ook afhankelijk van hoeveel ze al gespeeld hebben. Met mijn oudste zoon spelen we nu Catan (wordt binnenkort 7) En afgezien van het feit dat hij iets te makkelijk ruilt, kan hij het goed aan.

Ticket to ride: first Journey was hier eerder een hit.
Daarna Kingdomino (en gewoon door vaker te spelen kreeg hij de strategie door)
Een co-op die hij nu graag met zijn vrienden speelt is : Ghost fighting treasure hunters


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
26 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Kinderen & spellen  
 Feed - Onderwerp - Spellen voor 5 - 8 jaar  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

+5, kinderspellen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®