31. Bij het plannen van een magazine moet je waarschijnlijk ook vooruitdenken. Hoe bepalen jullie het hoofdthema van iedere editie?Voor de start van iedere editie is er een redactievergadering. Meestal bekijken we dan wat er opportuun is op het moment. Sowieso heb je in het jaar al vier ‘momenten’: voorjaar, vakantie, begin schooljaar en eindjaarsperiode. Daarnaast spelen ook de covers een rol. Ofwel spelen we met de cover in op een thema, ofwel speelt een thema in op een cover. Tot slot bepalen we ieder jaar een themareeks. Zoals ‘historie verdorie’ en de interviews met spellenauteurs vorig jaar. Indien onze partners een goed idee hebben, proberen we dat te integreren. Bovendien proberen we steeds snel in te spelen op opportuniteiten. De meeste pagina’s – het raamwerk van de editie – liggen vrij vroeg vast. Andere pagina’s worden pas helemaal op het einde ingevuld. Gelukkig hebben we een sterk team dat snel kan inspelen op veranderende situaties.
32. Spel in Zicht richt zich in de eerste plaats naar beginnende spelers en/of familiespelers. Een bewuste keuze? Inderdaad. Een magazine – of het nu online is of gedrukt – kan nooit de nieuwsgaring van de vele internetfora voor zijn. Indien we schrijven voor enkel veelspelers zal er weinig nieuws te rapen zijn. Bovendien is het niet interessant voor uitgevers om te investeren in een dergelijke communicatiemiddel. De vaak nog braakliggende markt van gezinnen is dat veel meer. Dankzij Spel in Zicht vinden die nu een gratis én heel toegankelijke tool om de nieuwe spellen te ontdekken.
Om onze lezers toch de mogelijkheid te geven om spellennieuws heet van de naald te ontdekken, gaan we hen binnenkort via onze site en magazine verwijzen naar dit forum.
33. Hoe groot is de kans dat in de toekomst ook veelspelers een plekje krijgen? We merken dat veel veelspelers ons magazine downloaden of artikels bekijken. Gewoon omdat het hun hobby is en ze graag leuke artikels over spellen lezen. Ik denk dat in ons magazine ook vaak spellen te vinden zijn waar zelfs de veelspeler nog nooit bij stilstond. En in elk magazine staan ook spellenbesprekingen van ‘strategische bordspellen’. Die zijn dan meer op maat van de meer gevorderde spellenspelers.
We missen op dit moment wel de ‘collectible card games’ zoals Magic: the Gathering. Ook zij vinden bij ons een uitstekend publiek om hun spellen te introduceren. In de eerste jaren hebben we enkele interessante artikels uitgebracht die deze ccg’s mooi uitleggen. Hopelijk kunnen we dit jaar een nieuwe partner overtuigen van de vele voordelen van een partnership. Ik blijf erbij dat dit voor hen dé communicatietool bij uitstek is.
34. Wat was jullie plezantste spellenmoment?Goh, dat zijn er een pak hoor. Met stip genoteerd staat ‘Panic Station’ op Spiel. Een Engelsman deed toen mee en was tijdens de hele speluitleg erg vervelend. Toen hij en Sarah tijdens het spel vreemde blikken uitwisselden, besloten we ze beiden af te knallen. Pas na het verwoesten van ‘the hive’ bleek echter dat alleen Sarah een alien was. Toch was iedereen het erover eens dat de 'collateral damage' meer dan terecht was
.
Ook een verregaand staaltje ‘elkaars opties de grond inboren’ tijdens Caylus blijft bij. Thaïs, Renaat en ikzelf gaven er echt alles om de grootste smeerlapjes te zijn. Nadat het spel eindigde en Renaat troosteloos laatste was met een enorme achterstand sprak die de gevleugelde woorden: ‘waauw, dit was het beste spel ooit!’.