Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



30 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2

Welk spel zou jij in NL uitgeven?
Poll eindigt op do 15 nov 2007, 12:50
Agricola 24%  24%  [ 7 ]
Tribun 7%  7%  [ 2 ]
League of Six (Sechstadtebunde) 24%  24%  [ 7 ]
Hamburgum 0%  0%  [ 0 ]
Cuba 10%  10%  [ 3 ]
Galaxy Trucker 3%  3%  [ 1 ]
Race for the Galaxy 3%  3%  [ 1 ]
Container 3%  3%  [ 1 ]
The Circle 7%  7%  [ 2 ]
Iets anders, namelijk... 17%  17%  [ 5 ]
Totaal aantal stemmen : 29
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2007, 22:23 
Hazelnoot Ridder

Berichten: 631
Woonplaats: Diest (België)
Volia Stoffel, mijn stem voor Tribun is uitgebracht!

En wat Dagmar oppert aangaande Jambo kan ik alleen maar bijtreden..

_________________
https://detafelplakt.com/


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2007, 22:30 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 241
Woonplaats: Rotselaar (B)
Inderdaad, Jambo is een open kans!!!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2007, 22:32 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
Dagmar schreef:
En van de wat oudere spellen is het mij een raadsel waarom jambo nooit in het Nederlands is verschenen. Dit spel vind ik een van de beste tweepersoonsspellen van de kosmos serie maar is door de enorme hoeveelheid tekst op de kaarten lastig speelbaar voor niet-Duitsers


De hoeveelheid tekst betekent ook dat de kaarten van een Nederlandse editie apart opgemaakt en gedrukt moeten worden (bij taalonafhankelijk materiaal kan men meeliften met een Duitse druk). Dit werkt ongetwijfeld kostprijsverhogend en maakt Jambo daarom commercieel minder interessant.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 nov 2007, 00:27 
7. La Granja (2014)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Als ik de bovenstaande reacties lees, bekruipt mij het gevoel dat ik een van de zeer weinige bordspelliefhebbbers zou zijn die niet naar Spiel of een andere Duitse winkel gaat om daar spellen aan te schaffen, maar ze het liefst in het Nederlands koopt, simpelweg van wege het ontbreken van een talenknobbel. Zou dat nu echt zo zijn???? Ik betwijfel het sterk.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 nov 2007, 00:38 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 241
Woonplaats: Rotselaar (B)
Johanna schreef:
Als ik de bovenstaande reacties lees, bekruipt mij het gevoel dat ik een van de zeer weinige bordspelliefhebbbers zou zijn die niet naar Spiel of een andere Duitse winkel gaat om daar spellen aan te schaffen, maar ze het liefst in het Nederlands koopt, simpelweg van wege het ontbreken van een talenknobbel. Zou dat nu echt zo zijn???? Ik betwijfel het sterk.


Johanna

Er zijn ook een heel deel anderstalige spellen waar, op enkele woorden op de kaartjes of het spelbord na, geen tekst op staat. Alleen de handleiding is in een andere taal en deze vertaling kan je meestal wel ergens downloaden en dan ben je vertrokken.
Neem bijvoorbeeld Wikinger. Duits uitgegeven maar alleen de handleiding is taalafhankelijk. Ikzelf zou het spijtig vinden om dit spel links te laten liggen omdat er geen Nederlandse versie van is. Het is eigenlijk alleen de handleiding.
Ik heb de spellen ook het liefst in het Nederlands maar spijtig genoeg is dit niet altijd mogelijk. Ikzelf probeer dan nog liever een Engelstalige versie vast te krijgen dan een Duitse (ook geen talenknobbel).


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 02 nov 2007, 10:07 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Agricola.

Veel goeds over gelezen, ben zeer genteresseerd in een Nederlandse versie. Puur omdat er zoveel Duits aan te pas komt en daar kom ik niet mee weg in mijn groep.

Hoewel het misschien niet echt een verstandige investering is. In het Engels komt het sowieso uit (Z-Man of RGG) en misschien zijn er in het Nederlandse taalgebied genoeg die genoegen nemen met een Duitse of Engelse versie.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: top 3 uitgaven
BerichtGeplaatst: vr 09 nov 2007, 10:20 
10. King of Tokyo (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 225
Woonplaats: Waalre
Als ik zelf spellen zou uitbrengen in Nederland zou dit mijn top 4 keuze zijn (al vindt ik de andere spelen in het lijstje ook zelf erg leuk):
1. Agricola
Omdat er veel text op staat en omdat het spel schijnbaar erg goed is.
2. Kingsburg
Omdat dit een erg goed spel is en voor een groter publiek geschikt is als Agricola. Wel is de Duitse en Engelse versie erg duur. Als de prijs ok is zou ik deze zelf meteen kopen.
3. Cuba
Omdat dit er goed uitziet en volgens mij daarom ook goed verkoopbaar is.
4. Galaxia Trucker
Omdat dit erg leuk is en daarom ook een succes zou kunnen worden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 nov 2007, 11:51 
Locomotief

Berichten: 36
Woonplaats: Zaanstad
Mensen, mensen toch.

Ruimer denken is het devies.

Wereldwijde integratie daar moeten we heen.
Dus, één gemeenschappelijke taal, munteenheid e.d.
Dan is er geen probleem meer met taalafhankelijkheid.

Zit dat er niet in, dan elk spel standaard voorzien van een handleiding in meerdere talen.
Voorbeelden zat in o.a. de audiowereld waar dit reeds gebeurt.
Voorts geldt dit ook voor taalafhankelijke kaarten; dus elk land zijn eigen tekst op de kaart

Een heruitgave van Alea's Chinatown is welkom


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 nov 2007, 11:57 
Sojaboon

Berichten: 20
Watch schreef:
Een heruitgave van Alea's Chinatown is welkom


Alea heeft waarschijnlijk de rechten al niet meer op Chinatown. Dat betekent dat een uitgever toestemming van de spelontwerper nodig heeft om het spel weer uit te kunnen geven. Dat betekent dat ook het artwork weer opnieuw gedaan kan worden, dit kan ook een nadeel zijn omdat daar dan weer extra kosten aan verbonden zijn. Zelfde situatie als wat QWG met Vorsten van Florence gedaan heeft.

Als je ziet wat Chinatown op de tweedehands markt doet (ik zag het voor 58 euro in Essen) dan verbaast het me dat een uitgever hier nog niet op in is gesprongen. Misschien wil de ontwerper geen toestemming geven voor een heruitgave?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 nov 2007, 12:10 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Een hoge prijs in de 2e handsmarkt maakt het nog geen goed spel. Alan Moon's eigen Elfenserie brengt ontstellend hoge prijzen op, maar speltechnisch is het naar ik heb begrepen geen A-kwaliteit. Het is meer verzamelaarsobject, en dat geldt voor wel meer spellen.

Trouwens, van Chinatown komt een nieuwe herdruk uit. (Zie hier onder het kopje 'Filosofia', juist boven de tabel met foto's.) Het is overigens een licht gemodificeerde versie als ik het zo lees.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 nov 2007, 16:30 
Uitgever

Berichten: 97
Leuk om alle reacties te lezen. Opvallend dat League of Six en Agricola zo hoog scoren en andere spellen veel minder. Is Tribun of Hamburgum echt minder leuk? Waarom dan eigenlijk?

Ook de andere discussie, over de meerwaarde van vertalen, is interessant om tussen de andere zaken door te lezen.

Voorlopig zijn wij er nog niet uit...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 nov 2007, 17:04 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Over Agricola doe ik geen uitspraak, want ik heb het spel niet gespeeld, laat staan gezen op Spiel. Maar als je wilt weten wat ik goed en slecht vind aan Hamburgum, kun je mijn blog, deel 2, erop naslaan. League of Six is intenser en kent daardoor het langdradige middenspel van Hamburgum niet.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2007, 12:33 
Uitgever

Berichten: 97
Wat mij bij Hamburgum opviel is dat je het beste uit lijkt te zijn met 1x 1 donatie en dan sparen voor een volledige Kathedraal in 1 klap. Doe je dit niet, dan profiteert een ander van jou 'stap voor stap' en het is niet efficient (te veel acties op de Rondel om 1 voor 1 te bouwen). Al denk ik dat er ook wel een tactiek zit in de scheepkaarten en veel schepen bouwen.

League of Six gaan we nog testen (al heb ik het wel gespeeld in Essen, dat scheelt iig weer leestijd voor de uitleg).

Overigens is het erg prettig om je blog te lezen omdat je uitlegt wat je leuk/niet leuk vindt aan een spel. De werking van een spel vindt ik minder interessant in een verslag (daar heb je ten slotte de regels voor).


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2007, 13:21 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Dankjewel voor het commentaar, en inderdaad, ik heb die Hamburgum-strategie vaker gehoord---het is een Pavlov-reactie om het stapje voor stapje te doen :).

Wat betreft een spelbeschrijving: dit gaat ten eerste over compleet nieuwe spellen die mensen vrijwel zeker nog niet kennen. Dan is een kort overzicht zeer wenselijk omdat de lezer anders echt geen flauw idee waar het over gaat. Hij kan ook afleiden of het spel mechanismen bevat die hem interesseren; en heeft in ieder geval een houvast als hijzelf de regels in detail hoort. Ik denk dus dat mijn samenvattinkjes wel degelijk van belang zijn...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2007, 15:41 
Uitgever

Berichten: 97
cymric schreef:
Wat betreft een spelbeschrijving: dit gaat ten eerste over compleet nieuwe spellen die mensen vrijwel zeker nog niet kennen. Dan is een kort overzicht zeer wenselijk omdat de lezer anders echt geen flauw idee waar het over gaat. Hij kan ook afleiden of het spel mechanismen bevat die hem interesseren; en heeft in ieder geval een houvast als hijzelf de regels in detail hoort. Ik denk dus dat mijn samenvattinkjes wel degelijk van belang zijn...


Het is zeker wel nuttig en nodig, maar de toegevoegde waarde zit hem in je mening (voor mij althans). Wat maakt de spelbeleving een succes of juist een sof. Hoe komt dat dan. Dat soort dingen. De uitleg is min of meer nodig om je mening uberhaupt te kunnen geven.

En als je het spel al kent scheelt het gewoon weer wat leestijd ;)


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
30 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Keuzes keuzes. Wat zou jij uitgeven?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Tags

999 Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®