Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2016, 16:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
De Duitse uitgever HABA geeft dit najaar een vervolg aan de vorig jaar opgestarte familiespellenlijn, met drie nieuwe spellen en een uitbreiding van het bordspel Avonturenland. In Duitsland worden de nieuwe spellen medio oktober gepresenteerd op de beurs Spiel 2016 in Essen. Ook de Nederlandstalige edities worden binnen een paar weken verwacht. De vertegenwoordiger van HABA voor de Benelux heeft me van de week kort langs de nieuwe titels geleid.

Afbeelding De uitbreiding van Avonturenland bevat drie nieuwe modules. In het eerste avontuur is de prinses van Avonturenland ontvoerd. De spelers ondernemen een queeste, waarbij ze eerst vijf verschillende sleutels moeten verzamelen alvorens ze de prinses kunnen bevrijden. Het tweede avontuur is coöperatief, waarbij de spelers moeten samenwerken om vreselijk sterke mistmonsters op tijd te verslaan. Bij het derde avontuur ligt het speelbord vanaf het begin vol met de bekende fiches en poppetjes, speelt de nieuwe speelfiguur van de koning een sturende rol en strijden de spelers om allerlei meerderheden. Ik was al zeer gecharmeerd van Avonturenland, deze uitbreiding lijkt het speelplezier alleen maar te vergroten.

Afbeelding


Afbeelding Lady Richmond is een biedspel, waarbij een nalatenschap moet worden verdeeld. Deze bestaat uit speelkaarten met pluspunten, minpunten en een paar ontregelende acties. Iedere speler heeft ook nog drie fiches, waarmee hij wat trucs kan uithalen. De kaarten worden gedekt op het ronde speelbord aangeboden en pas gaandeweg omgedraaid. Uiteraard is het zaak om de medespelers te verlokken tot te hoge biedingen, om daarna zelf voor een prikkie te kunnen toeslaan. Zo’n uitputtingstactiek is niet zonder risico, omdat een actiekaart de verkwisters van vers kapitaal kan voorzien.

Afbeelding

Lady Richmond is geschikt voor 2-5 spelers vanaf 8 jaar en heeft een speelduur van ongeveer 30 minuten.


Afbeelding Picassimo is een partyspel uit de familie der Pictionary-achtigen. De spelers krijgen opdrachten, die ze vervolgens als herkenbare tekening op hun bordje moeten kliederen. En dan wordt het grappig, omdat de bordjes uit losse delen bestaan, die eerst nog even door elkaar worden geschud. Zie van de dan getoonde tekeningen maar iets herkenbaar te maken. Een leuke twist op een bekend idee.

Afbeelding

Picassimo is geschikt voor 3-6 spelers vanaf 8 jaar en heeft een speelduur van ongeveer 30 minuten.


Afbeelding Het bordspel Meduris is ontworpen door Stefan Dorra en Ralf zur Linde. Het spel is geïllustreerd door de van 7 Wonders bekende Miguel Coimbra. Het speelbord toont in het midden vier gebieden waar vier grondstofsoorten worden gewonnen. Deze heb je nodig om op de omringende cirkel hutten te bouwen, die bij het bezoek van een rondreizende druïde punten opleveren. Daarbij kunnen lange ketens veel punten genereren, wanneer je de vereiste grondstoffen kunt inleveren. De grondstoffen verdien je enerzijds via een dobbelsteenworp, maar vooral ook door het geschikt inzetten van je werkers op de grondstofvelden. Om gevaarlijke lange ketens van hutten te verbreken, kun je tempels inzetten. Jouw bouwactiviteiten in de diverse zones leveren runefiches op, die ook nog eens aardig wat punten genereren. Grondstoffen verzamelen, plannen, elkaar in de weg zitten, bouwen en scoren… dat klinkt als een spel waar ook een veelspeler even naar zou moeten kijken.

Afbeelding

Meduris is geschikt voor 2-4 spelers vanaf 10 jaar en heeft een speelduur van ongeveer 75 minuten.


Meer informatie:



Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2016/09/18/nieuwe- ... -van-haba/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2016, 11:00 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Bordspeler.nl schreef:
dat klinkt als een spel waar ook een veelspeler even naar zou moeten kijken een puntensalade.
:yawn:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2016, 11:12 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Mac-S schreef:
Bordspeler.nl schreef:
dat klinkt als een spel waar ook een veelspeler even naar zou moeten kijken een puntensalade.
:yawn:


Blijkbaar ben jij veel beter op de hoogte dan ik, gezien de stellige correctie met gaap.
Ik kreeg tijdens de uitleg geen associatie met een puntensalade.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2016, 11:32 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Ik ben helemaal niet op de hoogte, ik las drie keer in één paragraaf de zinsnede "punten opleveren" en trek dan graag een voorbarige conclusie.
Met alleen maar goed geïnformeerde, genuanceerde berichten zou dit forum maar een saaie boel worden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2016, 12:36 
8. 8 Masters' Revenge (2013)

Berichten: 682
Woonplaats: Meijel
De Avonturenland-uitbreiding is een must-have voor mij en de kinderen. Avonturenland is hier heel goed ontvangen :thumbup:

Van de andere drie is denk ik Meduris het meest interessant. Maar ik wacht de reviews wel af. De vorige lichting met Avonturenland en Karuba is iig geslaagd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2016, 14:26 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Mac-S schreef:
Met alleen maar goed geïnformeerde, genuanceerde berichten zou dit forum maar een saaie boel worden.


Mee eens, een beetje prikkelen houdt de boel levendig.

Aan de andere kant ben ik niet dol op het afbranden van spellen zonder speelervaring en een degelijke onderbouwing. Het is ongetwijfeld leuk om een beetje stoer te doen, maar zo kun je zonder behoorlijke grondslag de reputatie van een spel beschadigen voordat iemand het ook maar heeft gespeeld. (Ik suggereer hiermee niet dat jij dit beoogt, dit is slechts een weergave van mijn insteek).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016, 20:08 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Meduris is inmiddels verkrijgbaar. Zag 'm vandaag bij Spellenpoort Amersfoort liggen, de Koperen Pion in Den Haag twitterde er ook al over.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Nieuwe familiespellen van HABA  

Gebruikers die deze topic waarderen

Erwin

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten


Tags

Avonturenland uitbreiding, Bordspeler.nl, HABA, Lady Richmond, Meduris, Miguel Coimbra, Picassimo, Ralf zur Linde, Spiel 2016, Stefan Dorra, biedspel, familiespellen, partyspel



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®