999 Games leverde onlangs ‘
Marco Polo II: Op bevel van de Khan’ uit.
Marco Polo II: Op bevel van de Khan is een nieuw, opzichzelfstaand spel -gebaseerd op de spelmechanismen van het originele spel-, maar met heel wat nieuwigheden en extra’s. Het bevat nieuwe uitdagingen, karakters, aangepaste of nieuwe actiemogelijkheden, een gewijzigde slotwaardering en waardevolle jade als extra handelswaar.
De reis van Marco Polo en zijn helpers gaat verder. Terwijl hij in het eerste deel hij naar Bejing reisde, trekt Marco Polo nu in opdracht van de Khan vanuit Bejing langs de zijderoute om tot in de verste uithoeken van het Mongoolse rijk op zoek te gaan naar rijkdom en roem. Net als in het originele spel bestaat iedere beurt uit het plaatsten van dobbelstenen om acties te activeren, zoals het verkrijgen van goederen en kamelen om reiskosten te betalen of handelscontracten af te handelen. Bij het reizen van stad naar stad kunnen spelers ook nu handelsposten uitbouwen om extra mogelijkheden of opbrengsten te krijgen. Bij aanvang van het spel kiest iedere speler één van de zeven nieuwe karakterkaarten. Iedere personage zal tijdens de speler een ander voordeel bieden.
‘Marco Polo II: Op bevel van de Khan’ biedt nieuwe opties voor acties. Acties doe je net als voorheen door telkens een of meer van je dobbelstenen op één van de openstaande actievelden te plaatsen. Zodra een speler dobbelstenen op een actieveld geplaatst heeft, is dit deze ronde niet meer toegankelijk. De eerdere Grand Bazaar werd vervangen door boeken. Hier kan je kamelen of goederen verwerven. Je kiest uit een aanbod van vier: twee kosteloze en twee betalende. Sommige aanbiedingen blijven ronde na ronde gelijk, andere variëren per ronde. Jade wordt geïntroduceerd als vierde handelsgoed. Naast de mogelijkheid om met jade handelscontracten te vervullen, kan je het in -plaats van kamelen of geld- gebruiken om reiskosten te betalen.
Het reizen wordt extra beloond. Voor het vervullen van bepaalde contracten dien je handelsposten op te richten in nieuwe steden. Waar in het originele spel het afhandelen van handelscontracten als een algemene actie gold, zijn contracten in Marco Polo II verbonden aan specifieke steden in het Mongoolse rijk. Daarnaast blijven handelsposten belangrijk om van specifieke actievelden gebruik te kunnen maken. Maar ook als je nog geen handelsposten hebt opgericht, blijven er mogelijkheden. Twee steden op het bord kunnen gebruikt worden zonder er een handelspost te plaatsen. Deze wisselen per ronde en kunnen handig zijn voor spelers nog ver moeten reizen.
De nieuwe gildezegels in Marco Polo II zijn een nieuw belangrijk onderdeel voor handel en reizen. Als speler kun je aansluiten bij vier gilden: boeren-, kleermakers-, kruiden- en juweliersgilde. Bepaalde routes vereisen dat je een specifieke gildezegel bezit alvorens je daarlangs mag reizen. Daarnaast kunnen gilden ook opgewaardeerd worden om bijkomende bonussen en punten te verkrijgen. Dit laatste is een van de mogelijke optionele acties die je in een beurt kan uitvoeren voor of na je gewone actie.
De puntenverdeling op het eind van het spel werkt licht anders dan in het originele spel. Iedere speler heeft nog slechts één doel i.p.v. twee. Daarnaast leveren o.a. ook gildezegels en wapens van bezochte steden punten op. Het is duidelijk dat je ook in ‘Marco Polo II: Op bevel van de Khan’ je de mogelijke opties zal moeten wikken en wegen.
Marco Polo II: Op bevel van de Khan- auteurs: Simone Luciani en Daniele Tascini
- illustraties: Dennis Lohausen
- spelers: 2 tot 4
- leeftijd: vanaf 12 jaar
- speelduur: 30 minuten per speler
Website uitgever: