Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groen, groener, groenst
BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2017, 12:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
De Duitse spelauteur Friedemann Friese introduceerde vorig jaar zijn ‘Fabel’ spelsysteem. Dit is een variatie op het ‘Legacy’ principe, waarbij je een volgende pot van een spelletje begint op de positie waar je de vorige keer bent geëindigd. Bij Friedemann’s Fabelsysteem is een reset naar het oorspronkelijke spel probleemloos uit te voeren. Zijn eerste Fabelspel was Fabelsaft, dat door White Goblin Games is uitgebracht als Fabelfruit.

Op Spiel 2017 gaat de fabel verder met drie nieuwe kaartspellen onder het gemeenschappelijke label ‘Fast Forward’ (bij Friedemann Friese fladdert de letter F frivool in het rond). Omdat de Goblins ook deze spellen zullen uitbrengen, stel ik ze hier voor met hun Nederlandse titels: Op de Vlucht!, Ten Aanval! en Spookuur. Deze drie spellen maken niet alleen gebruik van het Fabelsysteem, maar introduceren ook een nieuwe manier om het spel te leren. De ‘Fast Forward’ spelregels zijn namelijk verwerkt in het kaartdeck. Voor het eerste potje lees je niet meer dan een kaart met een basisinstructie. Leg het deck op tafel en begin te spelen.

Afbeelding

  • Spookuur is een vlot handmanagement spel voor 2-5 spelers over een spokenjacht. Je hebt 10-15 potjes nodig om het spel volledig te verkennen.
  • Op de Vlucht! is een coöperatief spel voor 1-4 spelers, waarbij je gezamenlijk de puzzels moet oplossen om aan een monster te ontkomen.
  • In Ten Aanval! proberen 2-4 spelers een kasteel te veroveren.
Ik heb Fabelfuit een paar keer gespeeld, vond er geen klap aan (met name door de dominante geluksfactor van de push-your-luck kaart in de eerste set) en heb het spel daarom verkocht. Desondanks zal ik deze nieuwe Fabelspellen met enthousiaste nieuwsgierigheid benaderen. Over Fabelfruit gesproken, voor dit spel wordt de Limoenuitbreiding verwacht. Deze set bevat 20 nieuwe locaties en nieuw materiaal.

Afbeelding

De twee andere nieuwe titels van Friedemann Friese verschijnen bij 999 Games: het solitaire spel Klus Geklaard! en de Legacy uitbreiding van Hoogspanning.

Meer informatie:


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2017/08/11/groen-groener-groenst/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 maart 2018, 12:04 
kooiker

Berichten: 707
Ik vind spelletjes die je solo kan spelen leuk en dus 'Op de vlucht' aan de collectie toegevoegd en enthousiast van start gegaan. Maar na tig keer proberen ben ik er wel klaar mee. Er is maar 1 manier om het spelletje op te lossen en ik kom niet eens door de eerste fase heen. Jezelf verbeteren en een leercurve in een solospelletje is uitdagend maar deze frusteert (mij) alleen maar. Het ligt vast aan mij... toch? :roll: (Klus Geklaard vind ik overigens wel leuk)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 19 maart 2018, 16:44 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
helena schreef:
Ik vind spelletjes die je solo kan spelen leuk en dus 'Op de vlucht' aan de collectie toegevoegd en enthousiast van start gegaan. Maar na tig keer proberen ben ik er wel klaar mee. Er is maar 1 manier om het spelletje op te lossen en ik kom niet eens door de eerste fase heen. Jezelf verbeteren en een leercurve in een solospelletje is uitdagend maar deze frusteert (mij) alleen maar. Het ligt vast aan mij... toch? :roll: (Klus Geklaard vind ik overigens wel leuk)

Hoe verhoudt Klus Geklaard zich tot Vrijdag?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 maart 2018, 17:41 
kooiker

Berichten: 707
Stijnhoofd schreef:
helena schreef:
Ik vind spelletjes die je solo kan spelen leuk en dus 'Op de vlucht' aan de collectie toegevoegd en enthousiast van start gegaan. Maar na tig keer proberen ben ik er wel klaar mee. Er is maar 1 manier om het spelletje op te lossen en ik kom niet eens door de eerste fase heen. Jezelf verbeteren en een leercurve in een solospelletje is uitdagend maar deze frusteert (mij) alleen maar. Het ligt vast aan mij... toch? :roll: (Klus Geklaard vind ik overigens wel leuk)

Hoe verhoudt Klus Geklaard zich tot Vrijdag


Vrijdag speelt sneller en je hebt er naar mijn idee wat meer invloed op. Bovendien is het wat spannender omdat je je levens kwijt kan raken, en dan is het gelijk klaar. In Klus Geklaard moet je 8 (of minder als je het jezelf moeilijker wilt maken) rondes spelen en daarna weet je pas of het je al dan niet gelukt is te winnen. Tijdens het spel kan je wel je snoepjes, waarmee je acties kan doen, kwijtraken maar het spel eindigt daar niet door, bovendien kan je die snoepjes op verschillende manieren weer aanvullen. Dus ik vind ze allebei leuk maar een voorkeur voor Vrijdag.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Laatst bijgewerkt door helena op ma 19 maart 2018, 17:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2018, 14:36 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1200
Woonplaats: Woerden
vrijdag
https://www.spelspul.nl/nl/spel/5784-vrijdag-nl.html

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 23 apr 2018, 00:41 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Vrijdag is wel vermakelijk, maar na een aantal potjes heb je het wel gehad.
Als je eenmaal de optimale strategie te pakken hebt, speelt het spel zich vanzelf en is de belangrijkste reden of je wel of niet wint op de hogere niveaus (want het normale niveau is een lachertje) enkel de volgorde waarin de gevaren op je pad komen.

Uiteindelijk heeft het spel weinig diepgang. Ik speel het nog wel eens, maar meer als een hersenloze vingeroefening :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 apr 2018, 11:25 
kooiker

Berichten: 707
Robertopellizini schreef:
Vrijdag is wel vermakelijk, maar na een aantal potjes heb je het wel gehad.
Als je eenmaal de optimale strategie te pakken hebt, speelt het spel zich vanzelf en is de belangrijkste reden of je wel of niet wint op de hogere niveaus (want het normale niveau is een lachertje) enkel de volgorde waarin de gevaren op je pad komen.

Uiteindelijk heeft het spel weinig diepgang. Ik speel het nog wel eens, maar meer als een hersenloze vingeroefening :wink:


Dan werken mijn hersenen blijkbaar minder goed want ik vind het op de hogere niveaus wel degelijk een uitdaging. Wel geruststellend om in de Spellendatabase te lezen dat ik daarin niet de enige ben :P


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Groen, groener, groenst  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Tags

999 Games, Bordspeler.nl, FabelFruit: Limoen, Fast Forward, Friedemann Friese, Hoogspanning: Legacy, Klus Geklaard!, Op de Vlucht!, Spiel 2017, Spookuur, Ten Aanval!, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®