Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 dec 2019, 20:19 
Standaard moderator

Berichten: 773
Woonplaats: Amersfoort
Bij White Goblin Games is recent de Nederlandse uitgave van het spel Chrystal Palace verschenen.



In Crystal Palace spelen spelers de rol van een natie tijdens de eerste Wereldtentoonstelling in Londen (1851) en proberen ze een buzz te creƫren met spectaculaire uitvindingen en de steun van beroemde en krachtige mensen.

Crystal Palace is een dobbelspel waarbij de spelers zelf de statistieken van hun dobbelstenen bepalen aan het begin van elke ronde. Hoe hoger het nummer, hoe beter - maar het heeft een prijs. In de loop van het spel worden dobbelstenen geplaatst op acht verschillende actielocaties in een competitie om de beste middelen, patenten, en hersenen. Zo zoek je steun bij invloedrijke en geniale personen en bedenk je gadgets zoals de Thinking-machine, the Beer glass counter of de Climate changer.



Het spel is ontworpen door Carsten Lauber en de illustraties zijn verzorgd door Andrea Allemanno.

  • Spelers: 2-5 personen
  • Leeftijd: vanaf 14 jaar
  • Speelduur: 90-120 minuten

Website uitgever:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 06 dec 2019, 10:48 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Ben benieuwd wat mensen van dit spel vinden. In tegenstelling tot de andere zwaardere titels die dit jaar zijn uitgekomen hoor je er weinig over.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 06 dec 2019, 11:42 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: Purmerend
Heb hiervan een "demo rondje" gespeeld op spellenspektakel.
Vond het bepalen van de waarde van de dobbelstenen met de daarbij komende voor en nadelen erg leuk.
De (volgens mij) 8 verschillende acties snel duidelijk waardoor ik zelfs tijdens een half spel wel al lekker bezig was.

Puntje 1: Ben bang dat het gokken/hopen dat je de juiste uitvinder bij de juiste uitvinding krijgt wat teveel op geluk rust voor een spel van deze zwaarte.
Als jij de setjes niet lekker bij elkaar krijgt en je tegenspeler(s) wel, Dan wordt het denk ik heel lastig. (gebasseerd op een half spel waardoor de andere manieren van scoren niet lekker op gang kwamen.)
Klein puntje 1: Waarom niet gewoon 1 bord gemaakt ipv de losse bordjes? (Lijkt zo rommelig)

Vond het een interresant spel en wil deze graag ook nog een keer helemaal spelen.
Denk niet dat het (voor mij in ieder geval) een blijvertje is. Maar zonder meer keer spelen is dat puur een eerste gevoel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 06 dec 2019, 17:45 
Sojaboon

Berichten: 21
Woonplaats: Amersfoort
Ik zou dit geen dobbelspel noemen, want dat is het niet in de verste verte. Zelfs met de dobbelstenen wordt niet 'gedobbeld'; er wordt niet mee geworpen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 07 dec 2019, 11:55 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Helemaal mee eens. Vind het meer een worker-dice placement als genre.

Die combinatie van persoon en uitvinding lijkt me ook deels van geluk afhangen al gaat het om 4 punten.

Is 4 punten van dermate invloed dat dit de winst bepaald vraag ik me af?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 08 dec 2019, 15:54 
3. Alchemist (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Wij hebben hem nu ongeveer 5x gespeeld, en tot nu toe is de Match tussen uitvinder en uitvinding gewoon een extra paar punten, en zeker geen dealbreker. Wij eindigen meestal rond de 90 punten, dus dan is 1x 4 punten weinig.

Wij spelen hem graag, (altijd met 2p). De extra teksten bij de uitvindingen zijn erg vermakelijk.

Ik vind het inderdaad wat rommelig met al die losse bordje, maar dat is dan ook meteen mijn enige minpunt.

Het plaatsen van de dobbelstenen is erg leuk. Soms schat je de actie van je tegenstander compleet verkeerd in, en zet je veel te hoog in. Het in de gate houden van de dobbelstenen van de tegenstander om te bepalen welke dobbelsteen je als eerste waar neerlegt is er leuk.

Voor ons echt een topper!
hij komt zo meteen weer op tafel!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 08 dec 2019, 16:08 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
De losse bordjes is ook omdat de bordjes wisselen afhankelijk van het aantal spelers.

Een groot bord kan niet omdat bij 2 of 3 spelers sommige borden voor beide aantallen wordt gebruikt en sommige borden weer voor 3/4 spelers.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 12 dec 2019, 14:00 
Locomotief

Berichten: 39
Woonplaats: Meldert
KrisZeeland schreef:
Wij hebben hem nu ongeveer 5x gespeeld, en tot nu toe is de Match tussen uitvinder en uitvinding gewoon een extra paar punten, en zeker geen dealbreker. Wij eindigen meestal rond de 90 punten, dus dan is 1x 4 punten weinig.


3 keer gespeeld tot hiertoe (1 x 4 spelers, 2 x 3 spelers) en de scores lagen telkens dicht bij elkaar. Bij 1 van die spellen had de winnaar het geluk om een match te hebben. Zeker bij 3 spelers komen er niet zo gek veel kaarten in omloop en moet je geluk hebben dat er een match voor jou uitkomt.

Maar laat je niet afschrikken door bovenstaande: dit is een topspel :-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
8 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Wereldtentoonstelling bij de Goblins  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

Chrystal Palace



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®