Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2020, 21:40 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
We veronderstellen dat Bastiaan_Nox, bekend van zijn Spellenzolder, voor de meesten van jullie helemaal geen onbekende is. Vanuit zijn bekende zolderkamer heeft hij ondertussen al een massa spellendozen geopend, ontleed en beoordeeld in meer dan tweeduizend filmpjes. Maar niet alleen spelbesprekingen, ook spellenevenementen en spellenprijzen worden enthousiast voor de camera besproken. Als ik zijn forumprofiel opzoek, dan heeft Bastiaan bijna drieduizend posts geplaatst op ons forum. Niet vreemd als je weet dat Nox' Spellenzolder en Bordspelmania al sinds 2011 samenwerken, waardoor zijn video's telkens ook op dit forum gepubliceerd worden. In de allereerste videobespreking die hier van hem verscheen, legde Bastiaan ons uit hoe het nu zat met die scheepjes en zeerovers rond Catan.

Gelukkig vindt Bastiaan tussen de voorbereidingen en de opnames door ook nog tijd om gewoon te spelen. Dat doet hij met verschillende groepen, zo vertelt hij, met vrienden, op het werk en met mensen die hij langs Bordspelmania heeft leren kennen.

Hoe kreeg de spellenmicrobe Bastiaan te pakken?
Dat is indertijd vanuit mijn vrienden begonnen met Magic: The Gathering en Dungeons and Dragons. En zo gebeurde het dat we ook eens wat bordspellen vastnamen voor de afwisseling. Wat dan vreselijk uit de hand is gelopen...

Is de bordspellenwereld de laatste tien à vijftien jaar veranderd?
Het valt me vooral op dat de spellenwereld over de jaren enorm gegroeid is. Bord- en kaartspellen zijn van een obscure bezigheid veranderd naar een geweldige hobby.

Wat zijn de grootste verschillen met vandaag?
De aantallen nieuwe titels die jaarlijks uitkomen.

Wat kan je je nog herinneren van de periode dat je je hebt aangemeld op het Bordspelmaniaforum?
Dat ik gevraagd werd door Bordspelmania om samen te werken en mijn video’s ook middels het forum te delen. Waarbij ik in eerste instantie vroeg “Waar zal ik de berichten plaatsen?” Er werd mij een subforum aangewezen en na twee dagen kreeg ik het vriendelijke verzoek de filmpjes in een nieuw, apart subforum te plaatsen omdat het er nogal veel waren.

Waarom is Bordspelmania als Nederlandstalig forum voor jou belangrijk?
Het is het grootste Nederlandstalige platform voor bordspelers om allerlei informatie te plaatsen en te vinden. Er is voor ieder wat wils en ik heb heel veel goede ervaringen met de community op het forum.

Is Bordspelmania vooral een plaats voor spelers of ook voor anderen uit onze spellenwereld?
Bordspelmania is zeker ook belangrijk voor uitgevers, spellenclubs, etc. Ik heb er oproepen gelezen van uitgevers op zoek naar mensen die mee willen helpen op beurzen, er wordt info over beurzen gedeeld en zoveel meer... Bordspelmania is eigenlijk een punt waar veel lijntjes samen komen.

Hoe zit het met jouw persoonlijke spellenomgeving?
Deze is over de tien jaar enorm veranderd. Mede door mijn Youtube kanaal en Bordspelmania heb ik heel veel mensen leren kennen waar ik nu nog steeds regelmatig mee afspreek voor een bordspelletje. Maar ook met de mensen van mijn oude spellengroep kom ik regelmatig samen.

Als je jouw activiteiten op spellengebied van tien jaar geleden vergelijkt met die van nu, zie je dan verschillen?
Ik ben in 2011 begonnen met Nox’ Spellenzolder, en dat heeft mijn activiteiten aardig veranderd. Dat behoeft weinig verdere uitleg denk ik zo. :wink:
Dat is duidelijk, Bastiaan. Zo te horen heb je volgend jaar ook een jubileum te vieren.

Wat waren vijftien jaar geleden jouw vijf favoriete bordspellen? Welke vijf spellen zijn dat vandaag?
Vijftien jaar geleden waren mijn favorieten Runebound 2nd, Descent 1st, Magic the Gathering, Machiavelli en Puerto Rico. Tegenwoordig zijn dat Descent 2nd, Nemesis, 1 Nacht Weerwolven & Waaghalzen, Star Wars: Armada en nog steeds Magic the Gathering.

Hou je van speluitbreidingen?
Ja, als deze tenminste een waardevolle toevoeging bieden aan het basisspel. Een goede uitbreiding zorgt voor meer herspeelbaarheid. En ze maakt een spel misschien nog strakker qua regels of speelplezier. Soms brengt een uitbreiding ook een vernieuwing.

Welke speluitbreidingen waren toen je favorieten? En vandaag??
Vroeger alles van Runebound 2nd edition, nu eigenlijk teveel om op te noemen. Als ik er dan toch eentje zou vermelden, Lord of the Rings: LCG heeft uitstekende uitbreidingen.

Op je video's zien we op de achtergrond een kast met spellen. Heb je een uitgebreide spellencollectie?
Ja, inclusief uitbreidingen over de duizend exemplaren. Maar ik probeer dit rond die grens te houden.

Is de aard en samenstelling van je spellencollectie sterk gewijzigd over deze periode?
Nee, ik neig van nature meer naar verhalende bordspellen, veelal te zoeken in de Ameritrash. Aan de andere kant zijn goede Eurogames ook zeker niet te versmaden en heb ik een in mijn ogen een gezonde mix van alles.

Welk forumlid vind je bijzonder?
Hierbij wil ik de mensen achter Bordspelmania vooral even in het licht zetten. Zij verzetten op de achtergrond heel veel werk en doen dat op een geweldige manier.

Waarom vind jij het belangrijk om actief te zijn op Bordspelmania?
Ik blijf het een geweldige site vinden om van alles en nog wat over bordspellen te bespreken. En de markt van Bordspelmania wordt door mij regelmatig gebruikt.

Geef jij soms ook spellenwaarderingen op Bordspelmania?
Ik heb het een paar keer gedaan, maar de laatste tijd laat ik het achterwege. De reviews zitten in mijn video’s.

Wat mogen we nooit veranderen aan Bordspelmania?
De vrijblijvendheid en goede sfeer die over het algemeen op het forum hangt.

Bedankt voor het compliment, Bastiaan. We zien mekaar ongetwijfeld terug op een spellenbeurs, hopelijk ergens in de loop van volgend jaar. Ondertussen krijg ik de indruk dat jouw nieuwe videoreviews -ondanks, of net dankzij corona?- met een ongelooflijke hoge frequentie blijven verschijnen. Blijkbaar heb jij ontdekt hoe je meer dan 24 uur in een dag kan stoppen.







Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Bordspelmania jubileum - interview Bastiaan_Nox  

Gebruikers die deze topic waarderen

Pura Vida

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daya en 2 gasten


Tags

Bordspelmania, jubileum



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®