Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




25 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 jun 2020, 22:08 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
De nominaties voor 2020 van de Nederlandse prijs 'Speelgoed van het Jaar' zijn vanmiddag door de vakjury bekendgemaakt. De verkiezing bestaat al ruim veertig jaar en wordt beschouwd als de belangrijkste prijs in de Nederlandse speelgoedbranche.

Ieder jaar wordt een vakjury samengesteld die voor de verschillende leeftijdscategorieën spellen en speelgoed test en beoordeelt. Deze jury bestaat uit experts van verschillende disciplines: van spelontwikkelaars tot journalisten en van detailhandelaars tot pedagogen.

Vanaf 9 september kan er door het publiek per categorie gestemd worden via http://www.speelgoedvanhetjaar.nl. De winnaars van Speelgoed van het Jaar worden op 4 november bekend gemaakt.




    Hieronder de genomineerden per categorie:

    • 0 t/m 3 jaar: Playmobil 1.2.3 Mijn meeneem kinderdagverblijf (Playmobil) en SmartMax My First Sounds Senses (Smart).

    • 4 en 5 jaar: Ik Leer Symmetrie (Jumbo), PAW Patrol Ultimate Police Cruiser (Spin Master), Louis Liaan (Megableu) en Jaak en de Bonenstaak (Smart).

    • 6 en 7 jaar: FurReal – Mama Josie de Kangoeroe (Hasbro), LEGO Super Mario: Avonturen met Mario starter set (LEGO), Bank Attack (Megableu) en Froggit (Smart).

    • 8 en 9 jaar: Color Addict (Cartamundi), DOTS BFF armbandenset (LEGO) en L.A.M.A. (999 Games).

    • 10 en 11 jaar: Overbooked (Jumbo), De zoektocht naar El Dorado (999 Games) en Cube Duel (Smart).

    • 12 t/m 17 jaar: Herrlof (Jolly Dutch) en Stay Cool (999 Games).

    • 18 plus: De Crew (999 Games) en Black Stories Uni Edition (Tucker’s Fun Factory).



De genomineerden in de categorieën tot en met 7 jaar vallen hoofdzakelijk onder de noemer speelgoed, daarboven zijn het alleen nog spellen. Vooral categorieën voor jongere kinderen is Smart Games de opvallendste uitgever met maar liefst vier nominaties. In de hogere leeftijdscategorieën gooit met name 999 Games hoge ogen met ook vier nominaties voor L.A.M.A., De zoektocht naar El Dorado, Stay Cool en De Crew.

Zeker ook het vernoemen waard is de jonge uitgever Jolly Dutch. Pas eind 2017 opgericht en goed op weg met alvast een nominatie voor het Vikingspel Herrlof voor twee.

Boosterbox heeft onder zijn label Tucker's Fun Factory een nominatie in de wacht gesleept met het gitzwarte raadselspel Black Stories Uni Edition, met verhalen rond studenten en professoren.

Vanaf 31 juli zal op de website van Speelgoed van het Jaar voor elk spel extra uitgebreide informatie beschikbaar zijn.


      Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 10:08 
9. It's a Wonderful World (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2891
Woonplaats: Noord-Brabant
Uhm... Of de nominatie van Herloff slim van Jolly Dutch is weet ik niet. Het kost hen namelijk wel 3.500 euro en voor een kleine uitgever is dat toch best veel geld lijkt mij ook al is het 1.000 goedkoper geworden tov vorig jaar.

999Games moet nu 14.000 euro aftikken voor hun 4 nominaties. Dat is voor een grote uitgever niet zoveel geld, maar toch...

Neem bijv. Cwali, die heeft net voldoende geld opgehaald zodat zijn kickstartproject uitgebracht kan worden, maar doordat zo'n nominatie als zoveel geld kost heeft een spel insturen voor deze prijs voor een heel kleine uitgever eigenlijk geen nut.

Ondanks dat ik uiteraard hoop dat de bordspellen de prijs zullen gaan winnen kleeft aan deze prijs wel een oneerlijke nare smaak. Ik neem deze 'gekochte nominaties' en dus straks prijs niet al te serieus. Helaas weet het merendeel van de consumenten niet dat leveranciers moeten betalen voor de nominaties, omdat ze zich verder niet in de prijs verdiepen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 10:14 
Matroos

Berichten: 49
WTULTC schreef:
Helaas weet het merendeel van de consumenten niet dat leveranciers moeten betalen voor de nominaties, omdat ze zich verder niet in de prijs verdiepen.


Hier zo iemand, wist daar inderdaad niet van. Nou nam ik die nominaties sowieso wel met een hele grote korrel zout (ik bepaal zelf wel wat ik wel/niet leuk vind) maar is inderdaad niet best.

Wat zijn (internationaal?) wél goede nominaties wat dat betreft?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 10:24 
8. Mysterium (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 2891
Woonplaats: Noord-Brabant
Ik kopieer even een gedeelte van de tekst onder 'informatie voor de leverancier'

Citaat:
De belangrijkste punten voor 2020:
- genomineerde artikelen kunnen via alle kanalen worden verkocht
- aan deelname zijn geen kosten verbonden behalve het insturen van één artikel dat wordt gebruikt ter beoordeling van de vakjury
- iedere deelnemer kan in meerdere categorieën artikelen inzenden
- artikelen kunnen worden ingezonden in zeven leeftijdscategorieën, zie hieronder
- op vrijdag 12 en dinsdag 16 juni kunnen artikelen ter beoordeling van de vakjury worden afgegeven/bezorgd.
- de bijdrage voor genomineerde artikelen (gekozen door de vakjury) bedraagt € 3.500,00, dat is t.o.v. 2019 € 1.000,00 minder!
- de vakjury (influencers, pedagoog, ontwikkelingspsycholoog, detaillisten, spellendeskundigen) beoordelen de inzendingen op o.a. speelwaarde, prijs/kwaliteit, technische kwaliteit en verpakking, beschikbaarheid en van een handleiding


De twee dikgedrukte punten staan zo haaks tegenover elkaar. Je kunt dus wel gratis je artikel inzenden, maar zodra je wordt genomineerd mag je 3.500 euro aftikken.
Als je weet dat je dat niet kunt of wilt kun je beter je artikel dus maar niet inzenden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 10:39 
8. Mysterium (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 2891
Woonplaats: Noord-Brabant
Thompson schreef:
Wat zijn (internationaal?) wél goede nominaties wat dat betreft?


Wat mij gelijk opvalt is dat er geen spellen van White Goblin bij zitten. Het kan natuurlijk zijn dat ze niets hebben ingestuurd, maar bijv Tiny Towns had anders wel een nominatie verdiend wellicht of Rovers van de Noordzee (maar wellicht is dat spel al weer iets te oud).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 10:52 
Feeling lucky...
Avatar gebruiker

Berichten: 445
Het lijkt mij toch geen slechte deal; een sticker met 'genomineerd/ winnaar speelgoed van het jaar' zal makkelijk voor honderden zo niet duizenden extra verkopen zorgen bij Jan met de pet. De kosten heb je er dus snel uit.

Insturen kan dus altijd, mocht je genomineerd worden kun je toch altijd nog overwegen wat je doet.

Maar uiteindelijk is Speelgoed van Jaar inderdaad gewoon een marketingtool i.p.v. een 100% onafhankelijke wedstrijd.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 11:07 
4. King of Tokyo (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 2891
Woonplaats: Noord-Brabant
Klopt, wat betreft dat het met name marketingtool is. Echter ben dan als prijs ook transparant richting de consument en laat ook aan consumenten duidelijk weten dat de nominaties allemaal 3.500 kosten.
Nu staat dat alleen bij informatie voor de leverancier en als een consument al gaat kijken op de website dan zullen ze dat niet snel aanklikken.

999Games adverteert er bijv mee op hun Facebook. Dat snap ik uiteraard wel en ik heb daar ook mijn kanttekening over de prijs bij neergezet, zodat mensen die dat lezen in iedergeval weten dat het wel gaat om 'gekochte nonimaties'. Ook richting consumenten mogen de leveranciers zelf best transparant zijn over deze prijs en vertellen dat ze daar dus 3.500 per nominatie voor hebben betaald.

Als prijs kun je, je zo toch niet serieus nemen? Overigens speelgoedwinkels/websites profiteren ook van deze prijs. Waarom betalen zij eigenlijk niet voor de prijs? Hun omzet zal namelijk door deze prijs ook stijgen? Zouden deze zaken bijv zoveel bijdrage dat de prijs kostendekkend is dan kan de prijs eindelijk wel echt onafhankelijk en eerlijk gaan worden.

Gelukkig komt er dit jaar eindelijk voor het eerst een echte eerlijke onafhankelijke spellenprijs aan die door het publiek bepaald gaat worden dacht ik.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 11:32 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 109
Woonplaats: De Bilt
Een terecht punt ingebracht door WTULTC: de kosten zijn flink na nominatie, maar nominatie is niet een zekerheidje. En @Lucky Jack, op kleine spellen zoals Herrlof moet je flink verkopen voordat je het volledig eruit hebt.

Voor ons bij Jolly Dutch was het ook een punt wat we uitgebreid besproken hebben. We wilden graag weten of we genomineerd konden worden en de kosten hiervoor zijn maar één exemplaar van het spel. Als je dan hoort dat de nominatie binnen hebt, kan je beslissen er niet mee door te gaan. Wij hebben besloten door te zetten en eens te kijken wat het hele proces als deelnemer inhoudt, en wat de voors en tegens zijn.

De nominatie wordt gedaan door een vakjury met verschillende disciplines, waardoor je denk ik niet kan spreken van puur een marketingtool. En de titel zelf is het resultaat van stemmen, wat natuurlijk een zeker voordeel betekent voor partijen die een groot bestaand netwerk hebben maar wat zeker niet betekent dat kleine partijen zoals wij geen kans maken.

Ik vind het ook wel wat hebben dat het een verkiezing is waarbij een breder publiek wordt aangesproken, ook buiten onze bordspellen niche. Daarbij word ik blij van elke award/prijs die bord- en kaartspellen onder de aandacht brengen en meer mensen onze hobby in trekken. Veel-spelers zoals de meesten op dit forum hebben daarbij elk hun eigen idee bij welke awards zij belangrijk vinden en waar zij op letten, de een kijkt alleen naar Duitsland, de ander naar BGG en anderen kijken graag naar de Nederlandse Spellenprijs en de Gouden Ludo. De Speelgoed van het Jaar verkiezing is wat breder, en de achtergrond (incl. kosten) anders, waardoor ik aan neem dat veel-spelers die wat geven om awards er op hun eigen manier naar kijken. Ik zelf zal niet snel verwachten dat een Speelgoed van het Jaar genomineerd spel snel iets is voor de expert gamer, maar stiekem hoop ik bijvoorbeeld dat Herrlof een kansje maakt om genomineerd te worden in de familie categorie van de NSP. En een nominatie lijkt mij in ieder geval niet snel iets afdoen aan een spel, kijkend naar nominaties van vorig jaar (Kwakzalvers, Wingspan, Clever, Pandemic Rapid Response).

Mijn medeauteur Inge en ik waren in ieder geval erg blij toen we vorige week het nieuws hoorden dat we waren genomineerd en gaan natuurlijk voor de winst in onze categorie!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 11:49 
3. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 2891
Woonplaats: Noord-Brabant
Bedankt xkneepkens voor je toelichting!

Ik ben ook zeer benieuwd wat jullie spel gaat doen nu de nominatie binnen is.
Jullie spel ligt namelijk niet in elke speelgoed(spellen)zaak in de schappen, omdat jullie een kleine uitgever zijn. Sowieso niet bij Top1Toys (zijn franchisezaken) waar ik oa kom terwijl deze een vrij breed aanbod heeft, maar voornamelijk inkoopt bij de grotere bordspellenaanbieders zoals 999Games, White Goblin en Asmode.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 13:25 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4131
Woonplaats: Geldrop/NL
Betalen om genomineerd te worden.
Betalen als je genomineerd bent.
Is toch wel een verschil.
Gelukkig is het het laatste en niet het eerste.
Jammer dat dat toch weer ieder jaar een beetje gesuggereerd wordt.

Moge de spellen de meeste stemmen binnen halen :)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 14:33 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
rober schreef:
Betalen om genomineerd te worden.
Betalen als je genomineerd bent.
Is toch wel een verschil.
Gelukkig is het het laatste en niet het eerste.
Jammer dat dat toch weer ieder jaar een beetje gesuggereerd wordt.


+1
En volgend jaar weer denk ik

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 16:36 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Het blijft een rare constructie met die financiële bijdrage die de genomineerden moeten doen, dat betekent dus ook dat sommige goede producten niet aan de verkiezing meedoen omdat de producent/uitgever verwacht dat de extra publiciteit zich niet gaat terugverdienen.

Daarnaast vind ik dat El Dorado in een vreemde categorie terecht is gekomen, zal wel zijn omdat het spel "vanaf 10 jaar" als aanduiding heeft meegekregen maar dat geldt voor De Crew net zo goed.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 17:54 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
xkneepkens schreef:
Mijn medeauteur Inge en ik waren in ieder geval erg blij toen we vorige week het nieuws hoorden dat we waren genomineerd en gaan natuurlijk voor de winst in onze categorie!

Uiteraard gefeliciteerd met jullie nominatie!

Bedankt voor je toelichting. Er is een verschil tussen de kleinere markt van de veel-spelers en de grotere markt van het speelgoed. Deels een ander type winkels, een ander publiek, een andere manier van marketing? Voor de marktmechanismen van die grotere speelgoedmarkt is een nominatie zeker meegenomen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2020, 11:15 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de namen van de juryleden. Gewoon nieuwsgierig of er ook mensen bij zitten die wij kennen vanuit de spellenwereld.

Vanuit het verleden weet ik dat Ronald Hoekstra wel eens betrokken is geweest maar geen idee of dat nog zo is. :think:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2020, 12:22 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Dierik schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de namen van de juryleden. Gewoon nieuwsgierig of er ook mensen bij zitten die wij kennen vanuit de spellenwereld.

Vanuit het verleden weet ik dat Ronald Hoekstra wel eens betrokken is geweest maar geen idee of dat nog zo is. :think:


Staat gewoon op de SvhJ website: https://www.speelgoedvanhetjaar.nl/jury

Volgens mij is de jury dit jaar grotendeels gelijk aan vorig jaar.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
25 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Nominaties Speelgoed van het Jaar 2020 - Nederland  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

2020, Speelgoed van het Jaar, nominaties, spellenprijs, spellenprijzen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®