Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



46 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2020, 13:17 
Standaard moderator

Berichten: 773
Woonplaats: Amersfoort
De derde versie van het populaire dobbelspel Clever van designer Wolfgang Warsch is door Schmidt Spiele aangekondigd onder de naam Clever hoch drei.



Het spel bevat vijf nieuwe dobbelcategorieën een een geheel nieuwe actiemogelijkheid. Ook nu dus weer voldoende nieuwe uitdagingen om de hoogste score te bereiken door zeer bevredigende kettingreacties te veroorzaken.

De kleuren blauw en oranje zijn in deze versie verdwenen en vervangen door turkoise en bruin.



Aangezien de twee eerder verschenen versies van Clever ook in het Nederlands zijn verschenen bij 999 Games, lijkt het waarschijnlijk dat de derde versie ook een Nederlandse uitgave gaat krijgen.

  • Spelers: 1-4 personen
  • Leeftijd: vanaf 10 jaar
  • Speelduur: 30 minuten

Website uitgever:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2020, 14:48 
6. Ticket to Ride: Europe (2005)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Ik verwacht wel weer dat iemand hier een bestandje waarbij de kleuren van de scorevakjes worden gebruikt van Clever net zoals bij dubbel so Clever met de dobbelsteenkleuren van Clever op bgg gaat zetten. Die print ik dan mooi en lamineer ik. Scheelt een hoop kastruimte en ook weer geld. Bij dubbel so Clever was dat ideaal!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2020, 15:06 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
WTULTC schreef:
Ik verwacht wel weer dat iemand hier een bestandje waarbij de kleuren van de scorevakjes worden gebruikt van Clever net zoals bij dubbel so Clever met de dobbelsteenkleuren van Clever op bgg gaat zetten. Die print ik dan mooi en lamineer ik. Scheelt een hoop kastruimte en ook weer geld. Bij dubbel so Clever was dat ideaal!

Dat is natuurlijk ook een manier. Vind je echt dat het 'een hoop kastruimte' scheelt? Zo'n klein doosje kan ik nog wel kwijt hoor :lol:. Natuurlijk scheelt het geld, maar persoonlijk betaal ik met plezier 10-12 euro voor een uiterst vermakelijk dobbelspelletje :D. Dat waren de twee tot nu toe verschenen 'Clevers' in elk geval wel en ook deze ziet er interessant uit!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2020, 15:28 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
maxitaxi777 schreef:
WTULTC schreef:
Scheelt een hoop kastruimte

Zo'n klein doosje kan ik nog wel kwijt hoor


Clever 1 & 2 passen samen in één doosje.
Clever 3 krijg ik er vast ook nog wel bij gepropt.
De extra blocnotes met varianten heb ik overigens niet gekocht (noch geprint).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2020, 16:02 
1. 7 Wonders (2010)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Ik doe alles in de doos van Just One. Daar zitten ook de stiften bij (zelfs 4 extra white boardmarkers), plus Qwixx, Clever, Dubbel so Clever, Keer op Keer en Corinth. Echt ideaal, want ik neem spellen ook regelmatig elders naar toe en door alleen al het best kleine doosje van Just One mee te nemen heb ik al 6 spellen bij en waarschijnlijk gaat er dus nog een 7e bij komen.

Voor Keer op Keer en Clever heb ik bewust grotere scoreformuliertjes afgedrukt, die ook op bgg staan. Deze spellen heb ik naast Qwixx ook gekocht.

Alleen Corinth en Dubbel so Clever zijn print and play versies. Ik verwacht dat Clever 3 ook daarbij gaat komen. Tot nu toe is de gewone Clever nog steeds de beste versie vind ik.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2020, 20:38 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
WTULTC schreef:
Ik verwacht wel weer dat iemand hier een bestandje waarbij de kleuren van de scorevakjes worden gebruikt van Clever net zoals bij dubbel so Clever met de dobbelsteenkleuren van Clever op bgg gaat zetten. Die print ik dan mooi en lamineer ik. Scheelt een hoop kastruimte en ook weer geld. Bij dubbel so Clever was dat ideaal!

Uit financieel oogpunt begrijp ik je redenatie, maar als speliefhebber kan ik er geen begrip voor opbrengen. Straks niet gaan zeuren als 999 Games, of welke uitgever dan ook, een uitbreiding van een leuk spel niet in het Nederlands uitbrengt hè?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2020, 00:20 
5. Bunny Kingdom (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Het gaat mij niet eens zo zeer om de financiën.
Om bijv telkens nieuwe scoreblaadjes te bestellen is ook een gedoe. Bovendien zijn ze deze dobbelspelletjes aardig aan het uitmelken.

Je kunt je namelijk ook af gaan vragen waarom bijv de eerste Clever niet gelijk twee varianten en 3 verschillende scoresheets zijn toegevoegd in het doosje? Dan had je het doosje van het formaat van Just One geworden en de prijs zou dan max 20 euro zijn geweest. Nu moet je om alle drie de versies te hebben 30 euro betalen. Iets wat in mijn optiek niet nodig had hoeven zijn, want bij alle versies worden 5 dobbelstenen gebruikt en die hadden dus gewoon eenmalig 5 verschillende kleuren kunnen zijn.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2020, 09:12 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Dat zie je wel vaker, zo’n gammele redenering om moreel verwerpelijk gedrag goed te praten.

Die spelauteur heeft wat moois bedacht, wij maken er gebruik van, dus hebben we ervoor te betalen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2020, 09:13 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Ja maar dan hadden mensen weer teveel betaald die maar 1 versie wilden hebben.

Ze konden vooraf het succes niet voorspellennen hadden toen nog maar 1 variant bedacht.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2020, 09:34 
8. Mysterium (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Edwin84 schreef:
Ja maar dan hadden mensen weer teveel betaald die maar 1 versie wilden hebben.

Ze konden vooraf het succes niet voorspellennen hadden toen nog maar 1 variant bedacht.


Stel ze zouden later een 'big' box variant maken waar alle 3 de versies inzitten zoals bijv bij Catan en Carcassone bij de basis en een aantal uitbreidingen is dan heb je sowieso teveel betaald. Mij hoor je toch ook niet klagen dat ik van Carcassone de meeste uitbreidingen los heb gekocht nog voordat de big box uit was. Je weet van te voren niet of van een spel een big box uit zal komen en ik denk dat ik moeilijk achteraf het verschil tussen alles los kopen en de big box terug zou kunnen claimen bij de uitgever? Beetje rare gedachte lijkt mij.

Wie weet hadden ze alle drie de varianten tegelijk bedacht maar hebben ze ervoor gekozen om er eerst maar 1 (die ze zelf het beste/makkelijkst vonden) uit te brengen. Daarover kunnen wij alleen maar speculeren. Ik hoop overigens dat je gelijk hebt, want mochten de varianten (eigenlijk alles) wel tegelijkertijd zijn bedacht en de consument zou dit te weten komen dan zouden wellicht veel meer mensen liever hadden gezien dat de varianten allemaal tegelijkertijd in een doosje waren uitgebracht.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2020, 09:39 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Zelf speel ik altijd met 2 en komen de velletjes nooit op, maar wat vinden jullie ervan als mensen een spel kopen en de laatste 4 velletjes lamineren voor herspeelbaarheid?


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2020, 09:51 
9. Earth (2023)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Erwin schreef:
Dat zie je wel vaker, zo’n gammele redenering om moreel verwerpelijk gedrag goed te praten.

Die spelauteur heeft wat moois bedacht, wij maken er gebruik van, dus hebben we ervoor te betalen.

Waarom steeds die stevige en veroordelende woorden, op de persoon gespeeld, Erwin? Dit is een forum, wees een beetje aardig voor elkaar.
De een koopt graag de nieuwe Clever, de ander maakt een printje om het spel te spelen, een derde wacht op een bigbox (het idee van een bigbox voor Clever vind ik wel hilarisch trouwens). Wat maakt het uit? Niks verwerpelijks aan.
Leuk dat er een nieuwe variant op Clever komt. Ikzelf heb geen interesse. Die eerste vind ik hartstikke goed, maar meteen ook goed genoeg.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2020, 09:54 
4. Gaia Project (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Edwin84 schreef:
Zelf speel ik altijd met 2 en komen de velletjes nooit op, maar wat vinden jullie ervan als mensen een spel kopen en de laatste 4 velletjes lamineren voor herspeelbaarheid?

Prima idee lijkt me. Vooral voor vakantiedoeleinden erg handig. Ik doe het ook met diverse spelletjes.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2020, 10:08 
5. Bunny Kingdom (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Precies, Clever 2 heb ik gelamineerd ook om het uit te kunnen testen. Degene (ander stel) waarmee ik het heb gespeeld vonden het ook minder dan de eerste Clever. Als ik het had gekocht dan was dat toch zonde geweest als ik het niet meer dan 2x speel. De meeste hier hebben al zo'n grote collectie spellen en geven al meer dan gemiddelde consument uit aan spelletjes dat een paar keer een spel niet kopen met het uitprinten vanaf bgg en het lamineren in dit geval niet zo erg is. Veel consumenten weten de weg niet eens naar bgg te vinden en kennen deze optie niet eens. Het zullen zeker geen honderden mensen zijn die dit zo doen. Als het er 10 zijn dan is het al veel denk ik.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2020, 10:21 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Pura Vida schreef:
Edwin84 schreef:
Zelf speel ik altijd met 2 en komen de velletjes nooit op, maar wat vinden jullie ervan als mensen een spel kopen en de laatste 4 velletjes lamineren voor herspeelbaarheid?

Prima idee lijkt me. Vooral voor vakantiedoeleinden erg handig. Ik doe het ook met diverse spelletjes.
Dit is eigenlijk het eerste wat ik doe. Velletjes apart leggen om te lamineren voor genoeg spelers voordat de blokken op zijn.

Zie ook mijn post aangaande mijn Roll & Write speeldoos. Waar tevens spellen in zitten die ik alleen uitgeprint en gelamineerd heb zonder ze te kopen.

Nadat je het spel gekocht heb mag je ermee doen wat je wilt behalve eventueel losse onderdelen (gelamineerd) verkopen alsof het een compleet spel is.

Tevens ondanks dat Clever 3 een nieuw spel is, voelt dit meer als een variant waarbij imo de uitgever wel doorheeft dat dit verkoop technisch niet aantrekkelijk is en ze waarschijnlijk daarom proberen de spellen zoveel mogelijk incompetible te houden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
46 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Clever tot de derde macht  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

+10, 2020, Clever Hoch Drei, Schmidt Spiele, Wolgang Warsch



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®