Ter gelegenheid van deze dubbele verjaardag, vroegen we een aantal BSM-gebruikers naar de verschillen tussen vandaag en vijftien of tien jaar geleden, naar hun spelervaringen, hun spellen en natuurlijk ook naar Bordspelmania. We selecteerden o.a. forumleden die er vijftien jaar geleden als eersten bij waren op het Spellenspektakelforum en nu nog steeds actief zijn, gebruikers die zich tien jaar geleden registreerden bij het pasgeboren Bordspelmania, forumgebruikers die door de jaren heen veel gepost hebben of gewoon vandaag een actief forumlid zijn,… De komende dagen laten we telkens een van hen aan het woord. De ene zal dit wat uitvoeriger doen dan de andere.
We starten vandaag met de reflectie van Erik, op Bordspelmania actief als Kire. Hij is blijkbaar iemand die snel en ad rem reageert. Indertijd registreerde hij zich als een van de eerste leden van het nieuwe Spellenspektakelforum en ook op de uitnodiging voor dit interview reageerde hij als eerste. Op zijn teller staan 617 berichten.
Erik woont in Hasselt (B). Vandaag speelt hij vooral in gezinsverband en met enkele goede vrienden die overgebleven zijn uit de vroegere spellenclub. Met hen deelt hij ook goede herinneringen aan de Pandemic Legacy-avonden. Hij kijkt dan ook al vol ongeduld uit naar het nog te verschijnen Seizoen 0! Sinds Corona speelt Erik ook regelmatig online op BoardGameArena. Daar heeft hij sinds kort ook zijn eerste spelavond voor Bordspelmaniafans georganiseerd. “Het was een zeer leuke ervaring: ik heb een viertal BSM-leden leren kennen en heb ook enkele fijne spellen gespeeld. Dit proeft naar meer!”
Vanzelfsprekend is er op vijftien jaar veel veranderd in de spellenwereld. Wat herinner je je nog van de algemene bordspellenwereld van zoveel jaren geleden?
Wat ik me vooral herinner was dat het aantal nieuwe spellen dat er elk jaar uitkwam nog heel beperkt was. Ik weet nog goed dat ik naar het Spellenspektakel ging en met zowat alle nieuwigheden thuiskwam. Als ik nu naar Essen ga, zie ik slechts enkele percenten van de nieuwste uitgaven.
Wat zijn de grootste verschillen met de spellenwereld van nu?
De wereld is een dorp geworden. Destijds kocht ik vooral Duitse spellen en spellen van 999 games. Nu worden er in heel de wereld zo veel spellen gemaakt dat je door het bos de bomen niet meer ziet. Je kan uiteraard niet alles kopen of spelen en daardoor is het moeilijk te kiezen waar je dan wel voor gaat. In het Duits zegt men dit heel mooi: “Die Qual der Wahl”
Kan je je nog iets herinneren over de periode dat je je hebt aangemeld op het Bordspelmaniaforum?
Eerlijk gezegd, niet zo veel meer. Ik weet nog dat er twee fora waren die in competitie waren en dat je kleur moet bekennen: ofwel engageerde je je voor het ene ofwel voor het andere. Op beide fora actief zijn was not done. Ik heb destijds verschillende keren aangegeven dat het misschien interessanter was om tot één enkel forum te komen maar er waren een aantal voor mij onbekende redenen waarom dit niet kon. Ik ben blij dat het uiteindelijk toch in orde gekomen is.
Waarom ben je lid geworden van Bordspelmania?
Ik wilde me vooral informeren over de nieuwste spellen en op de hoogte blijven van het reilen en zeilen van wat er in de spellenwereld allemaal gebeurde. In feite is dit niet erg veel veranderd.
Hoe zag jouw persoonlijke spellenomgeving er in die periode uit? En hoe zit dat vandaag?
Destijds kwamen we om de twee weken samen met een tiental vrienden om nieuwe spellen uit te proberen of om spellen te spelen die binnen een bepaald thema pasten. Ik speel nog steeds met een aantal van deze vrienden maar niet meer zo dikwijls. De club van toen bestaat jammer genoeg niet meer. Iedereen wordt ouder, krijgt kinderen, vindt andere hobby’s (echt waar!), heeft een drukke job, heeft meer en meer familiale verplichtingen, … Ik heb intussen ook wel een aantal nieuwe mensen met de wondere spellenwereld laten kennismaken. Zo heb ik al heel wat collega’s kunnen overtuigen om af en toe een spel te spelen tijdens de middagpauze en heb ik op het werk ook al enkele spelavonden georganiseerd waar toch telkens een dertigtal collega’s kwamen spelen. Door Corona staat dit nu echter weer op een laag pitje.
Waarom is Bordspelmania als Nederlandstalig forum voor jou belangrijk? Of vind je dit net overbodig?
Dit is zowat de enige plaats waar je terecht kan voor info over nieuwe spellen die in het Nederlands zullen uitkomen. Voorts is het leuk discussies te zien tussen spellenliefhebbers in het Nederlands. Het is soms grappig/beschamend/verwonderlijk te zien hoe leden met elkaar in discussie gaan en ik vraag me dan af of zo een discussie ook in levende lijve zou kunnen gebeuren. Je begint een aantal namen te kennen en je bent dan nieuwsgierig om te zien of hun reactie op een topic weer zo grappig/beschamend/verwonderlijk zal zijn als de vorige keren. Eigenlijk is het een vorm van voyeurisme denk ik
Is Bordspelmania vooral een plaats voor spelers of ook voor anderen uit onze spellenwereld?
Wat mij betreft is BSM momenteel vooral belangrijk voor spelers. Tot mijn grote verwondering maken spellenuitgevers veel te weinig gebruik van Bordspelmania. Dit is volgens mij een ideale plaats om de spellenliefhebber te informeren. Als elke uitgever bijvoorbeeld zou aangeven welke spellen er de volgende maanden zullen uitkomen in het Nederlands, vermijd je volgens mij dat de vroege vogels hun spellen in het Engels of het Duits kopen.
Als je jouw activiteiten op spellengebied van vijftien jaar geleden vergelijkt met die van nu, wat zijn dan de grootste verschillen en gelijkenissen in jouw spellenbeleving?
Ik speel nu liever kortere en wat minder complexe spellen dan vroeger. Nu is het sociale aspect ook belangrijker geworden. Het spelen komt regelmatig maar op de tweede plaats.
Wat ik wel nog even graag doe is voor de winst gaan. Ik speel immers voor het plezier en ik heb nu eenmaal veel plezier als ik win
Wat zijn voor jou de grootste verschillen in die periode op persoonlijk of professioneel vlak?
De tijd voor het spelen. Als je pas begint te werken, nog geen eigen huis hebt en nog geen kinderen hebt, heb je tijd in overvloed om te spelen. Ook vind je makkelijker anderen om mee te spelen. Nu gebeurt het geregeld dat als je dan eindelijk tijd hebt om te spelen, je vrienden het druk hebben of met vakantie zijn. Een ander verschil is ook dat mijn budget als student iets beperkter was en ik toen heel goed nadacht over de volgende spellenaankoop. Dan kwam er een periode dat je plots geld verdiende en er heel wat nieuwe spellen in de kast bij kwamen. Tegenwoordig is er een nieuw probleem opgedoken: plaatsgebrek. Hierdoor ben ik weer in de situatie terecht gekomen dat elke aankoop weloverwogen is: Welke dozen zijn niet te groot? Welke uitbreiding past in de basisdoos?
Zijn de maatschappij, het land en de wereld veranderd in die periode?
Uiteraard. Zoals eerder al gezegd is de wereld een dorp geworden, onder andere door het internet. Voorts gaat alles steeds sneller. Je merkt dit als je met je kinderen speelt. De speluitleg mag niet te lang duren, het wachten op je beurt mag niet te lang duren want anders zitten ze al op Whatsapp of Instagram. Wat bordspellen betreft is er volgens mij een evolutie waarin vroeger bordspellen een investering waren, nu zijn bordspellen meer en meer een consumptiegoed geworden. Heel wat spellen speel je nog maar één of twee keer en vervolgens kijk je al uit naar het volgende spel. Enkel de heel goede spellen houden nog stand ( en uiteraard ook Monopoly en Mens Erger Je Niet).
Even terug naar het begin. Hoe verliep jouw kennismaking met ‘moderne gezelschapsspellen?
Op de middelbare school al speelde ik heel wat spellen zoals Stratego, Risk, Valkuil, Onderuit en ook schaak. Via de schaakclub kwam ik dan ik contact met andere spellenliefhebbers. Met hen waagde ik me aan iets minder bekende spellen zoals Talisman, Het Oog des Meesters en Civilisation. Tijdens mijn verdere studies beperkte het spelen zich vooral tot ‘Chapeau’. Ik heb hier zo’n mooie herinneringen aan, dat dit nog steeds één van mijn allergrootste lievelingsspellen is. Ik zou haast willen zeggen dat je me hier ’s nachts voor wakker mag maken, maar dat doe ik niet omdat ik enkele vrienden heb die al bewezen hebben dit heel letterlijk te nemen
Wat waren tien/vijftien jaar geleden jouw vijf favoriete bordspellen? Welke vijf spellen zijn dat vandaag?
Toen waren dat spellen als Catan, El Grande, Tikal, Martin Wallace-spellen en Chapeau. Nu staat Chapeau nog steeds in mijn top-5. Het leukste blufspel dat er is, mits je het met de juiste mensen en met de juiste drank kan spelen. Wat de rest van mijn top-5 betreft, wisselt dit van dag tot dag. Op dit moment zou ik zeggen: Just One, For Sale, Welcome To en Clever. Maar stel me dezelfde vraag morgen weer en je krijgt vier andere spellen opgesomd, afhankelijk van de mood waarin ik me bevind.
Hou je van speluitbreidingen?
Ja. Zeker van spellen die ik goed vind. Ik vrees echter dat dit ook te maken heeft met een ernstige vorm van completitis waaraan ik lijd.
Welke speluitbreidingen waren toen je favorieten? Welke zijn dat nu?
Toen de uitbreidingen van Catan, Bohnanza, Ghost Stories. Nu zijn dat deze van Lords of Waterdeep, Kingsburg, Orleans,
Bezit je een zeer uitgebreide spellencollectie? Of vind je het net belangrijk om de aantallen onder controle te houden?
Ja, veel te uitgebreid. Het is echter zeer moeilijk om de collectie uit te dunnen. Aan heel wat spellen heb ik goede herinneringen. Er zijn ook veel spellen waarvan ik hoop ze ooit nog eens te kunnen spelen met mijn kleinkinderen, als die er ooit zullen komen.
Hoeveel spellen had je tien/vijftien jaar geleden en hoeveel heb je er nu?
Ik vermoed dat er dat toen enkele honderden waren. Intussen zit ik toch wel boven de duizend.
Is de aard en samenstelling van je spellencollectie sterk gewijzigd over deze periode?
Ja, toch wel. Superlange spellen en heel complexe spellen komen er nu niet meer bij. Ik heb niet meer de zin en tijd om deze te spelen.
Als je onze webstek van tien/vijftien jaar geleden vergelijkt met de huidige site zijn er dan verschillen? Welke verschillen merk je?
De basis is nog steeds dezelfde volgens mij. Het forum en de links naar andere sites. Er zijn natuurlijk wel heel wat rubrieken bijgekomen.
Aan welke forumlid dat niet meer actief is heb je de dierbaarste herinneringen en waarom?
Ik weet niet of de auteur nog actief is, maar ik mis de blogs van “De Tafel Plakt” enorm. Ik keek steeds uit naar de nieuwste stukjes omdat deze zo goed en grappig geschreven waren en bovendien ook nog eens inspiratie gaven om nieuwe spellen uit te testen.
Welk nog actief forumlid vind je bijzonder, hetzij voor de input op Bordspelmania, hetzij omwille van haar/zijn inspanningen voor de spellengemeenschap?
Ik ben vooral blij met de moderatoren. Het feit dat ze zo veel van hun vrije tijd in BSM blijven steken is onvoorstelbaar! Bovendien schrijven enkelen ook nog eens leuke spellenreviews. En uiteraard vind ik de meeste quizzen ook superleuk. De laatste quiz van Piet vond ik super: spellen herkennen a.d.h.v. verschillende emoji’s!
Wat is voor jou de belangrijkste reden om vandaag actief te zijn op Bordspelmania?
Nieuwtjes over spellen en de links naar goede blogs. Ook vind ik het leuk af en toe een spellenquiz te maken en dan te zien hoe de BSM-leden enthousiast zoeken naar alle antwoorden.
Wat is de beste tip die je door het lezen van ons spellenforum hebt gekregen?
Dat is waarschijnlijk de info over Spiel in Essen: welke spellen moet je zeker testen, waar vind je de freebies enz. Ook wel de tips over tijdelijk gratis versies van bordspellen op de iPad. Dit heeft me al heel wat euro’s bespaard!
Als je één ding aan ons forum zou mogen veranderen, wat zou dat dan zijn?
Inhoudelijk: meer info. Het aantal nieuwe posts per dag mag gerust wat de hoogte in, bijvoorbeeld met spellenuitgevers die hun nieuwste spellen aankondigen. Ook het aantal eerlijke, goed gestructureerde reviews mag wat meer zijn voor mij. En meer spellenquizzen uiteraard! Wat de functies betreft, zou het leuk zijn als je je waardering kan uitdrukken zoals op facebook. Het mag ook makkelijker worden om bijv. foto’s te delen.
Wat mogen we nooit veranderen aan Bordspelmania?
De URL.
- [list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list][list]Wordt vervolgd...