Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 sep 2020, 18:55 
Standaard moderator

Berichten: 773
Woonplaats: Amersfoort
Het tegel legspel Nova Luna, dat dit jaar was genomineerd voor Spiel des Jahres 2020, verschijnt komende week bij White Goblin Games in het Nederlands.



In het puzzelspel rond het maanthema, liggen elf tegels en de maanfiguur rondom het maanuren spoor, waarop de spelers hun marker gaan bewegen. De speler die aan de beurt is, heeft de keus uit één van de eerste drie beschikbare tegels na de maanfiguur.

Iedere tegel heeft dezelfde opbouw. Het bestaat uit één van de vier kleuren: blauw, geel, oranje en turkoise. Linksboven wordt een getal van 1 tot 7 aangegeven. Dit is het aantal stappen dat de speler, die deze tegel heeft gekozen, zijn marker op het maandspoor vooruit dient te zetten. Tenslotte bevat de tegel nog 0 tot 3 opdrachten, die kunnen worden vervuld door er tegels (horizontaal of verticaal) omheen te leggen die daaraan qua kleur(en) voldoen.



In de eerste beurt kiest de speler een tegel en legt deze voor zich neer. Vervolgens zet de speler zijn marker het aantal stappen vooruit op het maanspoor. Dan is de speler aan de beurt wiens marker als laatste ligt. Iedere volgende tegel dient vervolgens horizontaal of verticaal aan reeds gelegde tegels te worden geplaatst. Zodra een speler een opdracht heeft vervuld op een tegel, legt hij een marker uit zijn persoonlijke voorraad op de tegel.
Als er nog twee tegels of minder rondom het maanspoor liggen, mag een speler ervoor kiezen om nieuwe tegels te trekken en alle vrijgekomen plekken weer op te vullen.
Het spel eindigt direct op het moment dat een speler zijn 20ste marker kan neerleggen en is hij de winnaar. Het spel eindigt eveneens als er geen nieuwe tegels meer kunnen worden aangelegd. Dan wint de speler die tot dan toe de meeste opdrachten heeft weten te vervullen.



Wij hebben het spel inmiddels een aantal keer gespeeld met verschillende spelersaantallen. Ons bevalt het spelen met twee spelers het beste, aangezien het dan veel tactischer wordt. Je kunt dan beter inschatten welke tegels je in je volgende beurt zou kunnen gaan kiezen. Daarnaast heeft het in onze ogen de beste balans tussen je beurt en de wachttijd tot je volgende beurt. Spelers die veel denkwerk verrichten voor hun optimale beurt, kunnen behoorlijk de vaart uit het spel halen. Als we dit soort spelers in de spelgroep hebben, spelen we liever een ander spel.

Het spelmateriaal is van goede kwaliteit en is kleurrijk. Helaas zit er geen stoffen buidel voor het trekken van de tegels in het spel inbegrepen in de uitgave van Pegasus Spiele. Die hebben we zelf maar toegevoegd.

Het spel is ontworpen door Uwe Rosenberg en de Nederlandse Corné van Moorsel. Het artwork is van Lukas Siegmon.

  • Spelers: 1-4 personen
  • Leeftijd: vanaf 8 jaar
  • Speelduur: 30-60 minuten

Website uitgever:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 04 sep 2020, 08:48 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Volgens mij is dit een spel wat niet zoveel aandacht krijgt. Lees zelf nu pas dat een Nederlander het heeft ontworpen. Ik wist alleen dat Uwe Rosenburg 1 van de ontwerpers was.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 04 sep 2020, 09:13 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 272
Hoe speelt dit spel in vergelijking met Patchwork? Het klinkt namelijk heel vergelijkbaar, waardoor dit spel voor mij niet zoveel toegevoegde waarde lijkt te hebben (Ik speel ook voornamelijk met 2).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 04 sep 2020, 09:16 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Edwin84 schreef:
Volgens mij is dit een spel wat niet zoveel aandacht krijgt. Lees zelf nu pas dat een Nederlander het heeft ontworpen. Ik wist alleen dat Uwe Rosenburg 1 van de ontwerpers was.


Uwe heeft Habitats van Corné remixed met Patchwork.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 04 sep 2020, 09:19 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Amethyst141 schreef:
Hoe speelt dit spel in vergelijking met Patchwork? Het klinkt namelijk heel vergelijkbaar, waardoor dit spel voor mij niet zoveel toegevoegde waarde lijkt te hebben (Ik speel ook voornamelijk met 2).
Hebbhet niet gespeeld, wel online de uitleg gezien.

Het speelt wel heel anders. Patchwork draait om tetristegels. Het gaat dan om vormen. Hier gaat het om het matchen van kleuren met vierkante tegels.

De enige overeenkomst met patchwork isnhet tijdsspoor. Je pakt een tegel. Hierop staat een getal. Je gaat zoveel plaatsen voorruit op het spoor. Sta je dan nog steeds achteraan krijg je nog een beurt. Anders de achterste speler.

Wat anders is: geen inkomsten systrrm zoals knopen. Je kiest uit 3 tegels degene die je wilt.

Geen tijdspoor op eigen bord. Als je tegels met hoog getal pakt betekent dit niet net als met patchwork dat het spel voor jou voortijdig eindigt. Je speelt wel met zijn alleen tot de tegels op zijn.


Zal zelf op bgg eens kijken welk spel van Corne dit is. Ben wel benieuwd.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 04 sep 2020, 09:28 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1495
Woonplaats: Beverwijk
Amethyst141 schreef:
Hoe speelt dit spel in vergelijking met Patchwork? Het klinkt namelijk heel vergelijkbaar, waardoor dit spel voor mij niet zoveel toegevoegde waarde lijkt te hebben (Ik speel ook voornamelijk met 2).
Het gebruik van het "tijd"-spoor komt overeen met Patchwork, maar wat je daarna met de tegels doet is heel anders. Patchwork heeft 2 betaalmiddelen (tijd en knopen), Nova Luna maar 1 (tijd). In Patchwork vul je zo efficiënt mogelijk een vlak, in Nova Luna gaat het om wat aan wat grenst. In Patchwork heb je een vast einde (van het spoor), Nova Luna is een race (wie als eerste zijn schijfjes heeft geplaatst, wint).
Ik vind Nova Luna een heerlijk frisse en leuke puzzel; ik was wel een beetje klaar met Uwe's Tetrisspelletjes.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 04 sep 2020, 10:09 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 272
Oke, bedankt allemaal!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Spiel des Jahes 2020 genomineerde Nova Luna bij WGG  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Tags

+8, 2020, Corné van Moorsel, Lukas Siegmon, Nova luna, Uwe Rosenberg, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®