Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2020, 18:01 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Ook Mazinho verscheen acht jaar geleden voor het eerst op Bordspelmania. In het dagelijkse leven in Den Haag heet hij gewoon Niels.

Wanneer we Niels vragen hoe hij ‘moderne gezelschapsspellen’ heeft leren kennen, volgt een vrij kort maar duidelijk antwoord:
“Carcassonne en Catan leidden me naar de genomineerde en winnende spellen van Spiel des Jahres. Een pad dat verder liep via eBay.de en Boardgamegeek. Zo kwam ik op Spiel in Essen terecht. De rest is geschiedenis…”

Vanzelfsprekend is er veel veranderd in de spellenwereld. Wat herinner je je nog van de bordspellenwereld in vroegere tijden?
Uit mijn jeugd herinner ik me een vriendje in de buurt bij wie ik elke schooldag Stratego ging spelen en in de weekenden Monopoly. Thuis hadden we het Snoopy Wensdromen-spel, het Tom Poes spel, Familie Poen en Levensweg. Van Sinterklaas kregen we Trivial Pursuit en Atmosfear: het spel dat je speelde terwijl er een videoband liep. In mijn studententijd verschenen dan de Kolonisten van Catan, Zeevaarders en Steden en Ridders. En een beetje Carcassonne. Verder had ik een merkwaardig spelletje in een piepklein doosje, met snijbonen en bruine bonen van een zekere Uwe Rosenberg.

Wat zijn de grootste verschillen met de spellenwereld van vandaag?
De spellen die ik toen kocht heb ik zeker vijftig keer gespeeld. Veel van de spellen die ik nu koop komen vaak niet meer dan één keer op tafel. Ik vergelijk het wel eens met films: de drie VHS-films die ik vroeger had draaide ik grijs. Nu zit Netflix onder de knop van mijn afstandsbediening bomvol series en films waarvan ik er slechts een paar één keer gezien heb. Er is dus véél en véél meer keuze. Of ik dat goed, neutraal of slecht vind, laat ik voor nu in het midden.

Waarom ben je lid geworden van Bordspelmania?
Ik wilde meer weten over bordspellen, zonder kopje onder te gaan op BGG.

Vertel ons eens hoe je ooit op Bordspelmania terecht gekomen bent.
Voor informatie over films gebruikte ik IMdB.com en voor muziek AllMusic.com. Op zoek naar een informatiebron over spellen vond ik Boardgamegeek.com, maar ik werd overweldigd door de hoeveelheid informatie en wist niet goed hoe te zoeken en waar te kijken. Toen ik ontdekte dat er een Nederlandstalig forum was, heb ik me direct ingeschreven. Dat is overigens het eerste en enige forumlidmaatschap dat ik ooit verwierf. Hoe ik daar precies achter kwam, weet ik niet meer. Ik dénk via zoeken naar informatie en een zoekresultaat van de Bordspelmania-spellendatabase. Mijn eerste post dateert van 2012.

Waarom is Bordspelmania als Nederlandstalig forum voor jou belangrijk?
Veel bordspelers zijn fijne mensen. Bovendien vind ik het leuk om elkaar op de hoogte te houden en met elkaar van gedachten te wisselen over een gedeelde hobby. Sommige forumleden zou ik niet meer (online) willen missen. Een aantal actieve BSM’ers heb ik in de loop der jaren ook persoonlijk ontmoet, zowel op evenementen als aan de spellentafel. Dat gaat uiteraard sneller in de eigen taal en met geografische nabijheid. Dankzij Bordspelmania heb ik Spel Antwerpen ontdekt en een aantal Vlaamse gebruikers persoonlijk leren kennen. Bij mijn tweede jaar Spel mocht ik zelfs in Antwerpen logeren. Dat is toch geweldig leuk!

Is Bordspelmania vooral een plaats voor spelers of ook voor anderen uit onze spellenwereld?
Bordspelmania is een plek waar informatie over spellen geconcentreerd wordt en zodoende kán het een interessante plek zijn voor clubs, uitgevers en evenementen afhankelijk van de doelstellingen die ze hebben. Om de massa te bereiken, zijn andere plekken wellicht interessanter. Ben je op zoek naar mensen die het leuk vinden om speluitleg te geven, dan is Bordspelmania een perfecte plek om present te zijn. Vanuit gebruikersstandpunt gezien, zou ik het fijn vinden als uitgevers actiever berichten zouden plaatsen op Bordspelmania: ik ben nu eenmaal nieuwsgierig. Recent was de bekendmaking van genomineerde spellen voor De Nederlandse Spellenprijs live via YouTube te bekijken. Het geeft voor mij simpelweg meer kleur aan de hobby om Niek, Lies, Bert, Eduard, Johan, Jonny en Tom te zíen. Uitgevers in het Nederlandse taalgebied zetten steeds meer stappen in direct communiceren met hun klanten. Ik moedig dat zeker aan.

Hoe zag jouw persoonlijke spellenomgeving er acht jaar geleden uit? En hoe zit dat vandaag?
Toen Bordspelmania startte, woonde ik in een studentenkamer (op kot) en stond mijn bescheiden verzameling, met veelal in Duitsland uitgegeven spellen, bovenop mijn kledingkast. Ik had zeeën van tijd om te spelen. Toen ik me registreerde op Bordspelmania, woonde ik in een appartement in Den Haag. Mijn groeiende collectie stond in en op twee EXPEDIT-kasten en in gestapelde bananendozen. Veel van de spellen van toen hebben de collectie alweer verlaten. In die periode speelde ik eens per maand met spellenclub ‘Het Bord Plakt’, die ik mee opgericht heb. Tegenwoordig woon ik in een drielaags bovenhuis, is de tijd om te spelen veel schaarser en heb ik op zolder een kastenwand op maat laten timmeren voor mijn collectie. Op diezelfde zolder staat de spellentafel die mijn spellenclubgenoten voor me gemaakt hebben uit de oude keukentafel van één van hen. Ik speel al dertien jaar met dezelfde groep mensen: Hilbert, Jochem, Jan en Gerben. Zo nu en dan schuif ik aan bij mensen die ik later heb leren kennen.

Als je jouw activiteiten op spellengebied van toen vergelijkt met die van nu, zijn er dan verschillen?
Er zijn zeker verschillen. Ik ben veel actiever geworden: ik geef samen met Hilbert (bekend als Hippe op Bordspelmania) bordspel-les aan scholieren; ik speel regelmatig “buiten de groep”. Daarnaast heb ik internationale contacten met spelers op social media en ontmoetingen op Spiel. Ook ga ik naar evenementen én heb daar soms een actieve rol als speluitlegger. Misschien heb ik jou wel Bang! Het Dobbelspel of Cacao uitgelegd op het Spellenspektakel? Een paar jaar terug ben ik gestart met @movetherobber op Instagram en heb daar ook warme contacten met spelers en uitgevers aan overgehouden.

Wat zijn dan de grootste verschillen tussen vroeger en vandaag in jouw spellenbeleving?
Zoals ik eerder al vertelde, speelde ik toen een paar spellen vaak en werd ik er steeds beter in. Vandaag speel ik veel spellen een enkele keer. Zo ontdek ik wel de variëteit in het landschap van onze hobby. Beide vind ik leuk. Vanwege de schaarse tijd om met anderen te spelen, wint mijn nieuwsgierigheid het nu van focus. Tegelijkertijd speelde ik onlangs voor de derde keer Rovers van de Noordzee en merkte ik dat mijn startkaarten zorgden voor een totaal andere tactiek en eindspel dan bij de eerste twee spellen. Dat voelde als verrijking. Dus ik neem me voor omspellen die ik leuk vind wat vaker te spelen. Misschien heeft het als bijvangst dat ik minder snel nieuwe spellen aan zal schaffen…

Wat zijn voor jou de grootste verschillen in die periode op persoonlijk of professioneel vlak?
Persoonlijk: ik woon samen en ik heb een zoontje van een jaar en een dochter op komst voor november. Zakelijk: ik heb een full time baan als communicatieprofessional.
Toen Bordspelmania startte, studeerde ik aan de universiteit in Maastricht en sprak ik met andere studenten af als ik niet werkte of studeerde. Even bij iemand langs was de regel en niet de uitzondering. Iedereen had zeeën van tijd en wilde tijd met elkaar doorbrengen. Ik woonde met tien andere studenten in een studentenhuis. Als ik zin had om een spelletje te doen, hoefde ik maar een paar deuren verder aan te kloppen of naar de gezamenlijke keuken te lopen.
Nu werk ik en ben ik onderdeel van een gezin. Met mensen afspreken om te spelen vergt planning en afstemmen van agenda’s. Even bij iemand langs probeer ik te doen, maar is de uitzondering en niet meer de regel. Heel soms probeer ik een middag vrij te nemen om met Hilbert te spelen. Om het te laten slagen moet hij uiteraard dan nét ook ruimte hebben. Corona maakt voor mij en een aantal mensen in mijn omgeving dat we opnieuw nadenken over onze tijdsinvulling. Wat brengt rust en geluk? Zodra het weer kan terug de agenda’s volplannen met sport, uitstapjes, vakanties en eetafspraken? Of juist kiezen voor een compacte(re) sociale groep, tijd investeren in familie en een handvol vrienden en zo ruimte overhouden voor gezin en bezinning? Ik neig nu naar het laatste. De tijd zal het leren.

Zijn de maatschappij, het land en de wereld veranderd?
Het lijkt erop dat steeds meer mensen hun waarheid en meningen formuleren op basis van sociale media, dikwijls zonder de juistheid van de informatie te controleren, n plaats van deze te zoeken bij meer betrouwbare bronnen. In het verlengde daarvan valt mij de toenemende polarisatie op. Ik vind dat de maatschappij minder vriendelijk geworden is. Kwetsbare groepen kunnen daar de dupe van worden. Als ik zie hoeveel speelgoed mijn zoontje heeft en dat vergelijk met wat ik had, vind ik dat bijna zorgelijk: met de helft zou hij even gelukkig zijn, dat ben ik zeker van. Economische groei, gevoed door toenemende consumptie is zó met ons leven aan de haal gegaan -ook met dat van mij-, dat ik me afvraag wanneer we tegen de grenzen van dat model aan zullen lopen. Daarom probeer Ik significant minder te kopen, en dus ook minder spellen.. Dat lukt niet altijd, maar het verschil is al zichtbaar. In mijn directe omgeving merk ik dat mensen vergelijkbare stappen zetten. Ik denk dat die transitie positief is. De generatie van mijn zoontje zal er de vruchten van kunnen plukken.

Wat waren tien jaar geleden jouw vijf favoriete bordspellen? Welke zijn dat vandaag?
Toen speelde ik het liefst Kolonisten van Catan, Puerto Rico, Le Havre, Palastgeflüster en Ballonvaart. Nu spelen we Pandemic Legacy, Terraforming Mars, Scythe, Roll for the Galaxy en Palastgeflüster.

Hou je van speluitbreidingen?
Ik heb een haat-liefde relatie met uitbreidingen: ik verzamel ze graag en toch komen ze weinig op tafel omdat ik steeds meer spellen af en toe speel en steeds minder spellen regelmatig. Verder zou ik heel graag minder willen consumeren; dat schuurt met mijn aanleg voor verzamelwoede, “completeritus” en nieuwsgierigheid naar uitbreidingen. Mijn beste en meest gebruikte uitbreiding is ‘Catan: Steden en Ridders’.

Welke speluitbreidingen waren destijds je favorieten? Welke zijn dat nu?
Vroeger waren dat de Kolonisten-uitbreidingen: Catan Zeevaarders -ik hou van lange routes bouwen- en Catan Steden en Ridders. Deze uitbreiding-bracht precies wat ik nodig had na heel veel potjes van het Catan basisspel.
Tegenwoordig komen uitbreidingen niet meer op tafel. Mijn vaste spellengroep bestaat uit twee bloedgroepen: de éne bloedgroep speelt liefst iets wat al bekend is en de andere ontdekt het liefst dat wat nieuw is. We hebben uiteindelijk gekozen om rekening te houden met de wens voor het bekende. Als ik eraan toe zou komen, denk ik dat mijn uitbreidingen voor Orléans, Terraforming Mars en Roll for the Galaxy mijn favorieten zouden kunnen zijn.

Bezit je een uitgebreide spellencollectie?
Ik ben met weinig opgegroeid en daarom gevoelig voor bewaren en verzamelen. Mijn collectie is dan ook zeer uitgebreid. Zo nu en dan grijp ik in en stop ik een periode met uitbreiden of verkoop ik zelfs een partij. Onlangs ontdekte ik in mijn woonplaats Den Haag een ‘weggeefspeelgoedwinkel’. Mensen met een Ooievaarspas mogen daar twee keer per jaar hun kinderen gratis speelgoed laten uitzoeken. Deze pas is er voor inwoners van de stad die het financieel niet breed hebben. Even verduidelijken voor de Vlamingen: de ooievaar staat centraal in het stadwapen van Den Haag. Ik speel met de gedachte om daar een doos spellen te doneren. Ik heb dan ook bewondering voor mensen met een collectie van ‘slechts’ honderd spellen en voor mensen die met gemak en zonder spijt spellen kunnen verkopen…

Hoeveel spellen had je vijftien jaar geleden en hoeveel heb je er nu?
Vijftien jaar geleden had ik een spel of vijftien; nu zijn het er meer dan zeshonderd, exclusief uitbreidingen.

Is de aard en samenstelling van je spellencollectie sterk gewijzigd over deze periode?
Zeker, in mijn studententijd kocht ik op ebay tweedehandsspellen uitgegeven in Duitsland door Kosmos, Hans im Glück of Pegasus. Ik kocht dan vooral klassiekers en oude “Spiel des Jahres”-titels, zelden spellen die net op de markt waren. Ik had én het budget niet én ik wist totaal niet wat er uitgegeven werd. Nu ik een ruimer budget ter beschikking heb én in de hobby gegroeid ben, koop ik regelmatig nieuwe spellen en zelfs Kickstarters. Via de markt op Bordspelmania vind ik het nog steeds leuk om gebruikte spellen een tweede kans te geven.

Als je onze webstek van enkele jaren geleden vergelijkt met de huidige site zijn er dan verschillen?
Door al wat langer actief te zijn en mensen te leren kennen op evenementen, hebben veel meer gebruikers nu een “gezicht” en voel ik me er nog meer thuis. Ook deze serie sympathieke interviews draagt daar verder aan bij. Sinds ik Bordspelmania via de app Tapatalk op mijn iPhone lees, mis ik geen bericht meer. Dagelijks lees ik meerdere keren de nieuwe berichten. Gevolg daarvan is dat ik de site zelf niet meer zo vaak zie, ik kijk vooral met de Tapatalk interface. Toen ik las dat Bordspelmania een nieuwe banner heeft, ben ik toch snel op mijn laptop gaan kijken.

Welk nog actief forumlid vind je bijzonder?
Dat zijn er zo veel… @Piet en @Bart vind ik toffe gasten, @rober waardeer ik enorm om zijn vriendelijkheid en dankzij hem ben ik actief geworden op evenementen, @Peter Hein doet geweldig werk met zijn Spellengek Top 100 en @Hippe is mijn oudste spellenmaat waarmee ik minimaal één keer per maand speel en jaarlijks naar Essen tuf voor een slopende dag op Spiel. Verder heeft hij me voor een klas kinderen gezet om bordspel-les te geven. Ik verzeker je: daar stop ik nooit meer mee.

Wat is voor jou de belangrijkste reden om vandaag actief te zijn op Bordspelmania?

Ik ben bovengemiddeld actief bezig met spellen en ik hou van sociaal contact met mensen die mijn hobby delen. Bordspelmania staat veel dichter bij mij dan Boardgamegeek en geeft me een kijkglaasje op spelspelend Nederland en Vlaanderen. Ik probeer zo goed mogelijk op de hoogte te blijven en actief een bijdrage te leveren aan de subcultuur die we delen. Bordspelmania helpt daar enorm bij. Bovendien vind ik het bijzonder dat Nederlanders en Vlamingen schouder aan schouder optrekken op een gemeenschappelijk digitaal dorpsplein. Daar geniet ik enorm van.

Wat vind je van de Bordspelmania-spellendatabase?
Eerlijk gezegd kijk ik er nooit naar. Ik kom hem ook niet tegen in Tapatalk op mijn smartphone. Maar nu je me de vraagt stelt, zal ik eens op mijn laptop inloggen en gaan rondneuzen in jullie spellendatabase.

Geef jij spellenwaarderingen op Bordspelmania?
Nooit. Ik waardeer mijn spellen met een cijfer op Boardgamegeek omdat ik daar ook mijn collectie bijhoud.

Wat is de beste tip die je door het lezen van ons spellenforum hebt gekregen?
Eigenlijk waren het twee tips: bezoek Spel, de gezellige spellenbeurs in Antwerpen, en word actief als spellendemonstrateur op het Spellenspektakel! Verder vind ik tips over beurskoopjes en promo’s op Spiel leuk.

Als je één ding aan ons forum zou mogen veranderen, wat zou dat dan zijn?
Ik zou het prettig vinden als er 100% focus op spellen zou liggen en discussies die wegdrijven van die focus sneller gestopt worden. Als ik een gesprek wil over andere onderwerpen dan spellen, dan bel ik een vriend of zoek ik een forum over die onderwerpen. Op Bordspelmania ben ik voor mijn ontspanning en (spel)plezier. Een zoveelste discussie over het minimaal aantal berichten dat nodig is om een spel via de markt te kunnen aanbieden en de rechtvaarding daarvan is een domper op mijn leesplezier. Lezen hoe gebruikers met elkaar in discussie gaan, op een manier waarvan ik me steeds vaker afvraag of ze dat net zo zouden doen als ze persoonlijk tegenover elkaar zouden staan, maakt mijn dag ook niet mooier. Ik heb nog niet ontdekt hoe ik bepaalde draadjes kan uitzetten zodat de updates niet langer aangeboden worden. Daardoor ontvang ik ook alle updates van off-topic discussies waarvoor ik juist niet naar Bordspelmania kom. Een optie “zet dit draadje (X dagen) uit” of soms zelfs “verberg berichten van gebruiker Y” zouden een voor mij een fijne concrete technische verbetering zijn.

Wat mogen we nooit veranderen aan Bordspelmania?
De geest! Op een terras in Leeuwarden of Antwerpen ben ik als Noord-Brabantse Hagenaar een toerist. Op Bordspelmania voel ik me verbonden met spelers, onafhankelijk van waar ze geworteld zijn. Veel mensen hier zijn vriendelijk, hulpvaardig, enthousiast en lief voor elkaar. Het is, zéker voor een klein gedeeld taalgebied als het onze, heel bijzonder dat deze prettige plek bestaat.

Bedankt Niels om ons enthousiast te woord te staan. Misschien mag ik op het einde van dit interview een beroep doen op je sociale gevoelens om toch ook af en toe andere spelers te helpen met het geven van waarderingen in onze spellendatase? Een tip: klik bovenaan in de menubalk op 'Spellen' en vervolgens op 'Mijn ongewaardeerde spellen'. Met de link die onze webmaster legde met BGG, zie je welke spellen je ginder al een cijfer gegeven hebt, maar nog niet op Bordspelmania. Ik heb zeker ook van je onthouden dat Tapatalk handig is om onze berichten te lezen op je smartphone. Maar anderzijds mis je dan ook wel een aantal dingen. Het blijft dus nuttig om ook regelmatig Bordspelmania rechtstreeks te bezoeken. Samen met jou blijf ik hopen dat het er binnen afzienbare tijd van komt om onze site volledig schermvriendelijk te maken.






Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 26 sep 2020, 13:05 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Bart schreef:
Bedankt Niels om ons enthousiast te woord te staan. Misschien mag ik op het einde van dit interview een beroep doen op je sociale gevoelens om toch ook af en toe andere spelers te helpen met het geven van waarderingen in onze spellendatase? Een tip: klik bovenaan in de menubalk op 'Spellen' en vervolgens op 'Mijn ongewaardeerde spellen'. Met de link die onze webmaster legde met BGG, zie je welke spellen je ginder al een cijfer gegeven hebt, maar nog niet op Bordspelmania.
Ik heb het meteen gedaan Bart! Handig die link met BGG.
Groet, Niels

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 26 sep 2020, 13:41 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
mazinho schreef:
Bart schreef:
Bedankt Niels om ons enthousiast te woord te staan. Misschien mag ik op het einde van dit interview een beroep doen op je sociale gevoelens om toch ook af en toe andere spelers te helpen met het geven van waarderingen in onze spellendatase? Een tip: klik bovenaan in de menubalk op 'Spellen' en vervolgens op 'Mijn ongewaardeerde spellen'. Met de link die onze webmaster legde met BGG, zie je welke spellen je ginder al een cijfer gegeven hebt, maar nog niet op Bordspelmania.
Ik heb het meteen gedaan Bart! Handig die link met BGG.
Groet, Niels

:thumbup:

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 29 sep 2020, 16:49 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Ik heb het jubileum meteen aangegrepen om het logo in mijn avatar te vervangen door een foto. Als ik zeg dat ik het prettig vindt om de gezichten achter de forumgebruikers te leren kennen, dan is het logisch dat ik zelf ook mijn gezicht laat zien. Logisch toch?

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 01 okt 2020, 17:28 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Heel logisch Niels!
Leuk stukjeI en ik ben toch wel heel erg benieuwd waar de naam Mazinho eigenlijk vandaan komt!?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 18 nov 2022, 08:58 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Noviomagum schreef:
Heel logisch Niels!
Leuk stukjeI en ik ben toch wel heel erg benieuwd waar de naam Mazinho eigenlijk vandaan komt!?
Hier heb ik nooit op gereageerd. Het is de naam van een Braziliaanse voetballer die ik uitgedeeld kreeg door vriendjes op het veldje in de buurt. Het paste mooi bij mijn Iberische achtergrond en klonk wel goed als alias voor mijn DJ-activiteiten.


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 18 nov 2022, 12:48 
8. Mysterium (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Leuk stuk Niels met uitgebreide antwoorden. Nooit geweten dat je ook Brabantse roots hebt. Waar liggen die in Brabant?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 19 nov 2022, 00:43 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
WTULTC schreef:
Leuk stuk Niels met uitgebreide antwoorden. Nooit geweten dat je ook Brabantse roots hebt. Waar liggen die in Brabant?
Zevenbergen!


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
8 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Bordspelmania jubileum - interview Mazinho  

Gebruikers die deze topic waarderen

Pura Vida

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

Bordspelmania, jubileum



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®