Nominaties De Nederlandse Spellenprijs 2021

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Nominaties De Nederlandse Spellenprijs 2021

Bericht door Bart »

Vanmiddag zijn de nominaties voor de Nederlandse Spellenprijs 2021 bekendgemaakt. Dat gebeurde in het Denksportcentrum te Amersfoort in aanwezigheid van de spellenuitgevers en genodigden. Voor het grote publiek werd de bekendmaking uitgezonden via livestream. Deze kan ook nadien nog bekeken worden langs het eigen Youtubekanaal.

De prijs is verdeeld in drie categorieën: NSP Familie, NSP Kenners en NSP Experts. Een familiespel is zonder meer geschikt voor een groot publiek, waaronder kinderen vanaf acht jaar. Een kennerspel is geschikt voor een publiek vanaf ongeveer tien jaar dat een spel van anderhalf uur met wat meer spelregels weet te waarderen, waarbij het spel wel in een kwartier uit te leggen valt. Een expertspel is geschikt voor spelers met meer speelervaring.

Reeds sinds 2001 is de Nederlandse Spellenprijs (NSP) de kwaliteitsprijs voor in het Nederlands uitgegeven spellen. Daarbij wil de organisatie de consument informeren en een sterk keurmerk aanreiken. De NSP biedt dan ook voor veel potentiële kopers van spellen een houvast bij de aanschaf van een goed gezelschapsspel. De Nederlandse Spellenprijs wordt dit jaar reeds voor de eenentwintigste keer uitgereikt. De organisatie van de NSP vindt plaats onder auspiciën van Ducosim.

De nominaties werden door een vakjury van dertien deskundigen samengesteld. Deze spellen zijn gekozen uit meer dan honderd bord- en kaartspellen die in de periode van 1 juli 2020 tot 30 juni 2021 op de Nederlandse markt zijn uitgebracht. In zijn oordeel kijkt de jury kijkt naar kwaliteit, speelplezier en originaliteit.
Begin november zal de jury de winnaars van de Nederlandse Spellenprijs 2021 in de drie categorieën bekendmaken.

De genomineerden in de categorie Nederlandse Spellenprijs – Familie:
  • Cartographers, voor 1-100 spelers, ontworpen door Jordy Ardan en uitgegeven door Intrafin Games.
  • CuBirds, voor 2-5 spelers, ontworpen door Stefan Alexander en uitgegeven door Gam’inBIZ.
  • Detective Club, voor 4-8 spelers, ontworpen door Oleksandr Nevskiy en uitgegeven door Jumping Turtle Games.
De genomineerden in de categorie Nederlandse Spellenprijs – Kenners:
  • De Dwergen van Nidavellir, voor 2-5 spelers, ontworpen door Serge Laget en uitgegeven door White Goblin Games.
  • It’s a Wonderful World, voor 1-5 spelers, ontworpen door Frédéric Guérard en uitgegeven door Geronimo Games.
  • MicroMacro CrimeCity, voor 1-4 spelers, ontworpen door Johannes Sich en uitgegeven door White Goblin Games.
De genomineerden in de categorie Nederlandse Spellenprijs – Experts:
  • De Verdwenen Ruïnes van Arnak, voor 1-4 spelers, ontworpen door Mín en Elwin en uitgegeven door White Goblin Games.
  • Everdell, voor 1-4 spelers, ontworpen door James A. Wilson en uitgegeven door White Goblin Games.
  • Maracaibo, voor 1-4 spelers, ontworpen door Alexander Pfister en uitgegeven door Geronimo Games.

Website:

Labels:
roubosga
El Capitan

Re: Nominaties De Nederlandse Spellenprijs 2021

Bericht door roubosga »

Leuk om te zien, maar het geluid is abominabel.
Ik dacht - toen ik de koptelefoon op had gezet - dat ik tinnitus had, maar gelukkig zat dit in de opname.
Is nu weer over :lol:
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Apart dat Everdell en Nedavellir in verschillende categorieën zitten.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Ik zet in op Micromacro en Arnak.
De familiespellen ken ik niet.
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Ik vind het een geweldige lijst spellen. Maar enkele dingen speelden door mijn gedachten:
- niets van 999. Waarschijnlijk stonden er te weinig nieuwe en opvallende spellen op het programma, dit jaar. Maar een lijstje nominaties zonder 999... dat zal toch uniek zijn.
- ik begrijp de keuze van NSP om naar drie categorieën te gaan. Maar het wordt toch almaar lastiger om een spel in één van die categorieën onder te brengen.
- ik ben alvast blij dat Micromacro niet bij de familiespellen zit. :lol:
Kevin
Hazelnoot Ridder

Bericht door Kevin »

Piet schreef: - ik ben alvast blij dat Micromacro niet bij de familiespellen zit. Afbeelding
Wat off topic maar ik speelde tot nog toe enkel de online demo en die was toch wel héél familiespelwaardig. Wordt het "spel" dan verder zoveel complexer/moeilijker?

Of miste ik in bovenstaand bericht gewoon het vleugje sarcasme?

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Afbeelding
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Kevin schreef:
Piet schreef: - ik ben alvast blij dat Micromacro niet bij de familiespellen zit. Afbeelding
Wat off topic maar ik speelde tot nog toe enkel de online demo en die was toch wel héél familiespelwaardig. Wordt het "spel" dan verder zoveel complexer/moeilijker?

Of miste ik in bovenstaand bericht gewoon het vleugje sarcasme?
Het spelmechanisme is vanzelfsprekend voor families. Maar thematisch is het dat niet. Ik hoorde en zag al wat reacties van ouders die vonden dat een spel met nogal wat moorden niet echt iets is voor hun jonge kinderen.
Het zal altijd wel stof voor discussie zijn, waardoor er bij mij een lachje bij mocht.
KrisZeeland
Garnaal

Bericht door KrisZeeland »

Leuk dat Cartographers genomineerd is. Hoewel het hier thuis echt een favoriet is bij de korte spelletjes zag ik hem als nominatie niet aankomen.
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Mooie lijsten weer! :clap:

Voor mij persoonlijk zijn It's a Wonderful World en Everdell spellen die het "meh" gevoel niet ontstijgen, maar beide worden over het algemeen goed ontvangen.

Mijn favorieten per categorie zouden zijn: Cartographers, Nidavellir en (ondanks dat Arnak ook een topspel is) Maracaibo.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Redelijk voor de hand liggende nominaties; er zijn niet zo gek veel goede spellen uitgebracht in deze jaargang. Cartographers vond ik echt vreselijk, maar hierin ben ik één van de weinige volgens mij, dus die zal wel winnen. De andere twee in die categorie ken ik niet.

Crimecity heb ik nooit gespeeld, maar een als spel verpakt zoekplaatje, is vermoedelijk niet zo mijn ding (escape room spellen daargelaten). Nidavellir en Its a Wonderful World heb ik beide met plezier een aantal potjes gespeeld. Ze zijn nu beide vertrokken, maar de laatste heb ik aanzienlijk vaker gespeeld dus mag van mij deze prijs winnen!

Everdell heb ik helaas nog nooit kunnen spelen, misschien te licht voor mij, dus daarom niet gekocht, maar wel nieuwsgierig. Maracaibo deed voor mij nogal onder ten opzichte van andere Pfisters (waar ik wel veel plezier aan beleef!). Arnak bracht te veel conversie en te weinig spanning met zich mee. Ik weet het niet zo goed in deze categorie…? Misschien is Everdell de topper en daarmee de winnaar!
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Ik mis Paleo wel in het rijtje. In welke categorie zou dat eigenlijk vallen?
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Jerome schreef: Ik mis Paleo wel in het rijtje. In welke categorie zou dat eigenlijk vallen?
Ik zou zeggen Paleo in de familie-categorie, maar ik kijk nergens meer van op :lol:. Arnak is voor mij ook duidelijk geen expert-spel en Everdell (zij het dat ik die niet heb gespeeld) waarschijnlijk ook niet. Maracaibo is wel echt een expert-spel, misschien waren er weinig zware spellen.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

maxitaxi777 schreef:
Jerome schreef: Ik mis Paleo wel in het rijtje. In welke categorie zou dat eigenlijk vallen?
Ik zou zeggen Paleo in de familie-categorie, maar ik kijk nergens meer van op :lol:. Arnak is voor mij ook duidelijk geen expert-spel en Everdell (zij het dat ik die niet heb gespeeld) waarschijnlijk ook niet. Maracaibo is wel echt een expert-spel, misschien waren er weinig zware spellen.
Ik doe graag mee aan deze zinloze maar o zo leuke discussie... denk dat je gelijk hebt: te weinig zware spellen dus dan maar Everdell en Arnak erbij. Ikzelf vind de categorieën van BGG behoorlijk adequaat. Vertaald naar familie, kenners en expert zou ik zeggen: tot 2 (of 2.5) is familie. Tussen 2 (of 2.5) en 3.5 is kenners en boven 3.5 is expert. Dan is Maracaibo de enige expert in het rijtje dit jaar. Paleo zou dan kenners zijn trouwens.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Leuke discussie weer!
Paleo is voor mij persoonlijk ook de grootste niet genomineerde spel van het jaar. Zou de jury soms kijken of een spel al genomineerd is bij speelgoed van het jaar (al is dat een 'gekochte' prijs) en dan bewust een spel niet nomineren? Ik denk zelf overigens van niet.

Everdell vind ik trouwens eerder vallen onder de kennerscategorie dan expert want zo'n 'zwaar' spel is dat niet.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

WTULTC schreef: Zou de jury soms kijken of een spel al genomineerd is bij speelgoed van het jaar (al is dat een 'gekochte' prijs) en dan bewust een spel niet nomineren? Ik denk zelf overigens van niet.
Daarvoor lijkt deze jury me te professioneel om zich daarmee bezig te houden. Er zijn meer dan voldoende criteria om spellen te beoordelen.

Uiteraard kunnen we het nog altijd oneens zijn met de jury en persoonlijk vinden dat spel x of y wel genomineerd zou mogen zijn of net niet. Maar dat is een jaarlijks terugkomend verhaal waarbij velen een persoonlijke mening hebben. Het verdict van de jury is komt er na overleg om samen volgens de vastgelegde normen tot een selectie te komen.
Afbeelding