Top-100 2022: het aftellen is begonnen!

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Top-100 2022: het aftellen is begonnen!

Bericht door Jerome »

20-11
Gespeeld: 9 (GWT, Carcassonne, Agricola, Crew, Viticulture, 7WD, TTR Europe, Orléans, Kwakzalvers)
In de kast: 7 (GWT, 1e Ed., Carcassonne Jubileum, Agricola Expert, Crew, Viticulture Essential Ed., TTR Europe, Kwakzalvers))
Uit de kast: 1 (Carcassonne)
In mijn Top 20: 4 (GWT, Agricola, Crew, Kwakzalvers)

M’n Top20 heb ik op 30 april snel in elkaar geflanst en opgestuurd want ik heb geen enkel ander excuus waarom Viticulture er niet in staat. Mijn favoriete workerplacement! Mét Tuscany en liefst ook nog de extra kaartjes.
Carcassonne was een grote hit toen het nog nieuw was maar kwam op een gegeven moment nooit meer op tafel. Ik heb het verkocht en pas vorig jaar miste ik het. Toen kwam net de jubileumeditie uit dus die staat nu in de kast, ongespeeld en zelfs de stickers moeten nog op de meeples geplakt worden…

Subtotaal (90)
Gespeeld: 54
In de kast: 31
Uit de kast: 5
In mijn Top 20: 12

Labels:
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

cherksken schreef: Zoals ik hier eerder al meldde is "het spelen van de volledige top 20 van een bordspellentop" één van de veertig spellendoelstellingen voor dit kalenderjaar op mijn Board Game Hero Challenge krasposter.
Ik was van plan om niet die van Boardgamegeek kiezen, maar die van Spellengek.
:thumbup:
Afbeelding
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

Nautilus schreef: Het is niet een echte verrassing dat Arnak de hoogste binnenkomer is op de lijst gezien de populariteit. Het spel zit solide in elkaar qua regels en de spelonderdelen zijn mooi om te zien. Dat zijn ook de enige twee pluspunten. Het spel is gigantisch saai. Er is nauwelijks interactie tussen de spelers en de Guardians zijn lachwekkend simpel om te verslaan. Degene die mij dit spel had aanbevolen beweerde, dat dit spel net zo goed is als Dune: Imperium en Viticulture. Na een drietal sessies was het mij wel duidelijk. Arnak mist de spelersinteractie van Dune en is thematisch zeer zwak ten opzichte van Viticulture.

Arnak is geschikt als introductiespel voor iemand die net begint met de hobby. Daarna doe je er goed aan om het spel direct te verkopen, want er zijn veel betere spellen op de markt.
Eigenlijk wel een beetje fijn om te lezen. Arnak heb ik gekocht omdat "iedereen" er laaiend enthousiast over was. De kaarten bovenin vond ik een beetje teveel gedoe. Je zou volgens mij eerst uitvoering moeten uitpluizen. We spelen meestal met twee en houden wel van wat vaart.
We hebben Arnak één keer gespeeld, de doos op de hoek van de kast gezet, na twee weken stof happen (Arnak, niet ik) besloot ik om het weer te verkopen.
Afbeelding
larsje86
Hazelnoot Ridder

Bericht door larsje86 »

Ik ben ook nog niet overtuigd door Arnak, mede spellenliefhebber is er lyriisch over, maar ik kom er steeds weer achter dat onze smaken overlappen, maar waar ik iets geweldig vind hij het oke vindt en andersom.

Dus mogelijk dat Arnak hier ook de deur uit gaat binnenkort.

Weer wat ruimte voor wat nieuws :D
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Wat een mooie top 10! En wat een winnaar! :clap: :clap: :clap: De Spellengek top 10!
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Tromgeroffel - spanning - trompetgeschal!

Dit zijn ze: de tien beste spellen van de Lage Landen in 2022!

Na tien dagen aftellen weten we vandaag eindelijk welke spellen door de spellengemeenschap van de Lage Landen naar de hoogste regionen van de Spellengek Top-100 editie 2022 gestemd werden.

Geniet! Neem straks een goed spel uit je spellenkast. Overweeg aan de hand van deze toplijst welk spel je misschien toch dringend (opnieuw) moet spelen.

Rechtstreekse links naar alle reeksen: Morgen volgt nog een korte nabeschouwing met "de restjes".
Bijlagen
Spellengek_top100.png
(70.08 KiB) Nog niet gedownload
Afbeelding
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Totaal
Gespeeld: 43
In bezit: 18
In Top 10: 4 (Brass, Dune: Imperium, Scythe en Vitculture)

10-1
Gespeeld: 8
In bezit: 2 (Dominion, Puerto Rico)
In Top 10: 0

Een mooie lijst. Al voorgesteld in onze spelgroep om Concordia en Burgund weer uit de kast te halen.
De spellen uit mijn top 10 die het (zoals verwacht) niet gehaald hebben: Mage Knight, Mansions of Madness 2nd Edition, Star Wars Rebellion, High Frontier 4-All, This War of Mine en Trickerion.
Laatst gewijzigd door Nautilus op do 12 mei 2022, 12:12, 2 keer totaal gewijzigd.
maartendp
Matroos

Bericht door maartendp »

1-10
gespeeld: 10
in de kast: 3

totaal
75 gespeeld
10 in de kast
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

Totaal
Gespeeld: 30
In bezit: 22
Top 20: 8

De laatste 10... het gaat alweer veel te snel. En verassend weinig van deze spellen heb ik ooit gespeeld. Een aantal van deze spelle n spreken me ook niet echt aan moet ik eerlijk zeggen, maar misschien moet ik ze toch eens een kansje geven. Terraforming Mars heb ik zelf niet en maar een keer gespeeld, Ik heb wel echt het gevoel dat die in mijn top 10 zou kunnen komen en van Castles of Burgundy komt overigens binnenkort een nieuwe versie uit (Gamefound) die ik wel meepak als de prijs niet te belachelijk is.

---
1-10
Gespeeld: 3 (in bezit + Terraforming Mars)
In bezit: 2 (Everdell, Wingspan)
Top 20: 2 (Everdell, Wingspan)

11-20
Gespeeld: 5 (in bezit)
In bezit: 5 (Carcassonne, Agricola, De Crew, Stenen Tijdperk, Ticket to Ride Europe)
Top 20: 0

21-30
Gespeeld: 1 (in bezit)
In bezit: 1 (Scythe)

31-40
Gespeeld: 4 (in bezit)
In bezit: 4 (My City, Pandemic Legacy: Seizoen 1, Clever, It’s a Wonderful World)
Top 20: 1 (It’s a Wonderful World)

41-50
Gespeeld: 2 (in bezit)
In bezit: 2 (Catan, Dune: Imperium)
Top 20: 1 (Dune: Imperium)

51-60
Gespeeld: 2 (in bezit + Hoogspanning)
In bezit: 1 (Codenames)

61-70
Gespeeld: 4 (in bezit + Gloomhaven, Spirit Island)
In bezit: 2 (Machiavelli, Clank!)
Top 20: 3 (Clank!, Gloomhaven, Spirit Island)

71-80
Gespeeld: 4 (in bezit + Paleo, Tapestry)
In bezit: 2 (Dixit, Boonanza)

81-90
Gespeeld: 3 (in bezit + King of Tokyo, Root)
In bezit: 1 (Cartographers)
Top 20: 1 (Root)

91-100
Gespeeld: 2 (in bezit)
In bezit: 2 (Small World, Take 5!)
Afbeelding
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

10-1

Gespeeld: 9
In kast: 7
In top 20: 3 (Azul, Puerto Rico, Concordia)

Van de hele top 10 heb ik alleen Wingspan nog niet gespeeld. Daar brengen we binnenkort verandering in, hoewel het gezelschap waarmee we dit zullen spelen (mijn goede vriend cherksken en mijn broer Jolahola) dit niet met volle blijdschap zullen doen. Je leest de reden bij de uitgebreide commentaren van cherksken. Maar weetje: als je vooraf denkt dat iets niet ten volle jouw ding zal zijn, kan het alleen maar meevallen.
Al de rest van de spellen bevielen mij in een ver of een recenter verleden heel behoorlijk.

20-11

Gespeeld: 9
In kast: 7
In top 20: 3 (Kwakzalvers, TTR Europa, De Crew)

Hoe dichter bij de top, hoe mooier de lijstjes ogen. Hoewel ik altijd wat afwijzend ben geweest om GWT aan te pakken door de lange speelduur. Nu zal het er toch een keer van moeten komen.
Agricola speel ik om dezelfde reden ook al lange tijd niet meer. En van Carcassonne ben ik nooit de grote minnaar geweest.
Maar er zit geen spel bij dat ik niet zou willen spelen als het mij aangeboden werd.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Totaal
Gespeeld: 71
In bezit: 45
In Top 20: 17 (Bunny Kingdom, King of Tokyo, Paleo, Just One, Istanbul, Pandemie, Patchwork, Taverne, 7 Wonders, Carcassonne, De Crew, TTR Europa, 7 Wonders Duel, Puerto Rico, Everdell, Azul en Wingspan)

10-1
Gespeeld: 10
In bezit: 7 (niet: Concordia, Burgen von Burgundy en Terraforming Mars)
In Top 20: 4 (Puerto Rico, Everdell, Azul en Wingspan)

Alles van de laatst 10 heb ik gespeeld (dat was min of meer mijn doelstelling vorig jaar). Toen had ik namelijk Terraforming Mars nog niet gespeeld. Die heb ik inmiddels een paar keer gespeeld en dat was voldoende voor mij om te bepalen dat deze niet de collectie gaat halen.

Maar liefst 17 van mijn 20 spellen hebben de top 100 gehaald! Wingspan is ook mijn nummer 1 en ik kan eigenlijk niet wachten tot dat daar de nieuwe uitbreiding voor gaat uitkomen. Ik speel dat spel zo vaak met mijn vriendin dat we de teksten bij de vogels niet meer hoeven te lezen en we al voldoende hebben aan het plaatje van de vogel om te weten welke actie erbij hoort. Laatst zagen we een buiten een wilde eend en zeiden we tegelijkertijd dat is een kaart extra. lol
De 3 spellen van mijn lijstje die de top 100 niet hebben gehaald zijn Wizard, Mysterium en Skye. Alle 3 de spellen hebben ooit wel in de top 100 gestaan. Ik speel ze nog steeds erg graag. Wizard speel ik vaak op BGA met toernooiregels. Erg verslavend slagenspel!

Dat ik bijna 3/4 van de spellen uit de top 100 heb gespeeld is een goede score. Met name de lange pittige spellen uit de lijst heb ik niet gespeeld. Vaak wil ik die wel spelen om ze af te kunnen vinken, maar dan blijft het dus bij een sessie. Zelf zal ik ze nooit kopen.
Dat bijna de helft van spellen een plaatsje in mijn kast heeft gevonden sta ik ook van te kijken. Ik weet dat ik een redelijke collectie heb, zo'n 200 stuks (zonder uitbreidingen), daarvan staat dus bijna 1/4 in de top 100!

Peter Hein, bedankt weer voor het opstellen van de top 100 en voor het verzorgen van toch wel een van de spelhoogtepunten van het jaar en dat al 15 jaar lang!
Afbeelding
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

Mijn eindstand voor de hele lijst:

Gespeeld: 80
Ik zal eerlijk zijn: ik zal nooit aan 100 geraken (en ik voel er ook niet de behoefte voor) omdat er in de top 100 altijd dingen zitten die mij niet liggen. Een legacy scoort bij mij sowieso niet geweldig omdat ik te weinig spellen heel vaak speel. Hele zware spellen zijn ook al een tijd niet meer aan mij besteed.
Maar ik ben toch wel tevreden dat ik zo'n groot aantal van de spellen ooit gespeeld heb.

In bezit: 59
Ik vind dit best veel voor iemand die al lang niet meer uitkijkt om gericht alle hypes te gaan kopen. (Trouwens, onze club heeft waarschijnlijk 95 van de titels uit de top 100; ik geraak er dus wel aan om ze te spelen als ik ze niet heb.)
Het zou best wel eens kunnen dat ik op dit vlak in de toekomst nog minder zal scoren.

In eigen top 20: 14
Hier kijk ik zeker wat van op. Misschien heb ik mijn lijstje dit jaar op een zeer gezonde manier laten rijpen. Een lange lijst met spellen die me voor de geest schoten werd aangevuld met spellen die ik hoge scores gaf op BGG of hier op BSM en dan ging ik nog eens door de lijst van spellen die ik het afgelopen jaar speelde.
Daaruit filterde ik spellen die er zeker in moesten en andere die er zeker niet in mochten. Zonder veel problemen, kwam ik uiteindelijk bij 20 terecht. Was dit dan hetzelfde als de vorige keren dat ik een lijst instuurde? Helemaal niet. Maar dat maakt niet uit. Mijn buikgevoel spreekt. En ik heb heel wat buik.

Uit mijn lijst in de top 100: Azul, 7 Wonders, Puerto Rico, Boonanza, Kwakzalvers, Flamme Rouge, TTR Europa, De Crew, Clever, Take 5, Istanbul, Concordia, Nidavellir en Just One.
Mijn nummer 1 zal er nooit in geraken: (National Geographic) Expedition blijft voor mij het spel bij uitstek. Eenvoudige regels, leuke mogelijkheden en een thema waardoor je de hele wereld rondreist. Helaas, het spel zal nooit de eer krijgen dat het verdient. Behalve aan de spellentafel bij ons thuis (en bij enkele vrienden).
Verder wist ik dat ik met Wikinger en Can't stop weinig kans maakte. Maar het zijn allebei spellen die bakens verzet hebben, naar mijn gevoel.
Met Luxor dacht ik een prachtig familiespel in de top 100 te loodsen, maar blijkbaar denken er niet veel mensen er zo over. It's a Wonderful Kingdom kwam er in omdat ik het spel wel vlotter vind dan de grote (oudere) broer. Misschien verovert het volgend jaar wel een plaatsje.
Tenslotte had ik ook nog een stem voor Skull King. Bij ons is het al jaren het kaartspel dat veruit het meeste op tafel komt. Het is een zeer geslaagde variant van boerenbridge/chinees poepen. Volgend jaar zet ik het er vermoedelijk weer in...

Ik heb enorm genoten van de spellentop van dit jaar omdat we het met wat vrienden uitgebreid gevolgd en besproken hebben (bekijk daarvoor de reden bij mijn goede vriend cherksken). Fijn om het nog eens uitgebreid te hebben over spellen en lijstje.
Peter Hein, bedankt voor het werk dat je er in gestoken hebt. Volgend jaar stuur ik weer een lijstje.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Totaal
Gespeeld: 79
In de kast: 59
Uit de kast: 6
In Top 20: 6

100-91
Gespeeld: 9 (X Herrlof)
In de kast: 8 (X Herrloff, Smallworld)
Uit de kast: 0
In Top 20: 1 (Sleeping Gods)

90-81
Gespeeld: 8 (X Inis, CuBirds)
In de kast: 4 (Jaipur, KoT, Cartographers, Five Tribes )
Uit de kast: 1 (Tai Pan)
In Top 20: 0

80-71
Gespeeld: 8 (X Paleo, staat voor komende week op het programma, en X RftG eigenlijk alleen ooit online)
In de kast: 8 (X RftG, Star Realms)
Uit de kast: 1 (Star Realms)
In top 20: 0

70-61
Gespeeld: 7 (X the Isle of cats, gloomhaven, spirit Island)
In de kast: 3 (Calico, Azul zomerpaviljoen, Machiavelli)
Ui te kast: 0
In top 20: 1 (Calico)

60-51
Gespeeld: 7 (X Clans of Caledonia, Underwater Cities, Ark Nova)
In de kast: 6 (X zie hierboven en de Dwergen van Nidavellir)
In top 20: 1 (Meadow)

50-41
Gespeeld: 4 Wat weinig :shock: (Marco Polo, Welcome to, Architecten, Catan)
In de kast: 3 Nog minder :o (Welcome to, Architecten, Catan)
Uit de kast: 1 (Marco Polo)
In top 20: 0

40-31
Gespeeld:6 (X Maracaibo, Pandemic legacy I, Clever (wel online), Gaia project)
In de kast: 5 (My City, TTR, Istanbul, Pandemie, It's a wonderful world)
Uit de kast: 1 (Terra mystica, dit is mijn meest verkochte spel)
In top 20: 2 (It's a wonderful world, My City)

30-21
Gespeeld: 10
In de kast: 5 (Patchwork, 7 wonders, Cascadia, Rovers, El Grande)
Uit de kast: 1 (Tzolk'in)
in top 20: 0

20-11
Gespeeld: 9 (X the Crew)
In de kast: 8 (GWT, the Crew)
Uit de kast: 1 (GWT)
In top 20: 1 (Carcassonne.......what else?)

10-01
Gespeeld: 9 (X Terrraforming Mars)
In de kast: 9 (X Terraforming Mars)
In top 20: 0 (maar het hadden er ook 9 kunnen zijn )

Nabeschouwing:

Het was weer een mooie lijst, die me weer gewezen heeft op een aantal parels die al weer te lang stof liggen te happen.
Het samenstellen van mijn top 20 vind ik altijd lastig. Ga je voor de "klassiekers" die je al jaren hebt maar te weinig speelt, of voor de nieuwe ontdekkingen van de laatste tijd? Vaak is het dat laatste, maar Carcassonne blijft mijn nr 1 :D

De laatste tijd ben ik steeds meer solo gaan spelen, en daardoor heb ik ook heel wat andere spellen ontdekt. Daarvan stond er een flink aantal in mijn top20 maar weinigen zijn in de top100 doorgedrongen. Spellen die het niet gehaald hebben zijn, Maquis, Robin Hood, Herbaceous, Sprawlopolis, Tang Garden, NY zoo, Sunset over water, Four Gardens, the 7th Continent. Mandala Stones, Free Ride, Tutto en Orchard.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Totaal
Gespeeld: 38
In de kast: 14
In top 20: 13

11-20
Gespeeld: 6 (Carcassonne, TTR:Europe, Stenen Tijdperk, de Crew, 7 wonders duel, Kwakzalvers)
In de kast: 2 (Carcassonne, TTR:Europe)
In top 20: 2 (Carcassonne, de Crew)

1-10:
Gespeeld: 5 (Splendor, Dominion, Everdell, Azul, Wingspan)
In de kast: 3 (Splendor, Dominion, Azul)
In top 20: 3 (in de kast)

Een mooie lijst weer! Leuk om favorieten van anderen langs te zien komen, dit geeft weer veel inspiratie voor een mooi spellenjaar! Dank weer voor de organisatie :)
Afbeelding
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

En toen was het weer voorbij.
Dank je wel weer Peter Hein, het was weer leuk dit zo te volgen!
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.
Plaats reactie