Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Nederlandse Spellenprijs - nominaties



999 Games



Recente nieuwsartikelen
15-10-18: ICE COOL trick shot wedstrijd
15-10-18: Kort nieuws 2018 – week 41
15-10-18: Winnaars Guldbrikken 2018
14-10-18: Carpe Diem bij Alea
13-10-18: Azul wint de Premio JdA 2018
12-10-18: Kwakzalvers bij 999 Games
10-10-18: Spielbox Special 2018
10-10-18: Flamme Rouge Gioco dell’Anno 2018
10-10-18: MEBO Games op Spiel 2018
09-10-18: NSV op Spiel 2018
Volgende >>
Recente reacties op nieuwsartikelen
15-10-18: Een handvol nieuwe EXIT-titels
13-10-18: Azul wint de Premio JdA 2018
10-10-18: MEBO Games op Spiel 2018
07-10-18: Black Out: Hong Kong bij eggertspiele
06-10-18: Sunflower Valley op Spiel 2018
30-09-18: Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2018
26-09-18: Ducosimbeurs 29 september 2018
26-09-18: Open Dag Spellenvereniging UCP
25-09-18: Lisboa ligt en wint in Portugal
24-09-18: De Gouden Zes van 2018
Volgende >>

<< 999 Games ontdekt een nieuwe wereld >>
AfbeeldingMijn contactpersoon is op vakantie, de rest van 999 Games heeft zoals gebruikelijk geen tijd of zin om mij informatie te sturen, maar gelukkig hebben we Facebook om een beetje op de hoogte te blijven van de nieuwe releases van deze uitgever. Er is een nieuw bordspel onderweg naar de winkels. In Race to the New Found Land ontdekken en koloniseren de spelers de oostkust van Noord-Amerika. Het speelbord toont allerlei bewaarplaatsen voor tegels en fiches, een paar eilanden en steden en een kronkelend scorespoor waarop meerdere markers liggen. Wanneer je een veld met een marker bereikt, krijg je een speciale bonus. Bijvoorbeeld een kapiteinskaart die je de rest van het spel een voordeel oplevert. De desbetreffende marker schuift een paar posities terug, richting je achtervolgers. Het spel duurt vier rondes, waarin in de voorgeschreven volgorde een handvol fases wordt afgewerkt.

In de landfase krijg je inkomsten, mag je de haven op jouw tableau uitbouwen (met een extra werf en/of een specifieke uitbouw) en daarna nieuwe schepen bouwen. Nieuwe schepen worden in twee rijen aangeboden: kleine schepen (kost één doek en één hout) en grote schepen (kostprijs is variabel, levert meteen drie winstpunten op). Je bouwt het schip op een vrije werf.

In de planfase plannen de spelers hun acties. Wil je Laden, dan leg je een schip uit een eigen werf (of een eenmalig charterschip) naast de laadactie op jouw tableau. Daarna hebben de andere spelers dezelfde keuze. De planning van de acties Koloniseren, Leveren en Ontdekken werkt op dezelfde manier, maar hier mag je meer schepen inzetten om de actie te versterken.

Afbeelding

In de actiefase worden de acties uitgevoerd. Bij elke actiesoort begint de speler met de hoogste zeilwaarde op zijn schip/schepen enzovoort. Na de actie gaan eigen schepen terug naar de werf, charters verdwijnen uit het spel. Laden: de kistwaarde op jouw schip bepaalt uit welke goederensoorten je kunt kiezen. Je legt dit goed in jouw pakhuis. Verder trek je een of meer bonuskaarten (met charters, goederen of punten), waarvan je er één mag houden. Koloniseren: je wikkelt elk schip afzonderlijk af. Toont het schip één kolonist, dan mag je een marker op een vrij veld van een eilandtegel leggen en krijg je één van de afgebeelde bonussen. Bij twee kolonisten mag je twee markers op één veld stapelen (o.a. van belang bij de puntentelling). Leveren: de kistwaarde bepaalt hoeveel goederen je maximaal levert. Met deze goederen vervul je opdrachtfiches. Dit levert punten op en bovendien plaats je een marker op een vrij veld in de bijbehorende stad. Ontdekken: tel de verrekijkers, trek zoveel eilandtegels en leg per ingezet schip één tegel passend op een eiland. Leg meteen een marker op één van de twee velden van elke geplaatste eilandtegel en incasseer beide bonussen op deze tegel.

Na de actiefase worden in de slotfase nieuwe eilandtegels getrokken en aangelegd. Dan volgen eventueel tellingen van eilanden en steden. Zijn alle vrije velden van een eiland/stad bezet, dan wordt daar eenmalig geteld. Dan krijgt iedere speler één winstpunt per marker en krijgen de grootste en de op één grootste speler bonuspunten. Aan het einde van de ronde mag je desgewenst (en tegen betaling) opdrachtkaartjes vervullen voor winstpunten, schuift de startspeler door en begint een nieuwe ronde. Na vier rondes is het spel voorbij. Dan krijg je nog één punt voor elke marker op niet getelde eilanden en steden, punten voor je 50/100-punten marker en twee punten voor niet gebruikte bonus- en opdrachtkaartjes.

Race to the New Found Land is ontworpen door Martin Kallenborn en Jochen Scherer en geïllustreerd door Alexander Jung. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van 60-90 minuten.

Race to the New Found Land wordt gedemonstreerd op de Ducosim spellenbeurs van zaterdag 19 mei 2018.

Meer informatie:


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2018/05/05/999-gam ... we-wereld/
 

Antwoord op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Reacties
 

Antwoord op onderwerp  [ 0 berichten ] 

[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Stijl afkomstig van StylerBB.net & kodeki. Logo door Henk Rolleman
board3 Portal - gebaseerd op phpBB3 Portal
Vertalingen door phpBB.nl & phpBBservice.nl
phpBB SEO