Deze week verscheen bij
White Goblin Games het familiespel
Amul. Dit kaartspel maakt gebruik van het 'tableau building'-spelmechanisme: kaarten die je tijdens het spel beurt na beurt neerlegt in je speelgebied, gaan je actiemogelijkheden telkens versterken.
De stad Amul was in de middeleeuwen een van de grootste centra van internationale handel en een belangrijk knooppunt langs de Grote Zijderoute. De welvaart van deze handelsstad bereikte een hoogtepunt na de Arabische verovering in de 10de eeuw, maar werd in 1220 door de Mongolen compleet verwoest.
Amul is een kaartspel met bedrijvige bazaars voor maximaal acht spelers. Elke speler is een koopman, die in negen ronden strijdt voor rijkdom en succes. Het vernieuwende 'draft'-mechanisme zorgt voor een snel en simultaan spelverloop, waardoor alle spelers gelijktijdig bezig zijn.
Trek kaarten van de markt om goederen en kostbaarheden te verzamelen, bewakers te huren, karavanen samen te stellen en contracten te sluiten met handelaren. Effectief handmanagement is essentieel, want alleen bepaalde kaarten kunnen op tafel worden gespeeld om te scoren, terwijl je anderen kaarten juist op hand moet hebben aan het einde van het spel voor de eindscore.
Amul, oorspronkelijk aangekondigd als Silk Road, werd vorig jaar op Spiel voorgesteld voor de internationale spellenmarkt.
Amul is bedacht door het duo
Remo Conzadori en
Stefano Negro en het mooi verzorgde artwork is het werk van
Eilene Cherie en
Jere Kasanen.
Amul- Leeftijd: 10+
- Spelers: 3-8
- Speelduur: 45 min.
Website uitgever: