Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Nederlandse Spellenprijs 2020 - nominaties



999 Games



Nieuws
21-09-20: Bordspelmania jubileum - interview Maxitaxi777
19-09-20: Vakjury NSP nomineert beste spellen van 2020
16-09-20: Nominaties NSP 2020 zaterdag LIVE op Youtube
15-09-20: Bordspelmania jubileum - interview Edwin84
15-09-20: Santo Domingo
14-09-20: Die Crew is de winnaar van de Deutscher Spielepreis 2020
12-09-20: Carcassonne: Jäger und Sammler in nieuw jasje
12-09-20: Een vulkaan en stromend lava op Tobago
12-09-20: Bordspelmania jubileum - interview Bongo
11-09-20: Partyspel vol morele dilemma's
Volgende >>
Recente reacties op nieuwsartikelen
19-09-20: Vakjury NSP nomineert beste spellen van 2020
16-09-20: Nominaties NSP 2020 zaterdag LIVE op Youtube
14-09-20: Die Crew is de winnaar van de Deutscher Spielepreis 2020
13-09-20: Bordspelmania jubileum - interview Bongo
12-09-20: Coöperatief horror avontuur van Identity Games
12-09-20: Partyspel vol morele dilemma's
12-09-20: Een vulkaan en stromend lava op Tobago
11-09-20: Nominaties Speelgoed van het jaar 2020 bekend
04-09-20: Spiel des Jahes 2020 genomineerde Nova Luna bij WGG
03-09-20: Bordspelmania jubileum - interview Enrico
Volgende >>

<< Clever tot de derde macht >>
De derde versie van het populaire dobbelspel Clever van designer Wolfgang Warsch is door Schmidt Spiele aangekondigd onder de naam Clever hoch drei.



Het spel bevat vijf nieuwe dobbelcategorieën een een geheel nieuwe actiemogelijkheid. Ook nu dus weer voldoende nieuwe uitdagingen om de hoogste score te bereiken door zeer bevredigende kettingreacties te veroorzaken.

De kleuren blauw en oranje zijn in deze versie verdwenen en vervangen door turkoise en bruin.



Aangezien de twee eerder verschenen versies van Clever ook in het Nederlands zijn verschenen bij 999 Games, lijkt het waarschijnlijk dat de derde versie ook een Nederlandse uitgave gaat krijgen.

  • Spelers: 1-4 personen
  • Leeftijd: vanaf 10 jaar
  • Speelduur: 30 minuten

Website uitgever:
 

Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina: Vorige  1, 2

Reacties
Geplaatst: za 08 aug 2020, 11:49 
Avatar gebruiker
WTULTC schreef:
Erwin, Clever 2 en 3 vind ik varianten op het geesteskind 1. Ik heb 1 gekocht en dus al normaal voor het spelidee betaald.

Je kan het ook vanuit de consument bekijken. Het is toch van de zotte dat ze telkens andere kleuren dobbelstenen gebruiken. Ze hadden bijv ook alleen scoreblokjes met de regels uit kunnen brengen zoals dat bijv wel bij Qwixx mix is gebeurd. Waarom is daar niet voor gekozen?


Ik respecteer dat jij een andere mening en andere wensen hebt dan auteur en uitgever, maar dan nog heb je als consument gewoon te betalen voor de prestatie van auteur en uitgever.

Ik vind andere kleuren dobbelstenen zelf niet zot, maar een begrijpelijke en prettige keuze, dit helpt om de verschillen te benadrukken.


Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geplaatst: za 08 aug 2020, 12:03 
Avatar gebruiker
(Laat ook maar)


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: za 08 aug 2020, 14:02 
Blijkbaar gaan de frustraties hier tot de derde macht ;)

Ik vind het in ieder geval fantastisch dat er weer een variant met nieuwe kleur dobbelstenen komt :)

maar misschien was het concept zoals bij Qwixx gebruikt is wel wat meer aangewezen ...


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: za 08 aug 2020, 15:39 
Avatar gebruiker
Erwin ik snap je mening, maar ik blijf vinden dat de uitgever / auteur in deze voor een andere optie had kunnen gaan. Commercieel gezien begrijp ik deze keuze van de uitgever wel.

Tevens was een andere optie ook duurzamer geweest (geen nieuwe dobbelstenen, minder verpakkingsmateriaal nodig). Vier sheets en regels printen en daarna lamineren is veel duurzamer dan dit.

Ik weet niet of het in de toekomst mogelijk is, maar eigenlijk zou ik best voor een paar euro sheets (liefst iets groter, A5 formaat) en regels voor zo'n spel willen downloaden van de site van de uitgever. Ik snap dat dit moeilijk te realiseren is want als een iemand ze dan download dan zou degene de sheets verder gratis kunnen verspreiden.

Voor bepaalde spelletjes apps moet je immers ook enkele euro's betalen, daar maak ik geen gebruik van maar van de optie om tegen een kleine vervoeding iets grotere sheets te kunnen downloaden die fijner zijn tbv lamineren en het gebruik van een whiteboardmarker dan zou ik daar zeker gebruik van maken en niet iets van bgg afhalen.

Je kunt het namelijk ook zo zien dat een uitgever blijkbaar achter loopt in de spelbehoefte van een aantal gebruikers want anders waren al die sheets die spellenliefhebber zelf maken (vaker bewust een tikkeltje groter gemaakt) niet nodig geweest.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: za 08 aug 2020, 15:54 
Avatar gebruiker
Je gaat er wel van uit dat iedereen alle 3 de Clevers koopt. Hoeveel me sen kopen er maar 1? Of misschien 2?

Dan nog vind ik net als Erwin dst het diefstal is van de creativiteit van de auteur. Als het zo makkelijk is om zelf nieuwe regels te bedenken met nieuwe scoresheets die ook nog eens in balans zijn had je ook zelf deze variant kunnen bedenken.

Het materiaal vind ik in deze ondergeschikt t.ov. het idee van de spelauteur en de tijd om te ontwikkelen, test spelen, produceren, vervoeren en middels marketing en verkoop aan de man te brengen.

Ook vind ik bij dit soort spellen de prijs niet schrikbarend hoog. Als ik het spel zo leuk vind dat ik zelfs na de 1e uitbreiding ook nog niet ben uitgekeken en de 2e uitbreiding wil hebben, is 45 euro voor al deze uren speelplezier het waard.

Met 4 man naar de bios een film kijken en je bent zonder eten of drinken hetzelfde al kwijt.


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: za 08 aug 2020, 17:37 
Avatar gebruiker
Even iets anders: wanneer gaat deze verschijnen in Duitsland?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geplaatst: za 08 aug 2020, 17:56 
Avatar gebruiker
Stijnhoofd schreef:
Even iets anders: wanneer gaat deze verschijnen in Duitsland?

Naar het schijnt zou dit spel eind oktober beschikbaar zijn.


Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: za 08 aug 2020, 18:01 
Avatar gebruiker
Bart schreef:
Stijnhoofd schreef:
Even iets anders: wanneer gaat deze verschijnen in Duitsland?

Naar het schijnt zou dit spel eind oktober beschikbaar zijn.


En dan in deze thread vragen of iemand de NLse spelregels kan delen :wink: :lol: :mrgreen:


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: za 08 aug 2020, 18:42 
Avatar gebruiker
Ik wacht wel tot dat het in het Engels op bgg zal verschijnen.

Zoals eerder gezegd zou een betaalde download optie voor varianten (ook bijv voor keer op keer) op de site van een uitgever een moderne optie kunnen zijn voor dit soort spelletjes. Hopelijk lezen uitgevers hier mee en gaan ze zulke opties aanbieden in de toekomst. Wellicht is er een markt voor.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: za 08 aug 2020, 18:43 
Avatar gebruiker
Voor wat betreft de prijs en het al dan niet kopiëren of lamineren - ik heb beide Clevers gekocht en van elk spel vier velletjes gelamineerd. Wanneer ik een spel koop ga ik ervan uit dat dat spel in principe oneindig bruikbaar is. (Legacy etc. daargelaten.) Daarom gebruik ik ook sleeves. Ik vind dat als je een spel eenmaal gekocht hebt je ermee moet kunnen doen en laten wat je wilt. Ik ben ook geen voorstander van het downloaden van sheets en de dobbelstenen van Clever 1 voor Clever 2 gebruiken, maar ik heb dan weer wel vier velletjes van de extra challengeblokken van mijn zusje gekregen om te lamineren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geplaatst: zo 09 aug 2020, 21:06 
Avatar gebruiker
Even over het spel zelf. Gaan jullie hem halen?

Zelf hoop ik op een mix tussen 1 en 2.

Meer soorten bonussen en complexere kleuren zoals in 2. Maar wel meer mogelijkheden zoals in 1.

Bij deel 2 heb ik het gevoel dat je bijna nooit goede stenen van de andere spelerss krijgt en dan lage stenen meestal niks waard zijn op een kleine uitzondering na. Bij deel 1 had meer afwisseling in hoge en lage stenen.


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: zo 09 aug 2020, 21:29 
Avatar gebruiker
Edwin84 schreef:
Even over het spel zelf. Gaan jullie hem halen?

Zelf hoop ik op een mox tussen 1 en 2.

Meer soorten bonussen en complexere kleuren zou in 2. Maar wel meer mogelijkheden zoals in 1.

Bij deel 2 heb ik het gevoel dat je bijna nooit goede stenen van de andere spelerss krijgt en dan lage stenen meestal niks waard zijn op een kleine uitzondering na. Bij deel 1 had meer afwisseling in hoge en lage stenen.
Kan mij helemaal vinden in jou stukje. Bij clever is er ook 1 manier voor Max punten. Dubbel clever is leuker dat er dus geen directe Max score is maar wel dat wat je aangeeft je snel met troep blijft zitten als inactieve speler.

Hoop dat de volgende het beste van beide combineert!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 

Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina: Vorige  1, 2