Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


999 Games



Nieuws
27-01-21: Unlock nu ook voor kids
27-01-21: Carnegie - industrieel en weldoener
26-01-21: Ticket To Ride Europe: 15th Anniversary in aantocht
24-01-21: Stella, de nieuwe telg in Dixit universum op komst
24-01-21: 20-jarige jubileumeditie Carcassonne
20-01-21: Het dagboek van de professor
11-01-21: Chronicles of Crime in Parijs op komst
10-01-21: Heruitgave van De Glasstraat in het Duits en Engels
09-01-21: Zwijgzaam je hand leegspelen in Silencio
08-01-21: Ook een Nederlandstalige Crew die gaat diepzeeduiken
Volgende >>
Recente reacties op nieuwsartikelen
27-01-21: Unlock nu ook voor kids
27-01-21: Carnegie - industrieel en weldoener
26-01-21: Ticket To Ride Europe: 15th Anniversary in aantocht
10-01-21: Heruitgave van De Glasstraat in het Duits en Engels
07-01-21: It’s a Wonderful Kingdom naar Kickstarter
02-01-21: Bij de start van 2021
29-12-20: In legacy-stijl bouwen in My City bij 999 Games
28-12-20: Hanamikoji’s Geisha’s op restaurantbezoek
27-12-20: De architecten gaan wonderen bouwen
23-12-20: Ontsnappen uit een 3D-kasteel
Volgende >>

<< Dierik Joolink - In memoriam >>


                        Dierik Joolink - In memoriam




    Afgelopen donderdag, op 29 oktober, overleed Dierik Joolink op 49-jarige leeftijd. Dierik is één van de medeoprichters en bezielers van Bordspelmania.

    Helaas ondervond Dierik jaar na jaar steeds sterker de gevolgen van Amyloïdose, een erfelijke ziekte, die zijn familie ook eerder al zwaar getroffen heeft en nu opnieuw in verdriet achterlaat. Ondanks zijn afnemende kracht, bleef Dierik waar mogelijk spellenbeurzen bezoeken. Zijn participerende rol diende hij beetje bij beetje te lossen. Gelukkig kon hij steeds beroep doen op zijn gezin om samen met hen deel te nemen en zo ook de contacten onderhouden, die voor hem zo belangrijk waren. Daarbij was zo typerend voor Dierik, zijn wil om erbij te zijn, zijn blijvende interesse en vooral zijn vriendelijkheid en positieve ingesteldheid.

    Dierik was een man van statistieken en waarderingen en mocht deze graag presenteren. Met groot plezier kon hij kijken naar de Bordspelmania-spellendatabase, een verzameling van bordspellen met Nederlandse spelregels. Met daarbij horend –en voor hem belangrijk- heel wat informatie om andere spelers verder te helpen: waarderingen, beschrijvingen en recensies.

    Maar Dierik liet zich zeker niet leiden door cijfers alleen. Graag bracht hij partijen samen: spelers, spelauteurs, uitgevers en beursorganisatoren. Talrijke contacten had hij. Dierik droeg iedereen graag een warm hart toe en deelde zijn passie in het spelen en uitleggen van een goed spel. Hij bezocht dan ook graag spellenbeurzen in Nederland, België en Duitsland. Daar genoot hij van de diverse gesprekken en contacten met spelers en uitgevers. En dat combineerde hij maar al te graag met zijn nog grotere passie: zijn gezin.

    Bij de Nederlandse spellenuitgevers Quined Games en White Goblin Games was Dierik in de eerste jaren actief betrokken. Lange tijd coördineerde hij er de demonstrateurs. Hij verzorgde ook de presentaties bij hun 10-jarig jubileum in 2015.

    In zijn woonplaats Emmeloord leidde Dierik voor een periode een spellenvereniging. Later kwamen mensen regelmatig bij hem thuis een spel spelen.

    We zullen je warme en sociaal bewogen persoonlijkheid missen, Dierik. Je frisse ideeën, je organisatietalent, je inzicht en je mooie verhalen. Je deed dat alles en zo veel meer geheel onbaatzuchtig, vanuit je gedreven passie en liefde voor de spellen en de Nederlandstalige bordspellenwereld.

    Nu ben je "Free at last" zoals je favoriete band,The Blind Boys of Alabama, zong.
    We zijn je heel erg dankbaar voor datgene wat je gedaan en betekend hebt voor de spelers en de spellengemeenschap in ons land.


                                                                Je vriend Henk
 

Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3

Reacties
Geplaatst: ma 02 nov 2020, 17:20 
Avatar gebruiker
Kende hem niet persoonlijk maar wel van het forum. Schrik hier enorm van. Wat treurig op zon jonge leeftijd.

Sterkte aan naaste vrienden en familie.


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: ma 02 nov 2020, 19:45 
Wat een verdriet, vooral voor zijn vrouw en kinderen en andere dierbaren. Hij sprak altijd met veel liefde over hen. Ik bewaar mooie herinneringen aan Dierik. Inderdaad: positief en betrokken. Eén van mijn mooiste herinneringen is toch wel dat hij de moeite nam om helemaal naar Rilland (Zeeland) af te reizen om een bezoek te brengen aan mijn toenmalige spellenwinkeltje.


Offline Profiel     
 
Geplaatst: ma 02 nov 2020, 20:04 
Avatar gebruiker
Ik ben hier ook erg stil van. Ik wens iedereen veel sterkte met dit verlies.


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: ma 02 nov 2020, 20:59 
Ondanks dat ik wist dat dit bericht een keer zou komen, schrik ik er toch enorm van.
Ik heb een aantal keer contact gehad met Dierik en het was altijd een prettig.

Dierik was zo'n fijn mens.

Wat zullen zijn naasten hem gaan missen.
Ik wil hen dan ook heel veel sterkte wensen.


Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: ma 02 nov 2020, 21:59 
Avatar gebruiker
Zelf heb ik Dierik leren kennen toen ik in 2010 de demo in stapte en lid werd van het Quined White Goblin games demoteam. Hij was vriendelijk sociaal en altijd bereid een helpende hand te bieden. Toen na een aantal jaren door zijn ziekte de coördinerende taken van het demoteam hem te zwaar werden, heeft hij mij gevraagd om dit over te nemen. Ik voelde me zeer vereerd en heb dat toen ook graag gedaan. We hebben veel leuke momenten meegemaakt, natuurlijk met het demoteam op de verschillende beurzen, maar ook af en toe samen. De (spellen)wereld verliest in hem een warm persoon.
Sterkte gewenst voor zijn familie, vrienden en allen die hem dierbaar zijn.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geplaatst: ma 02 nov 2020, 22:47 
Avatar gebruiker
Wat een vreselijk nieuws. Een heel erg vriendelijke kerel. Behulpzaam, gedreven en een hart voor de hobby. Een groot gemis voor ons allemaal en zijn familie in het bijzonder. Mijn condoleances gaan uit naar een ieder die hier door getroffen is!


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geplaatst: ma 02 nov 2020, 22:51 
Avatar gebruiker
Een groot gemis, heel veel sterkte aan familie en vrienden, rust in vrede Dierik


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: ma 02 nov 2020, 23:51 
Wat een treurig nieuws. Het voelt onwezenlijk. Het onvermijdelijke is gebeurd, maar wel veeeel te vroeg. Dierik, de rasoptimist, was oprecht geïnteresseerd en positief kritisch. Hij hield van iedereen en was altijd in voor een praatje. Ondanks dat hij in de loop van de jaren steeds meer moest inleveren, heb ik hem nooit horen klagen.

Ik wens zijn familie en vrienden heel veel sterkte om dit verlies te dragen.


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: di 03 nov 2020, 09:10 
In 2005, het jaar van de oprichting van ons spellenbedrijf Quined Games, heb ik Dierik leren kennen. En gelijk hadden we een grote klik, uiteraard op het gebied van onze gemeenschappelijke interesse (de bordspellerij), maar toch was de klik groter dan dat: we konden het gewoonweg erg goed met elkaar vinden. Vriendelijk, betrokken en wijs was Dierik, maar ook enthousiast om ons te helpen bij ons avontuur in de wereld van de bordspellen. En dat deed hij prima en vol inzet, het lukte hem als demo-coordinator om niet alleen oog te hebben voor de demoërs, maar ook de bezoekers/spelers en Arno en ik stonden evenzeer in zijn warme belangstelling en aandacht (serieus, maar ook humorvol: zijn plaagstootjes over onze worsteling om een vaste plek in het wereldje te bereiken zal ik node missen). Nooit leek er iets te veel te zijn voor Dierik: als er eens een mogelijk uit te geven spelletje getest moest worden kwam Dierik probleemloos even over van Emmeloord naar Oud-Beijerland, toch geen plaatsen die bij elkaar om de hoek liggen!

Na mijn vertrek uit Quined, in 2013, bleven we vrienden en toen de gezondheid van Dierik het niet meer toestond om zo maar naar ons over te komen was de tijd rijp voor mij om datgene te doen wat Dierik al die jaren voor ons had gedaan: naar hem toe komen, spellen te spelen en te bomen over de spellenwereld en over van alles en nog wat. En zo ging ik dan zo'n twee keer per jaar een dagje naar Dierik: het was altijd gezellig en leuk bij hem, ondanks zijn gesteldheid.

Het is me een eer en genoegen geweest hem als vriend te mogen hebben. Dierik, ik zal je missen!


Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: vr 06 nov 2020, 10:23 
Avatar gebruiker
Vreselijk nieuws. Ik heb Dierik maar een paar keer gesproken maar hij maakte steeds een heel positieve indruk op mij. Altijd heel vriendelijk. Mijn innige deelneming voor zijn familie en vrienden.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: za 07 nov 2020, 17:21 
Avatar gebruiker
Ik ben amper nog te vinden op Bordspelmania.eu, maar voor Dierik kom ik maar wat graag terug.

Een schok ging ook door mij heen toen ik eind oktober vernam van zijn overlijden. Natuurlijk was ook ik op de hoogte van zijn gezondheidsissues, maar dat hij zo ontzettend jong zou komen te overlijden, had ik eerlijk gezegd niet aan zien komen.

Ik denk dat ik al met al relatief weinig spellen met Dierik heb gespeeld - misschien zelfs geen één - maar tóch heb ik een behoorlijke historie met hem. Met Dierik als belangrijke kartrekker hebben we destijds Bordspelmania.eu op kunnen zetten. Vanuit mijn werkzaamheden voor White Goblin Games kreeg ik ook te maken met zijn niet aflatende enthousiasme voor spellen en de spellenwereld: niet alleen regelde hij demoteams en andere zaken voor bijvoorbeeld beurzen, maar ik heb ook enkele malen een winkeliersavond mogen organiseren, waarvoor Dierik vol energie zijn handen uit de mouwen wilde steken. Samen zaten we dan tussen de voorbereidingen en de bijeenkomst door te dineren en ik heb hem toen ook thuis mogen verwelkomen.

De afgelopen jaren sprak ik hem amper meer, wat met name komt omdat ik me terug trok uit de spellenwereld: "Eerst maar eens spellen op tafel krijgen; daarna pas weer daarover lullen", was mijn motto. Het wederzijds respect voor elkaar bleven we echter behouden. Dat blijkt ook wel uit zijn interview, hier op Bordspelmania, waarin hij aangaf aan mij als oud-forumlid de dierbaarste herinneringen te hebben. Een groter compliment - en dan nota bene van Dierik - kun je me niet geven.

Ik blijf me Dierik niet alleen herinneren als die altijd vriendelijke, enthousiaste en amicale spellenvriend, maar ook als iemand die onwijs veel heeft gedaan voor de Nederlandse bordspellenscene. Ik wens alle betrokkenen en iedereen die hem mist heel veel sterkte toe met dit enorme verlies. Dierik, maat, rust zacht!


Offline Profiel     
 
Geplaatst: zo 08 nov 2020, 17:02 
Avatar gebruiker
Wat een vreselijk naar bericht. Mijn condoleance voor familie, vrienden en (spel)bekenden van hem.


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: ma 09 nov 2020, 14:08 
Avatar gebruiker
Dit nieuws komt bij mij binnen als een bom. Ik wist dat hij ziek was en ook dat hij met deze ziekte niet heel oud zou worden. Maar we zijn er niet heel de tijd mee bezig waardoor dit nieuws wel binnen komt.

Dierik was altijd vriendelijk en altijd opgewekt en hij interesseerde zich in je verhaal. Ik heb hem voor het laatst vorig jaar op Zuiderspel nog gesproken :D. Ik denk dat hij daar een prachtige dag heeft beleefd met veel van ons hier tezamen. Dat dat zijn laatste beursbezoek zou zijn, had ik echter niet verwacht.

Ook ik ben via Dierik in contact gekomen met Quined Games en heb in 2011 met hem contact gehad via Bordspelmania om deel te nemen aan dit demoteam. Van het 1 kwam het ander en over de jaren heen was ik altijd van de partij. Zoveel toewijding en tijd stopte hij in alles was hij deed voor de bordspellenindustrie.

Dierik, ik wil je bedanken voor alles! Ik hoop dat je nu rust hebt.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek   Facebook  
 
 

Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3