Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


999 Games



Recente nieuwsartikelen
16-10-17: Blue Orange op Spiel 2017
16-10-17: NSV op Spiel 2017
16-10-17: Days of Wonder op Spiel 2017
16-10-17: Kort nieuws 2017 – week 41
15-10-17: Dice Forge wint de Premio JdA 2017
15-10-17: Repos Production op Spiel 2017
15-10-17: Gratis Games Companion 2018
14-10-17: Magic Maze op Spiel 2017
14-10-17: Hasbro najaar 2017
14-10-17: NK Stratego 2017
Volgende >>
Recente reacties op nieuwsartikelen
16-10-17: Blue Orange op Spiel 2017
14-10-17: Hasbro najaar 2017
12-10-17: Kolonisten van Catan: De Film
10-10-17: Moses Verlag op Spiel 2017
09-10-17: Nieuwe Duitse voorjaarsbeurs
08-10-17: Zooloretto gaat online
04-10-17: Great Western Trail is het Jogo do Ano 2017
01-10-17: Calimala op Spiel 2017
01-10-17: De Goblins kopen een kat in de zak
01-10-17: Captain Silver bij HOT Games
Volgende >>

<< Great Western Trail is het Jogo do Ano 2017 >>
De jury van Spiel Portugal heeft vanavond de winnaar van de Portugese spellenprijs Jogo do Ano 2017 bekendgemaakt. De verkiezing is dit jaar voor de elfde keer gehouden. Het Jogo do Ano 2017 is het bordspel Great Western Trail van Alexander Pfister. Dit spel wordt in Duitsland uitgegeven door Eggertspiele, in Nederland door 999 Games. Alexander Pfister en Eggertspiele vallen voor het tweede jaar op rij in de prijzen, vorig jaar wonnen ze deze prijs met Mombasa. De andere genomineerden waren Scythe, Terraforming Mars, Tramways en Yokohama.

Afbeelding

Meer informatie:


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2017/10/04/great-w ... -ano-2017/
 

Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina: 1, 2  Volgende

Reacties
Geplaatst: do 05 okt 2017, 12:43 
Avatar gebruiker
Van de twee spellen van de shortlist die ik al gespeeld heb (naast Terraforming Mars), vind ik deze inderdaad de beste. Goede keuze.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek     
 
Geplaatst: vr 06 okt 2017, 16:13 
Heb GWT en TM beiden maar een keer gespeeld, maar TM beviel mij beter. Scythe vind ik echter nog een stuk beter dan deze twee. Tramways en Yokohama moet ik nog spelen.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    Facebook  
 
Geplaatst: vr 06 okt 2017, 16:24 
Avatar gebruiker
Goed bezig die Pfister :thumbup:


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek     
 
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 12:49 
Avatar gebruiker
een aantal potjes van een afstand bekeken, bord zag er druk maar saai uit, en na een aantal games bij onze tafel waren ze nog steeds bezig, kortom duurt mij veels te lang + nodigt niet uit tot uitproberen.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek     
 
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 13:21 
kosterix schreef:
een aantal potjes van een afstand bekeken, bord zag er druk maar saai uit, en na een aantal games bij onze tafel waren ze nog steeds bezig, kortom duurt mij veels te lang + nodigt niet uit tot uitproberen.

Jammer als je het geen enkele kans zou geven. Eén van de beste spellen mijns inziens :).


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek  Twitter   Facebook  
 
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 14:51 
Avatar gebruiker
Ik heb GWT al twee keer een kans gegeven. Nog niet uit kunnen spelen binnen 3 uur.
:)
Het duurt wel heel erg lang voordat je door hebt dat het niet zo heel ingewikkeld is.
Volgende week gaan we het opnieuw proberen.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek  Twitter    
 
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 15:21 
hermanroozen schreef:
Ik heb GWT al twee keer een kans gegeven. Nog niet uit kunnen spelen binnen 3 uur.
:)
Het duurt wel heel erg lang voordat je door hebt dat het niet zo heel ingewikkeld is.
Volgende week gaan we het opnieuw proberen.

Het is eigenlijk een vrij makkelijk spel. Alles zit logisch in elkaar, je moet alleen de acties die je op de verschillende tegels uit kunt voeren even door hebben. Daarna zit er een grote en leuke uitdaging in het optimaliseren. Door dubbelzijdige gebouwen en variabele setup is de herspeelbaarheid ook nog eens groot. Die variabele setup en het zelf bepalen waar je jouw gebouwen plaatst vragen ook ieder potje weer om een aangepaste tactiek richting de winst.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek  Twitter   Facebook  
 
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 15:45 
Avatar gebruiker
maxitaxi777 schreef:
Het is eigenlijk een vrij makkelijk spel. Alles zit logisch in elkaar, je moet alleen de acties die je op de verschillende tegels uit kunt voeren even door hebben. Daarna zit er een grote en leuke uitdaging in het optimaliseren.

In het laatste potje koos ik acties alleen maar om ze een keer uit te kunnen proberen. Ben achteruit gereden met de trein zodat ik een station kon opwaarderen en een arbeider stationschef kon maken. Had het nut? Geen idee. Ik vind het wel een heel gesprokkel en heb ook nog niet veel interactie mee mogen maken. Maar, zoals gezegd, nog niet uitgespeeld.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek  Twitter    
 
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 16:24 
Avatar gebruiker
Ik ben blij dat ik van deze teleurstelling af ben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Offline Profiel  BoardGameGeek    Facebook  
 
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 16:36 
Ik vind GWT te lang duren voor wat het is. Vind hem dan wel weer leuker dan Mombasa. Duurde net zo lang maar voelde vooral als een spel met een aantal spelmechanismen die op een hoop zijn gegooid. Nee ik ben nog niet zo'n Pfister fan.
Terraforming Mars duurde ook lang maar die kon me wel het hele spel blijven boeien. Al weet je op den duur wel helemaal niet wat aan de overkant van de tafel gedaan wordt (4 spelers).
Scythe heb ik nog niet gespeeld maar die lijkt me dan wel helemaal in mijn straatje te passen.


Offline Profiel E-mail      
 
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 17:16 
EEMBC schreef:
Ik vind GWT te lang duren voor wat het is. Vind hem dan wel weer leuker dan Mombasa. Duurde net zo lang maar voelde vooral als een spel met een aantal spelmechanismen die op een hoop zijn gegooid. Nee ik ben nog niet zo'n Pfister fan.
Terraforming Mars duurde ook lang maar die kon me wel het hele spel blijven boeien. Al weet je op den duur wel helemaal niet wat aan de overkant van de tafel gedaan wordt (4 spelers).
Scythe heb ik nog niet gespeeld maar die lijkt me dan wel helemaal in mijn straatje te passen.


In tegendeel, het spel voelt vaak net een ronde te kort aan, dat maakt het ook wel leuk dat het einde zo snel kan komen. Het hangt ook wel van de strategie af hoelang het spel duurt.

Toch wel knap dat het ondertussen 14de plek staat op de BGG ranking. Dat zegt zeker niet alles maar toch wel heel veel.

Heerlijk spel. Maakte mijn nummer 3 uit van de top 20.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek     
 
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 19:38 
Ik ben wel Pfister fan, maar met name door Isle of Skye dat voor mij exact de juiste snaar raakt qua speeltijd, setup, herspeelbaarheid en diepgang. Voor mij één van mijn twee tienen.

Mombasa vond ik wel leuk, maar duurde ook iets te lang. Helaas geldt voor Mombasa ook wat voor veel van mijn andere spellen geldt: ik heb het nog veel te weinig kunnen spelen om het echt goed te leren kennen.

Van GWT heb ik op voorhand een indruk die bevestigd wordt door meningen hierboven: te lang en erg veel opties. Het spel trekt me nog niet erg. Misschien een keer in een ruil bemachtigen en toch eens zelf proberen. :)

Ik hoop dat Pfister de komende jaren nog eens met zo'n medium-weight topspel als Isle of Skye uitkomt. 8)


Offline Profiel E-mail      
 
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 22:24 
Avatar gebruiker
Vind GWT erg leuk. Wel het idee dat binnen onze doelgroep de strategie voor cowboys altijd wint omdat iedereen heel korte routes neemt en vaak naar Kansas City gaat.


Offline Profiel E-mail      
 
Geplaatst: wo 11 okt 2017, 17:16 
Avatar gebruiker
Gisteren voor het eerst dan toch GWT uit kunnen spelen in dik drie, bijna vier uur. Nog gewonnen ook. Ik denk omdat het me als eerste lukte om vijf kaarten op de hand te mogen houden, en dan krijg je betere kuddes.

Het voelt alsof je een omgevallen spellenkast aan het spelen bent. En wat ik toch wel echt een minpunt vind is het gebrek aan interactie tussen spelers. Misschien dat iemand een keer een koe koopt die je graag wilde, of een gebouw op een ongunstige plek zet, maar verder?

Dat, en dat je gedurende het spel geen idee hebt hoe je er voor staat. Bij Agricola blijft dat ook tot op het laatst een verrassing, maar dan heb je nog een mooi boerderijtje om naar te kijken. Nu had ik doelenkaarten en een kudde en een gebouw en stationnetjes en ... en ...

Als vanouds hadden we erg veel lol, maar als je dit met de verkeerde mensen speelt, dan duren drie uren wel heel erg lang.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek  Twitter    
 
Geplaatst: wo 11 okt 2017, 17:28 
Avatar gebruiker
hermanroozen schreef:
Gisteren voor het eerst dan toch GWT uit kunnen spelen in dik drie, bijna vier uur. Nog gewonnen ook. Ik denk omdat het me als eerste lukte om vijf kaarten op de hand te mogen houden, en dan krijg je betere kuddes.

Het voelt alsof je een omgevallen spellenkast aan het spelen bent. En wat ik toch wel echt een minpunt vind is het gebrek aan interactie tussen spelers. Misschien dat iemand een keer een koe koopt die je graag wilde, of een gebouw op een ongunstige plek zet, maar verder?

Dat, en dat je gedurende het spel geen idee hebt hoe je er voor staat. Bij Agricola blijft dat ook tot op het laatst een verrassing, maar dan heb je nog een mooi boerderijtje om naar te kijken. Nu had ik doelenkaarten en een kudde en een gebouw en stationnetjes en ... en ...

Als vanouds hadden we erg veel lol, maar als je dit met de verkeerde mensen speelt, dan duren drie uren wel heel erg lang.


Precies, zo was ook onze ervaring. Na 2 keer spelen vond ik het welletjes om hem weg te doen....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Offline Profiel  BoardGameGeek    Facebook  
 
 

Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina: 1, 2  Volgende