Ben jij geïnteresseerd in Japanse kaart- en bordspellen en bezoek je in oktober Spiel 2017? Dan kun je sinds vandaag de nieuwe Japanse spellen van Japon Brand voorbestellen. Dit jaar zijn de volgende spellen beschikbaar:
Ars Combinatoria is een spellenverzameling met vijf spellen rond de thema’s tijd en menselijke interactie.
Captain Dice is een dobbelspel voor 2-4 spelers. Het speelveld bestaat uit een grid met schatkaarten met een hotelbel in het midden. Iemand geeft een ram op de bel, waarna iedereen zijn zes dobbelstenen (meerdere keren) mag werpen om de op de schatkaarten afgebeelde paren te evenaren. Wanneer er drie paren in een rij liggen, mag je op de bel slaan om de ronde te stoppen en de nieuwe startspeler te worden. Na het dobbelen volgt een tactisch steekspel met actiekaarten, waarin de spelers posities aanvallen en verdedigen. Overlevende paren verzamelen daarna de schatten waarop ze staan en waarmee ze zijn verbonden.
Kikkasai is een op Mahjong gebaseerd dobbelspel voor twee spelers, waarbij je met een combinatie van drie stenen een bloemententoonstelling probeert te winnen.
Lagerstätten is een worker placement spel voor 3-5 archeologen, die allerlei setjes fossielen proberen te verzamelen en hun grondstoffen (geld en roem) moeten managen. Je stuurt jouw werkers naar de actievelden, waar ze stenen kunnen opgraven, deze prepareren om fossielen te onthullen, roem vergaren met een academische publicatie, of geld verdienen door fossielen tentoon te stellen of aan een verzamelaar te verkopen.
Laurel Crown is een spel van Kanai Factory over gladiatorengevechten, waarbij de vaardigheden van de gladiatoren worden samengesteld met behulp van dobbelstenen.
In Lost Gemma W creëren de spelers met 25 kaarten een doolhof, dat ze vervolgens moeten ontdekken op zoek naar een ‘Gemma’ (wat dat ook zijn mag).
Multiple is een kaartspel waarbij je rekenvaardigheden worden aangesproken.
One of us becomes an evil god! is een Cthulhu kaartspel met een verborgen identiteit. De speler met de grootste waanzin wordt namelijk de Evil God, die vervolgens de resterende spelers probeert te bevechten.
Perfect Hotel is een kaartspel voor 2-4 spelers. Als hoteleigenaar probeer je het perfecte etablissement te creëren. Daarbij houd je rekening met locatie, klantwensen en een goede timing van de bouw. Je kunt allerlei bonussen verdienen, bijvoorbeeld met het meest luxe penthouse.
Prank of the Fox is een slagenspel met dubbelzijdige kaarten, boeren aan de ene kant, vossen aan de andere. Met de vossen kun je streken uithalen door kaarten om te draaien en de kaarthand te veranderen.
Sakura Hunt is een kaartspel voor 2-4 spelers, waarbij de spelers op zoek zijn naar prachtig bloeiende kersenbomen.
Samurai-Dori – Wings of Bushido is een behendigheidsspel, waarbij je met waaiers doelen probeert om te gooien.
Shinobi just is een kaartspel voor 3-6 spelers. De spelers zijn ninja’s die allerlei missies moeten uitvoeren. Een hoog risico levert de meeste roem op, maar de kans op mislukking neemt toe naarmate het risico stijgt. Je moet proberen om de geheime identiteit van je linkerbuurman te achterhalen en die van jezelf te beschermen.
Sweet Honey, Bee Mine! is een kaartspel met snoezige Mangabijtjes op de speelkaarten.
Tagiron is een deductiespel voor 2-4 spelers met gekleurde en genummerde tegels, waarvan iedere speler er vijf neemt en in oplopende volgorde achter zijn zichtscherm legt. Vervolgens moet je met behulp van vragenkaartjes zien te achterhalen wat er bij je tegenstanders ligt.
TimeBomb Evolution is het derde spel in deze explosieve serie. Nu ben je de sigaar wanneer er vier bommen met dezelfde kleur opduiken. Verder kunnen tijdens het spel de regels wijzigen.
De ‘voorbestelprijzen’ zijn meestal wat hoger dan de standprijzen op de beurs, maar realiseer je dat de populaire titels op de vroege donderdagmorgen al zijn uitverkocht. Wil je zekerheid? Dan betaal je vooraf een of twee eurootjes meer.
Japon Brand vind je ook dit jaar in hal 7 (standnummer 7D-100).
Japon Brand wordt ieder jaar weer enorm gehyped, maar er komen zelden spellen uit die écht de moeite waard zijn, en als dat dan zo is, dan wordt het vaak wel opgepikt door een andere bedrijf voor een Engelstalige release (AEG bijv.).
Japon Brand wordt ieder jaar weer enorm gehyped, maar er komen zelden spellen uit die écht de moeite waard zijn, en als dat dan zo is, dan wordt het vaak wel opgepikt door een andere bedrijf voor een Engelstalige release (AEG bijv.).
Sluit ik me bij aan. Taiwan Boardgame Design is misschien interessanter voor je...
Misschien leuk, @smoox kan je het hele jaar volgen terwijl hij prototypes voor TBD test:
Japon Brand wordt ieder jaar weer enorm gehyped, maar er komen zelden spellen uit die écht de moeite waard zijn, en als dat dan zo is, dan wordt het vaak wel opgepikt door een andere bedrijf voor een Engelstalige release (AEG bijv.).
Sluit ik me bij aan. Taiwan Boardgame Design is misschien interessanter voor je...
Misschien leuk, @smoox kan je het hele jaar volgen terwijl hij prototypes voor TBD test:
Japon Brand wordt ieder jaar weer enorm gehyped, maar er komen zelden spellen uit die écht de moeite waard zijn, en als dat dan zo is, dan wordt het vaak wel opgepikt door een andere bedrijf voor een Engelstalige release (AEG bijv.).
Waar(om) ervaar jij een hype? Afgezien van een lange rij voor de stand op donderdagmorgen heb ik zelf nooit iets van een hype gemerkt. Dit is een samenwerkingsverband van kleine uitgevers en auteurs, dat om logistieke redenen met een beperkte voorraad naar Spiel komt. Dit leidt bij de populairste titels geheid tot schaarste. Dit heeft in mijn optiek niets met een hype te maken, maar ik ben uiteraard geïnteresseerd in jouw argumenten.
Hun spellen zijn met enige regelmaat creatief en innovatief en ze doen knap werk op het gebied van minimalisme. Ik ben daarom elk jaar nieuwsgierig en bestel graag een handvol nieuwe kaartspellen (ook omdat ik weet dat een postorder achteraf vanuit Japan erg duur wordt door verzendkosten, BTW en inklaring).
Verder vind ik het leuk om andere spelers over hun spellen te informeren. Da's lastig genoeg, want de informatie is nu nog erg beperkt (al geven de video's een aardig beeld van wat je kunt verwachten.)
Japon Brand wordt ieder jaar weer enorm gehyped, maar er komen zelden spellen uit die écht de moeite waard zijn, en als dat dan zo is, dan wordt het vaak wel opgepikt door een andere bedrijf voor een Engelstalige release (AEG bijv.).
Waar(om) ervaar jij een hype? Afgezien van een lange rij voor de stand op donderdagmorgen heb ik zelf nooit iets van een hype gemerkt. Dit is een samenwerkingsverband van kleine uitgevers en auteurs, dat om logistieke redenen met een beperkte voorraad naar Spiel komt. Dit leidt bij de populairste titels geheid tot schaarste. Dit heeft in mijn optiek niets met een hype te maken, maar ik ben uiteraard geïnteresseerd in jouw argumenten.
Hun spellen zijn met enige regelmaat creatief en innovatief en ze doen knap werk op het gebied van minimalisme. Ik ben daarom elk jaar nieuwsgierig en bestel graag een handvol nieuwe kaartspellen (ook omdat ik weet dat een postorder achteraf vanuit Japan erg duur wordt door verzendkosten, BTW en inklaring).
Verder vind ik het leuk om andere spelers over hun spellen te informeren. Da's lastig genoeg, want de informatie is nu nog erg beperkt (al geven de video's een aardig beeld van wat je kunt verwachten.)
Een hype is een verschijnsel dat bovenmatig veel (media-)aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het daadwerkelijk is. Media-aandacht valt hier te bezien, maar het krijgt mijns inziens wel meer aandacht van spelers dan de kwaliteit van de spellen (afgezien aan BGG-ratings, die ook niet alles zeggen) zou verdienen. Dat heeft voor een groot deel te maken met waar de spellen vandaan komen: "oh, cool, een spel uit Japan, wat gaaf". Azië is een tijdje lang echt hot geweest (al wordt dat gelukkig nu iets minder). Dat heeft ook deels te maken met de oplage. Ze hebben inderdaad een kleine oplage en vaak creatieve en rare ideeën (VR, een toiletpotspelletje, mini-games, etc.). Daarmee zeg ik niet dat ze bewust een hype/rage/schaarte creëren om daar hun slag uit te slaan. Hun redenen zijn volkomen legitiem. Echter zijn er weinig uitgevers die op basis van zo weinig informatie (en vaak niet eens specifieke informatie over een designer) al zo snel goede zaken doen. Hun spellen gaan altijd als broodjes over de toonbank, en dat terwijl er vaak, zoals je zegt, erg weinig over bekend is. Dat lijkt me toch wel een hype, zeker gezien de spellen vaak toch niet al te populair/goed/enz. blijken...
Je ziet mijn berichtje als aanval op jou, maar dat snap ik niet helemaal. Jouw berichtgeving hierboven vind ik correct. Niks mis mee. Ik heb het meer over de aandacht die het op boardgamegeek krijgt van liefhebbers. Er is een aantrekkingskracht rondom Japon Brand die ik niet snap. Dan vind ik TBD (Hanamikoji, Round House, Coffee Roaster zijn bijv. allemaal goed ontvangen spellen uit 2016) inderdaad interessanter, terwijl zij volgens mij minder aandacht krijgen (minder rijen, spellen minder snel uitverkocht, enz.).
Je ziet mijn berichtje als aanval op jou, maar dat snap ik niet helemaal.
Niet helemaal? Zeg maar gerust helemaal niet. Ik zag jouw bericht niet als een aanval op mij. Ik was benieuwd naar jouw beleving en jouw argumenten.
Houd de derderangs psychologie de volgende keer s.v.p. buiten de deur. Dat zou een moderator sieren.
Ik gok dat zijn idee komt van jouw laatste uitspraak waarin je je eigen post lijkt te verdedigen: "Verder vind ik het leuk om andere spelers over hun spellen te informeren. Da's lastig genoeg, want de informatie is nu nog erg beperkt (al geven de video's een aardig beeld van wat je kunt verwachten.)" Ik had een beetje hetzelfde gevoel als Robert dus zo vergezocht lijkt het me dan niet.
Maar fijn natuurlijk dat niemand zich hier aangevallen voelt.
Ik ben overigens ook altijd wel benieuwd naar Japon Brand omdat ze soms inderdaad wel speciale en minimalistische spellen hebben zoals Sheep and Thief, Love Letter, Colors of Kasane en Mai-Star.
Ik gok dat zijn idee komt van jouw laatste uitspraak waarin je je eigen post lijkt te verdedigen: "Verder vind ik het leuk om andere spelers over hun spellen te informeren. Da's lastig genoeg, want de informatie is nu nog erg beperkt (al geven de video's een aardig beeld van wat je kunt verwachten.)" Ik had een beetje hetzelfde gevoel als Robert dus zo vergezocht lijkt het me dan niet.
Nog een fan van derderangs psychologie, geweldig. Voor hetzelfde geld is hetzelfde gevoel net zo vergezocht als.....
Je ziet mijn berichtje als aanval op jou, maar dat snap ik niet helemaal.
Niet helemaal? Zeg maar gerust helemaal niet. Ik zag jouw bericht niet als een aanval op mij. Ik was benieuwd naar jouw beleving en jouw argumenten.
Houd de derderangs psychologie de volgende keer s.v.p. buiten de deur. Dat zou een moderator sieren.
Derderangs psychologie Je moest eens weten Gelukkig ben ik niet de enige. En niet een moderator treiteren hè. Daar staan consequenties op. Laat dit een waarschuwing zijn