Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


999 Games



Recente nieuwsartikelen
15-08-19: Catan in de veroveraarsmodus
15-08-19: Duelleren in het Wilde Westen
13-08-19: Voorjaar 2020 - SPIEL DOCH!
07-08-19: Civilisatiespel Tapestry van Stonemaier Games op komst
07-08-19: Mandala's voor 2
02-08-19: Op expeditie met rivalen
31-07-19: De Wereld van Draghan
31-07-19: Welcome To... je nieuwe buurt met ijs en zombies
31-07-19: The Warp zit in hyperspace
22-07-19: Kennerspiel des Jahres 2019: Wingspan
Volgende >>
Recente reacties op nieuwsartikelen
25-08-19: Civilisatiespel Tapestry van Stonemaier Games op komst
07-08-19: Mandala's voor 2
31-07-19: Welcome To... je nieuwe buurt met ijs en zombies
25-07-19: Kennerspiel des Jahres 2019: Wingspan
25-07-19: Spiel des Jahres 2019: Just One
20-07-19: Wie wordt de nieuwe koning van Emara?
18-07-19: Western Empires - 999 Games gaat internationaal
07-07-19: Zomergevoel
28-06-19: Wie ontwikkelt het welvarendste dorp in Villagers?
24-06-19: Al plunderend de Noordzee bevaren
Volgende >>

<< Kennerspiel des Jahres 2019: Wingspan >>
Vanmorgen is bij onze Oosterburen de winnaar van het Kennerspiel des Jahres van 2019 bekend gemaakt: Flügelschlag / Wingspan. Het spel is ontworpen door Elisabeth Hargrave en wordt in Duitsland uitgegeven door Feuerland Spiele (bij ons door 999 Games).

Carpe Diem van Stefan Feld (Alea/Ravensburger) en Detective van Ignacy Trzewiczek, Przemyslaw Rymer en Jakub Lapot (Portal Games) waren de andere genomineerde spellen in deze categorie.


In het prachtig uitgevoerde Wingspan heeft iedere speler een eigen spelersbord met een drietal leefomgevingen (bos, grasland en watergebied), waar vogelkaarten in kunnen worden gelegd. In een beurt zijn er een viertal acties mogelijk: een nieuwe vogelkaart in één van de leefgebieden leggen, voedsel verzamelen, eieren verzamelen en nieuwe vogelkaarten op hand nemen.
De laatste drie acties leveren nog extra acties op via de vogelkaarten uit het leefgebied waar de actie is gekozen. Naarmate het spel vordert, nemen je aantal actiemogelijkheden toe, waardoor je mooie combo's kunt uitspelen.

Na iedere ronde volgt er een tussenscore voor het doel van die ronde en na vier rondes is het spel voorbij en volgt de eindtelling.

Website Spiel des Jahres: Website uitgever:
 

Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina: 1, 2  Volgende

Reacties
Geplaatst: di 23 jul 2019, 09:36 
Avatar gebruiker
Ik zou niet in de jury kunnen zitten, maar ik vind Wingspan wel een mooie winnaar. Brengt mensen aan het spelen en brengt spelers aan het vogelen. Op een hele leuke manier. Check ook de poll verderop BSM: https://www.bordspelmania.eu/bordspellen-algemeen/topic25865.html


Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: di 23 jul 2019, 11:49 
Avatar gebruiker
Pura Vida schreef:
Brengt mensen aan het spelen en brengt spelers aan het vogelen. Op een hele leuke manier.


Ik zie een overeenkomst met dit spel van Bruno Faidutti.
Of begrijp ik je verkeerd? :lol:


Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geplaatst: di 23 jul 2019, 12:11 
Avatar gebruiker
Erwin schreef:
Of begrijp ik je verkeerd? :lol:

Dat je hem verkeerd begrijpt, lijkt mij duidelijk.
En ik twijfel niet eens of je dat met opzet of per ongeluk verkeerd begrijpt. :lol:


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: wo 24 jul 2019, 17:36 
Avatar gebruiker
Erwin schreef:
Ik zie een overeenkomst met dit spel van Bruno Faidutti.
Of begrijp ik je verkeerd? :lol:


Is dit nou wat op BSM bedoeld wordt met 'off topic' of hijacking a thread'? Ben nieuw op dit forum, maar het lijkt erop? Verder had ik het idd niet zo bedoeld. Mijn zoon van 9 vond m wel leuk. Het is een fase. :lol:

Dat Faidutti spel kan trouwens niet in de schaduw staan van Wingspan. Zelfs niet van de allerkleinste (no pun intended). En zo zijn we weer 'on topic'. Mooi spel hoor, Wingspan. :thumbup:


Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: wo 24 jul 2019, 19:42 
Avatar gebruiker
Pura Vida schreef:
Is dit nou wat op BSM bedoeld wordt met 'off topic' of hijacking a thread'? Ben nieuw op dit forum, maar het lijkt erop? Verder had ik het idd niet zo bedoeld. Mijn zoon van 9 vond m wel leuk. Het is een fase. :lol:


Als je er verkrampt op wilt reageren, mag je het gerust beschouwen als een kaping.

En inderdaad, de grap was net zo flauw als de vermeende hooghartigheid van jouw toon.


Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geplaatst: wo 24 jul 2019, 19:55 
Mag deze thread verder weer on topic en off flauwe grappen of pittige toon?

#doeeenslief.....


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: do 25 jul 2019, 07:32 
Avatar gebruiker
Geweldige winnaar, zal niet de laatste prijs voor dit spel zijn verwacht ik. :-)


Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geplaatst: do 25 jul 2019, 09:22 
Avatar gebruiker
Voor de mensen die het al vaker hebben gespeeld: vinden jullie niet dat je starthand met vogels en de vogels die je trekt teveel invloed hebben op de verloop van het spel?

Dit was voor mij de reden dat het spel tegenviel ondanks het leuke thema en de mooie spelonderdelen.


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: do 25 jul 2019, 09:40 
Avatar gebruiker
Edwin84 schreef:
Voor de mensen die het al vaker hebben gespeeld: vinden jullie niet dat je starthand met vogels en de vogels die je trekt teveel invloed hebben op de verloop van het spel?

Dit was voor mij de reden dat het spel tegenviel ondanks het leuke thema en de mooie spelonderdelen.


Ik heb Wingspan inmiddels meer dan 50 keer gespeeld en denk dat het een heel gebalanceerd geheel is. Alleen de kraaien waarmee je 1 ei voor 2 voedsel mag ruilen zijn misschien iets overpowered. Als de starthand bepalend zou zijn, dan zouden de scores denk ik veel verder uit elkaar liggen dan ze (in ieder geval bij ons) doen.


Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: do 25 jul 2019, 09:49 
Avatar gebruiker
Ik heb het idee dat het heel bepalend is dat je starthand kaarten bevat die activeren als je een bepaald gebied kiest of kaarten die activeren als jouw tegenstander iets doet. Roze geloof ik is dat.

Een starthand met dure kaarten die veel voedsel koste en alleen eindpunten opleveren heb je niet veel aan.

Maar ook goed om te lezen dat er andere ervaringen zijn.


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: do 25 jul 2019, 10:45 
Avatar gebruiker
Gisteren hebben mijn vriendin en ik Wingspan nog eens gespeeld, zij vindt het super leuk en de plaatjes zijn prachtig. Zelf heb ik wat minder met het spel, omdat ik het gevoel heb vooral aan de goden overgeleverd te zijn. De laatste ronde bestaat daarnaast meestal uit minstens twee, vaker nog drie keer eieren leggen omdat die domweg de meeste punten opleveren.

Desalniettemin blijft het ook na elf potjes vermakelijk en wanneer (als?) de uitbreiding komt dan zullen we die zeker aanschaffen. We missen de Europese vogeltjes.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: do 25 jul 2019, 11:50 
Avatar gebruiker
Uitbreiding met Europese vogels zou inderdaad heel leuk zijn. En het eieren rapen in de laatste ronde is wel een beetje jammer. Je speelt liever nog een vogel, maar dat levert meestal minder op. Maakt het eindspel iets minder. Op bgg vind je wel wat oplossingen voor dit 'probleem' trouwens.
Starthand is ook een puntje hier, maar ja, geluk hoort er wel een beetje bij. En ik gooi gerust meteen drie of vier vogels weg. Heb je meteen een voedselvoorraadje.
Met dit alles is Wingspan ook na 30+ potjes nog steeds favoriet hier. Het spel heeft de X factor op de een of andere manier.


Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: do 25 jul 2019, 22:54 
Avatar gebruiker
Goedkope vogels in je begin hand zijn fijn.
Als je daarvan er een paar op hand kunt houden en uit kunt spelen zonder dat je eerst voedsel hoeft te pakken en deze vogel in de bovenste rij kunt spelen is dat een sterke zet.

Laatste ronde eieren rapen ervaar ik niet zo. Ligt ook aan wat je aan bonuskaart(en) hebt en wat er na de 4e ronde scoort. Een dure vogel die 2 eieren kost (dus eigenlijk 5 of 6 eieren kost als je daarvoor in de plaats de eierenactie voor zou kiezen) en tussen de 7 a 9 punten oplevert is dat nog altijd meer en zeker als daar ook nog de actie pak een bonuskaart op staat.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: vr 26 jul 2019, 07:38 
Avatar gebruiker
WTULTC schreef:
Goedkope vogels in je begin hand zijn fijn.
Als je daarvan er een paar op hand kunt houden en uit kunt spelen zonder dat je eerst voedsel hoeft te pakken en deze vogel in de bovenste rij kunt spelen is dat een sterke zet.


Dit dus. Zeker als je een vogel hebt die bijvoorbeeld 1 prooi kost en een andere die een bes en een graan eet. Dan kun je al 2 vogels spelen zonder voedsel te hoeven pakken die permanente voordelen tijdens het spel geven waardoor je minder vaak acties nodig hebt.


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: vr 26 jul 2019, 07:51 
Avatar gebruiker
Misschien is het een oplossing om de starthand te draften?
Allemaal 6 kaarten pakken, eentje kiezen, doorgeven.
De laatste kaart wordt weggegooid en dán pas besluit je hoeveel kaarten je houdt om me te spelen. Klinkt simpel, is vast al door iemand geprobeerd.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
 

Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina: 1, 2  Volgende