Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Nederlandse Spellenprijs - nominaties



999 Games



Recente nieuwsartikelen
14-10-18: Carpe Diem bij Alea
13-10-18: Azul wint de Premio JdA 2018
12-10-18: Kwakzalvers bij 999 Games
10-10-18: Spielbox Special 2018
10-10-18: Flamme Rouge Gioco dell’Anno 2018
10-10-18: MEBO Games op Spiel 2018
09-10-18: NSV op Spiel 2018
09-10-18: Incognito’s Spellenmarathon 2018
09-10-18: Kort nieuws 2018 – week 39 & 40
08-10-18: SPIEL-GUIDE 2018
Volgende >>
Recente reacties op nieuwsartikelen
15-10-18: Een handvol nieuwe EXIT-titels
13-10-18: Azul wint de Premio JdA 2018
10-10-18: MEBO Games op Spiel 2018
07-10-18: Black Out: Hong Kong bij eggertspiele
06-10-18: Sunflower Valley op Spiel 2018
30-09-18: Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2018
26-09-18: Ducosimbeurs 29 september 2018
26-09-18: Open Dag Spellenvereniging UCP
25-09-18: Lisboa ligt en wint in Portugal
24-09-18: De Gouden Zes van 2018
Volgende >>

<< Nederlandstalige Altiplano >>
AfbeeldingNa het succesvolle Orléans komt White Goblin Games komende week met de Nederlandstalige editie van Altiplano, het tweede ‘bag building’ spel van de Duitse uitgever dlp games. Ik heb de Duitse versie helaas nog niet gespeeld, en ik beschik niet over inhoudelijke informatie van White Goblin Games, waardoor ik me noodgedwongen beperk tot een oppervlakkige beschrijving uit oktober 2017. Het spel speelt zich af in de Zuid-Amerikaanse Andes. Altiplano is een opbouwspel waarbij je een lucratieve productieketen moet opzetten. Naast het ontwikkelen van een effectieve productie is het ook zaak om de juiste goederen op het juiste moment te leveren, het wegennet tijdig uit te bouwen en om je goederen zo handig op te slaan dat je daarmee de waardevolste locaties vult.

Afbeelding

Aan het begin hebben de spelers slechts toegang tot bepaalde grondstoffen en goederen. Iedere speler heeft namelijk een andere startpositie met verschillende materialen. Op de markt kun je nieuwe productielocaties en daarmee nieuwe opties bemachtigen. De verschillende goederen (vis, alpaca, cacao, zilver of graan) hebben specifieke eigenschappen en plaatsen waar je ze kunt gebruiken. Zo zorgt zilver voor rijkdom, is vis een ruilmiddel voor andere goederen en leveren de alpaca’s je wol waarmee je stoffen kunt maken. De strijd om de verschillende goederensoorten is fel. Hetzelfde geldt voor de nieuwe locaties. Altiplano is geschikt voor 2-5 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van 60-120 minuten. Het spel is ontworpen door Reiner Stockhausen en geïllustreerd door Klemens Franz.


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2018/02/11/nederla ... altiplano/
 

Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina: 1, 2  Volgende

Reacties
Geplaatst: zo 11 feb 2018, 21:42 
Avatar gebruiker
Ben hier heel benieuwd naar. Hopelijk snel bij Nox te zien :wink:
Momenteel speel ik graag Orleans, en hoop dat Altiplano ook leuk is met twee spelers....iig weer iets om naar uit te kijken.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: ma 12 feb 2018, 00:01 
Avatar gebruiker
marman schreef:
Ben hier heel benieuwd naar. Hopelijk snel bij Nox te zien :wink:
Momenteel speel ik graag Orleans, en hoop dat Altiplano ook leuk is met twee spelers....iig weer iets om naar uit te kijken.


Mijn eerste en enige ervaring is dat ik het lang vond duren in vergelijking met Orleans.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geplaatst: ma 12 feb 2018, 00:52 
Avatar gebruiker
finalstruggle schreef:
marman schreef:
Ben hier heel benieuwd naar. Hopelijk snel bij Nox te zien :wink:
Momenteel speel ik graag Orleans, en hoop dat Altiplano ook leuk is met twee spelers....iig weer iets om naar uit te kijken.


Mijn eerste en enige ervaring is dat ik het lang vond duren in vergelijking met Orleans.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Dat was ook mijn ervaring. Met 3 spelers deden we er zo een 3 uur over! Al zal dat met ervaring wat minder worden. Maar ook gezien de zeer beperkte interactie zou ik dit niet met 5 willen spelen. Geen verkeerd spel, je bent leuk met je eigen puzzel bezig, maar komt niet in de buurt van Orleans.


Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: ma 12 feb 2018, 00:57 
Ugur schreef:
finalstruggle schreef:
marman schreef:
Ben hier heel benieuwd naar. Hopelijk snel bij Nox te zien :wink:
Momenteel speel ik graag Orleans, en hoop dat Altiplano ook leuk is met twee spelers....iig weer iets om naar uit te kijken.


Mijn eerste en enige ervaring is dat ik het lang vond duren in vergelijking met Orleans.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Dat was ook mijn ervaring. Met 3 spelers deden we er zo een 3 uur over! Al zal dat met ervaring wat minder worden. Maar ook gezien de zeer beperkte interactie zou ik dit niet met 5 willen spelen. Geen verkeerd spel, je bent leuk met je eigen puzzel bezig, maar komt niet in de buurt van Orleans.

Kan ik als twijfelaar veilig skippen dus. Ik vind Orleans erg leuk en heb beide uitbreidingen nog ongespeeld klaar liggen. Altiplano toevoegen leek me al niet nodig en wordt hier bevestigd!


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: ma 12 feb 2018, 09:13 
Avatar gebruiker
maxitaxi777 schreef:
Kan ik als twijfelaar veilig skippen dus. Ik vind Orleans erg leuk en heb beide uitbreidingen nog ongespeeld klaar liggen. Altiplano toevoegen leek me al niet nodig en wordt hier bevestigd!

Dan zou ik zeker eerst de uitbreidingen van Orleans uitproberen! De solo is leuk, maar ook de coop variant is een fijne puzzel. De laatste uitbreiding moet ik zelf ook nog spelen.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: ma 12 feb 2018, 10:18 
Avatar gebruiker
Als ik zo lees hierboven kan ik me dus beter verdiepen in de uitbreidingen van Orleans in plaats van Altiplano. Vooral de tweede uitbreiding spreekt me aan...


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: ma 12 feb 2018, 10:50 
Avatar gebruiker
Wat ik ervan begrijp is dat het bagbuilding mechanisme weer wordt gebruikt maar dat het wel een totaal nieuw spel is met een ander thema en andere manier van winnen.

Misschien toch nog even een review kijken.


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: ma 12 feb 2018, 13:00 
Avatar gebruiker
Als het een goed spel is, kan het voor mij niet lang genoeg duren. Of je nu 1 tof spel van 4 uur speelt of 2 spellen na elkaar van 2 uur. Dat maakt toch weinig verschil?


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: ma 12 feb 2018, 14:06 
Avatar gebruiker
Voor mij wel. Het ligt aa hoe goed een spel je weet te pakken en dat de speeltijd bij het spel past.

Ik vind Keer op Keer een leuk spel. Maar zou het minder leuk vinden als het spel een a4tje beslaat met vakjes om weg te kruisen en 2 uur duurt.

Kan geen Nederlandse term bedenken maar in reviews hoor je in het Engels vaak:

The game overwelcomes his stay.
Hiermee bedoelende dat het te lang duurt voor wat het is.


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: ma 12 feb 2018, 14:14 
Avatar gebruiker
Edwin84 schreef:
Voor mij wel. Het ligt aa hoe goed een spel je weet te pakken en dat de speeltijd bij het spel past.

Ik vind Keer op Keer een leuk spel. Maar zou het minder leuk vinden als het spel een a4tje beslaat met vakjes om weg te kruisen en 2 uur duurt.

Kan geen Nederlandse term bedenken maar in reviews hoor je in het Engels vaak:

The game overwelcomes his stay.
Hiermee bedoelende dat het te lang duurt voor wat het is.


Dat gevoel had ik dus ook, als je dan al orleans hebt met ook zijn expansions waarin genoeg diversiteit wordt geboden, blijft dit bij mij nog even een twijfel geval.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geplaatst: ma 12 feb 2018, 14:18 
Avatar gebruiker
Edwin84 schreef:
Kan geen Nederlandse term bedenken maar in reviews hoor je in het Engels vaak:

The game overwelcomes his stay.
Hiermee bedoelende dat het te lang duurt voor wat het is.

Je bedoelt waarschijnlijk: "Overstays its welcome". :wink:


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: ma 12 feb 2018, 14:31 
Avatar gebruiker
Ik speel ook liever 3 kortere spellen dan 1 avondvullend spel. Om verschillende redenen, maar ik houd gewoon van variatie. En als je iets opbouwt tijdens een spel en je steeds meer mogelijkheden krijgt, valt het nog mee, meer als je uren na elkaar ongeveer dezelfde handelingen moet stellen, om enkel meer punten te krijgen hoeft het voor mij zeker niet.
En stel je voor dat je in het begin van zo'n lang spel 2 grote fouten maakt waardoor je weet dat je de rest van de avond aan het staartje zult bengelen :shock:

On-topic: ik heb Orleans nog niet gespeeld, maar Altiplano in Essen wel en dat is me zeer goed bevallen. Ik zou het zo nogmaals spelen. Duurde ook geen drie uur met 4 spelers (en voor iedereen nieuw, regels zelf ter plaatse doorgenomen) hoor :think:


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: ma 12 feb 2018, 15:09 
Avatar gebruiker
Bruno schreef:
Edwin84 schreef:
Kan geen Nederlandse term bedenken maar in reviews hoor je in het Engels vaak:

The game overwelcomes his stay.
Hiermee bedoelende dat het te lang duurt voor wat het is.

Je bedoelt waarschijnlijk: "Overstays its welcome". :wink:
Die bedoel ik inderdaad. En ik bedoelde het in het algemeen.

Dit spel lijkt me niet te lang duren maar wil wel eerst kijken hoe het speelt.


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: ma 12 feb 2018, 17:10 
Ik heb het spel thuis en inmiddels een paar keer gespeeld. Het lijkt op Orléans maar het heeft toch wel wat andere elementen die het voor mij interessant maken. Door de verschillende velden moet je heel goed plannen en kan het voorkomen dat je bepaalde acties niet kan doen. Daarbij haal je de hele zak leeg (in tegenstelling tot Orléans) waardoor alle grondstoffen uiteindelijk in het spel komen. Ook vind ik de opslag erg leuk en door de karakter kaarten, extensies en de missies heeft elke speler andere doelen en mogelijkheden. Het spel duurde bij mij de eerste keer ook wat lang maar dat viel de keren daarna wel mee. Doordat je tegelijk aan het plannen bent zouden de beurten best snel moeten gaan. Ik vind het leuker dan Orléans.


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: ma 12 feb 2018, 19:04 
finalstruggle schreef:
marman schreef:
Ben hier heel benieuwd naar. Hopelijk snel bij Nox te zien :wink:
Momenteel speel ik graag Orleans, en hoop dat Altiplano ook leuk is met twee spelers....iig weer iets om naar uit te kijken.


Mijn eerste en enige ervaring is dat ik het lang vond duren in vergelijking met Orleans.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Ditto, uiteindelijk dus ook maar weer verkocht.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
 

Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina: 1, 2  Volgende