Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


999 Games



Recente nieuwsartikelen
23-04-17: Unlock!, een nieuw escape room spel
22-04-17: Het gaat spoken bij Quined Games
21-04-17: 999 Games brengt Jolly & Roger uit
17-04-17: Kwintessens quiz
17-04-17: Kort nieuws 2017 – week 15
17-04-17: Een park met fantasievolle wezens
14-04-17: Leo moet naar de kapper
14-04-17: Yamataï is verkrijgbaar
13-04-17: Ticket to Ride: Germany
13-04-17: Big Game Catan Wereldrecord
Volgende >>
Recente reacties op nieuwsartikelen
23-04-17: Unlock!, een nieuw escape room spel
21-04-17: De Spellen Top 100 van 2017
14-04-17: Yamataï is verkrijgbaar
13-04-17: Big Game Catan Wereldrecord
12-04-17: Quiz! Aanstaande Kickstarter met thematische quiz.
05-04-17: Nederlandstalige versie van Honshu
30-03-17: 999 organiseert party voor senioren
22-03-17: Escape Room: The Game
20-03-17: NK Carcassonne 2017
17-03-17: Beurspret per kwartet
Volgende >>

<< Nederlandstalige versie van Honshu >>
AfbeeldingHOT Games heeft deze week een Nederlandstalige editie van het kaartspel Honshu uitgebracht. Dit is een combinatie van een slagenspel en een legspel, waarbij iedere speler gaandeweg zijn eigen landkaartje van elkaar deels overlappende speelkaarten vormt. Elke speelkaart bevat zes velden, met een wisselende mix van terreinsoorten en één getal. De spelers moeten elke ronde in speelvolgorde eerst een van hun handkaarten uitspelen. Het getal op de kaart bepaalt wie vervolgens als eerste een van de gespeelde kaarten mag kiezen (hoogste kiest eerst, enzovoort). Je kunt dit getal met 60 verhogen door een grondstofblokje in te leveren. Je legt de gekozen kaart aan in jouw eigen gebied (met minstens één veld zichtbaar en minstens één veld boven of onder een veld op een vorige kaart). Bevat de kaart een opbrengstveld, dan plaats je daar een bijpassend grondstofblokje. Aan het einde van het spel krijg je 2 punten voor elk zichtbaar bosveld, 1 punt voor elk veld in jouw grootste stad, 2-4 punten voor een fabriek met een bijpassende grondstof en 3 punten per meer (m.u.v. je eerste). De regels bevatten ook nog varianten op deze puntentelling.

Afbeelding

Eind 2016 was er nog sprake van dat White Goblin Games dit spel zou uitgeven. Dit hebben ze afgeblazen, naar ik aanneem omdat ze met Kingdomino al een leuk legspel met gebiedjes in huis hebben. Ik leg beide spellen met plezier op tafel, maar ik vind Honshu net een beetje meer pit hebben. Honshu is bovendien aangenamer geprijsd.

Honshu is een ontwerp van Kalle Malmioja. Het spel is geschikt voor 2-5 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van ongeveer 30 minuten.

Meer informatie:


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2017/04/05/nederla ... an-honshu/
 

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Reacties
Geplaatst: do 06 apr 2017, 09:45 
Avatar gebruiker
Ik vind Honshu zeker niet beter als Kingdomino.

Eerst een beetje willekeurig heen en weer schuiven met de kaarten. Soms heb je een leuke kaart in eigen hand maar je moet ruilen met je tegenstanders? Beurtvolgorde wijzigt steeds. Veel te omslachtig. Wat in deze fase een goede tactiek is, is mij onduidelijk.

Vervolgens de kaarten aanleggen, leuk, maar de afbeeldingen hadden mooier gemogen, het is nu druk met van alles en nog wat. Druk afgebeelde stadsdelen en dan die blokjes nog!?!!?!

Goedkoper/duuder? Ja dikke tegels van Kingdomino en kasteeltjes kosten allicht meer als een pakje speelkaarten van Honshu.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    Facebook  
 
Geplaatst: do 06 apr 2017, 10:12 
Avatar gebruiker
Persoonlijk vind ik ook beide spellen leuk, maar in tegenstelling tot Bridget ben ik wel fan van Honshu. Ja, het 'veilen' van de kaarten is inderdaad een overbodige oefening. Daar hadden ze voor mijn part wel iets anders op mogen bedenken, hoewel het doorgeven van telkens je laatste 3 kaarten aan je buur nog wel de nodige tactiek binnenbrengt. Maar het plaatsen van de kaarten, dat is waar ik het spel erg leuk vind. Het over- en 'onder'lappen van kaarten geeft zoveel mogelijkheden en vind ik een fijn gepuzzel.

Waarom ze van dit vrij eenvoudig en taalonafhankelijk spel een vertaling uitbrengen is mij wel een raadsel... Er zijn toch tal van spellen met tekst op de kaarten waarbij een vertaling een echte meerwaarde zou zijn?
Maar wel fijn dat er nóg een Nederlandstalige uitgever bij is gekomen.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek     
 
Geplaatst: do 06 apr 2017, 11:48 
Avatar gebruiker
Heb Kingdomino nog niet gespeeld en Honshu 2 keer met Wim erbij. Heel leuk spel en staat op mijn aankooplijst. De veiling is ok en helpt eigenlijk wel een een set van rotslechte kaarten potentieel te verbeteren [zijn er wel echt rotslechte kaarten in dit spel? weet ik niet; daarvoor te weinig keren gespeeld].
Die 3 kaarten doorgeven is wel een erg goed tactisch element.

Ik blijf onderlappen een geweldig nieuw en helemaal correct woord vinden :D


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek     
 
Geplaatst: do 06 apr 2017, 14:30 
Avatar gebruiker
Ik heb beide 1x gespeeld, en op basis daarvan ben ik het in grote lijnen met Bridget eens. Honshu voelt een beetje rommelig aan, en heeft m.i. iets te veel complexiteit in verhouding tot de diepgang. Kingdomino is inderdaad lichter, maar ook een stuk vlotter.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek     
 
Geplaatst: do 06 apr 2017, 15:17 
Avatar gebruiker
Bridget schreef:
Goedkoper/duuder? Ja dikke tegels van Kingdomino en kasteeltjes kosten allicht meer als een pakje speelkaarten van Honshu.


Ongetwijfeld. Maar ik vond dit zo'n open deur, dat ik het geen plek in mijn berichtje heb gegeven. :wink:


Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter    
 
Geplaatst: do 06 apr 2017, 15:37 
Avatar gebruiker
Ik heb Honshu maar één keer gespeeld. Mijn gevoel was dat het spel niet zo gestroomlijnd was als Kingdomino. Maar ik begreep wel waarom een Nederlandstalige uitgever dit op de markt wil brengen.

Wel jammer voor HOT dat die niet op tijd is klaar geraakt voor Zuiderspel. Ik vermoed dat het spel daar wel wat in de kijker zou gelopen zijn.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    Facebook  
 
Geplaatst: vr 07 apr 2017, 11:53 
Avatar gebruiker
Erwin schreef:
Bridget schreef:
Goedkoper/duuder? Ja dikke tegels van Kingdomino en kasteeltjes kosten allicht meer als een pakje speelkaarten van Honshu.


Ongetwijfeld. Maar ik vond dit zo'n open deur, dat ik het geen plek in mijn berichtje heb gegeven. :wink:


Citaat:
Honshu is bovendien aangenamer geprijsd.


Je hebt wel degelijk de prijs aangehaald in je stukje.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    Facebook  
 
Geplaatst: vr 07 apr 2017, 13:27 
Avatar gebruiker
Bridget schreef:
Je hebt wel degelijk de prijs aangehaald in je stukje.


Klopt, met een simpele feitelijke constatering. Honshu is immers iets lager geprijsd dan Kingdomino.

Wat drijft jou ertoe om hier een punt van te maken? Ik kan me er niet over opwinden.


Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter    
 
Geplaatst: vr 07 apr 2017, 16:35 
Ik vind honshu gewoon een leuk tussendoortje of om de speldag op te starten/af te sluiten.
Plus punt vind ik dat hij met 2 leuk is en met 5 kan. En tja voor 5 euro kon ik hem daarom op zuiderspel niet laten liggen :mrgreen:


Offline Profiel      
 
Geplaatst: za 08 apr 2017, 09:42 
Avatar gebruiker
Erwin schreef:
Bridget schreef:
Je hebt wel degelijk de prijs aangehaald in je stukje.


Klopt, met een simpele feitelijke constatering. Honshu is immers iets lager geprijsd dan Kingdomino.

Wat drijft jou ertoe om hier een punt van te maken? Ik kan me er niet over opwinden.



Ik maak er geen punt van. Jij vermeldt dat Honshu aangenamer geprijsd is en ik vermeldt dat de kwaliteit van het materiaal beter is. Dat zijn de feiten.

Hierbij verder afgesloten. C'est tout.

Verder ben ik het eens met The Iced one en Bibkamp dat het overlappen en het onderlappen van de kaarten bij dit spel wel erg leuk is :-)


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    Facebook  
 
Geplaatst: zo 09 apr 2017, 18:12 
Avatar gebruiker
Ik heb Honshu een aantal keer gespeeld. Het puzzelen is leuk en op zich is het bied-systeem niet slecht. Ik zou het alleen meer een auction-game dan een slagenspel noemen.

Helaas duurt het spel voor mij gewoon te lang. Het is zeker geen tussendoortje; je moet echt wel even nadenken wat je doet. Een uur speeltijd is niet ongewoon en dat voelt dan uiteindelijk onbevredigend lang voor 12 kaartjes. In die tijd kan ik ook 3x Dominion of 3x Race for the Galaxy spelen. Jammer, want er zitten een aantal leuke concepten in.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek     
 
 

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]