Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


999 Games



Recente nieuwsartikelen
22-07-19: Kennerspiel des Jahres 2019: Wingspan
22-07-19: Spiel des Jahres 2019: Just One
20-07-19: Prêt-a-Porter - laatste dagen op Kickstarter
20-07-19: Wie wordt de nieuwe koning van Emara?
18-07-19: Western Empires - 999 Games gaat internationaal
07-07-19: Zomergevoel
02-07-19: Twee maal Belgisch Kampioen op Zomerspel
02-07-19: Wildpark breidt uit: Habitats XL Expansion
01-07-19: Zo flexibel als een Yogi
28-06-19: Wie ontwikkelt het welvarendste dorp in Villagers?
Volgende >>
Recente reacties op nieuwsartikelen
22-07-19: Kennerspiel des Jahres 2019: Wingspan
20-07-19: Wie wordt de nieuwe koning van Emara?
07-07-19: Zomergevoel
28-06-19: Wie ontwikkelt het welvarendste dorp in Villagers?
24-06-19: Al plunderend de Noordzee bevaren
22-06-19: Peperkoekhuisjes bakken
19-06-19: Catan: Kosmonauten - to infinity and beyond...
19-06-19: Can you Doodle your Patchwork?
19-06-19: Grizzly's per monorail ontsnapt uit het Berenpark?
13-06-19: Speelkaartenproducent Cartamundi groeit verder door overname
Volgende >>

<< Peperkoekhuisjes bakken >>
Bij 999 Games is Gingerbread House verschenen, ontworpen door de -bij bordspelliefhebbers welbekende- Phil Walker-Harding en van vrolijk gekleurde sprookjesachtige illustraties voorzien door Andy Elkerton.


In het spel bouwen 2 tot 4 heksen in het sprookjesbos een driedimensionaal peperkoekenhuisje. Zo hopen de heksen hongerige mensen en sprookjesfiguren aan te trekken, waarmee ze punten kunnen verdienen. Het bouwen gebeurt met dubbele tegels op een raster van 3 op 3. Op deze tegels staan kleurrijke peperkoekjes of speciale actiesymbolen.

Elke speler ontvangt vijftien dubbele tegels, waarvan er drie open worden gelegd. Iedere beurt kiezen de spelers uit de drie openliggende tegels een nieuwe tegel. Deze plaatsen ze op hun huisje en ontvangen vervolgens de peperkoekjes of acties die met het plaatsen worden bedekt. Bedek je twee gelijke symbolen, dan mag je zelfs drie keer dit symbool gebruiken. Kun je geen van de drie openliggende tegels bouwen, dan mag je er één afleggen, waarna je twee traptegels uit de voorraad ontvangt. Een tegel mag niet in zijn geheel op één andere dubbele tegel liggen.

Naast vier verschillende soorten peperkoek, zijn er ook afbeeldingen met speciale acties te vinden op de tegels: trap, kooi, ruilen en joker. Als je een trap bedekt mag je een traptegel uit de voorraad nemen. Een trap is een enkele tegel met een gat in het midden. Hiermee kun je gaten in je huisje opvullen en toch de onderliggende tegel blijven zien (en scoren als je deze op een later moment afdekt). Met de kooi mag je een openliggend karakter reserveren of er één kiezen van de bovenste drie kaarten van de trekstapel. Je kunt maximaal 2 karakters tegelijk gereserveerd hebben. Met de ruilactie magje een peperkoek omruilen voor een andere soort. En de joker geldt als een peperkoek naar keuze.

Tijdens het spelen liggen er steeds vier karakterkaarten open. Op deze kaarten staat of ze mens of sprookjesfiguur zijn, vrolijk of boos, het aantal en de soort peperkoek die ze wensen en het aantal punten dat ze opleveren als je ze hebt gelokt met je koekjes. Doel van het spel is om zoveel mogelijk hongerige karakters te lokken naar je peperkoekenhuisje. Telkens als je hierin slaagt, mag je een jokertegel aan je huisje toevoegen.

Naast het spel liggen speciale dubbelzijdige bonuskaarten, drie per speler. Bij de aanvang van het spel beslis je of je de zijde voor het introductiespel gebruikt, of deze voor een standaardspel. Zodra je een etage in je huisje compleet hebt opgevuld, mag je een bonuskaart kiezen. Bij het introductiespel geeft elke bonuskaart het erop aangegeven aantal punten. In het standaardspel bepaalt de tekst van de kaart het aantal punten. Dat zijn doelen waarmee je op het einde van het spel kan scoren. Bijvoorbeeld voor het aantal sprookjesfiguren, voor het aantal bouwlagen, voor het aantal humeurige sprookjesfiguren, enz. In totaal zitten er twintig bonuskaarten in het spel, zodat er variatie ontstaat bij ieder nieuw spel.



Na 15 ronden is het spel voorbij. De spelers tellen de punten van alle ontvangen karakterkaarten. Daarnaast worden de eventuele punten van de bonuskaarten erbij geteld. Tenslotte leveren iedere twee overgebleven peperkoeken in de eigen voorraad nog een punt op. De speler met de hoogste score wint het spel.

  • Spelers: 2-4 personen
  • Leeftijd: vanaf 8 jaar
  • Speelduur: 30-45 minuten

Website uitgever:
 

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Reacties
Geplaatst: zo 23 jun 2019, 12:32 
Avatar gebruiker
Ik heb deze vorig jaar een keertje na spiel op de club al gespeeld. Erg leuk en nog best tactisch spelletje.
Alleen snap ik 999Games dit keer niet goed, want waarom vertaal je de titel van het spel niet naar het Nederlands? Peperkoekhuisje klinkt toch niet zo verkeerd of wel?


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: zo 23 jun 2019, 12:42 
Misschien klinkt peperkoekhuisje iets te veel als een kinderspel?
Ik zou zelf ook voor de vertaling hebben gekozen.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: zo 23 jun 2019, 13:00 
Avatar gebruiker
Dat klopt want het is geen kinderspel. Zit tussen familie en tactische spellen in vind ik zelf.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
 

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Stijl afkomstig van StylerBB.net & kodeki. Logo door Henk Rolleman
board3 Portal - gebaseerd op phpBB3 Portal
Vertalingen door phpBB.nl & phpBBservice.nl
phpBB SEO