Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


999 Games



Nieuws
29-11-20: Spellengek in het nieuw
26-11-20: De alchemisten bezoeken binnenkort Kakelenburg
24-11-20: Catan - First Adventure
13-11-20: Rulebenders van Game Brewer op Kickstarter
13-11-20: Die Crew gaat diepzee duiken in 2021
08-11-20: The Warp – nu op Kickstarter
07-11-20: Nederlandse Spellenprijs: Bijzondere prijs voor Erwin Broens
07-11-20: Expertspel 2020: Architecten van het Westelijk Koninkrijk
07-11-20: De Crew krijgt eer van beste Kennerspel
07-11-20: Point Salad wint Nederlandse Spellenprijs Familie 2020
Volgende >>
Recente reacties op nieuwsartikelen
29-11-20: Spellengek in het nieuw
24-11-20: Catan - First Adventure
13-11-20: Rulebenders van Game Brewer op Kickstarter
08-11-20: The Warp – nu op Kickstarter
07-11-20: Nederlandse Spellenprijs: Bijzondere prijs voor Erwin Broens
07-11-20: Expertspel 2020: Architecten van het Westelijk Koninkrijk
07-11-20: De Crew krijgt eer van beste Kennerspel
07-11-20: Point Salad wint Nederlandse Spellenprijs Familie 2020
04-11-20: Winnaars Speelgoed van het jaar 2020 bekend
01-11-20: Dierik Joolink - In memoriam
Volgende >>

<< Root wint innoSPIEL2020 >>
Zopas werd Root uitgeroepen tot winnaar van innoSPIEL2020. Voor de vierde keer wordt deze Duitse juryprijs toegekend aan een spel met opvallende nieuwe spelmechanismen.

innoSPIEL2020 - de winnaar is bekend:



Root - Ein Spiel von Macht und Recht im Waldland
(Designer: Cole Wehrle, Artwork: Kyle Ferrin, Uitgever: Leder Games/Quality Beast)

In dit spel dat zich afspeelt in het bos, alwaar schattige dieren vechten voor overheersing. De katten willen het bos op industriële wijze exploiteren, terwijl de vogels hun domein terug willen en de vagebond ze tegen elkaar wil uitspelen voor de overwinning. Iedere speler neemt één van de rollen op zich op weg naar dominantie in het bos. Deze unieke rollen zorgen voor een hoge interactie in dit strategische spel met vele mogelijkheden tot spelen.

De twee andere genomineerden waren:
  • TEAM3
  • Palm Island - Die Insel to go

Zie hier voor meer info over nominaties.

website:
 

Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Reacties
Geplaatst: ma 19 okt 2020, 21:26 
Ik heb Root nog nooit gespeeld.

Wat zijn hier dan concreet de opvallende nieuwe spelmechanismen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: di 20 okt 2020, 05:01 
Avatar gebruiker
Kevin schreef:
Ik heb Root nog nooit gespeeld. Wat zijn hier dan concreet de opvallende nieuwe spelmechanismen?



Een weergave van de motivering van de jury: ROOT is meer dan een asymmetrisch spel, het brengt eigenlijk verschillende spellen samen op hetzelfde bord. ROOT is meer dan een strategisch spel, het is tegelijkertijd een meerderhedenspel, een eurogame, een handelsspel en een deck building spel. Elke rol heeft zijn eigen regels en speelt compleet anders, maar alle mechanismen zijn toch nagenoeg perfect met elkaar verweven. Deze combinatie van volledig verschillende speelwijzen, een harmonisch geheel en een perfect speelgevoel hebben we op de speeltafel nog niet eerder gezien.


Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geplaatst: di 20 okt 2020, 08:47 
Avatar gebruiker
Kevin schreef:
Ik heb Root nog nooit gespeeld.

Wat zijn hier dan concreet de opvallende nieuwe spelmechanismen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Bij andere spellen in het area control genre hebben verschillende facties vaak een voordeel of andere kosten voor hun acties.
Hier speelt iedere factie uniek.

Een voorbeeld: de vogels spelen kaarten zoals in Mechs vs Minions waarin je gaat programmeren.

De zwerver is dan weer een personage dat neutraal is en met alle spelers wil samenwerken om punten te verdienen zonder 1 spelers een te groot voordeel te geven maar wel zelf te profiteren.


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: di 20 okt 2020, 18:39 
Avatar gebruiker
Root heb ik ook nog niet gespeeld maar dit wekt wel mijn interesse. Thematisch ziet het er mooi uit. De speelduur haalt deze gemiddeld de 90 minuten?


Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geplaatst: wo 21 okt 2020, 00:49 
Avatar gebruiker
henk.rolleman schreef:
Root heb ik ook nog niet gespeeld maar dit wekt wel mijn interesse. Thematisch ziet het er mooi uit. De speelduur haalt deze gemiddeld de 90 minuten?

Ga er maar niet van uit. Tenzij je allemaal ervaren spelers aan tafel hebt die meteen los kunnen.

Ik heb het, een tijd geleden alweer, zo'n vier keer gespeeld en het gaat dan steeds vlotter. Dat werkt heel redelijk als je een spelersgroep met vaste bezetting hebt. Want dat is het punt; het is zó asymmetrisch dat iedere factie zijn eigen spel is. Een uitleg aan vier nieuwe spelers is vergelijkbaar aan vier keer een spel uitleggen - geen heel complexe spellen, maar wel vier stuks. Daarnaast wil je waarschijnlijk ook niet altijd dezelfde factie spelen waardoor je telkens weer een nieuwe set details je eigen moet maken.

En als je Root een poos niet gespeeld hebt, is het niet het gemakkelijkste spel om op te rakelen. Details vervliegen snel hierbij. En dan zijn er ook nog eens de uitbreidingsfacties...

Root verdient waardering als een bijzondere studie naar het zo asymmetrisch mogelijk maken van een spel, maar het kost daardoor voor sommige spelers meer moeite dan gemiddeld om in te komen.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: wo 21 okt 2020, 06:45 
Avatar gebruiker
Gewoon allemaal de app aanschaffen, thuis lekker wennen aan regels en spelverloop, daarna schuif je zonder moeite aan. :D

Dit is typisch zo’n spel waarbij je iedere medespeler vooraf de spelregels verstrekt en vooraf al een partij toewijst. Dan kun je redelijk vlot van start.


Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geplaatst: wo 21 okt 2020, 10:41 
Bruno schreef:
Ga er maar niet van uit. Tenzij je allemaal ervaren spelers aan tafel hebt die meteen los kunnen.

Weet je nog hoe lang je de eerste keer bezig was? en de keren erna?
Ik heb het 1 keer gespeeld en vond het idee heel leuk, maar het duurde toen inderdaad echt te lang.(4 uur, 15min) Dit was dan ook wel met 5 spelers, waarbij bijna iedereen het voor het eerst speelde.

Wat is de sweetspot voor het aantal spelers? in tijd vs spelbeleving?
Zo speel ik through the ages bijvoorbeeld het liefst met 3 man.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: wo 21 okt 2020, 21:18 
Avatar gebruiker
Sjel schreef:
Weet je nog hoe lang je de eerste keer bezig was? en de keren erna?
Ik heb het 1 keer gespeeld en vond het idee heel leuk, maar het duurde toen inderdaad echt te lang.(4 uur, 15min) Dit was dan ook wel met 5 spelers, waarbij bijna iedereen het voor het eerst speelde.

Niet precies; te lang geleden. Ik weet dat de derde keer beduidend sneller ging, maar we waren met z'n vieren toch zeker niet binnen twee uur klaar. Vind ik ook niet zo'n punt hoor, ik hou wel van wat stevigere spellen en die duren zelden kort. Toch is Root geen zwaar spel. Wel veel regeltjes en ondoorzichtig. Maar dat laatste is een handelsmerk van de ontwerper.

Sjel schreef:
Wat is de sweetspot voor het aantal spelers? in tijd vs spelbeleving?

Ik vermoed dat vier spelers het ideale aantal is. Dit spel heeft baat bij zoveel mogelijk onderling verschuivende machtsverhoudingen. Met drie spelers wordt het sneller twee tegen één en da's toch minder spannend.
Sjel schreef:
Zo speel ik through the ages bijvoorbeeld het liefst met 3 man.

Drie spelers lijkt me voor Through the Ages inderdaad het beste. Met twee spelers mis je pacts en het spel duurt zo lang dat ik het niet graag met vier zou willen spelen. Ik heb het dan eigenlijk ook alleen maar met z'n drieën gedaan.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
 

Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ]