Alles over Spel 2019
Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Spel 2019



999 Games



Recente nieuwsartikelen
20-11-19: Spel 2019 in Antwerpen
18-11-19: Win toegangskaarten voor Spel 2019!
16-11-19: Graaf je een weg naar beneden in BigDig
16-11-19: Azul: Christal Mosaic
14-11-19: Estland wint Europees kampioenschap Catan
08-11-19: Winnaars Nederlandse Spellenprijs 2019
08-11-19: Bordspelmania op Spellenspektakel 2019
07-11-19: Spellenspektakel in Utrecht
06-11-19: Speelgoed van het jaar 2019 - bordspellen
30-10-19: SPIEL '19 eindigt opnieuw met recordcijfers
Volgende >>
Recente reacties op nieuwsartikelen
18-11-19: Win toegangskaarten voor Spel 2019!
16-11-19: Graaf je een weg naar beneden in BigDig
13-11-19: Bordspelmania op Spellenspektakel 2019
08-11-19: Winnaars Nederlandse Spellenprijs 2019
06-11-19: Speelgoed van het jaar 2019 - bordspellen
25-10-19: 999 Games - planning nieuwe spellen
20-10-19: Peaky Blinders bordspel
16-10-19: Amigo - herfstnieuwigheden
11-10-19: Jumping Turtle Games is helemaal klaar voor Spiel
11-10-19: Ontsnappen uit de stad in Getaway Driver
Volgende >>

<< Spiel des Jahres 2019: Just One >>
Vanmorgen is bekend geworden dat Just One de winnaar is van het Spiel des Jahres 2019. Het spel is ontworpen door Ludovic Roudy en Bruno Sautter en wordt uitgegeven door Repos Production.

In deze categorie waren de andere genomineerden L.A.M.A. van Reiner Knizia (Amigo Spiele/999 Games) en Werwörter van Ted Alspach (Ravensburger).


Just One is een coöperatief partyspel, waarbij de actieve speler een woord moet raden. De overige spelers schrijven zonder overleg aanwijzingen voor de actieve speler op hun bordje. Identieke aanwijzingen tellen niet mee in de score. Deze worden verwijderd voordat de actieve speler ze kan zien. Het aantal geraden woorden bepaalt de score in het spel.


Website Spiel des Jahres: Website uitgever:
 

Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Reacties
Geplaatst: do 25 jul 2019, 07:36 
Avatar gebruiker
Dit spel ken ik nog niet, is hier al een Nederlandstalige versie van?


Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geplaatst: do 25 jul 2019, 07:47 
Dierik schreef:
Dit spel ken ik nog niet, is hier al een Nederlandstalige versie van?
Ja, die is er al enige tijd :)


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: do 25 jul 2019, 10:13 
Erg vermakelijk spelletje, in wat grotere groepen maar zelfs met 3 spelers werkt het. Iedereen met wie ik dit speel, is gelijk enthousiast. Een meer dan terechte SdJ-winnaar wat mij betreft!


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: do 25 jul 2019, 10:39 
Avatar gebruiker
Leuk spel! Een partycoöperatief spel al gaat het eigenlijk niet om het winnen, maar om de lol. Denken mijn medespelers hetzelfde als ik qua aanwijzing. Sommige woorden die je moet raden zijn wel erg lastig en zullen kinderen niet kennen, maar dan neem je gewoon een ander woord van het kaartje.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: do 25 jul 2019, 10:41 
Avatar gebruiker
maxitaxi777 schreef:
Erg vermakelijk spelletje, in wat grotere groepen maar zelfs met 3 spelers werkt het. Iedereen met wie ik dit speel, is gelijk enthousiast. Een meer dan terechte SdJ-winnaar wat mij betreft!


Best leuk, maar vergeleken met LAMA is het meer een quiz dan een spel.
Ik heb het overigens pas een keer gespeeld, in het Engels, met z’n zessen.
Later die avond kwam ook Dixit nog op tafel, een eerdere SdJ winnaar. Just One is door het coöperatieve karakter wel gezelliger.

Werwörter ken ik (nog) niet. Toch jammer dat LAMA het niet geworden is.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: do 25 jul 2019, 10:48 
Jerome schreef:
maxitaxi777 schreef:
Erg vermakelijk spelletje, in wat grotere groepen maar zelfs met 3 spelers werkt het. Iedereen met wie ik dit speel, is gelijk enthousiast. Een meer dan terechte SdJ-winnaar wat mij betreft!


Best leuk, maar vergeleken met LAMA is het meer een quiz dan een spel.
Ik heb het overigens pas een keer gespeeld, in het Engels, met z’n zessen.
Later die avond kwam ook Dixit nog op tafel, een eerdere SdJ winnaar. Just One is door het coöperatieve karakter wel gezelliger.

Werwörter ken ik (nog) niet. Toch jammer dat LAMA het niet geworden is.


LAMA heb ik (nog) niet gedaan hoor, dus ik kan geen vergelijk maken.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: ma 29 jul 2019, 10:34 
beste spel van het jaar...
logisch dus dat die gewonnen word door een super generic party game waar niemand er ooit van gehoord heeft, alhoewel het slechts marginaal anders is dan elke andere party game in de geschiedenis van party games...


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: ma 29 jul 2019, 10:42 
DaveyJones6913 schreef:
beste spel van het jaar...
logisch dus dat die gewonnen word door een super generic party game waar niemand er ooit van gehoord heeft, alhoewel het slechts marginaal anders is dan elke andere party game in de geschiedenis van party games...

Haha, wel een vermakelijke reactie, maar ik denk dat het in dit geval aan jou ligt dat je er nooit van gehoord hebt :P. Toegegeven, het was geen enorme release zoals Asmodee normaal doet, maar zo onbekend is Just One ook weer niet.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: ma 29 jul 2019, 11:38 
Avatar gebruiker
Ten tijde van Zuiderspel (waarbij ik op de stand van Asmode uitleg gaf), werd dit spel nog niet verkocht bij de winkels op de beurs. Daarom is er denk ik destijds voor gekozen om deze niet op de stand uit te gaan leggen aan bezoekers. Ik neem aan dat het spel bijv op Spellenspektakel zeker op de stand aanwezig zal zijn gezien de publiciteit die het spel nu heeft gekregen door deze prijs.

De focus op Zuiderspel voor Asmode lag denk ik meer bij Azul Sintra (waren 2 tafels voor en dat was eigenlijk niet eens genoeg).


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
 

Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]