Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


999 Games



Nieuws
02-06-20: Nieuwe print voor Bloqs
29-05-20: Parijs voor 2
27-05-20: Crowdfunding Cwali
27-05-20: (On)eervolle architecten bouwen in het Westelijk Koninkrijk
24-05-20: Maharaja 2.0
24-05-20: Colt Super Express
20-05-20: Ook GenCon 2020 afgelast
19-05-20: Spiel.digital 2020 aangekondigd
18-05-20: Nominaties Spiel des Jahres 2020
18-05-20: Spiel 2020 geannuleerd
Volgende >>
Recente reacties op nieuwsartikelen
29-05-20: Parijs voor 2
29-05-20: De Crew in aantocht bij 999 Games
27-05-20: (On)eervolle architecten bouwen in het Westelijk Koninkrijk
24-05-20: Colt Super Express
19-05-20: Spiel.digital 2020 aangekondigd
19-05-20: Nominaties Spiel des Jahres 2020
18-05-20: Spiel 2020 geannuleerd
15-05-20: Op avontuur in Neverland met Black Box Adventures
13-05-20: Tussie Mussie als microgame bij Quined
13-05-20: World of Warcraft invasie in Small World
Volgende >>

<< Top-100 van de Lage Landen 2020 - het aftellen is begonnen >>
Het aftellen naar de nummer 1 van de Top-100 van de Lage Landen - editie 2020 (corona-editie) is begonnen. Sinds gisterenavond staan de nummers 100 tot 91 online op de website van Spellengek weblog.

De voorbije weken konden spelers uit Nederland en Vlaanderen hun persoonlijke spellen Top-20 doormailen naar Peter Hein van Spellengek. Nu is hij klaar met het inzamelen en verwerken van deze lijstjes. De komende dagen zal Peter Hein telkens de volgende tien spellen van de spellenhitlijst bekendmaken. Totdat alle honderd spellen bekend zijn.



Peter Hein gaf al een korte voorbeschouwing. Dit jaar kwamen een record aantal stemmen binnen. Hopelijk hebben wij met Bordspelmania daaraan een klein beetje meegewerkt. In totaal werd er op 902 verschillende spellen gestemd, 467 spellen kregen meer dan 1 stem.

In recente edities stonden Azul (2019) en Puerto Rico (2018 en voorgaande) aan de top van deze lijst. Peter Hein vertelde dat de telling voor de top-3 dit jaar zeer nipt was. Benieuwd welk spel dit jaar tot beste spel is van de Lage Landen gekroond wordt?

Welke nieuwe spellen scoren goed en zoeken hun plaats in de lijst? Welke spellen stijgen of dalen? Doen ze dat beperkt of net heel drastisch? Welke spellen verlaten (voorlopig?) de jaarlijkse hitparade? Welke andere statistische spellenweetjes vallen af te leiden uit de uitgebrachte stemmen?

Volg iedere avond de publicatie op Spellengek weblog en tel samen met ons en vele spelers uit Nederland en Vlaanderen mee af naar de nummer één van de Top-100 van de Lage Landen - editie 2020.

website: Spellengek weblog
 

Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina: Vorige  1 ... 4, 5, 6

Reacties
Geplaatst: wo 13 mei 2020, 12:52 
Avatar gebruiker
dirk schreef:
Bongo schreef:
Niet gehaald maar ook niet verwacht:
Pulsar 2849, Freedom the underground railroad, Bus, Above and Below, Awkward Guests, Sheriff of Nothingham, XCOM, Cry Havoc en Dogs of War

En dan vergeet je The great heartland hauling company nog !! :wink: :lol:
Ja! Ons doel wordt om volgend jaar
the Great Heartland Hauling Company
als hoogste binnenkomer in de lijst te krijgen.

Hoeveel stemmen zou je daarvoor nodig hebben?


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: wo 13 mei 2020, 12:57 
100-91
Gespeeld: 7 (Keer op Keer, Legenden van Andor, Targi, Regenwormen, Robinson Crusoe, Century: De Specerijenroute, Twilight Struggle)
In bezit (gehad): 5 (Legenden van Andor, Targi, Regenwormen, Robinson Crusoe, The 7th Continent)
Top 20: 0
Wish list: 3 (Keer op Keer, Friesche Velden, Twilight Struggle)

90-81
Gespeeld: 9 (Hanabi, Tapestry, Port Royal, Blood Rage, King of Tokyo, Imperial 2030, Trajan, Imperial Settlers, Brugge)
In bezit (gehad): 8 (Hanabi, Tapestry, Port Royal, King of Tokyo, Imperial 2030, Trajan, Imperial Settlers, Brugge)
Top 20: 0
Wish list: 1 (Blood Rage)

80-71
Gespeeld: 8 (Alhambra, Roll for the Galaxy, Teotihuacan, Berenpark, Boonanza, Tikal, Kingdom Builder, Skye)
In bezit (gehad): 7 (Alhambra, Roll for the Galaxy, Berenpark, Boonanza, Tikal, Kingdom Builder, Skye)
Top 20: 0
Wishlist: 3 (Teotihuacan, Lorenzo il Magnifico, Grand Austria Hotel)

70-61
Gespeeld: 9 (Caverna, Through the Ages: A New Story of Civilization, Five Tribes, Underwater Cities, Taveernen van de Oude Stad, Clank!, Chronicles of Crime, Love Letter, Het Dorp)
In bezit (gehad): 9 (Caverna, Through the Ages: A New Story of Civilization, Five Tribes, Taveernen van de Oude Stad, Clank!, Chronicles of Crime, Love Letter, Het Dorp)
Top 20: 1 (Clank! #12)
Wishlist: 1 (Underwater Cities)

60-51
Gespeeld: 10 (Kingdomino, Takenoko, Eufraat & Tigris, Welcome to, Sagrada, Caylus, El Dorado, Lost Cities, Gloomhaven)
In bezit (gehad): 8 (Kingdomino, Takenoko, Eufraat & Tigris, Welcome to, Sagrada, Caylus, El Dorado, Lost Cities, Gloomhaven)
Top 20: 0
Wishlist: 2 (Brass: Birmingham, El Dorado)

50-41
Gespeeld: 8 (Lords of Waterdeep, Vorsten van Florence, Memoir '44, Mombasa, Clans of Caledonia, Russian Railroads, Odin, Everdell)
In bezit (gehad): 7 (Lords of Waterdeep, Vorsten van Florence, Memoir '44, Mombasa, Clans of Caledonia, Russian Railroads, Odin)
Top 20: 1 (Lords of Waterdeep #14)
Wishlist: 1 (Everdell)

40-31
Gespeeld: 10 (Star Realms, Race for the Galaxy, Architects of the West Kingdom, Machiavelli, Codenames, Gaia Project, Rovers van de Noordzee, Viticulture, Kwakzalvers van Kakelenburg, 7 Wonders)
In bezit (gehad): 10 (Star Realms, Race for the Galaxy, Architects of the West Kingdom, Machiavelli, Codenames, Gaia Project, Rovers van de Noordzee, Viticulture, Kwakzalvers van Kakelenburg, 7 Wonders)
Top 20: 4 (#7 Race for the Galaxy, #9 Gaia Project, #15 Viticulture, #19 7 Wonders)
Wishlist: 0

30-21
Gespeeld: 10 (Istanbul, Flamme Rouge, Rajas van de Ganges, Clever, Carcassonne, Marco polo, Scythe, Ticket to Ride: Europe, Ticket to Ride, Patchwork)
In bezit (gehad): 9 (Istanbul, Rajas van de Ganges, Clever, Carcassonne, Marco polo, Scythe, Ticket to Ride: Europe, Ticket to Ride, Patchwork)
Top 20: 3 (#8 Scythe, #6 Ticket to Ride: Europe, #6 Ticket to Ride)
Wishlist: 0

20-11
Gespeeld: 10 (Hoogspanning, Great Western Trail, Tzolk'in, Pandemie, Catan, 7 Wonders Duel, Pandemic Legacy Seizoen 1, Splendor, Concordia, Agricola)
In bezit (gehad): 10 (Hoogspanning, Great Western Trail, Tzolk'in, Pandemie, Catan, 7 Wonders Duel, Pandemic Legacy Seizoen 1, Splendor, Concordia, Agricola)
Top 20: 7 (#2 Tzolk'in, #5 Pandemie, #5 Pandemic Legacy: Seizoen 1, #10 Concordia, #11 Splendor, #19 7 Wonders Duel, #20 Agricola)
Wishlist: 0

10-1
Gespeeld: 10 (Stenen Tijdperk, El Grande, Dominion, Terra Mystica, Orleans, The Castles of Burgundy, Terraforming Mars, Azul, Puerto Rico, Wingspan)
In bezit (gehad): 10 (Stenen Tijdperk, El Grande, Dominion, Terra Mystica, Orleans, The Castles of Burgundy, Terraforming Mars, Azul, Puerto Rico, Wingspan)
Top 20: 4 (#1 Stenen Tijdperk, #3 Terraforming Mars, #4 Puerto Rico, #17 Azul)
Wishlist: 0

Totaal
Gespeeld 91/100
In bezit (gehad) 83/100
In top 20 18/20


Spellen uit mijn top 20 die de lijst niet gehaald hebben:
Dinosaur Island
Star Wars: Rebellion


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geplaatst: wo 13 mei 2020, 13:19 
Avatar gebruiker
Niet m'n top 20 doorgestuurd, maar goed

Totaal:
Gespeeld: 88
In Bezit: 35
Top 20: 9 (King of Tokyo, Underwater Cities, Vorsten van Florence, Clans of Caledonia, Codenames, Scythe, 7 wonders, Terraforming Mars, Terra Mystica)

Een paar uit mijn (vermoedelijke) top 20 die niet genoemd zijn:
- Mage Knight
- Dungeon Petz
- Telestrations/Wat schets je me nou?

Graag nog eens proberen:
- Legenden van Andor,
- Roll for the Galaxy
- Just One


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geplaatst: wo 13 mei 2020, 13:22 
Avatar gebruiker
JeVo schreef:
dirk schreef:
Bongo schreef:
Niet gehaald maar ook niet verwacht:
Pulsar 2849, Freedom the underground railroad, Bus, Above and Below, Awkward Guests, Sheriff of Nothingham, XCOM, Cry Havoc en Dogs of War

En dan vergeet je The great heartland hauling company nog !! :wink: :lol:
Ja! Ons doel wordt om volgend jaar
the Great Heartland Hauling Company
als hoogste binnenkomer in de lijst te krijgen.

Hoeveel stemmen zou je daarvoor nodig hebben?


Zullen we een FB groep oprichten met:
The great heart hailing co in de top100 ???

LOL!

Hij zou er echt niet misstaan !! (voor diegene die hem niet kennen)


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: wo 13 mei 2020, 14:10 
JeVo schreef:
dirk schreef:
Bongo schreef:
Niet gehaald maar ook niet verwacht:
Pulsar 2849, Freedom the underground railroad, Bus, Above and Below, Awkward Guests, Sheriff of Nothingham, XCOM, Cry Havoc en Dogs of War

En dan vergeet je The great heartland hauling company nog !! :wink: :lol:
Ja! Ons doel wordt om volgend jaar
the Great Heartland Hauling Company
als hoogste binnenkomer in de lijst te krijgen.

Hoeveel stemmen zou je daarvoor nodig hebben?

Ik geef bij deze volgend jaar al mijn 100 stemmen aan The great heartland hauling company !! :lol:


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geplaatst: wo 13 mei 2020, 14:11 
Bongo schreef:
Zullen we een FB groep oprichten met:
The great heart hailing co in de top100 ???

LOL!

Hij zou er echt niet misstaan !! (voor diegene die hem niet kennen)

Dan gaan we het wel beter moeten spellen dan hierboven vrees ik :lol: :lol:


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geplaatst: wo 13 mei 2020, 14:35 
In mijn bezit:

2 Puerto Rico
3 Azul
9 El Grande
10 Stenen Tijdperk
11 Agricola
16 Catan
17 Pandemie
21 Patchwork
23 Ticket to Ride Europe
26 Carcassonne
29 Flamme Rouge
32 De Kwakzalvers van Kakelenburg
34 Rovers van de Noordzee
36 Codenames
37 Macchiavelli
52 Lost Cities
59 Takenoko
62 Love Letter
65 Dixit
66 Taveernen van de Oude Stad
76 Boonanza
86 King of Tokyo
88 Port Royal
90 Hanabi
92 Twilight Struggle

Niet in de top 100 geraakt van mijn lijst (de niet vanzelfsprekende, maar leuke, spellen ook een kans geven):
Klask, Bonk, Village Pillage, Saboteur, This War of Mine, The Grizzled, Rood wit Blauw, Take 5, Maximum Apocalypse, Draftosaurus, Palm Island, Club Stories, Lemming Maffia


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: wo 13 mei 2020, 16:53 
Avatar gebruiker
Hierbij mijn eind-statistieken

Totaal:
Gespeeld: 80
In bezit: 66
Top 20: 3



10-1:
Gespeeld: 9
In bezit: 8
Top 20: 1 (Wingspan)

20-11:
Gespeeld: 9
In bezit: 8
Top 20: 0

30-21:
Gespeeld: 9
In bezit: 6
Top 20: 1 (Carcassonne)

40-31:
Gespeeld: 8
In bezit: 7
Top 20: 0

50-41:
Gespeeld: 6
In bezit: 1
Top 20: 0

60-51:
Gespeeld: 9
In bezit: 7
Top 20: 0

70-61:
Gespeeld: 7
In bezit: 6
Top 20: 0

80-71:
Gespeeld: 7
In bezit: 7
Top 20: 0

90-81:
Gespeeld: 8
In bezit: 8
Top 20: 0

100-91:
Gespeeld: 8
In bezit: 8
Top 20: 1 (7th continent)

Nog nooit stonden zo weinig van mijn top20 spellen in de lijst.
Niet dat her er voorgaande jaren meer dan 10 waren hoor.
Dit jaar heb ik de spellen opgegeven die ik het meest gespeeld heb.
Dat was voornamelijk klein en snel spul. Dat blijkt dan toch niet zo populair te zijn.

Voor de geïnteresseerde, hierbij mijn top 20:
Citaat:
1 Carcassonne (10) – Al sinds jaar en dag mijn nummer 1. Vooral met 2p wordt er met het mes op tafel gespeeld, want “All is fair in love, war and Carcassonne”.

2 Tutto (36) – het is natuurlijk een dobbelspel, dus je moet mazzel hebben. Maar wat hebben we hier veel lol mee. Je wordt gretig, té gretig en dan gaat het fout. Of je trekt sowieso een stop kaart 3 beurten achter elkaar.
3 Gesjaakt (15) - Hiermee hebben we mijn schoonmoeder van 88 aan het spelen gekregen. Dus dan moet het een goed spel zijn. In ieder geval goede hersentraining.
4 Ohanami (15) - abstract vlot kaartspel, waarbij de afweging om voor de begin of eindpunten te gaan niet altijd even makkelijk is.
5 Ticket to Ride London (13) - gekocht op vakantie en het was meteen een hit. Lekker vlot spelletje en ook met 2 zit je elkaar al snel in de weg.
6 Dobbelland (12) - Een van onze vakantiehits. Vlot gespeeld dus meerdere potjes achter elkaar zijn geen uitzondering. Een abstracte race die toch steeds anders verloopt.
7 Palm Island (11) - Een compact solospelletje wat overal mee naar toe kan. Zelfs leuk om op het strand te spelen met de plastic kaarten.
8 Qwixx (11) - In al zijn varianten blijft dit een leuk dobbelspel. Racen of langzaam vullen, dat is de vraag.
9 Copenhagen (10) - gekocjt op vakantie in Denemarken. Een echt Queenspel en wel besteed aan het thuisfront. Mooi door zijn eenvoud en korte duur.
10 Oh my goods (10) - door de uitbreiding ook solo te spelen in een soort campaignmode. het lijkt simpel maar de doelen zijn moeilijk te halen. Dus er is nog veel te leren.

11 Yardmaster Express (9) - Ook weer zo'n kort en vlot kaartspelletje. Beetje draften en proberen het doel te halen. Een paar potjes zijn zo gespeeld.
12 The 7th Continent (8) - Het heeft even geduurd voordat ik echt in dit spel kwam, maar uiteindelijk had het me te pakken, 1 curse nu uitgespeeld en over een tijdje begin ik aan de tweede. Dit hoeft niet in 1 jaar kapot gespeeld te worden.
13 Hol's der Geier (8) - aan vlotte kaartspellen geen gebrek. Ook deze sloeg aan bij mijn schoonmoeder van 88.
14 Wingspan (8) - In eerste instantie voornamelijk solo gespeeld, maar uiteindelijk ook anderen enthousiast kunnen krijgen, waaronden manlief. Dus dat is weer mooi meegenomen.
15 Azul (7) - Abstract spel, maar de link met Portugal en de fraaie uitvoering maken dit voor mij tot een van de betere spellen van de laatste jaren.
16 the Mind (6) - is het wel een spel? geen idee, maar het is wel leuk om te merken dat de scepsis van het begin omslaat in enthousiasme als de groep merkt dat het werkt.
17 Mandala (5) - Een leuk nieuw 2p spel met een mooie vrolijke uitvoering. Vlot te spelen dus makkelijk een paar potjes achter elkaar.
18 Rat Attack (5) - remake van een ouder spel. Leuk en tackisch 2p spel. Klein van formaat, dus ook makkelijk mee te nemen.
19 Sprawlopolis (5) - een coop puzzel, maar ook alleen te spelen. Lastig om de doelen te halen en niet te veel minpunten te scoren.
20 What's Up (5) - Memory met een twist. en wat voor een twist. Mijn schoonmoeder van 88 snapt er niks van. Eerst omdraaien en dan pas kijken of je mag pakken. Of de kleur is het zelfde en het aantal anders, of anders om. -> rookwolken uit hersenpan :p



Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geplaatst: do 14 mei 2020, 00:35 
Avatar gebruiker
Mijn Lijstje:

75 gespeeld
38 bezit
17 aanwezig uit mijn top 20, waarin Wingspan ontbrak
3 ontbrekende: Vikings 878, Paladins of the WK, Hansa Teutonica


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: do 14 mei 2020, 10:34 
Avatar gebruiker
100-91
Gespeeld: 3
In bezit: 2
Top 20: 1 (Robinson Crusoe #1)

90-81
Gespeeld: 4
In bezit: 0
Top 20: 0

80-71
Gespeeld: 4
In bezit: 1
Top 20: 0

70-61
Gespeeld: 4
In bezit: 1
Top 20: 1 (Underwater Cities #16)

60-51
Gespeeld: 2
In bezit: 2
Top 20: 1 (Welcome To #17)

50-41
Gespeeld: 1
In bezit: 1
Top 20: 1 (Odin #5)

40-31
Gespeeld: 6
In bezit: 2
Top 20: 1 (Gaia Project #3)

30-21
Gespeeld: 6
In bezit: 3
Top 20: 2 (Scythe #6; Clever #15)

20-11
Gespeeld: 5
In bezit: 1
Top 20: 0

10-1
Gespeeld: 6
In bezit: 3
Top 20: 3 (Terraforming Mars #4; Azul #13, Wingspan #10)

TOTAAL
Gespeeld: 41
In bezit: 16
Top 20: 10


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geplaatst: do 14 mei 2020, 10:45 
Avatar gebruiker
Mooie lijst! Mis wel een paar van mijn lieveling spellen namelijk Troyes, Maracaibo, Peloponnes, Tinners Trail, Navegador, Le Havre, Snowdonia, Macao, Fresco en Brug naar de Hemel.

TOTAAL
Gespeeld: 85
In bezit: 45
Top 20: 10


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: do 14 mei 2020, 17:47 
Avatar gebruiker
100-91:
Gespeeld: 8 (alles behalve century en mysterium)
In bezit: 1 (Regenwormen)
Verkocht: 5 (Robinson Crusoe, Friessche Velden, keer op keer, targi, twilight struggle)
Graag keer spelen: 1 (century)
Top 20: 0

90-81:
Gespeeld: 7 (alles behalve LOTR, imperial, tapestry)
In bezit: 4 (Hanabi, Brugge, king of tokyo, trajan)
Verkocht: 3 (port royal, blood rage, imperial settlers)
Graag keer spelen: 1 (imperial 2030)
Top 20: 0

80-71:
Gespeeld: 10
In bezit: 4 (Roll ft Galaxy, boonanza, Lorenzo, grand Austria hotel)
Verkocht: 4 (Alhambra, Tikal, kingdom builder, skye)
Graag keer spelen: 0
Top 20: 1 (Lorenzo il Magnifico)

70-61:
Gespeeld: 10
In bezit: 2 (through the ages en underwater cities)
Verkocht: 5 (love letter, taveernen, clank!, dixit, five tribes)
Graag keer spelen: 0
Top 20: 2 (through the ages en underwater cities)

60-51:
Gespeeld: 10
In bezit: 3 (el dorado, lost cities, sagrada)
Verkocht: 2 (welcome to, eufraat en tigris)
Graag keer spelen: 0
Top 20: 0

50-41:
Gespeeld: 8 (alles behalve Memior en Everdell)
In bezit: 2 (Taipan en Mombasa)
Verkocht: 2 (Vorsten van Florence, Just One)
Graag keer spelen: 1 (Everdell)
Top 20: 0

40-31:
Gespeeld: 7 (alles behalve rovers, Gaia project en Race ft Galaxy)
In bezit: 0
Verkocht: 6 (7 wonders, viticulture, codenames, machiavelli, architects, star realms)
Graag keer spelen: 1 (gaia project)
Top 20: 0

30-21:
Gespeeld: 9 (alles behalve Flamme Rouge)
In bezit: 4 (concordia, splendor, patchwork, ticket to ride europe)
Verkocht: 2 (raja's of the ganges, Istanbul)
Graag keer spelen: 1 (flamme rouge)
Top 20: 2 (clever, patchwork)

20-11:
Gespeeld: 10
In bezit: 2 (concordia, splendor)
Verkocht: 4 (great western trail, pandemie, 7 wonders duel, pandemic legacy s1)
Graag keer spelen: 0
Top 20: 1 (concordia)

10-1:
Gespeeld: 9 (stenen tijdperk niet)
In bezit: 3 (El Grande, Terra Mystica, Orleans)
Verkocht: 3 (Terraforming Mars, Azul, Burgundy)
Graag keer spelen: 0
Top 20: 1 (El Grande)

Totaal
Gespeeld: 88
In bezit: 25
Verkocht: 36
Graag keer spelen: 5 (Gaia project, Everdell, Imperial 2030, Century spice road, flamme rouge)
Top 20: 7 (Lorenzo, underwater cities, through the ages, clever. concordia, patchwork, El Grande)

Weer een mooie lijst, complimenten aan alle stemmers!


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
 

Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina: Vorige  1 ... 4, 5, 6