Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


999 Games



Recente nieuwsartikelen
20-06-17: Kort nieuws 2017 – week 24
19-06-17: Ice Cool Kinderspiel des Jahres 2017
18-06-17: Winnaars 2017 Origins Awards
14-06-17: Century: Spice Road is verkrijgbaar
12-06-17: Kort nieuws 2017 – week 23
11-06-17: Nederlandstalige versie van Flamme Rouge
06-06-17: NMBR 9 bij 999 Games
06-06-17: Kort nieuws 2017 – week 22
02-06-17: EXIT: Het Spel
02-06-17: Jouw eerste reis kan beginnen
Volgende >>
Recente reacties op nieuwsartikelen
19-06-17: Ice Cool Kinderspiel des Jahres 2017
11-06-17: Nederlandstalige versie van Flamme Rouge
31-05-17: Take The Galaxy Kickstarter
28-05-17: Bob in Bochum 2017
21-05-17: Unlock!, een nieuw escape room spel
13-05-17: Nominaties Origins Awards 2017
03-05-17: Spellen top-100, editie 2017
21-04-17: De Spellen Top 100 van 2017
14-04-17: Yamataï is verkrijgbaar
13-04-17: Big Game Catan Wereldrecord
Volgende >>

<< Yamataï is verkrijgbaar >>
AfbeeldingOnlangs is de nieuwe Days of Wonder titel Yamataï ook in Nederland in circulatie gegaan. Enigma Distribution Benelux distribueert hier de Engelstalige versie. Yamataï is een ontwerp van Bruno Cathala en Marc Paquien. Op een archipel strijden de spelers om de gunst van de koningin. Dit levert op drie manieren winstpunten op: geld verzamelen, gebouwen stichten en specialisten inhuren. Het speelbord toont allerlei eilanden. Voor een korte spelbeschrijving verwijs ik je naar mijn nieuwsbericht van 18 januari.

Meer informatie:


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2017/04/14/yamatai ... krijgbaar/
 

Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Reacties
Geplaatst: vr 14 apr 2017, 22:08 
Avatar gebruiker
Vandaag voor het eerst gespeeld.

Ziet er weer erg strak uit.

De keuzes zijn erg lastig met name voor welke boottegel ga je? Dit bepaald welke boten je krijgt en welke speciale acties je mag kiezen. En niet geheel onbelangrijk ook de startspeler volgorde voor de volgende ronde.


Offline Profiel E-mail      
 
Geplaatst: za 15 apr 2017, 06:19 
Avatar gebruiker
Edwin84 schreef:
Vandaag voor het eerst gespeeld.

Ziet er weer erg strak uit.

De keuzes zijn erg lastig met name voor welke boottegel ga je? Dit bepaald welke boten je krijgt en welke speciale acties je mag kiezen. En niet geheel onbelangrijk ook de startspeler volgorde voor de volgende ronde.


Aanrader?


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek  Twitter   Facebook  
 
Geplaatst: za 15 apr 2017, 08:20 
Aanrader?


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek     
 
Geplaatst: za 15 apr 2017, 08:45 
Avatar gebruiker
Heb hem 1 keer met z'n tweeën gespeeld.

Vond hem erg leuk. De laatste rondes waren minder spannend omdat je niet zoveel opties hebt om nog punten te halen.

Ik denk dat het zeker wel een aanrader is hoewel smaken verschillen. Er zitten een aantal mechanismen in die ik in geen ander spel ben tegengekomen. Dat is voor mij zeer positief.

Weet alleen niet waar ik het mee moet vergelijken dus om voor iemand inzicht te geven of het zal best bevallen.


Offline Profiel E-mail      
 
Geplaatst: zo 16 apr 2017, 23:51 
Vind deze leuk... Niet te zwaar, maar toch entertainend.

Ik wacht op de postbode om hem nog eens te kunnen spelen :D


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek     
 
Geplaatst: di 18 apr 2017, 09:38 
Avatar gebruiker
Patrick Heijmans schreef:
Aanrader?

Voor mij niet. Het lijkt in veel opzichten op Five Tribes, niet in de laatste plaats vanwege het uiterlijk. (Five Fleets was ook een passende naam geweest) Het speel echter veel minder strak. Net als Five Tribes verandert de bordsituatie steeds, waardoor vooruitdenken in je beurt lastig is en leidt het regelmatig tot AP. Zelf zit ik niet echt te wachten op Five Tribes met een langere speelduur.

Geen slecht spel hoor, maar de maker heeft naar mijn mening al beter afgeleverd.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek     
 
Geplaatst: di 18 apr 2017, 13:10 
Avatar gebruiker
Bruno schreef:
Patrick Heijmans schreef:
Aanrader?

Voor mij niet. Het lijkt in veel opzichten op Five Tribes, niet in de laatste plaats vanwege het uiterlijk. (Five Fleets was ook een passende naam geweest) Het speel echter veel minder strak. Net als Five Tribes verandert de bordsituatie steeds, waardoor vooruitdenken in je beurt lastig is en leidt het regelmatig tot AP. Zelf zit ik niet echt te wachten op Five Tribes met een langere speelduur.

Geen slecht spel hoor, maar de maker heeft naar mijn mening al beter afgeleverd.


Ik sluit me hier bij aan. Geinige gameplay, maar five tribes is gewoon duidelijk beter.
Bovendien is het spel echt vreselijk voor kleurenblinde mensen. De groene, bruine, en rode bootjes zijn al lastig uit elkaar te halen. Echter, vooral de icoontjes op gebouwen en kaarten voor deze bootjes lijken enorm op elkaar. Het overzicht ben ik dan gewoon ook kwijt en ik zat vaak te turen naar wat nu de mogelijkheden waren, wat zeker 15 minuten extra tijd in beslag nam :( :thumbdown:


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    Facebook  
 
Geplaatst: di 18 apr 2017, 14:05 
Avatar gebruiker
Ik snap niet zo goed de vergelijking met Five Tribes.

Buiten het uiterlijk en de helden/Jinns zie ik geen overeenkomsten in de gameplay.


Offline Profiel E-mail      
 
Geplaatst: di 18 apr 2017, 14:50 
Avatar gebruiker
Edwin84 schreef:
Ik snap niet zo goed de vergelijking met Five Tribes.

Buiten het uiterlijk en de helden/Jinns zie ik geen overeenkomsten in de gameplay.


De spellen hebben uiteraard ook veel verschillen (en spelen toch wat anders), maar als je er even over nadenkt zijn er toch best wel wat overeenkomsten. Meer dan genoeg om de spellen te kunnen vergelijken.

1. Specialists/Djinns
2. Zelfde uiterlijk
3. Zelfde maker
4. Beide zijn spellen waarin de staat van het bord na elke beurt verandert waardoor planning voorafgaand aan je beurt vaak lastig is. Beide spellen hebben daardoor de naam nogal AP-gevoelig te zijn (al vind ik dat bij Five Tribes meevallen, maar niet bij Yamatai).
5. Beide zijn spellen waarin de startspeler van een ronde door de spelers zelf bepaald wordt (door bieden (Five Tribes), of door het kiezen van actietegel in vorige beurt (Yamatai)). Dit zorgt ervoor dat je soms slim laatste kunt worden om volgende beurt 1e te woren. Met 2 spelers krijg je dezelfde mechaniek dat je 2x achter elkaar kunt en dan iets kunt creëren om het in je 2e beurt af te maken.
6. Het bord begint vol met poppetjes/fiches. Naarmate je het spel speelt, halen spelers de poppetjes/fiches weg (gelijke fiches (of 3 verschillende) gebruik je voor specialists, witte poppetjes voor djinns) en raakt het vol met kamelen/gebouwen die je punten opleveren (ofwel voor op de tegel, dan wel voor welk gebouw je bouwt).
7. In Five Tribes heb je bomen en tempels die extra punten opleveren als ze bij je kamelen staan. in Yamatai krijg je extra punten als je naast speciale gebouwen bouwt.
8. In beide spellen kun je geld verdienen en uitgeven (beide op verschillende manieren), maar is het uiteindelijk ook punten waard (1 geld = 1 punt in Five Tribes; 5 geld = 1 punt in Yamatai (met een specialist zelfs 3 geld = 1 punt).

Mijns inziens meer dan genoeg om ze te vergelijken.
En Five Tribes is gewoon het betere spel.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    Facebook  
 
Geplaatst: di 18 apr 2017, 14:55 
Avatar gebruiker
Edwin84 schreef:
Ik snap niet zo goed de vergelijking met Five Tribes.

Buiten het uiterlijk en de helden/Jinns zie ik geen overeenkomsten in de gameplay.


Het is ook niet een directe kloon maar meer een spirituele opvolger. Je probeert bij beide spellen met vijf kleuren "meeples" ketens en combinaties te maken waarmee je een lokale bonus triggert of een landdeel inneemt en dit probeert te combineren met bonuskaarten. Bij beide spellen moet je kleurcombinaties van meeples in je hoofd ordenen voor de meest optimale zet. In Five Tribes gaat dat alleen over de meeples op het bord (Mankala mechaniek), in Yamataï moet je de opbrengst van de te kiezen actietegel combineren met meeples op het bord (à la Domino) én patronen op de gebouwentegels. Dus ja, de mechanieken verschillen iets, maar de geest van waar je mee bezig bent tijdens het spel voelt overeenkomstig.

Yamataï is alleen minder "clean" dan Five Tribes. En doordat je op meer losse samenwerkende krachten moet letten (opbrengst per ronde, acties die vrijkomen voor de volgende ronde, spelersvolgorde, gebouwenpatronen, fichescombinaties, bonuskaarten) is het langer denkwerk. Niet onaardig, maar diezelfde bevrediging heeft de maker met Five Tribes naar mijn smaak veel puntiger neergezet.

Wat Erwin zegt is ook een dingetje; Het is voor kleurenblinde spelers een worsteling is om de rode en de bruine bootjes uit elkaar te houden. Terwijl dat onderscheid op kleur zo ontzettend belangrijk is in dit spel. Dat zorgde bij ons regelmatig voor verwarring.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek     
 
Geplaatst: di 18 apr 2017, 15:15 
Avatar gebruiker
Het was oorspronkelijk bedoeld/ontwikkeld als Five Tribes uitbreiding/stand alone, maar later is het thema veranderd om het een ander spel te laten zijn.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    Facebook  
 
Geplaatst: di 18 apr 2017, 15:19 
Avatar gebruiker
Nu zie ik inderdaad dat er toch meer overeenkomsten zijn.

Had nooit kunnen vermoeden dat dit als uitbreiding bedoeld was voor 5 Tribes ooit.


Offline Profiel E-mail      
 
Geplaatst: di 18 apr 2017, 16:10 
Avatar gebruiker
Edwin84 schreef:
Nu zie ik inderdaad dat er toch meer overeenkomsten zijn.

Had nooit kunnen vermoeden dat dit als uitbreiding bedoeld was voor 5 Tribes ooit.


Geloof dat het eerste idee een uitbreiding was, dat toen een stand alone five tribes spel werd dat uiteindelijk yamatai is geworden. Aldus Bruno himself...


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    Facebook  
 
Geplaatst: di 18 apr 2017, 18:54 
Avatar gebruiker
Ik vond m heel Yamataai

En verder sluit ik me aan bij mijn vrienden van mijn Spellenclubje die dat veel beter kunnen verwoorden


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek     
 
Geplaatst: di 18 apr 2017, 19:36 
Avatar gebruiker
Ik was al geen fan van Five Tribes, dus deze kan ik met een gerust hart overslaan. Dank voor de goede beoordelingen!


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek     
 
 

Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Stijl afkomstig van StylerBB.net & kodeki. Logo door Henk Rolleman
board3 Portal - gebaseerd op phpBB3 Portal
Vertalingen door phpBB.nl & phpBBservice.nl
phpBB SEO