Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





14 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Doordraaischema
BerichtGeplaatst: do 24 maart 2016, 19:20 
PIONier

Berichten: 2
Hallo,

Ik moet voor een sportdag een doordraaischema maken, het lukt mij totaal niet...
Hoop dat iemand mij kan helpen, er eventueel zelf aan kan prutsen en hem voor mij kan maken, het gaat om 10 team en 5 spellen, bij elke spel strijden 2 teams tegen elkaar.

Dankuu! :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Doordraaischema
BerichtGeplaatst: do 24 maart 2016, 20:10 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Hey Sebastiaan,

Het principe is vrij simpel:

Je noemt benoemt de 5 spellen als A tm E
( stel ze zo mogelijk in volgorde op, in een circelachtige opstelling nog t beste/meest overzichtelijk)
Verdeel de groepen als volgt bij de start
A= 1+2
B= 3+4
C= 5+6
D= 7+8
E= 9+10

Na afloop 1e spel, draaien oneven teams met klok mee, en teams met even nummers tegen klok in. Dit is voor jouw groepen makkelijk te onthouden, want ze draaien gewoon door in tegengestelde richting.

Jouw schema ziet er dan als volgt uit:

Spel A = 1-2 / 9-4 / 7-6 / 5-8 / 3-10
Spel B = 3-4 / 1-6 / 9-8 / 7-10 / 5-2
Spel C = 5-6 / 3-8 / 1-10 / 9-2 / 7-4
Spel D = 7-8 / 5-10 / 3-2 / 1-4 / 9-6
Spel E = 9-10 / 7-2 / 5-4 / 3-6 / 1-8

Succes met je sportdag :thumbup:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Doordraaischema
BerichtGeplaatst: do 24 maart 2016, 20:35 
PIONier

Berichten: 2
Noviomagum. Super bedankt!! :thumbup: :D

Ik snap er nu gelukkig al wat meer van en kan eindelijk verder, top!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Doordraaischema
BerichtGeplaatst: do 24 maart 2016, 20:54 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
sebastiaanv schreef:
Noviomagum. Super bedankt!! :thumbup: :D

Ik snap er nu gelukkig al wat meer van en kan eindelijk verder, top!


Graag gedaan :thumbup:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Doordraaischema
BerichtGeplaatst: di 18 jul 2017, 15:32 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2755
Woonplaats: Utrecht
verdorie,
dit werkt voor een oneven aantal spellen, met een oneven aantal rondes.

mijn versie van het probleem gaat uit naar 16 groepen,

met 16 groepen, heb je 8 spellen en 8 rondes nodig.

met het schema hierboven kom je dan ergens knel te zitten.
vanaf ronde 5 kom je teams tegen waar je al tegen gespeeld hebt.

Heeft er iemand een passende oplossing?
JeVo

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Doordraaischema
BerichtGeplaatst: di 18 jul 2017, 16:39 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
zijn het 8 verschillende spellen en moet iedereen elk spel een keer gedaan hebben en steeds een andere groep tegenkomen?

werkt het als je elke groep 2 stappen met de klok meedraait?

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Doordraaischema
BerichtGeplaatst: di 18 jul 2017, 17:12 
8. Pax Porfiriana (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 96
Woonplaats: Enschede
JeVo schreef:
verdorie,
dit werkt voor een oneven aantal spellen, met een oneven aantal rondes.

mijn versie van het probleem gaat uit naar 16 groepen,

met 16 groepen, heb je 8 spellen en 8 rondes nodig.

met het schema hierboven kom je dan ergens knel te zitten.
vanaf ronde 5 kom je teams tegen waar je al tegen gespeeld hebt.

Heeft er iemand een passende oplossing?
JeVo


Met maar 2 teams per spel/tafel moet makkelijk tot 8 rondes komen zonder een overlap
1 - 9
2 - 10
3 - 11
4 - 12
5 - 13
6 - 14
7 - 15
8 - 16

ronde 2 en verder is door of de rechterkant of de linkerkant niet te laten bewegen en de andere "schuif je door" of eigenlijk roteer je door, dus:
1 - 16
2 - 9
3 - 10
4 - 11
5 - 12
6 - 13
7 - 14
8 - 15

nu besef ik natuurlijk dat je op die manier wel hetzelfde spel krijgt te spelen (de linkerkant in dit geval), dus je zal ook een keer moeten roteren met de wel unieke 2-tallen (in ieder geval voor 8 rondes), maar ik denk/gok dat de oplossing zit in een gemeenschappelijke deler in de roteersnelheid van links en de roteersnelheid van de 2-tallen die groot genoeg is.
Ik kom daar nog op terug.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Doordraaischema
BerichtGeplaatst: di 18 jul 2017, 17:48 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2755
Woonplaats: Utrecht
graag, wat je zegt klopt inderdaad,
wat jij voorstelt is dat de thuis spelende teams steeds hetzelfde spel spelen....

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Doordraaischema
BerichtGeplaatst: wo 19 jul 2017, 12:17 
3. Terraforming Mars (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 96
Woonplaats: Enschede
Ok, de uitdaging zit 'm niet in dat je 8 rondes moet samenstellen uit de mogelijke 240 combinaties (16 x 15), de volgorde zal je niet zo boeien, 1-2 is hetzelfde als 2-1.
Wat (helaas) wel boeit is dat ze ook niet aan dezelfde tafel/spel mogen spelen, daar zit 'm de uitdaging en ik denk ook niet helpt dat je werkt met machten 2, oneven getallen geven minder makkelijk gemeenschappelijke delers
wat zich vertaalt dat je makkelijk kan roteren met een kleinere kans op het vormen van een eerder gevormde combinatie.

Echter lang leve het internet, met de bijbehorende uitdaging in het vinden van de juiste zoektermen, en de oplossing zit 'm in de zogeheten 'graeco-latin squares'.
Vrij vertaald zijn 'Latin squares' de zogeheten 'Magische vierkanten', waar Sudoku mogelijkerwijs bij velen wel een beeld vormen, unieke getallen per rij en kolom (en soms zelfs in de diagonalen).
De Greaco-Latin squares zijn een matrix van 2 van die Magische vierkanten gecombineerd.
Het grappige daaraan vind ik dan weer, wat ik als extra hordes zag - machten van 2, of in ieder geval 8 x 8 dat dat het extra moeilijk maakte - is juist een voorwaarde hier :)

Het noteren kost meer tijd (voor mij) dan een spreadsheet in elkaar flansen, dus hier een sheet voor jouw specifieke wens. Als het geel is, dan mag je het aanpassen, dus de teamnamen kan je naar
hartenlust aanpassen eveneens als de 'tafelnamen' (bijvoorbeeld naar het spel op die tafel) op het werkblad Instellingen, het schema wordt berekend op het werkblad Schema (duh :lol: ). Voor de rest is het wel zo handig om van de rest af te blijven :D

Wat misschien ook wel handig is om te weten, is dat de teams in een bepaalde groep niet tegen elkaar gaan spelen (en juist alleen maar tegen de teams uit de andere groep). Dus schat je in dat het misschien handig is om team Pietje niet tegen team Klaasje te laten spelen, zet ze in dezelfde groep. Of als je denkt dat het juist een leuke pot oplevert om ze tegen elkaar te laten spelen, dan moeten ze dus opgedeeld worden in de verschillende groepen.

Enjoy

PS. Ik heb het vierkant zelf overgetypt, kan niet uitsluiten dat ik een typfout heb gemaakt, maar geef maar een gil als je iets dubbel ziet.


Bijlagen:
wiskundigPuzzeltje.xlsx [14.19 KiB]
1436 keer gedownload

_________________
Afbeelding
Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Doordraaischema
BerichtGeplaatst: wo 19 jul 2017, 21:41 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2755
Woonplaats: Utrecht
WoW, ben benieuwd!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Doordraaischema
BerichtGeplaatst: wo 19 jul 2017, 21:45 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
JeVo schreef:
Heeft er iemand een passende oplossing?


Ga lekker RoboRally spelen. Dan draai je uiteindelijk vanzelf wel door. :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Doordraaischema
BerichtGeplaatst: wo 19 jul 2017, 22:29 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2755
Woonplaats: Utrecht
Erwin schreef:
JeVo schreef:
Heeft er iemand een passende oplossing?


Ga lekker RoboRally spelen. Dan draai je uiteindelijk vanzelf wel door. :lol:


neem 5 augustus je neefje mee naar utrecht dan spelen we team tegen team roborally. De Broensen tegen de Volkersen.
#move3 #zinin #RR


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Doordraaischema
BerichtGeplaatst: do 27 jul 2017, 15:37 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2755
Woonplaats: Utrecht
GRDavies schreef:
PS. Ik heb het vierkant zelf overgetypt, kan niet uitsluiten dat ik een typfout heb gemaakt, maar geef maar een gil als je iets dubbel ziet.


ik dacht ik ga even kijken,
en als ik je systeem snap, dan moeten in de eerste tab volgens mij in het schema alle rijen en kolommen dezelfde som opleveren.

er is 1 kolom en 1 rij die niet op 396 uitkomen, maar op 406.

volgens mij moet ronde 7 tafel 5 (71) worden veranderd in (61).

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Doordraaischema
BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2017, 10:00 
2. Nations (2013)
Avatar gebruiker

Berichten: 96
Woonplaats: Enschede
JeVo schreef:
GRDavies schreef:
PS. Ik heb het vierkant zelf overgetypt, kan niet uitsluiten dat ik een typfout heb gemaakt, maar geef maar een gil als je iets dubbel ziet.


ik dacht ik ga even kijken,
en als ik je systeem snap, dan moeten in de eerste tab volgens mij in het schema alle rijen en kolommen dezelfde som opleveren.

er is 1 kolom en 1 rij die niet op 396 uitkomen, maar op 406.

volgens mij moet ronde 7 tafel 5 (71) worden veranderd in (61).


Ja mijn bron bestaat uit Letter-Cijfer en ik heb het in het overtypen een typ- of denkfout gemaakt, maar het bronmateriaal heeft het inderdaad over F1, wat 61 moet zijn (en niet 71).

Goed gespot :thumbup:

PS Mijn uitleg over magische vierkanten was niet correct, het gaat er om dat rijen en kolommen dezelfde som bevatten zoals jij inderdaad al had aangestipt (en achteraf had ik dat als checksum kunnen uitvoeren. Ik heb bestand bijgewerkt en wederom geupload)


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: 8 Rondes, 8 verschillende spellen, unieke paring
wiskundigPuzzeltje-V2.xlsx [16.14 KiB]
719 keer gedownload

_________________
Afbeelding
Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
14 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spelontwerpers en designers  
 Feed - Onderwerp - Doordraaischema  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

doordraaischema, sportdag



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®