Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Clash d'Ardèche
BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2016, 21:39 
Gaudete Games

Berichten: 54
Woonplaats: Huizen
Hoi! Op uitnodiging van BaSL vertel ik hier wat meer over het spel dat ik heb ontworpen en binnenkort wil uitgeven.
Ik heb er ook nog wel een vraag over, ik zou namelijk niet zo goed weten in welke categorieën het spel past. Veiling? Familiespel? Strategie? Investeringsspel? Bluffen? Ik zou graag een paar termen paraat hebben voor als ik op bgg en op kickstarter er iets over wil zeggen.

Clash d’Ardèche is een spel waarin spelers ieder een geheime opdrachtkaart krijgen en de daarop staande camping moeten bouwen: de familie-, senioren-, nudisten of bikerscamping bijvoorbeeld. Elke doelgroep heeft voorkeur voor verschillende sterfaciliteiten, zoals bijvoorbeeld een Sauna, Hostel of Discotheek.


Er zijn verschillende aspecten aan het spel die in elkaar grijpen tijdens het spelen:

*Eén van de belangrijkste spelmechanismen is dat in het hoogseizoen elke speler blind de prijs bepaalt voor zijn gasten.
*Vervolgens bepalen die gasten echter weer of ze willen blijven (bij een goede prijs-kwaliteitsverhouding), of dat de camping van de buren toch aantrekkelijker is. Er vindt dus een verhuizing plaats.
*Ook moet je bij het bouwen van je camping in het laagseizoen een goede opbouw hebben: je gasten willen niet te ver lopen naar bijvoorbeeld het sanitair of het zwembad.

*Het loont om tijdens het bouwen van je camping rekening te houden met de naastgelegen camping van je tegenstander – misschien kun je het zo regelen dat jouw gasten ook van hun restaurant gebruik kunnen maken!
*Tevens is de burgemeester van het naast gelegen dorpje omkoopbaar. Door hem combinaties van wijn, sigaren of juwelen te geven ontvang je diverse voorrechten.

*Voor je gasten ontvang je aan het einde van het hoogseizoen inkomsten, die je vervolgens in het laagseizoen weer kunt investeren.

In het laagseizoen wordt er om de beurt gespeeld. Het hoogseizoen spelen alle spelers tegelijkertijd.

Welke categorieën zouden jullie bij dit spel passend vinden?

_________________
'Camping Shop Supply', de uitbreidingsset voor Clash d'Ardèche, nu op Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/117402901/camping-shop-supply-with-early-bird


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Clash d'Ardèche
BerichtGeplaatst: za 21 mei 2016, 11:11 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Hey JanWillem

Ik wil eerst zeggen dat het thema van je spel me echt aanspreekt, erg origineel!
Kijk zeker eens naar het spel 'Sun, Sea & Sand' van Cwali, waarin je een tropisch resort moet uitbouwen, dat spel straalt een beetje hetzelfde gevoel uit heb ik het idee (toeristen brengen geld op, plaatsing van faciliteiten is belangrijk, toeristen naar jouw resort proberen te halen voor je tegenstanders ermee gaan lopen enz).

Je uitleg is nogal thematisch, maar gaat eigenlijk niet in op de concrete mechanismen die gebruikt worden, de effectieve manier van spelen dus.
- Als je zegt dat je blind de prijs bepaalt voor je gasten, hoe gaat dat concreet in zijn werk?
- Hoe bepalen je gasten naar welke camping ze gaan? Waarvan is dat afhankelijk?
- Je gasten willen niet te ver lopen, dus alles moet dicht bij elkaar liggen, maar wat betekent dat concreet? En wat doen die gasten als ze wél ver moeten lopen?
- En hoe kan je gebruikmaken van je buren hun faciliteiten? Betaal je hen daarvoor? Moet dat dicht genoeg bij je eigen gasten liggen? Enz.

Meer concrete info dus graag.

Op het eerste zicht zou ik bieden zeggen (prijs bepalen) en set-collection (burgemeester omkopen). Maar ik lees nergens iets over hoe je acties bepaald worden en dat is volgens mij nog wel het belangrijkste: worker placement, actiepuntensysteem, handkaarten spelen, deckbuilding, dobbelstenen enz.

Een goede tip voor een beginnend spelontwerper is om de blinde playtests niet te negeren. Ik weet niet of je daar al mee bezig bent? Hoe meer blind playtests (speelsessies waar je zelf niet bij bent en waarbij je de spelers niet persoonlijk kent en waarbij ze adhv de regels het spel moeten leren en achteraf feedback geven) hoe beter je spel zal zijn. Dat is ook iets om mee uit te pakken in je KS (meer dan 100 blind playtests! ofzo).

En lees voor je KS ook zeker de KS-lessons van Jamey Stegmaier (zoek zijn blog even), door velen beschouwd als de KS-expert als het op bordspellen aankomt.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Clash d'Ardèche
BerichtGeplaatst: za 21 mei 2016, 13:15 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
En owja, misschien best al een Boardgamegeekpagina aanmaken om al wat 'buzz' te genereren. Gamers houden ervan om zich lang op voorhand te kunnen verlekkeren op een nieuw spel en de ontwikkeling wat mee te volgen :wink:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Clash d'Ardèche
BerichtGeplaatst: za 21 mei 2016, 13:42 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
JanWillem schreef:
Hoi! Op uitnodiging van BaSL vertel ik hier wat meer over het spel dat ik heb ontworpen en binnenkort wil uitgeven.


Hoi JanWillem! Ga je dat met een uitgever, zelf als uitgever, of via crowdfunding doen?

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Clash d'Ardèche
BerichtGeplaatst: di 24 mei 2016, 13:52 
Gaudete Games

Berichten: 54
Woonplaats: Huizen
Hoi The Iced One,
Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie. Het spel van Cwali heb ik gezien. Van tevoren heb ik heel lang gezocht op BGG om te kijken of ik niet iets wilde gaan ontwerpen dat allang bestond. Dat zou wat zijn .

Ik ga snel maar even in op je vragen.
*Blind prijs bepalen doen de spelers door een kaart met daarop de prijs die ze willen vragen uit hun hand te selecteren en die gesloten op het bord te leggen. Alle spelers draaien dan tegelijkertijd hun kaart om.
*Gasten bepalen naar welke camping ze willen gaan allereerst door de PR waardoor ze zijn geworven (kan elke speler in investeren). In eerste instantie mag elke speler de gasten die hij heeft geworven op zijn eigen camping zetten. Daarna echter wordt de prijs-kwaliteitsverhouding van elke camping bepaald via de prijs-kwaliteitsladder. Een hogere prijs is een stapje omhoog. Hogere kwaliteit is een stapje omlaag.
*de campingbaas helemaal bovenaan heeft dus de slechtste prijs-kwaliteitsverhouding (al is hij misschien heel goedkoop) en de campingbaas onderaan de beste  daar willen de gasten graag naar toe. Afhankelijk van het verschil verhuizen er veel of weinig gasten.
*Als gasten ver moeten lopen voor faciliteiten op je camping krijg je een lagere sterrenrating, en zal je dus hoger op de prijs-kwaliteitsladder eindigen.
*Gebruikmaken van de faciliteiten van de buren betekent een extra ster = betere prijs-kwaliteitsverhouding

Weet jij misschien een spel dat een mechaniek heeft dat lijkt op die prijs-kwaliteitsladder hierboven? Dan kan ik daar eventueel clash d’Ardèche mee vergelijken.

‘Bieden’ en ‘set-collection’ heb ik afgevinkt, merci!

@Mazinho: ik ga proberen het via kickstarter voor elkaar te krijgen, probeer binnen een paar weken te launchen. Daar kun je best druk mee zijn, kom ik nu achter ;-).

_________________
'Camping Shop Supply', de uitbreidingsset voor Clash d'Ardèche, nu op Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/117402901/camping-shop-supply-with-early-bird


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Clash d'Ardèche
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2016, 23:17 
Gaudete Games

Berichten: 54
Woonplaats: Huizen
Ik heb op BGG de PNP-bestanden (sommige in kleur) en de spelregels geupload. Ben benieuwd naar jullie eerste reactie!

Hier staan ze:https://boardgamegeek.com/boardgame/196234/clash-dardeche

De bestanden staan ergens onderaan die pagina.

_________________
'Camping Shop Supply', de uitbreidingsset voor Clash d'Ardèche, nu op Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/117402901/camping-shop-supply-with-early-bird


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Clash d'Ardèche
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2016, 14:04 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 529
Woonplaats: Maassluis
Hoi JanWillem,

Ik heb de bestanden bekeken op internet en mijn eerste indruk is dat het best wel een leuk spel zou kunnen worden! Het thema en de manier waarop dit is uitgewerkt spreken me wel aan. Voor een familiespel denk ik dat het misschien wel iets te ingewikkeld is, met veel kleine regeltjes. Zo zag ik in de regels heel wat tabellen staan waar je tijdens het spel rekening mee moet houden (zoals bijvoorbeeld het aantal bezoekers per type veld). Ik denk dat het handig zou zijn als deze tabellen allemaal ergens op het bord (of spelersbord) zichtbaar zouden zijn zodat je niet steeds de spelregels er bij moet pakken.

Wat mij het minst aanspreekt zijn de gunstkaarten, deze zorgen voor wat interactie maar soms wel op een erg agressieve manier. Zo zijn er kaarten waarbij je gratis een veld van een andere speler kan inpikken of een stergebouw van een andere speler kan vernietigen. Niet iets wat in mijn spelomgeving tot veel waardering zal leiden, en ook niet helemaal geschikt denk ik als je het spel als familiespel wil uitbrengen.

Groetjes,

Jan

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Clash d'Ardèche
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2016, 15:10 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
sinead schreef:
[...]

Wat mij het minst aanspreekt zijn de gunstkaarten, deze zorgen voor wat interactie maar soms wel op een erg agressieve manier. Zo zijn er kaarten waarbij je gratis een veld van een andere speler kan inpikken of een stergebouw van een andere speler kan vernietigen. Niet iets wat in mijn spelomgeving tot veel waardering zal leiden, en ook niet helemaal geschikt denk ik als je het spel als familiespel wil uitbrengen.

Groetjes,

Jan


ik ben het er mee eens dat op het oog de gunsten heel destructief zijn. rare twist trouwens in gevoelswaarde tussen 'gunst' (+) en 'bribe' (-).

Verder zou ik als de donder die regels offline halen en pas weer terugzetten, als de noodzakelijke regel uitbreidingen (1 en 2) deel zijn van het PDF bestand.
Straks gaan mensen alleen de regels downloaden en lopen ze weg vanwege onduidelijkheden, omdat ze de extra regels nooit gevonden hebben.

Ook zou ik twee aparte spelregel bestanden neerzetten, een NL en een EN. Waarbij de Engelse natuurlijk de Engelse tekst vooraan en bovenste boven staat.

Tenslotte snap ik totaal niet wat de tekening van de gangster/biker op de voorkant van de regels doet, het is nota bene de enige tekening op de eerste pagina. Heb ik een spel over de hells angels in mijn handen?

Terwijl ik overall het een leuk spelidee blijf vinden.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Clash d'Ardèche
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2016, 15:16 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
Jan-Willem,

Heb je anders zin om aanstaande zaterdag naar de spelgroep Utrecht te komen?
We spelen van 11.00-22.30, of zoveel korter als je zelf wilt.
Ik wil dat spel van jouw wel eens uitproberen.
JeVo

linkje:
speldag Spelgroep Utrecht

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Clash d'Ardèche
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2016, 15:50 
Locomotief

Berichten: 32
Woonplaats: Leek
Dit spel is mij ook al uitgelegd bij Ducosim ik en mijn groep vrienden vonden dit een heel leuk concept en hopen hier meer van te zien

al over na gedacht om een demo versie uit te brengen ?

en ik had op Ducosim begrepen dat dit op kickstarter zou komen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Clash d'Ardèche
BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2016, 22:19 
Gaudete Games

Berichten: 54
Woonplaats: Huizen
Ah super bedankt voor het nemen van de moeite om de regels door te nemen en de PNP te bekijken.
De opmaak van de regels en ook de doos moet nog wel aangepast worden - de personages van de opdrachtkaarten staan er nu prominent op (vandaar die biker bv), maar dat helpt niet mee met het uitdragen van waar het spel echt over gaat. Gaat dus nog aangepast worden.

Het cut-throat element in het spel (uitspelen van gunstkaarten) is geprobeerd zo functioneel mogelijk te laten zijn. In het deck van 36 gunstkaarten zit 16 wijn, 12 sigaren en 8 juwelen. Een veldje of zelfs een campingupgrade afpakken is mogelijk, maar vereist een zeldzame combinatie van gunstkaarten. Een strategie van voornamelijk inzetten op gunstkaarten is niet mogelijk, omdat je niet meer gasten op het huis van de burgemeester mag zetten dan dat je stergebouwen op je camping hebt staan. Een éénsterrencamping kan per beurt dus maar één gunstkaart verkrijgen (of twee, als hij grenst aan het huis van de burgemeester).

@JeVo: dank voor de uitnodiging, ik kom graag een keer langs. A.s. zaterdag lukt het me helaas niet, maar ik hou het in gedachten!

_________________
'Camping Shop Supply', de uitbreidingsset voor Clash d'Ardèche, nu op Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/117402901/camping-shop-supply-with-early-bird


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Clash d'Ardèche
BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2016, 16:19 
Jakkiebak!

Berichten: 51
Woonplaats: Roosendaal
Onlangs is dit spel met nieuwe artwork weer opnieuw gelanceerd op Kickstarter:
https://www.kickstarter.com/projects/11 ... escription


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spelontwerpers en designers  
 Feed - Onderwerp - Clash d'Ardèche  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Clash d'Ardèche



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®