Hallo allemaal,
Al een tijdje ben ik op zoek naar een alternatief voor een game waar volgens mij de halve wereld naar op zoek is: Star Wars Queens Gambit.
Ondanks dat de meningen over de film wellicht erg verdeeld zijn, is deze game voor velen een Heilige Graal. Zelf heb ik nooit de mogelijkheid gehad hem te spelen, maar heb diverse video's en reviews ervan gezien.
Omdat dit spel heel moeilijk te krijgen is en als je er tegenaan loopt, het een vermogen kost om aan te schaffen, had ik het idee bedacht om zelf een game te bedenken die ongeveer dezelfde mechanismen had. In mijn zoektocht was ik ook tegen Star Wars Risk aangelopen, een light versie van Queens Gambit, in de verhaallijn van Star Wars ep VI.
Ik wilde niet dat de game een kopie werd van wat er al was. Maar zoals diversiteit aan Deckbuilders en Wargames, kan het best de mechanismen hergebruiken voor een andere game.
Lang verhaal kort, ik heb een design gemaakt van een game dat zich afspeelt in de Griekse mythologie met de slag om de stad Troje. In die slag om Troje is de ene speler de Griekse steden die Troje aanvalt, de andere speler is Troje, die de stad verdedigd. Diverse helden spelen erin mee (Ajax, Paris, Hector, Achilles, Agememnon) naast de standaard units (phalanx, archer, chariots, Cavalry). Deze vechten op een hex-map tegen elkaar.
Naast de centrale map waarop gevochten wordt, zijn er diverse tracks die alternatieve wincondities (kunnen) geven. Zo kan de Griekse speler het Paard van Troje in elkaar timmeren en Troje kan middels een politieke track versterkingen op de centrale map krijgen van zijn "vrienden" in de omgeving.
Ook het 2-gevecht tussen Hector en Achilles is vertegenwoordigd, wat weg heeft van de battle van Qui-Gon/Obi-One vs Mail of Luke vs Vader in de Star Wars games.
De aansturing van de acties werkt middels orderkaarten, wat dan weer lijkt op Queens Gambit/Star Wars Risk/Memoir '44/Battlelore orderkaarten.
Gevechten werken op basis van D6 dicerolls waarvan elke unit een waarde moet rollen om de doelen schade te doen (bijvoorbeeld een phalanx raakt op een 4+ en een archer op een 5+). De ene unit mag meer dice rollen dan de andere en helden zijn hardhitters met meer levenspunten dan normale units.
Ik heb het bord plus alle tracks uitgeprint, alle kaarten uitgeprint en in hoesjes gedaan met een magic-kaart als versteviging. Ook heb ik alle units uitgeprint en op metale ringen uit de bouwmarkt geplakt (washers heten die geloof ik). Hier kunnen ook andere markers voor gebruikt worden, zoals blokjes of meeples, natuurlijk (uiteindelijk hoop ik op mini's
). Ik heb het spel een paar keer gespeeld met mijn zoon, die het wel tof vond.
De vraag is nu... hoe nu verder en is er wel interesse in een dergelijk spel? Is een print&play een goede optie (al moet er behoorlijk wat geprint worden voordat er geplayed kan worden)? Ik ben totaal onbekend met Kickstarter of dergelijks. Ik zou het graag naar een volgende stap gaan, maar weet verder niet hoe dat moet of wat handig is.
Ik kan het ook alleen voor thuisgebruik houden en dat is prima, maar volgens mij zit er wel iets meer in dan dat (hoop ik
).
Ik hoop misschien van jullie hier wat ideeen of adviezen te kunnen krijgen.