Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





25 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 aug 2015, 16:54 
Joker
Avatar gebruiker

Berichten: 8
Woonplaats: Hoogkarspel
Hallo allen,

Het laatste jaar ben ik samen met iemand bezig geweest met het ontwerpen van een bordspel. Ik wil er niet teveel over kwijt, maar het is een hidden-role-game. Wij doen dit wel vaker, maar dit spellenidee was dusdanig goed, dat wij dit prototype helemaal hebben afgewerkt. Ook hebben we al vele testmiddagen gehouden met kennissen en vrienden met altijd positieve reacties (das logisch voor vrienden :) maar het hele idee met deductie en verraad spreekt veel mensen aan.)

Maar nu het spel helemaal af is qua mechanismen enzo, zitten we met een flink dilemma, en daarom willen we jullie om hulp vragen met deze vragen. We willen namelijk dat het uitgegeven wordt - op wat voor manier dan ook.

Is het handig om naar een uitgever te stappen? Wij zaten zelf te denken aan 999 games, omdat zij meer van de lastigere spellen zijn. Ook denken wij dat het thema en het hidden-role-game-aspect in hun straatje past. Heeft iemand ervaring met uitgevers? Zo ja, hoe gaan zij om met particuliere ontwerpers? Hoe vergroten we de kans op acceptatie van hen?

Of moeten we het zelf uitgeven? Helaas is ons budget niet groot genoeg om het zelf uit te geven. Zijn er dan andere mogelijkheden, bijvoorbeeld in crowdfunding? Wat zijn de verschillen in opbrengsten als je zelf uitgeven vergelijkt met een grote uitgever? Dit is absoluut niet onze eerste zorg, maar het zou wel leuk zijn :).

Ons spel laat op het visuele aspect nog veel te wensen over. Is het de moeite waard om een grafisch ontwerper in te schakelen? Wat kost dat? Als we zelf uitgeven is het per se nodig, maar maken we met een grafisch ontwerp meer kans bij de uitgever(s)? Of is een uitgever zelf bereid een ontwerper in te schakelen voor op ons spel?

Sorry voor de berg met vragen :P,
Alvast superbedankt,

De ontwerpers van Elevator Maintenance

_________________
Meer weten over de partygame Kontakt!, of over ons?
Stuur ons een persoonlijk bericht!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 11 aug 2015, 18:43 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 156
Woonplaats: Heist-op-den-Berg
Wel, ....

Als we de dicetower mogen geloven (en ik denk dat we dat mogen) maak je het meeste kans op conventies .. en ik denk dan in dit geval misschien aan Essen. Als je uitgevers zoekt tenminste. Hoe dat in z'n werk gaat: geen idee ... maar als je op zoek gaat in de dicetower archieven ben ik zeker dat daar meer info over te vinden is. (kijk bijvoorbeeld al eens naar de video Top ten tips for designers https://www.youtube.com/watch?v=gqqYxa3vTnU)

Die zeggen ongeveer alles wat ik denk ;-)

999 aanschrijven kan je proberen, maar vermoedelijk zal je dan in de 100 spellenvoorstellen die ze per dag binnen krijgen belanden.

Kickstarter, daar hebben een aantal mensen hier op het forum ervaring mee en is niet zo eenvoudig als je misschien zou denken.

Algemeen:
Niet om de klootzak uit te hangen, dus no offence intended, maar eerlijke opinie, daar heb je naar mijn mening het meeste aan:
- Begin zeker al met blind testen, pas dan weet je of je een goed spel hebt.
- Als je niet te veel kwijt wil over je spel, omdat je denkt dat iemand anders het zal stelen, dan ga je nooit ver komen volgens mij.
- Deductie en verraad: Coup, Masquerade, Spyfall, eender welke hidden traitor game, ... Er is al heel veel op de markt: is het écht zo ongelooflijk goed/vernieuwend? Wederom blind testing zal je al veel info opleveren.
- Als je aan 999 denkt omdat verraad en deductie in hun kraam past, of omdat zij meer van de wat lastigere spellen zijn ... dan vraag ik me eerlijk gezegd af hoe goed je de spellenwereld kent. Vergeet niet dat zij vaak gewoon spellen van andere uitgevers in het NL heruitgeven!
- Ik denk dat het visuele aspect voor een prototype en zeker voor een kickstarter ONGELOOFLIJK belangrijk is.

Ook een mogelijkheid, gooi het eens op de print en play community van boardgamegeek (maar dan moet je dus er zeker wat meer, namelijk alles, over kwijt willen) en dan ga je zeker eerlijke commentaren krijgen.

De specifieke vragen over ervaring met uitgevers kan ik geen antwoord op geven, hopelijk helpt het een beetje en alvast heel veel succes gewenst!

Gunther


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 11 aug 2015, 20:06 
Joker
Avatar gebruiker

Berichten: 8
Woonplaats: Hoogkarspel
Bedankt voor je eerlijke en uitgebreide reactie Guther! Altijd fijn als vreemden je een handje helpen!

Je hebt wel gelijk over 999. Hun aanbod bestaat eigenlijk alleen maar uit importspellen. Maar ook die importspellen zijn ooit ergens begonnen, nietwaar? Ik ga me maar eens verdiepen in andere uitgevers.

Ik zie in dat de concurrentie echt moordend is op dit genre, maar ons spel is echt anders dan wat er al is. Het bord biedt vrije beweging, waarop men op zoek gaat naar iets, waarvan de deductor (is dat het juiste woord?) weet waar het is, en wat hij ook kan verplaatsen. Doormiddel van misleiding weerhoudt hij de anderen ervan het te vinden. Tot zover een standaardverhaaltje

Maar als hij wordt gesnapt is het spel nog niet meteen af - En dat is het punt waar Elevator Maintenance anders is, ookal hebben de spelers hun eerste doel gemist, bijvoorbeeld de deductor wordt vergiftigd, hij kan altijd verderspelen voor zijn tweede doel, totdat iemand zijn daadwerkelijke doel behaalt.

Iedereen heeft verschillende bedoelingen met handelingen, voor de een is het kopen van gif handig omdat hij weet wie de deductor is, voor de ander is het handig omdat hij suïcidaal is, ja het kan.

Dit is pas een greep uit het hele spel uiteraard.

Maar een grafisch ontwerper inschakelen voor Kickstart is wel risicovol, als het niet loopt, ben je zo een paar honderd euro kwijt. Aan de andere kant is het broodnodig.

Nogmaals bedankt Guther, stof tot nadenken,

Het Team van Elevator Maintenance

_________________
Meer weten over de partygame Kontakt!, of over ons?
Stuur ons een persoonlijk bericht!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 11 aug 2015, 20:15 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Ben totaal geen expert op dit gebied maar zou zelf wat werk bekijken van diverse grafische artiesten. Vaak hebben ze een eigen site waarop werk staat of kun je zien aan welke projecten ze al hebben gewerkt.

De artiesten waarvan de stijl jou aanspreekt zou ik mailen via hun eigen site en proberen in contact te komen om een prijs af te spreken.

Als je meerdere ontwerpers hebt die aan jouw wensen voldoen kies dan de goedkoopste.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 11 aug 2015, 22:23 
Grote Dienaar

Berichten: 145
Elevator Maintenance schreef:
Maar een grafisch ontwerper inschakelen voor Kickstart is wel risicovol, als het niet loopt, ben je zo een paar honderd euro kwijt. Aan de andere kant is het broodnodig.

Het Team van Elevator Maintenance


Bereid je maar alvast voor. Het zal wel op meer uitlopen.


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2015, 01:40 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Als "niemendalletje" in spellenland moet je naar mijn bescheiden mening vooral veel geluk en/of geduld hebben. Zoek een 'relatief kleine' uitgever die het risico durft te nemen jouw concept uit te werken. Een uitgever die interesse toont in jouw ontwerp en ook gelooft in het thema en het spelmechanisme. Een uitgever zoals 999 Games speelt vooral op veilig en zal jouw ontwerp hoogst waarschijnlijk niet opmerken. Tenzij je het persoonlijk uit de doeken kan doen, enthousiast en aangevuld met eventuele aanpassingen (thema en spelregels) of uitbreidingen.
een mooi design is zonder twijfel een groot voordeel maar wat baat het als het thema achteraf gewijzigd wordt? Ook Kickstarter is intussen zo professioneel dat je er als leek weinig opvalt. Mijn ervaring leert me dat je vooral moet blijven geloven in jouw eigen concept, moet blijven volharden en hopen dat je ooit op de juiste persoon stuit. Als je per mail werkt, zullen heel wat uitgeverijen jouw ontwerp niet eens bekijken/overwegen.
Het financiële moet bovendien ook van ondergeschikt belang zijn. Een eerste speeldoos van de band zien rollen (ook al is dat op foto) heeft zo veel meer voldoening dan een handvol euro's. Een pasklaar antwoord op jouw vragen is er, vrees ik, niet. Wie niet waagt, niet wint, is hoogst waarschijnlijk een na te streven filosofie.
Succes in elk geval!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2015, 08:56 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 104
Volgens mij zijn de belangrijkste verschillen tussen een uitgever en het spel zelf uitgeven de volgende:

Zelf uitgeven:
- hogere kosten qua ontwikkeling (grafisch artiest, vertaling spelregels, ...)
- je moet zelf het spel laten ontwikkelen (duurder), opslaan (ruimte), promoten en verkopen.
- vergt enorm veel meer tijd & inspanning
- kan meer winst genereren
- alles verloopt volgens eigen wens

Via uitgever:
- minder kosten & risico
- bereid je voor dat elk aspect van het spel ontleed wordt (verwacht je dus aan kritische vragen)
- grafische vormgeving wordt door de uitgever bepaald
- sommige uitgevers voeren aanpassingen door in de spelregels.
- er is (veel) concurrentie van andere spellenbedenkers.
- leuk gevoel als jouw spel bij een bekende uitgever uitgebracht wordt
- minder leuk gevoel als jouw spel in de budgetbak bij Kruidvat of Boekenvoordeel gedumpt wordt.

en ongetwijfeld zijn er nog heel wat andere zaken die verschillen ...

Het uitgeven in eigen beheer vergt enorm veel voorbereiding, opvolging en passie. Als het niet de bedoeling is om meerdere spellen uit te brengen, kan je er beter voor kiezen om het via een uitgever te laten uitgeven.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2015, 09:08 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Er zijn hier al goede tips gegeven, maar als je op zoek bent naar ervaringen, check dan vooral de 'designer diaries' op Boardgamegeek eens: https://boardgamegeek.com/blogcategory/19

Daar wordt vaak gesproken over de 'struggle' om het spel uitgegeven te krijgen en hoe dat dan verlopen is.
Hier heb je er eentje van 2 Belgische neven over hun (fantastische) spel Yedo: https://boardgamegeek.com/blogpost/13075/designer-diary-edo-yedo. Erg ontnuchterend en leerrijk denk ik :wink:

999Games lijkt me idd niet de juiste keuze. Ik kan me vergissen, maar volgens mij hebben zij nog bijna geen enkel hidden role game in hun catalogus, niet? Dan zou je in theorie meer kans maken bij White Goblin Games, zij hebben er zo al wel enkele.
Maar ik denk ook dat je het meeste kans maakt bij buitenlandse uitgeverijen die je ontmoet op beurzen, trek daar naartoe met je prototype en spreek hen aan (of maak best een afspraak op voorhand).
Maar zorg eerst dat je spel super vaak geplaytest is en inderdaad ook best door mensen die je niet kent: mail eens wat spellenclubs aan om te vragen of je je spel eens mag presenteren en vraag hun mening: zij kennen je niet en zullen dus eerlijker zijn en hebben ook veel ervaring met een groot bereik van spellen.

En voor zover ik al begrepen heb uit de designer diaries en uit de 'Q&A' die hier soms gehouden wordt: verwacht niet rijk te worden van je spel, in tegendeel, bereid je maar voor op een financiële kater, maar mogelijk wel het ongetwijfeld zeer aangename gevoel van je eigen spel te hebben. :)

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2015, 09:44 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
The Iced One schreef:
999Games lijkt me idd niet de juiste keuze. Ik kan me vergissen, maar volgens mij hebben zij nog bijna geen enkel hidden role game in hun catalogus, niet? Dan zou je in theorie meer kans maken bij White Goblin Games, zij hebben er zo al wel enkele.


Dit argument slaat als een tang op een varken. 999 Games heeft Weerwolven en Resistance in de catalogus, White Goblin Games heeft ook een paar leuke spellen uit het genre (waaronder Weerwolven & Na-apers :lol: ).

Afgezien daarvan kan ik me voorstellen dat je juist meer kans maakt bij een uitgever die minder van dergelijk spul in de catalogus heeft. Voor zo'n uitgever is het een verbreding van het aanbod.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2015, 12:51 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
The Iced One schreef:
999Games lijkt me idd niet de juiste keuze. Ik kan me vergissen, maar volgens mij hebben zij nog bijna geen enkel hidden role game in hun catalogus, niet? Dan zou je in theorie meer kans maken bij White Goblin Games, zij hebben er zo al wel enkele.


Erwin schreef:
Dit argument slaat als een tang op een varken. 999 Games heeft Weerwolven en Resistance in de catalogus, White Goblin Games heeft ook een paar leuke spellen uit het genre (waaronder Weerwolven & Na-apers :lol: ).

Kijk, zoals ik al aangaf kan ik me dus vergissen.
Maar Weerwolven en De mol zijn in mijn ogen erg lichte spellen, bijna partygames zelfs. Zij hebben geen serieuze spellen met een traitor of hidden roles, niet?
WGG heeft Panic Station, 1 Nacht Weerwolven en Rogue Agent.

En verbreding vinden sommige uitgevers misschien interessant, maar er zijn andere uitgevers die bewust een niche bezetten in de markt en een bepaald doelpubliek bedienen en een bepaald type spellen uitgeven.

Mag ik even de noodzaak van voldoende playtests nog eens benadrukken? 8) We spreken dan niet over een tiental, maar een 100tal. Het nieuwe spel van Jamey Stegmaier 'Scythe' bijvoorbeeld heeft al meer dan 350 blind (!) playtests gehad! Het is een spel met variable player powers dus dat is daarbij misschien iets belangrijker, maar het geeft toch wel een indicatie van het belang denk ik. Iets dat Duiker hier op het forum ondertussen ook heeft ingezien met zijn nieuwe spel Scuba: http://www.bordspelmania.eu/ontwerpers-designers/topic14263.html

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2015, 18:03 
Joker
Avatar gebruiker

Berichten: 8
Woonplaats: Hoogkarspel
Bedankt voor de snelle en vooral uitgebreide en duidelijke reacties allemaal!

We gaan zeker nog door met intensief playtesten en langzaamaan gaan we richting blind playtesting. Het blijft lastig te playtesten, aangezien hidden-role-games meestal met veel spelers zijn. Nou dus ook Elevator Maintenance. Het inhuren van een grafisch ontwerper is voor ons nu nog helemaal geen optie, het is simpelweg een te grote gok voor zoveel geld.

Het gaat de goede kant op, want zojuist hebben we nog even overlegd en nu hebben we een origineel spelmechanisme bedacht, waardoor we veel minder van dobbelstenen en dus puur geluk afhankelijk zijn.

Als jullie willen, kan ik jullie op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen.

Nogmaals bedankt,

Het team van Elevator Maintenance.

_________________
Meer weten over de partygame Kontakt!, of over ons?
Stuur ons een persoonlijk bericht!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 13 aug 2015, 13:42 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
Elevator Maintenance schreef:
Bedankt voor de snelle en vooral uitgebreide en duidelijke reacties allemaal!


Ik heb je een reactie per privé-bericht gestuurd. Daar heb je niets aan wanneer je het bericht niet opent. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2015, 19:26 
Joker
Avatar gebruiker

Berichten: 8
Woonplaats: Hoogkarspel
Is er misschien iemand die voor ons het spelregelboek wil lezen en daarop feedback wil geven? Stuur even een PB'tje :). Met eventuele beloning bij succes. Alvast bedankt!

Het team van Elevator Maintenance

_________________
Meer weten over de partygame Kontakt!, of over ons?
Stuur ons een persoonlijk bericht!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 26 jul 2016, 09:11 
Winkelier
Avatar gebruiker

Berichten: 39
Woonplaats: Zottegem
Hey

Hoe is het verhaal afgelopen? Of is het nog in vollop bezig?

Ik ben benieuwd. Ik zie in je andere post ook dat jullie enkele spellenclubs hebben aangeschreven voor blind testing. Hoe is dat verlopen?

_________________


ReuzeSpelPlezier
Stationsstraat 32
9620 Zottegem
info@reuzespelplezier.be
http://www.reuzespelplezier.be
http://webshop.reuzespelplezier.be
http://www.facebook.com/reuzespelplezier


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 28 aug 2016, 14:22 
PIONier

Berichten: 2
ReuzeSpelPlezier schreef:
Hey

Hoe is het verhaal afgelopen? Of is het nog in vollop bezig?

Ik ben benieuwd. Ik zie in je andere post ook dat jullie enkele spellenclubs hebben aangeschreven voor blind testing. Hoe is dat verlopen?


Ik vraag me hetzelfde af, maar ik zie dat de vraag een maand geleden gesteld is. Nog geen nieuws ondertussen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
25 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spelontwerpers en designers  
 Feed - Onderwerp - Naar een uitgever stappen? En vele andere vragen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

spelontwerper



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®