> 33)
Het aantal nieuwe uitgevers en vooral nieuwe uitgegeven spellen is jaar na jaar hallucinanter. Hoe sta jij daar tegenover? Geloof je dat dit de kwaliteit ten goede komt of geloof jij (zoals sommige onheilsprofeten op bgg) dat dit een voorteken is voor een ineenstorting van de spellenmarkt?Hoe ik daar tegenover sta?
- Groei/krimp:
Ik heb de indruk dat verkopers redelijk tevreden zijn dit jaar. Geen teken van ineenstortende markt.
De verdere toekomst?? Is moeilijk te voorspellen.
- Breed spellenaanbod:
Voor verkopers is het niet makkelijk, met de verdeling van de verkoop over veel verschillende spellen en onzekerheid over welk spel meer of minder gaat verkopen. In de VS is nu een gamers-weekje bezig met 1000 spelers (BGG Con). Ik lees kritiek op de grootste verkoper daarbij die na 1 dag al grotendeels uitverkocht schijnt te zijn. Die had natuurlijk van al die verschillende spellen meer kunnen inkopen en meer daar naar vervoeren, maar dan blijft men met een aantal spellen zitten wat niet meer verkoopt.
- kwaliteit:
Volgens mij is de kwaliteit van 'de betere spellen' de afgelopen tientallen jaren, en ook de laatste 5 of 10 jaar sterk gestegen. Spellen die bijv. 10 jaar terug tot de betere behoorden, vind ik nu soms 'gedateerd'. (Ja, sommige van mijn spellen ook.)
De kwaliteit in de breedte? Hmm. Ik speel vrij veel spellen. Ik word daarbij steeds kieskeuriger. Als je willekeurige nieuwe spellen speelt, zit er veel bij waarvan ik denk dat het voor de jaren tachtig van de vorige eeuw nog niet goed genoeg was. En van de wel kieskeurig gekozen spellen die ik de afgelopen tijd gespeeld heb, leken een aantal spellen 'niet af'. Later op internet herziene spelregelfiles gevonden.
Als ik naar de kwaliteit in de breedte kijk, dan maak ik me over mijn spellenverkoop niet zo veel zorgen meer. Maar meningen kunnen heel erg uiteen liggen.
- Een spel in de spellenmassa zichtbaar maken:
Op dat gebied moet ik m'n planning misschien weer bijstellen. Tot-nog-toe heb ik er meestal voor gekozen om de publiciteit sterk met de release in de Essen-stand te laten samenhangen. Prototype-spelers vraag ik altijd om voor de release het spel geheim te houden. Bij het minder grote aanbod jaren terug viel een nieuw spel nog voldoende op kort voor de Essen-beurs aangekondigd. M'n spellen waren vaak anders dan wat de trend was, dus de opinies vooraf waren vaak niet zo gunstig. Dan heeft het ook niet veel zin veel publiciteit voorafgaand aan de release te zoeken. Factory Fun bijvoorbeeld, fabriek-thema, puzzelspel met realtime-aspekt ... de eerste-indruk-ratings waren negatief. Ik had geluk dat de stand naast me Space Dealer releasde, wat de hype vooraf aan de beurs was. Daardoor kwamen meer mensen langs m'n stand, en bij gebrek aan ruimte in die andere stand speelden zij het ook vaak. Een racespel met dobbelstenen (Powerboats) is ook niet iets waar gamers op voorhand veel van verwachten. Ook matige eerste reacties. Op de boardgamegeek-site zag ik 20% onvoldoendes bij de eerste 100 cijfers. Na ca. 1000 cijfers nu is dat nog zo'n 10%. Maar het kwam in elk geval voldoende 'in beeld' om na een 'twijfelstart' een bekend spel te worden onder gamers. Dat spel is meer familiespel dan gamers-spel. Als zo'n spel onder gamers bekend raakt, is het goed te verkopen. Maar een spel moet eerst een bepaald bekendheids-niveau halen om vervolgens lange tijd bekender te blijven raken zonder dat daar extra promotie bij komt, dus puur via verkoop, spelen en doorvertellen. Als een spel via de release dat minimale bekendheids-niveau niet haalt, wordt het daarna 'steeds onbekender'. (Doordat er dan niet voldoende naar gevraagd wordt bij verkopers, die het dus niet bestellen bij groothandels, die het dus niet bestellen bij distributeur, zodat de mensen die het willen spelen daar geen kans toe zien, zodat die er niet over kunnen doorvertellen, zodat er niet voldoende naar gevraagd wordt bij verkopers, en zo is de cirkel rond waarmee een spel onbekend blijft. Een omgekeerd sneeuwbaleffect.) Met het groeiende aanbod wordt dat risiko groter. Voor de release van Sun,Sea&Sand had ik goeie plannen om dit risico gering te maken. Maar dat ging allemaal mis. Uiteindelijk mocht ik blij zijn dat het spel er uberhaupt nog voor Essen was. Wat die planning voor een andersoortige promotie was, dat wilde ik hier net opschrijven. Maar laat ik niet over mislukte dingen schrijven nu. Volgende keer beter!
Met de opkomst van internet, ging ik er van uit dat kwaliteit belangrijker wordt voor wat mensen aanschaffen. Doordat men zich veel beter kan informeren. Dat was ook een reden om als spellenuitgever te starten. Bij de verkoop via winkels vroeger, wist de koper meestal niet meer over een spel dan hoe de verpakking eruit zag en wat een tekstje op de doos vertelde. Dan is een goede verpakking belangrijk, en lage prijs-gedeeld-door-volume-van-doos, en maakt het niet zo veel uit wat er in zit. De verkoop is inderdaad veranderd. Op met name de Boardgamegeek site is veel over spellen te lezen en zien. Ook de ratings van bezoekers gaven andere bezoekers een indruk. Ik heb de indruk dat dat over gaat en vraag me af of er iets interessants voor in de plaats komt. Jaren terug zijn ratings weleens gemanipuleerd via 'nep-ratings' door de maker van een spel. Dat viel uiteindelijk wel een keer op, werd schande van gesproken, werkte zo uiteindelijk averechts. Vorig jaar werden spellen vaker zo gepushed op bgg, om met 30 communistisch-hoge-ratings gelijk bovenin de lijstjes met nieuwe spellen te komen. Daar werd niet meer op gereageerd. Dit jaar zie ik dat het normaal is als uitgevers, bedenkers, verkopers en crew een spel zo pushen. Wat iedereen ziet, dus naar de ratings wordt niet veel meer gekeken. What's next??
> 34)
Wat voor dingen doe je buiten de consumentenmarkt? En kunnen wij door ook iets van zien?Daar kun je weinig van zien. Als je op de lagere school zit, maar ik vermoed van niet, dan heeft je leraar misschien een blikken doosje met 5 verschillende dobbelstenen en spelregels. Als je 1 van de 50.000 deelnemers aan de wiskundewedstrijd voor onderbouw voortgezet onderwijs was, dan heb je een spelletje met 2 'torens van Hanoi' gekregen. Als je in Polen naar de supermarkt ging, dan kon je teams en speelbord van StreetSoccer sparen. Op de site van Zwitzerse bank kon je ook StreetSoccer spelen. En nogsteeds op Mastermoves en Jijbent en Littlegolem (en Brettspielwelt, maar die versie is niet goed), maar dat reken ik ook tot de consumentenmarkt. Gulden/Euro-spel voor beleggingsmaatschappij (toen je nog winst kon maken op de beurs, dus dat is lang geleden) en andere opdrachtspellen.
> 35)
Hoe zie jouw werkdag er uit? Speel je vaak je eigen spelen (alleen)? Ben je wekelijks bezig met een prototype? Heb je een vaste testgroep?werkdag: Vandaag wat mails beantwoord die met nieuwe productie van Summy te maken hebben. En met UPS gebeld omdat de 3 dozen die gisteren werden gehaald voor VS volgens mij anders geadministreerd hadden moeten worden door de koerier. Die maakte gisteren 3 losse verzenddocumenten, 3 keer alles opschrijven. Toen ik er naar vroeg, zei hij dat ze alle 3 hetzelfde trackingnummer hebben, maar nee. Het is op rekening van de inkoper, maar ik denk dat het duurder is als het zo wordt opgehaald. Lekker interessant. Zoals ik al zei: begin nooit aan spellenverkoop! Op bgg gekeken of Sun,Sea&Sand gespeeld wordt bij BGG Con. Ik zag 1 reactie bij de laatste tweets: "played Sun, Sea, and Sand...first play met my high expectations! nice tight economy; brain-burner".
Verder deze morgen bezig met een prototype. 500-woorden-spelregels, heel simpel maar heel bijzonder en nog een hele toer om het spel perfekt te maken. Ben wat aan het proberen met printen en materiaal om het buiten de computer snel uit te proberen.
Dat is deze morgen, maar dagen/weken/maanden kunnen erg verschillend zijn.
> 36)
Kan ik deel uit maken van je testgroep?Ja. Bij Sun,Sea&Sand heb ik ongeveer geteld hoeveel mensen prototypes voor de productie hebben gespeeld. Ongeveer 200. In Limburg speel ik soms een avond, bij Ducosim, bij de spellenclub in Nurnberg, Castle Stahleck-weekend, Akens spellencafe, zomers weekend in Aken, Beesd-zaterdagen, Wolfsburg, familie etc.
Terugkomend op de vraag naar voor- en nadelen van Kleinverlag:Een voordeel is dat je kan doen wat je zelf boeiend vindt zonder dat anderen erg afhankelijk zijn van risico's die je daarmee neemt. Als ik dit werk voor een grote uitgever zou doen, zou ik andere spellen kiezen om te maken.
Een nadeel is dat het moeilijk is om een 'dreamteam' rond een spel samen te spellen om het superdelux te maken. Nou ja, daar ontbreken bij grote speluitgevers meestal ook de financien voor. De spellenmarkt is maar 'klein'. Het is geen autoindustrie.
In de gamersmarkt kan ik mezelf moeilijk nog Kleinverlag noemen. Ik heb een goeie marktpositie opgebouwd, maar dingen kunnen snel veranderen. De lat ligt elk jaar hoger, voor mezelf maar ook voor wat de potentiele consumenten verwachten. Een nieuw spel van een uitgever die al 15 jaar spellen released wekt niet het gevoel van 'spannend'. Die spellen komen pas wat later 'in the picture' in de gamers-wereld, dat zie je bij alle uitgevers die langer bestaan. De spellen die ik afgelopen jaren heb gereleased, zouden bij een nieuwe Kleinverlag een 'sensatie' zijn. Maar zonder de jaren ervaring zou ik dat ook niet hebben gekund. Het is een idee om een spel incognito uit te brengen 'door nieuwe uitgever'. Dan is een kleine lege stand met alleen een stapel spellen ook prima. En dan iemand anders laten verkopen als zogenaamde nieuwe spelauteur.
Eventueel 1 tafel, waar de 'bedenker' het spel uitlegt, laten reserveren en de gamers als VIP's behandelen. De gewone bezoekers zich tweederangs laten voelen, dan kun je rekenen op support van je nieuwe 'intimi'. Goed voor bekendheid van het spel in de gamers-scene, maar dat levert toch minder verkoop dan met m'n Cwali-stand. Dus dat plan doe ik niet, hoewel ..... plannen genoeg. Nu nog tijd en geld. Het lijkt wel Sun,Sea&Sand.