Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





32 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 nov 2011, 18:19 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Van maandag 28 november tot en met zondag 4 december zal Michel Baudoin , auteur van het pas nieuwe Space Maze in dit topic al jullie vragen beantwoorden. Met dit eerste spel van zijn hand heeft hij al vele mensen verrast! Zijn jullie ook zo benieuwd naar wat er verder nog komen gaat of wil je weten hoe het spel tot stand is gekomen stel dan hieronder je vragen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

1. Iedereen mag vragen stellen, ook deze keer kan dat in het Nederlands.
2. Michel zal in de periode van 28 november t/m 4 december proberen elke dag in te loggen om de vragen te beantwoorden. Heb dus even geduld als je ’s ochtends een vraag post en er niet direct antwoord komt.
3. Nummer svp je vragen en houd rekening met de nummering van de vorige poster. Dat maakt het makkelijker voor Michel om te antwoorden en om te herleiden welk antwoord bij welke vraag hoort.
4. Overbodig om te melden, maar toch: uiteraard gelden alle huisregels over etiquette, respect, etcetera. Behandel hem als onze gast en zorg dat hij zich enorm welkom voelt… Maar dat kunnen we vast aan jullie overlaten, daar twijfelen wij niet aan.

Ook deze keer willen we weer een prijsvraag koppelen aan deze Q&A 8) . Michel is zo aardig geweest om van Space Maze een exemplaar beschikbaar te stellen. Op 27 november zal er dus een extra topic worden geopend waarin de prijsvraag voor Space Maze zal worden beschreven. Onder de goede inzenders zal het spel worden verloot!

N.B.: Het topic zal op vrijdag 25 november geopend worden zodat jullie alvast vragen kunnen bedenken.

Edit: het slotje is eraf, jullie kunnen je vragen gaan stellen. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 nov 2011, 11:06 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
1) Space Maze is je eerste spel, kan je iets meer vertellen over hoe het idee voor dit spel ontstaan is en hoe lang je er mee bezig bent geweest?

2) Op je eigen website www.wackyworks.nl wordt gesproken over het spel "Farming with friends" dat je in februari 2011 in Nurnberg hebt getoond. Wat was dat voor een spel en gaat daar nog iets mee gebeuren?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 nov 2011, 12:25 
Party Animal

Berichten: 497
Hallo Michel, leuk dat je tijd neemt voor deze q&a.

3 - Je hebt het spel Space Maze zelf uitgegeven. Wanneer en waarom besloot je dit in eigen hand te houden? Ben je bij uitgevers geweest?

4 - Kom je wel eens vaker op dit forum en website? En wat spreekt je aan?

5 - Welke reacties op Spiel, Ducosim en Spel zijn je bijgebleven?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 28 nov 2011, 12:42 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 18
Woonplaats: Eindhoven
Hoi Dierik,

Allereerst bedankt voor de uitnodiging, ik vind het erg leuk dat er interesse is naar wat ik doe.

1) Space Maze is inderdaad mijn eerste spel, zowel wat betreft uitgeven als bedenken. Ik heb natuurlijk nog meer prototypes thuis, maar Space Maze is echt het eerste spel wat ik ooit heb bedacht. Ik was 17 jaar toen ik de eerste versie maakte, de inspiratie hiervoor kwam door de film Cube. Als je de film kent klinkt dat misschien vreemd, Cube is namelijk een psychologische thriller, terwijl Space Maze een komisch spel is met vrolijke aliens. Het enige wat ik eigenlijk gebruikt heb als inspiratie is het feit dat in de film elk personage zijn eigen specifieke kwaliteit heeft die allemaal nodig zijn om effectief door de Cube (het doolhof) te bewegen, ze zullen dus moeten samenwerken.

Ik heb het spelconcept dus al 14 jaar geleden bedacht! Maar ik heb er echt niet al die tijd aan gewerkt hoor. Steeds gingen er jaren overheen voordat ik er weer eens naar keek en weer een nieuwe versie maakte, gewoon voor de hobby. Deze uiteindelijke versie heeft me ongeveer een half jaar gekost om te ontwerpen.

2) Farming with Friends was het eerste project waarmee ik mijn kansen ben gaan bekijken in de spellen wereld. Het is een kinderspel waarbij de spelers als knecht van de boer door de seizoenen heen lopen en karweien voor hem doen om zo uiteindlijk na een jaar hard werken te kunnen oogsten. Het spel is vooral leuk omdat het kinderen leert dat melk niet in de supermarkt wordt gemaakt. Voor elk product is er in ieder seizoen een karwei dat moet worden uitgevoerd om zo uiteindelijk tot een eindproduct te komen. Op de achterkant van elke karweitegel staat ook waarom de boer dit doet, daardoor is het dus echt leerzaam.

Maar het spel was niet echt geslaagd, dit komt door meerdere dingen. Zo is het spelsysteem op het eerste gezicht erg gedateerd, terwijl je na een paar ronden spelen pas gaat ontdekken waarom het anders is, maar daar gaan potentiele kopers natuurlijk niet op wachten. Verder was ook de grafische vormgeving heel matig, het idee was leuk maar dat heb ik uiteindelijk slecht uitgevoerd. Voor mij is het vooral een goede les geweest, ik weet nu veel beter wat ik wil en wat ik niet wil.

Ik denk niet dat er met het spel nog iets gaat gebeuren. Ik heb ervoor gekomen om met Wacky Works een duidelijke richting te kiezen waarbij alle spellen een vergelijkbare stijl gaan krijgen, Farming with Friends past daar duidelijk niet bij. Maar ik denk dat het wel leuk zou zijn voor bijvoorbeeld scholen, dus als iemand connecties heeft dan hoor ik het graag :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 nov 2011, 17:40 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 18
Woonplaats: Eindhoven
3) Ik heb altijd heel veel inspiratie, fantasie en creativiteit gehad, je zou zelfs kunnen zeggen dat het soms te veel is en dat ik moeite heb om met anderen te werken. Eind vorig jaar heb ik besloten om hier op een professionele manier gebruik van te gaan maken. Ik heb me toen georienteerd en kwam tot de conclusie dat ik het niet interessant vindt om mijn spellen te 'verkopen' aan anderen. Ik wil mijn leven zo inrichten dat ik hier uiteindelijk fulltime mee bezig kan zijn, ook al zal ik daar waarschijnlijk niet rijk van worden.

Ik ben toen in contact gekomen met een klein speelgoed productie bedrijf dat een nieuwe uitdaging zocht. Ik heb hen mijn ideeen laten zien en ze waren meteen verkocht. Ondertussen is Wacky Works een V.O.F. waarbij ik zorg voor de ontwerpen en de promotie, mijn compagnon zorgt voor de productie, administratie en verkoop. Ze laat mij volledig vrij om mijn ideeen de kans te geven, daarbij steunt ze me heel erg door de zakelijke kant van mijn schouders te halen.

4) Ik heb al een hele tijd geleden een profiel aangemaakt op deze site maar ik heb er eerlijk gezegd nog niet veel mee gedaan. Ik heb me in eerste instantie heel erg gericht op BGG, mijn bedoeling is steeds om overal actief te zijn maar het is moeilijk om de tijd te vinden. Ik moet zeggen dat nu ik er mee bezig ben dit blog wel erg mooi en overzichtelijk is, ik ga dan ook proberen om hier vaker mee bezig te zijn.

Wat me aanspreekt is de agenda en het feit dat het een goed verzamelpunt is om alles te vinden wat er in het nederlandse taalgebied te doen is. Ik zou zo graag overal bij zijn en van alles op de hoogte zijn, maar mijn chaotische hoofd zou dat nog niet eens toelaten al zou je me dagelijks persoonlijk op de hoogte stellen, ik ben een dromer en zal dat altijd blijven :oops:

5) De reacties op Space Maze zijn over het algemeen goed. Het gaafste tot nu toe vond ik dat Michael van 'the little metal dog show' mij kwam vertellen dat hij was gestuurd door Tom Vasel om mijn spel te bekijken omdat het volgens Tom 'Hilarious' zou zijn, dat was natuurlijk heel leuk:)

Het fijnste vind ik als ik merk dat mensen het spel echt snappen zoals ik het bedacht heb. Ik leef altijd heel erg in mijn hoofd, ik creeer vanalles en zie daarbij al heel veel voor me waarvan ik denk het nooit duidelijk te kunnen gaan maken aan anderen, nu dit wel gebeurt via Space Maze weet ik zeker dat ik de juiste weg heb gekozen.

Er zijn natuurlijk ook minder goede reacties. Zo zie ik vaak doorgewinterde strategie spelers die het spel helemaal niks vinden. Ze klagen over het feit dat er geluk in zit en dat het kan gebeuren dat iemand snel wint zonder dat ze daar iets aan kunnen doen. Ik weet dan dat het slechts gedeeltelijk waar is en dat ze het niet op de juiste manier benaderen, maar dat kan ik niet zeggen, ik kan die mening niet veranderen en dat moet ik ook niet willen. Geen enkel spel is voor iedereen leuk, Space Maze is leuk omdat je elkaar heel goed kunt dwarsbomen en onverwachte acties kunt doen waar je tegenspelers van zullen gruwelen, als je daar niet van houdt is het spel niks voor jou.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 nov 2011, 21:25 
Condottiërre
Avatar gebruiker

Berichten: 944
Woonplaats: Tielt
Welkom Michel op BSM.

Afgelopen zaterdag op Spel maakte ik voor de eerste keer kennis met Space Maze en na de helft van je uitleg was ik al meteen verkocht. Na de demo zijn Joost ik gelijk een exemplaar gaan kopen. We gaan de leden van onze Spellenclub De Struikrover warm maken voor dit maffe spel. Ik vond het alleen wel jammer dat ik het spel niet rechtstreeks bij jou kon kopen. Dat had me nog net iets meer plezier gedaan.

5) Zijn er al concrete plannen voor een volgende release? En zoja, kun je al een tipje van de sluier lichten?

6) Op een aantal foto's van het prototype zijn 'wacky' aliens te zien in plastic. Waarom ben je uiteindelijk toch voor de meeples gegaan? (die zijn trouwens ook wel vet hoor).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 29 nov 2011, 00:10 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 18
Woonplaats: Eindhoven
5) Volgend jaar tijdens Spiel verschijnt het volgende Wacky spel. Dit keer is het spelmechanisme geinspireerd door de evolutie theorie. De spelers zullen startend van een 2 cellig organisme een stamboom van steeds muterende organismen opbouwen waarbij ieder probeert zijn eigen doelen te halen. Uiteindelijk zal elke speler 1 wezen aan moeten wijzen uit de stamboom die het beste zijn doelen benadert, deze doelen kunnen dingen zijn zoals 5 benen, 3 ogen, een staart etc. Maar ook zal er sprake zijn van uitstervingsgolven bij het verstrijken van een era en andere evolutie gerelateerde systemen. Dit spel zal in hetzelfde universum geplaatst worden als Space Maze, je creeert een soort aliens/monsters. Hmm... misschien heb ik al teveel gezegd :silent:

6) Ik heb gekozen voor de meeples omdat het erg tijdrovend en duur was om goed werkende figurines te maken. De prototype aliens die ik van klei heb gemaakt waren heel leuk maar de helm bleef vaak niet goed zitten. Een ontwerp waarbij 4 totaal verschillende aliens dezelfde hoed goed kunnen dragen is erg moeilijk te maken, ik had het dan uit moeten besteden en daar was geen budget voor, echt alles wat je ziet in het spel is eigen ontwerp :mrgreen:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 29 nov 2011, 20:20 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
7) Bezit je zelf veel spellen?

8) Wat zijn zoal je favorieten?

9) Welk spel van het afgelopen jaar vind je nu echt vernieuwend? Of zat er niets nieuws tussen?

10) Wat vind je van de ontwikkeling dat steeds meer bordspellen ook digitaal voor tablets en smartphones beschikbaar komen?

11) Zou je space maze ook willen digitaliseren?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2011, 11:10 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 18
Woonplaats: Eindhoven
7) Ik heb aardig wat spellen, al zijn het er niet zoveel als ik wel eens zie bij de echte verzamelaars.

8) Mijn favorieten van dit moment en waarom:
King of Tokyo
Het spel zorgt altijd voor een hoop opwinding als je het speelt, een puur push your luck spel waarbij je allerlei gave voordelen kunt verkrijgen waaromheen je een tactiek kunt kiezen. Dit is een spel voor mij bij uitstek.

Yspahan
Ik vind dat dit spel net zo bekend zou moeten zijn als bijvoorbeeld Catan of Carcassonne. Het is makkelijk te leren en heeft hele interessante strategische keuzes die ook weer niet te diep zijn om onervaren spelers af te schrikken. Het feit dat er veel verschillende manieren zijn om punten te scoren zorgt er voor dat je speelbeurt altijd interessant is.

Space Alert
Dit is zo veel lol, zoveel chaotisch enthousiasme dat het losmaakt bij iedereen die het speelt! Ik ben dol op het concept van zowat alle Vlaada Chvatil spellen, eerst iets voorbereiden en daarna toezien hoe dat je het hopeloos verpest hebt, hylarisch :lol:

9) Wat ik persoonlijk een hele unieke game vind dit jaar is Wiraqocha. En dan te bedenken dat ik vooraf dacht dat het teveel zijn spelsysteem ontleend had aan Catan, stomme vooroordelen :sick: Het spel heeft hele interessante keuzes die ik nog niet in andere spellen ben tegen gekomen. De regels zijn makkelijk maar je wordt pas goed na een aantal keer spelen. Ik houdt er altijd van als er meerdere manieren zijn om te winnen, je kunt niet alleen je eigen strategie bepalen maar je moet ook constant de tegenstander in de gaten houden, in dit spel is dat zo scherp toegepast dat ik het echt er uit vind springen.

10) Ik heb hiervoor altijd in de videogame industrie gewerkt, ik game nog altijd ook best veel digitaal. Maar mijn grote liefde ligt toch wel echt bij het karton, hout en plastic. Het is natuurlijk heel leuk dat bekende bordspel titels ook omgezet worden naar digitaal, ik denk dat het zakelijk gezien een grote markt gaat worden. Wel denk ik dat wanneer een spel direct ontwikkeld wordt voor een dergelijk platform het altijd veel beter moet kunnen zijn. Ik zou graag werken aan een digitaal turn-based spel, de mogelijkheden voor andere spelsystemen zijn heel groot.

11) Ik zou Space Maze best willen laten digitaliseren, vooral omdat het een leuke manier van marketing is. Als iemand dat wil proberen geef ik graag de nodige ondersteuning, dus lees je dit en denk je 'ow dat kan ik wel', stuur me een mail en meld je aan :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2011, 12:15 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1361
Woonplaats: Leerdam
12) Wat adviseer jij iemand die zijn werk wil vinden in de gezelschapsspellenbranche? (Deze vraag stel ik altijd)

13) Welk spel kan volgens jou de nieuwe Catan of Carcassonne worden, naast Space Maze natuurlijk?

14) Welke spelontwerper is je voorbeeld en waarom?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2011, 15:36 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 18
Woonplaats: Eindhoven
12) Ik weet niet zo goed hoe je werk vindt in deze branche. Ik ben zelf gaan ondernemen en dat is iets wat je echt moet willen, je moet er heel je leven naar inrichten en overtuigd zijn van wat je te bieden hebt. Dat is iets wat altijd wordt gezegd maar ik denk dat daar veel misverstanden over zijn. Veel mensen denken iets te hebben bedacht wat een kans heeft om iets goeds te worden, maar echt overtuigd zijn heeft niet alleen met het idee te maken maar ook met inzicht, doorzettingsvermogen en passie. Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat ik het sowieso ga maken en over een aantal jaar de best verkochte auteur ben. Ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb en als ik op een dag alleen al mijn brood hier mee zou kunnen verdienen ben ik al dolgelukkig. Het punt is denk ik dat je reeel moet zijn en je eigen ideeen zeer kritisch vergelijken met wat er al is.

13) Space Maze zal zeker niet de volgende Catan worden, daar is het te ingewikkeld voor. Zoals ik eerder heb aangegeven had ik Yspahan het wel gegund om zo bekend te worden, ik denk dat heel veel mensen daar plezier van kunnen hebben, jammer dat het nooit zo groot geworden is. Ik denk dat Ticket to Ride nog wel eens zo'n evergreen zou kunnen blijken, het spel heeft wel dat echte gezelschapsspel gevoel wat niet gamers ook trekt, ook visueel. Misschien dat de titel echter net wat te engels is om het te halen.

14) Richard Garfield. Ik kan me heel goed vinden in zijn manier van denken, als ik de mechanismen bekijk in zijn spellen denk ik precies te zien hoe het tot stand is gekomen. Ik heb een grote waardering voor het feit dat hij heel goed is in dingen simpel houden, ik denk dat hij heel veel verwijderd van zijn spelconcepten voordat hij een prototype afmaakt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2011, 18:49 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
15) In Space Maze, hoeveel bewegingen kan je doen met 1 bewegingsdobbelsteen?

16) Aan welke voorwaarde moet je in Space Maze voldoen voordat je de actiekaart MOVE BASE mag gebruiken?

Geintje!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2011, 19:49 
Condottiërre
Avatar gebruiker

Berichten: 944
Woonplaats: Tielt
:lol: :clap:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 01 dec 2011, 11:15 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
17) Na het ontwerpproces heb je uiteindelijk je spel ergens laten produceren. Dan geef je het even uit handen. Hoe heb je dat proces ervaren?

18) Dit jaar op Spiel waren er aardig wat uitgevers die problemen hadden met levering en materiaal van hun nieuwe spellen.
Heb jij daar nog last van gehad?

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 01 dec 2011, 21:33 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Hallo Michel

19) Had begrepen op ´Spel 2011´ dat je ook bezig was met een uitbreiding op Space Maze. Kan je daar al iets meer over vertellen?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
32 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spelontwerpers en designers  
 Feed - Onderwerp - Q&A met Michel Baudoin , auteur van Space Maze  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL, michelbaudoin

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®