Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



3 berichten | Pagina 1 van 1 |

Stelling Bruno Faidutti: Een speluitgever zou niet zomaar een prototype mogen aanpassen zonder medeweten van de auteur!
Ja 84%  84%  [ 16 ]
Nee 16%  16%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 19
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008, 23:53 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Bruno Faidutti heeft op zijn website een interessant artikel geplaatst over de relaties tussen spelauteurs en speluitgevers. Hij gaat onder andere in op de vraag in hoeverre een speluitgever het prototype van de auteur buiten zijn wil mag aanpassen.

Voor de genteresseerden klik op : http://www.faidutti.com/index.php


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2008, 04:07 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Ja, als in "ik ben het met Faidutti eens".

:?:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008, 11:48 
7. Memoir '44 (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Ik heb het stuk gelezen en ik vind het nogal een rare gang van zaken dat de uitgever ZONDER MEDEWETEN VAN DE AUTEUR (da's wel effe belangrijk natuurlijk) soms zaken aanpast. Ik ben hobbymatig veel werkzaam in de platenindustrie en ook daar kom je nog steeds gevallen tegen van platenlabels die in de definitieve persing plots een nummer weggelaten hebben op een album, zonder medeweten van de band.

Er zit in mijn optiek wel een verschil tussen 'zonder medeweten van de auteur' en 'mag de speluitgever het prototype aanpassen?'. Ik ben namelijk van mening dat een uitgever het prototype wel mag aanpassen, maar dat dit dus wel altijd in goed overleg met de auteur dient te gebeuren. Dat lijkt me niet meer dan normaal; dat behoort de uitgever alleen fatsoenshalve te doen.

Dat een uitgever kritisch is op het product dat hij uit gaat geven en daarom wellicht van mening verschilt met de auteur, lijkt me ook niet meer dan een normaal verschijnsel wat je overal tegenkomt. En dan wellicht nog meer in de platenindustrie (labels die een album van een artiest afkeuren omdat het niet commercieel genoeg klinkt) dan in de spellenbranche. Daar zit gewoon een nog grotere discrepantie tussen kunst (artiest) en commercie (label) en dat tegenstrijdige belang zal er altijd wel blijven bestaan.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - De relaties tussen auteurs en uitgevers  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®