Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




4 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 29 dec 2012, 23:31 
Uno

Berichten: 1
We hebben bij het basisspel Carcassonne en De uitbreiding met Kathedralen en Hoofdmannen, nu ook de uitbreiding Burgenmeesters en Abdijen.
Wanneer een stad met een burgemeester ook een kathedraal bezit, hoe moet dan geteld worden als de stad af is? Ook als er door aan elkaar bouwen naast de burgemeester nog een horige (of hoofdman) van een andere kleur op staat.
Wanneer de burgemeester 4 schildjes heeft, dan lijkt het voor de hand te liggen dat hij de meeste "waarde" heeft en dus voor die kleur 4 punten per tegel telt.
Maar als er drie schildjes zijn? Dan zou de horige (of hoofdman) 3 punten per tegel krijgen, en de burgemeester ook. Of krijgt de burgemeester 3 per tegel omdat hij 3 waard is en de horige slechts 1 waard (de hoofdman 2)?
En wat is de meerwaarde van de kathedraal als de burgemeester wint?
Ik stel me zo voor dat bij de telling eerst gekeken wordt naar wie de meeste waarde heeft; heeft de horige (of hoofdman) een grotere waarde dan de burgemeester, dan telt elke tegel 3 punten, heeft de burgemeester een hogere waarde dan telt elke tegel gewoon het aantal schildjes inpunten dus heeft de kathedraal geen invloed; bij gelijke waarde (bv hoofdman tegen 2 schildjes vd burgemeester) krijgt de hoofdman 3 punten per tegel (kathdraal) en de burgemeester slechts 2 puntenper tegel?!
Wie heeft hier ervaring mee?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 00:24 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4131
Woonplaats: Geldrop/NL
Je kijkt altijd eerst wie de hoogste waarde aan horige heeft staan.
- horige - 1
- hoofdman - 2
- burgemeester - #schildjes in de stad

De speler met de hoogste waarde krijgt de punten van de stad.
# tegels en schildjes x2
Bij kathedraal x3

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 00:29 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Je moet het zo zien, een hoge is 1 horige. Een hoofdman zijn 2 horigen. Staat er een burgemeester en zijn er 3 schildjes, is hij 3 horigen waard. Bij 4 schildjes is hij 4 horigen waard, maar bij 1 schildjes maar 1 en bij 2 dus 2.

Degene die de meeste horigen in de stad heeft gaat de punten van de stad krijgen, dat gaan we nu pas bekijken en heeft niets met bovenstaande te maken.

Een stad levert 2 punten op per tegel en met de kathedraal 3 punten. Daarna tel je de schildjes, want die zijn nog steeds 2 punten per stuk waard en geen 3. Dus een stad met 4 tegels en 2 schildjes is normaal 8 +4 = 12 punten en nu 12 + 4= 16 punten.

Rober is me voor.....

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 01:02 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4131
Woonplaats: Geldrop/NL
@ Bridget. In mijn nl spelregels staat dat de schildjes ook 3 punten waard zijn met een kathedraal. Dat was het enige waar ik miet 100% zeker van was en dus even heb moeten opzoeken.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
4 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - puntentelling carcassonne (burgemeester en kathadraal)  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Tags

999 Games, Carcassonne



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®