Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




13 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2013, 09:54 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
De inschrijvingen voor het NK Kolonisten van Catan is geopend.
Afbeelding
Het NK gaat door op maandag 1 april 2013 tijdens Zuiderspel in Eindhoven.
De deelname aan het toernooi is gratis, maar je moet wel gewoon de entree van Zuiderspel betalen. Inschrijven kan tot 20 maart en is verplicht. Er is plaats voor 128 deelnemers.

Meer informatie is te vinden op de site van Roll The Dice.

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2013, 10:10 
9. Carson City (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
De mail is verstuurd, dus ik zal er weer bij zijn.

Was er al een beetje bang voor dat Europa Ontwaakt op het programma zou staan, maar dat is niet anders!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2013, 10:52 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Ik vind erg jammer dat het niet meer bij phoenix is. Ik vind het namelijk zonde om een halve dag van de beurs kwijt te zijn aan een toernooi :problem: Dus ik doe niet mee.

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2013, 11:11 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
aicirtap schreef:
Ik vind erg jammer dat het niet meer bij phoenix is. Ik vind het namelijk zonde om een halve dag van de beurs kwijt te zijn aan een toernooi :problem: Dus ik doe niet mee.

Geld voor mij ook, ik demo altijd op Zuiderspel en ben ben nu helaas niet in de gelegenheid om mee te doen. :(


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2013, 17:07 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3024
Woonplaats: Nijmegen
ook ik haak af dit jaar waarschijnlijk, omdat het op zuiderspel is. Ik snap waarom het samenvalt, maar had het liever op een andere datum gezien want nu zou ik een leuke beurs opgeven voor een dagje toernooi. Ik doe het liever beide!

Bovendien is die europa ontwaakt erbij ook niet fijn vind ik. Ik snap het vanuit commercieel oogpunt, maar denk wel dat hierdoor best wat mensen afhaken...

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013, 19:51 
5. Catan: Cities & Knights (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Jammer dat jullie er niet bij zullen zijn als deelnemers. Voor mij is het ideaal, ik had anders niet naar Zuiderspel gegaan. Nu zal ik er tussen de partijen door nog even overheen lopen.

De keuze om Europa Ontwaakt snap ik inderdaad ook wel. Ik heb op BGG de engelstalige spelregels gevonden. Die ga ik even doornemen om te kijken wat er anders is aan deze variant. Verder denk ik dat de eerste keer dat ik het spel daadwerkelijk zal gaan spelen op het NK is. :problem:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013, 08:57 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
Er zijn enkele regelveranderingen bij het NK gekomen.
http://www.rollthedice.nl/activiteiten/ ... van-catan/

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 15 jan 2013, 08:08 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3024
Woonplaats: Nijmegen
syroit schreef:
Er zijn enkele regelveranderingen bij het NK gekomen.
http://www.rollthedice.nl/activiteiten/ ... van-catan/


ah in ieder geval minder inschrijvingen mogelijk bij het toernooi zie ik zo op het eerste gezicht.
Ik zal nog eens kijken kvc europa ontwaakt nu precies is..

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 15 jan 2013, 09:05 
9. Carson City (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
humske schreef:
syroit schreef:
Er zijn enkele regelveranderingen bij het NK gekomen.
http://www.rollthedice.nl/activiteiten/ ... van-catan/


ah in ieder geval minder inschrijvingen mogelijk bij het toernooi zie ik zo op het eerste gezicht.
Ik zal nog eens kijken kvc europa ontwaakt nu precies is..


Het schijnt nogal vergelijkbaar te zijn met Kolonisten van Amerika.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 apr 2013, 21:40 
8. Le Havre (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Vandaag was het dan weer zover. De beurs Zuiderspel en naast 7 Wonders werd ook het NK Kolonisten van Catan gespeeld op de eerste verdieping. Ik deed samen met mijn echtgenote mee. Helaas dit jaar een stuk minder bekenden van BSM dan vorig jaar vanwege het samenvallen met Zuiderspel.

De eerste ronde bestond dit jaar uit het basisspel. Samen met drie dames heb ik een zeer gezellig spel gespeeld dat we helaas niet hebben kunnen afronden vanwege de tijd. Op het moment dat de tijd verstreken was stond ik samen met een ander op 8 punten, mijn buurvrouw echter op 9 punten waardoor het een gedeelde tweede plaats werd (door het plotseling eindigen van de speelronde kon ik de langste handelroute niet meer pakken). Het bord zelf was vrij uitdagend doordat het vrijwel onmogelijk was om je dorpen zo te plaatsen dat je bij alle grondstoffen stond. Onderhandelen was dus vereist.

Vrij snel daarna kwam Zeevaarders op tafel. Ik kwam aan een 3-persoonstafel terecht met twee heren en had een mooie uitgangspositie. Dit werd echter één van de vreemdste spellen Catan die ik ooit heb gespeeld. Van de eerste 25 worpen werd er 14 keer een 6 gegooid en mijn buurman stond vanaf het begin met een dorp en een stad bij de 6. Hier veel niet tegenop te boksen. Ik denk dat we net een half uur onderweg waren toen hij met 13 punten won van mij (7 punten) en de andere speler (6 punten).

Na een kort rondje over de beurs om Ravinck op te zoeken begon boven Europa Ontwaakt. En waar ik eigenlijk al bang voor was, werd waarheid. Vrijwel niemand had Europa Ontwaakt gespeeld en sommigen hadden zich ook niet echt verdiept in de spelregels. Ik heb het uiteindelijk aan zo'n 5 man uit moeten leggen, waardoor ik mij toch nog een beetje een demo'er vond. Mijn strategie viel dan ook volledig in het water doordat mijn tegenstanders de overwinning op een presenteerblaadje weggaven aan mijn buurvrouw. Ook hier een gedeelde tweede plaats.

Als laatst stond Steden & Ridders op het programma en tot ons grote plezier werden mijn vrouw en ik aan één bord geplaatst (altijd leuk om een wedstrijd in een wedstrijd te hebben). Mijn vrouw was tot op dat moment drie keer laatste geworden. Ook dit werd een zeer gezellig potje (uiteindelijk tot 12 punten, omdat de jury tijdens het spel besloot dat 13 punten te veel zou worden). Ik stond er zeker goed voor, maar doordat één van mijn tegenstanders uiteindelijk won door in één beurt zowel de langste handelsroute als mijn metropool op groen af te pakken, werd ik laatste met 6 punten.

Het geheel leverde mij een 36 plaats op (van de 52). Mijn vrouw werd 47ste. De prijsuitreiking heb ik uiteindelijk niet meer mee kunnen maken. De vier gespeelde spellen vergden dermate veel energie dat ik total loss was en - na nog even met William gesproken te hebben - naar huis ben gegaan.

Al met al was het weer een zeer geslaagde dag en heb ik weer genoten van vier leuke en gezellige spelletjes. De organisatie was goed geregeld en erg vriendelijk. Daarnaast vond ik het knap (en een compliment waard) dat alles goed op tijd is gegaan. Dit ondanks de rijen voor de deur bij de opening en het feit dat er vier spellen gespeeld werden. Toch waren er voor mij persoonlijk een paar minpunten aan het geheel.

Het grootste minpunt vond ik eigenlijk de gekozen structuur van het NK. Vorig jaar was de puntentelling (5 punten voor de winnaar, 3 voor de nummer 2, 2 voor de nummer 1 en 1 punt voor de nummer 4) hetzelfde alleen werd je voor de volgende partij gekoppeld aan iemand die (ongeveer) evenveel punten had. Dit jaar werd dit echter anders geregeld door een soort poule systeem (vergelijkbaar met de manier waarop poule voor voetbalwedstrijden worden samengesteld). Iemand die in de eerste wedstrijd eerste was geworden werd daardoor gekoppeld aan mensen die tweede, derde en vierde waren geworden. Gevolg was dat de sterkeren minder weerstand hadden er aan het einde van de dag meer mensen waren die alles hadden gewonnen (in plaats van een finaletafel).

Ik heb geen idee waarom er voor deze structuur gekozen is en het maakt voor mij niet heel veel uit (ik ben zeker niet de beste speler en kom daar voor mijn plezier), maar naar mijn mening kan er nu niet gezegd worden dat de sterkste speler uiteindelijk gewonnen heeft. Wie de sterkste was, zullen we nooit weten aangezien die niet tegen elkaar gespeeld hebben.

Daarnaast vond ik zelf vier spellen te veel van het goede, dit hadden er ook drie mogen zijn. Maar dit zal (t.a.v. Europa Ontwaakt) om commerciele redenen geweest zijn.

En als laatste kanttekening (die wat off topic is), wat een drama is die nieuwe versie van Catan! Het mag er dan wel leuk uitzien, maar het speelgemak is er niet op vooruit gegaan. Het verschil tussen een dorp en een stad is lastig te zien op het bord, geklooi met helmpjes opzetten als je een ridder wilt activeren en vlaggetjes tellen om te kijken of je gewonnen hebt van de barbaren :S


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 apr 2013, 22:22 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
Afbeelding
De top 4
Helaas heb ik (nog) geen namen.

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 02 apr 2013, 10:12 
10. Pandemie (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Als ze op volgorde staan, dan heb ik toch nog van de nummer 1 en nummer 2 van het toernooi verloren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 03 apr 2013, 11:46 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
Flash schreef:
Als ze op volgorde staan, dan heb ik toch nog van de nummer 1 en nummer 2 van het toernooi verloren.

Links 1, dan 3, dan 2 en rechts 4.
Links onder Raymond, namens Roll The Dice en dan nog een Paashaas die overal even op de foto moest ;)

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
13 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Evenementen  
 Feed - Onderwerp - NK Kolonisten v Catan 1 april 2013  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

999 Games, Kolonisten van Catan, NK, Zuiderspel



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®