Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




79 berichten | Pagina 1 van 6 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 12:04 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Vanaf zaterdag 25 mei tot en met vrijdag 31 mei zullen Thomas Vande Ginste en Wolf Plancke, auteurs van Yedo in dit topic al jullie vragen beantwoorden.

Wil je weten hoe deze beide heren dit spel bedacht hebben of ben je benieuwd naar eventuele nieuwe plannen stel dan hieronder je vragen.

Afbeelding

1. Iedereen mag vragen stellen, ook deze keer kan dat in het Nederlands.
2. Thomas en Wolf zullen in de periode van 25 t/m 31 mei proberen elke dag in te loggen om de vragen te beantwoorden. Heb dus even geduld als je ’s ochtends een vraag post en er niet direct antwoord komt.
3. Nummer svp je vragen en houd rekening met de nummering van de vorige poster. Dat maakt het makkelijker voor hen om te antwoorden en om te herleiden welk antwoord bij welke vraag hoort.
4. Overbodig om te melden, maar toch: uiteraard gelden alle huisregels over etiquette, respect, etcetera. Behandel hen als onze gasten en zorg dat zij zich hier welkom voelen… Maar dat kunnen we vast aan jullie overlaten, daar twijfelen wij niet aan.

De beide auteurs zijn zo vriendelijk geweest om een exemplaar van Yedo beschikbaar te stellen :clap: . Er zal dus een extra topic worden geopend waarin de bijbehorende prijsvraag zal worden beschreven. Onder de goede inzenders zal dit prachtige spel worden verloot!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 12:14 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Welkom op het forum!

1 Kunnen jullie kort even uitleggen hoe het spel Yedo speelt?
2 Waarom zouden jullie mij het spel Yedo aanraden?

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 12:17 
Party Animal

Berichten: 497
Wat een leuke verrassing!
Welkom op dit forum, Thomas en Wolf! Ik hoop dat jullie een leuke Q&A tegemoet gaan.

Ik heb Yedo een maal mogen spelen en dat was een waar genoegen!

3 - Zijn jullie al eens in Japan geweest?
4 - Wat vinden jullie zo mooi aan een Oost Aziatische thema.
5 - Wat was er eerder? Het spel of het thema?
6 - Hebben jullie Edo ook al eens gespeeld? En wat vonden jullie ervan?
7 - Hoelang duurde de ontwikkeling van Yedo?
8 - Wanneer wisten jullie dat Yedo 'het had'?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 12:17 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
9) Waarom hebben jullie gekozen voor het japanse thema?

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 12:20 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5895
Woonplaats: Meerstad (NL)
Welkom op dit forum, Thomas en Wolf!

10. Wat zijn jullie favoriete spellen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 12:40 
Spelauteur

Berichten: 38
Hallo iedereen,



Bedankt om ons te willen ontvangen hier ;).
We zullen proberen om ons antwoord samen te posten, zodat het overzichtelijk blijft.
We proberen elke dag te antwoorden, maar het kan telkens op verschillende uren zijn, omdat we beiden geen regelmatige werkuren hebben!

groeten,

Thomas


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 12:41 
5. Catan: Cities & Knights (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Welkom op het forum!

11. Wat is jullie 'gezamenlijke' achtergrond. Kennen jullie elkaar van het maken van Yedo of kennen jullie elkaar al jaren?

12. Was het concept voor Yedo al vrij snel duidelijk of is er tijdens de ontwerpfase van het spel nog veel gewijzigd?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 13:14 
6. Airlines Europe (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 593
Woonplaats: Hove
Ik kijk er naar uit om binnenkort Yedo eens ergens te kunnen spelen. Zeker na de review van Tom Vasel was mijn interesse gewekt.

13. Ontwikkelen jullie altijd samen spellen?
14. Zijn jullie momenteel ook bezig met nieuwe dingen?
15. Is jullie spellensmaak gelijklopend? Of houden jullie van verschillende dingen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 13:29 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
Welkom op het leukste forum van de Lage Landen.

16. Hoe zijn de reacties die jullie ontvangen over de invloed van de evenementkaarten en sommige, destructieve actiekaarten in Yedo?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 13:42 
Party Animal

Berichten: 497
Er is trouwens een heel leuke designer diary te lezen op boardgamegeek!

17 - Wat vinden jullie het mooiste stukje tekenwerk van Franz Vohwinkel in Yedo?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 14:17 
Spelauteur

Berichten: 7
Hallo,

bedankt voor de vele vragen :

1 Kunnen jullie kort even uitleggen hoe het spel Yedo speelt?

Als je het niet erg vindt, dan post ik hier gewoon wat links van boardgamegeek die jou vraag sneller kunnen beantwoorden dan hier een hele tekst te schrijven.

http://boardgamegeek.com/video/25411/ye ... alkthrough
http://boardgamegeek.com/thread/877770/ ... spiel-2012


2 Waarom zouden jullie mij het spel Yedo aanraden?

Het is een spel voor de echte liefhebbers, spelers die niet graag anticiperen, of die niet kunnen omgaan met plannen die in duigen vallen zullen Yedo weren. Sommige zeggen luck factor te groot, ik vind van niet, er zijn verschillende mechanismen in het spel om pure luck te vermijden. Naarmate je Yedo meer speelt worden veel dingen duidelijker. De artwork, het thema en de verhaaltjes op de missies maken ons zeer trots.

3 - Zijn jullie al eens in Japan geweest?

Spijtig genoeg NOG niet ; wie weet verdienen we nu genoeg :D of worden we eens uitgenodigd :lol:

4 - Wat vinden jullie zo mooi aan een Oost Aziatische thema.

Het is een periode die mij persoonlijk heel diep raakt. De cultuur, EER, ... moeilijk om met worden uit te drukken.

5 - Wat was er eerder? Het spel of het thema?

Het thema, ik dacht aan iets met Ninja's, al vlug kwam ik uit op missies vervullen, grote diversiteit brachten dan weer samoerais en zo werden het dus disciples van de clan elders.

6 - Hebben jullie Edo ook al eens gespeeld? En wat vonden jullie ervan?

Nog niet, wel al over gelezen en vrienden van mij hebben het al gespeeld, ben natuurlijk niet zo objectief over EDO, zie onze http://boardgamegeek.com/blogpost/13075 ... do-to-yedo. Ze hadden in mijn ogen gelijk welk thema op Edo kunnen plakken, het gaat over het spelmechanisme

7 - Hoelang duurde de ontwikkeling van Yedo?

eerlijk 1 jaar voor het idee, prototype en playtesten, daarna door allerlei zaken nog 4 voor het iin de winkels lag, opnieuw refereer ik naar http://boardgamegeek.com/blogpost/13075 ... do-to-yedo

8 - Wanneer wisten jullie dat Yedo 'het had'?

Vrij vroeg :oops: , doch nu we alles over het proces weten van idee naar spel, naar de winkel was dit nogal naief van ons. We hebben enorm veel geleerd en hopen die kennis in volgende projecten te gebruiken. Kleine "bij"opmerking : Er gaan altijd gamers zijn die "jou/het spel" niet goed vinden en daar moet je mee om kunnen gaan.

9) Waarom hebben jullie gekozen voor het japanse thema?

Dit thema boeit mij enorm, de periode, cultuur, eer, ... zie vraag 4.

10. Wat zijn jullie favoriete spellen?

Voor mezelf dan Wolf : Puerto Rico, Funkenslag, El grande, Caylus, Fresco, Automobile, Britannia, Republic of Rome, Eclipse, Trajan, Imperial, ... zeer veel spellen zo weinig tijd

11. Wat is jullie 'gezamenlijke' achtergrond. Kennen jullie elkaar van het maken van Yedo of kennen jullie elkaar al jaren?

We zijn familie, neven, maar vooral goeie vrienden. Ik ben wel enkele jaren ouder dan Thomas, maar een oudere wijn smaakt ook beter hé.

12. Was het concept voor Yedo al vrij snel duidelijk of is er tijdens de ontwerpfase van het spel nog veel gewijzigd?

Het thema stond zeer duidelijk vast, gelukkig heeft Eggertspiel dit behouden. Er is door hen wel nog wat getuned, vooral -en echt waar - sommige geneurtenissen minder hard gemaakt, het was nog zwaarder in het prototype.

13. Ontwikkelen jullie altijd samen spellen?

Het was een uitdaging, een test bij wijze van spreken, en het smaakt naar meer. We vullen elkaar goed aan.

14. Zijn jullie momenteel ook bezig met nieuwe dingen?

Ja, veel ga ik daar over niet uitwijden, het wordt iets anders, een spel dat eens geen 2u30 minuten duurt. Maar hopelijk toch dat thematische en die fluff. We zouden in oktober weer gesprekken hebben met uitgevers.

15. Is jullie spellensmaak gelijklopend? Of houden jullie van verschillende dingen?

Ik kan niet spreken voor Thomas, maar ik speel een groot genre van spellen, zowel militair als economisch met miniaturen warhammer, ... dus Thomas zijn smaak zal ik wel smaken, doch misschien niet altijd visa versa. Maar dat maakt ons ergens een "goed" duo.

16. Hoe zijn de reacties die jullie ontvangen over de invloed van de evenementkaarten en sommige, destructieve actiekaarten in Yedo?

Deze zijn ofwel super goed ofwel super slecht. Mensen die echt afhaken op het spel door de gebeurtenis/actiekaarten, anderen (vooral Amerikanen) die het daarom juist een zeer tof spel vinden. De geisha versie is een poging om iedereen in Yedo te verzoenen. Ik persoonlijk speel enkel de samoerai versie, maar veel van mijn vrienden willen iets meer controle tijdens het spel. Hangt ook af met wie je speelt, wil je iemand echt een hark zetten, speel dan samoerai, veel meer kaarten/mogelijkheden, ... Vind je ze te zwaar, speel dan zonder is mijn commentaar als iemand klaagt over de gebeurteniskaarten.

17 - Wat vinden jullie het mooiste stukje tekenwerk van Franz Vohwinkel in Yedo?

De stad in zijn geheel om er 1 groot bord van te maken, wij hadden aparte districten, maar laten we zeggen dat hij ons heeft overdonderd met zijn tekentalent. Alhoewel het prototype nog geregeld op tafel komt bij ons : nostalgie hé.


zo hopelijk hebben jullie er iets aan

wolf


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 14:38 
Spelauteur

Berichten: 38
:o Dus zo gaan we dat hier doen...elk voor zichzelf :evil: Ikm aak nooit meer een spel met jou :twisted:

Awel , dat is een goed idee... samen lukt toch ook niet meteen goed. En zo kan je weten wie wat zegt :p.

Mijn versie :p

En waarschijnlijk wordt meteen ook duidelijk waarom ze mij de talker van het duo noemen... :angel:

1 - Kunnen jullie kort even uitleggen hoe het spel Yedo speelt?


Elke speler vertegenwoordigd een clan in het oude Tokyo. Doormiddel van missies uit te voeren, kan je prestige verzamelen en op die wijze dichter bij de shogun aanschurken.
De kern van het spel is eigenlijk missies uitvoeren. Die kan je uitvoeren als je bepaalde wapens koopt, gebouwen bezit, gezegend wordt, … en uiteraard als je je werkers in de juiste lokatie kan krijgen op het juiste moment.
Het spel bevat verschillende fases en verschillende mechanieken. Bieden, workerplacement, backstabbing, plannen, gebeurtenissen, …. Elke mechaniek op zich is niet moeilijk te begrijpen, maar alles mooi in elkaar puzzelen en optimaal spelen vraagt enige speelbeurten. Er zitten heel vele sluipwegen in het spel zodat je je elke nieuwe speelbeurt beter kan wapenen tegen bepaalde gebeurtenissen, en tegenspelers.
Het spel kan wat groot en complex ogen de eerste keer, …maar na de vierde beurt zal je merken datalles mooi voortvloeit. De beurten staan ook mooi op je clankaart uitgeschreven zodat je een mooie leidraad hebt.
Het spel omvat 11 beurten. OP het einde orden dan nog extra punten toegekend door middel van bonuskaarten die je kan verzamelen tijdens het spel. Diegene met de meeste prestige op het einde van het spel is gewonnen.

2 - Waarom zouden jullie mij het spel Yedo aanraden?

Alles hangt uiteraard af van welke speler je bent. Als je graag korte spellen speelt, raden we je Yedo af ;). Het spel heeft wel zijn tijd nodig. Als je graag alles van de eerste beurt tot de laatste beurt plant en als je het haat dat je af en toe flexibel moet zijn en plannen aanpassen,…dan raad ik het je ook niet aan ;).
MAAR uiteraard raden we het spel wel aan voor mensen die zich graag onderdompelen in een spel dat overloopt van thematiek en sfeer. Elke missie heeft een verhaal, alle verhalen hebben een rode draad, alle missies en vereisten zijn thematisch aangepast, de spanning is vaak te snijden, de mechanieken zijn niet complex maar de combinatie van de verschillende mechanieken zijn wel uitdagend….

En er zit heel veel liefde , bloed, zweet en tranen in ;). Het is een lange weg van vijf jaar geworden om dit spel uit te brengen. En we hebben er echt ons hart en ziel ingestopt. Commercieel gezien is dit een spel dat vele uitgeverijen niet willen uitgeven,..de winstmarges zijn niet groot genoeg voor dit soort spellen,… Maar eggertspiele gaat af en toe ook helemaal voor dit soort spellen, liever dan voor het grote geld,… dus nog een goeie reden om het eens te proberen is om uitgeverijen zoals eggertspiele te tonen dat er inderdaad een markt is voor dit soort spellen. ;). Ze hebben alle fluff overgenomen, alleverhaaltjes, …wat alleen extra kosten , editen, enz…teweeg bracht.
Info over de lange weg:
http://boardgamegeek.com/blogpost/13075 ... do-to-yedo

Het is ook een zeer mooi geïllustreerd spel. De tekeningen van Franz Vohwinkel zijn schitterend ( onze bescheiden mening) :).

Kortom, het is een spel dat zeker eens moet proberen om er je eigen mening over te vormen…en uiteraard hopen we dat je er veel plezier aan beleefd.

3 - Zijn jullie al eens in Japan geweest?

Neen , geen van beiden zijn we daar geweest. Maar er is wel een grote fascinatie voor de Japanse cultuur.

4 - Wat vinden jullie zo mooi aan een Oost Aziatische thema.

Samurai's, ninja's, shoguns en geisha's,… een rijkelijk gevulde tot de verbeelding sprekende wereld.
Het is een wereld die iedereen wel een beetje kent, maar er is ook veel ruimte voor fantasie. De eervolle wijze waarmee
die mensen door het leven gingen is een ideaal decor voor een episch spel.
Er zit ook een perfecte dualiteit in die wereld. Eervol ingetogen leven, maar aan de andere kant ook de meest geharde en wrede strijders.
Kortom een zeer interessante omgeving om een verhaal over te vertellen.



5 - Wat was er eerder? Het spel of het thema?

De grote lijnen van het spel en het thema zaten al lang in Wolf zijn hoofd. Eigenlijk is het een beetje samen ontstaan. Er was sowieso een fascinatie voor spellen, series en films met dat thema. En het oorspronkelijk plan was om een spel te maken met alle mechanieken die we zelf graag speelden in spellen. En dus kwamen dat thema en die mechanieken vlot samen. Dus we kunnen eigenlijk niet zeggen wat er eerst was…het is een beetje de vraag van de kip en het ei.

6 - Hebben jullie Edo ook al eens gespeeld? En wat vonden jullie ervan?

We hebben jammer genoeg edo nog niet op het gemak kunnen spelen. We hebben wel al enkele regelverklaringen bekeken, walkthroughs,… het ziet er alleszins een interessant spel uit. Het zal er wel nog eens van komen. Maar op dit moment is tijd een probleem…yedo opvolgen, nieuwe porto's, jobs, kinderen,…

We hebben trouwens de auteur ( Mr. Malz ) ontmoet in Essen. Een heel sympathieke kerel. Hij is ook helemaal niet verantwoordelijk voor het naamdebacle. Het was Queen games die met de naam Edo op de proppen kwam. Hij wilde eigenlijk liever hun oorspronkelijke naam en thema behouden ( zuidamerika met de naam altiplano).
No hard feelings ;). We hebben elkaar daar dan ook beiden veel succes gewenst, en daarmee is de kous af…. hoewel de naam edo nog steeds een stukje van onszelf is ;).

7 - Hoelang duurde de ontwikkeling van Yedo?

Van start tot afgewerkt prototype heeft het zo'n 18 maanden geduurd. Maar tot het in de winkel lag kwam er nog eens zo'n drie jaar bij. We hebben het spel 100 den keren gespeeld. Het was onze eerste poging, en we wilden niks aan het toeval overlaten. Er werd ook heel veel ( TE veel misschien wel) werk gestopt in het prototype. Maar we waren ervan overtuigd dat een mooi prototype er op zijn minst voor kon zorgen dat de aandacht getrokken werd. Een tweede reden voor dat uitgebreid prototype was dat we een mooi spel hadden om zelf te spelen indien we geen uitgever zouden vinden. Dat was ook het moeilijkste… binnen raken. Vele firma's nemen de moeite niet om te antwoorden, of sturen je met een kluitje in het riet,… Maar als we ons prototype mochten tonen, dan kregen we meteen een beetje aandacht. Dus misschien was het vele werk toch wel goed besteed.
Het definitieve spel is dan ook nog 2 keer uitgesteld geweest omwille van vertragingen, afhaken van partners, …. kortom, a bumpy road ;).


8 - Wanneer wisten jullie dat Yedo 'het had'?

Het was eigenlijk grappig om te zien hoe goed het spel meteen in elkaar viel. ( all credits to Wolf). De basis van het spel zat meteen goed. Maar de finetuning duurde veel langer,…
Gelukkig hebben we goede gamervrienden die heel veel geholpen hebben om het spel te testen. Ze brachten ook goeie suggesties aan. Toen we een paar keer met hen gespeeld hadden voelden we dat het goed zat. Maar uiteraard was er enkel de hoop dat het goed genoeg was om gepubliceerd te worden. We kenden niks van het wereldje,…
Ik denk dat voor ons de doorbraak was op een beurs in nederland, waar we een bring and try hadden met iemand van 999. We waren daar al belachelijk veel te vroeg. Stijf van de stress!
Toen we ons prototype mochten voorleggen was die persoon meteen lovend. En na een half uurtje spelen zei hij dat hij onder de indruk was. Het slechte nieuws was wel dat het geen spel was dat 999 zelf verder zou uitwerken. ( te kleine markt, te hoge produktiekost, kortom te groot risico). Maar voor ons was dit de bevestiging dat het wel eens mogelijk zou kunnen zijn.
Vanaf dat moment geloofden we er 100% in..we moesten enkele nog de juiste firma vinden…

9 - Waarom hebben jullie gekozen voor het japanse thema?

Het japanse thema geeft veel mogelijkheden en spreekt enorm de verbeelding aan. Eer, respect, harde strijders, ...
Wolf was al langer gefascineerd door de Japanse cultuur. De oude televisieseries, games,…
Vroeger waren we ook fervente Playstation spelers. Eén van onze favorieten was Tenchu ( 1 en 2 , de latere zijn minder goed ;)
Daarin moest je ninjagewijs sluipend opdrachten vervullen. Dat heeft zeker een invloed gehad.

10 - Wat zijn jullie favoriete spellen?

Thomas:
Ik was eigenlijk helemaal geen zo'n grote gamer tot we aan Yedo begonnen. Ik speelde wel eens een rollenspel met Wolf in de club, maandelijks een wedstrijden formula D. Online catan spelen op catanweb ( ik mis jullie nog steeds! ;). ). Maar dat was het zo een beetje.
Maar de laatste jaren is mijn interesse serieus toegenomen. Maar nu is tijd een probleem ;). En zo is er altijd iets.
Maar goed, enkele spellen die ik laatst met veel plezier gespeeld heb: Village, eclipse, space alert, Trajan, brug naar de hemel, Fresco,…
Spellen waar ik naar uit kijk om ze eens te spelen: Brugge ( ik woon er en het schijnt een goed spel te zijn ), cuba ( ligt nog ongeopend in mijn kast), Bora bora, … )

11. Wat is jullie 'gezamenlijke' achtergrond. Kennen jullie elkaar van het maken van Yedo of kennen jullie elkaar al jaren?

Wij zijn neven. Wolf zijn vader en mijn moeder zijn broer en zus. Wolf is enkele jaren ouder. Op jongere leeftijd was er eigenlijk weinig contact. Maar een jaar of 20 geleden zijn we samen beginnen spelletjes spelen. Zowel bordspellen als vooral ook op de playstation. We speelden een paar keer in een jaar een volledig weekend. Ondersteund door een doos vol chocolade, chips en andere rommel speelden we een heel weekend…waar is die mooie tijd ;). De favorieten waren metaal gear solid, tenchu, pro eva soccer, …
Nu proberen we nog om de 14 dagen een avondje op de ps3 te voetballen…samen met club Brugge een competitie tegen de computer ;).
En uiteraard werken we ook verder aan nieuwe prototypes.


12. Was het concept voor Yedo al vrij snel duidelijk of is er tijdens de ontwerpfase van het spel nog veel gewijzigd?

Het was meteen vrij duidelijk. Ons prototype wijkt heel weinig af van het definitieve spel. We hadden ook een afgewerkte kaart, regelboek,… eigenlijk te veel afgewerkt ;). Maar daardoor wijkt het ook weinig af. Er is vooral nog wat geschaafd aan het speelgevoel hier en daar,…onze versie was nog harder en minder vergevingsgezind als de definitieve versie ;). De geisha versie is een toevoegsel van de uitgever. Een wapen extra op de markt, … Maar we zouden met gemak ons prototype kunnen bovenhalen en spelen met mensen die het spel reeds in de definitieve vorm gespeeld hebben…


13. Ontwikkelen jullie altijd samen spellen?

Tot nog toe wel. En we zijn ook van plan om dat zo te houden. We komen al 20 jaar goed overeen. En het is veel fijner om samen iets te maken. Meer meningen maken een spel rijker. En we vullen elkaar ook perfect aan.
Het is ook leuker om zo een avontuur met zijn tweeën te beleven.

14. Zijn jullie momenteel ook bezig met nieuwe dingen?

Ja , we zijn bezig aan een nieuwe prototype. Het zit al in een vrij ver gevorderd stadium. De grote lijnen van het spel staan vast.
Nu nog veel spelen, testen , schaven,… en dan uiteraard opnieuw kijken of we iemand vinden die het wil uitgeven.
We hebben ook al twee kaartspelletjes liggen in half afgewerkte versie… Maar dat is voor heel kleine kinderen( 6 jaar) en eentje voor kinderen ( 8 en + ). Maar door de beperkte tijd is het moeilijk om alles uit te werken. Dus voorlopig gaat de aandacht nu uit naar ons laatste prototype voor een volwassen spel. Korter dan yedo ;) en geen workerplacement…maar meer krijg je niet ;).
Het edo debacle ligt nog op onze maag :p.

15. Is jullie spellensmaak gelijklopend? Of houden jullie van verschillende dingen


Thomas:

Ik denk dat onze smaak qua spellen toch aardig gelijkloopt in een bepaald segment. Ik ben misschien iets meer geneigd naar iets lichtere spellen. Wolf is eerder hardboiled. Wolf heeft ook al veel meer ervaring en zijn spellenkennis is veel groter. Maar we hebben nooit problemen om een spel uit te kiezen om samen te spelen.
Wolf speelt ook wel wargames, en met miniaturen... ik vind dat allemaal heel mooi en schitterend om te zien, maar het gaat mijn petje te boven ;).


16. Hoe zijn de reacties die jullie ontvangen over de invloed van de evenementkaarten en sommige, destructieve actiekaarten in Yedo?

Die zijn divers. Sommigen vinden dat net hetgeen wat het spel de goeie kruidig geeft. Anderen willen omwille van die events de doos los door het raam keilen. You love it , or hate it. Maar er is 1 groot voordeel , als je niets met events hebt, kan je ze gewoon weglaten, of de hardste weglaten. Het spel speelt dan nog steeds heel goed.
Er is hier en daar al discussie geweest over sommige events. Zoals bijvoorbeeld de aardbeving,… thematisch wilden we die in het spel. japan is een haard van vele aardbevingen. En aardbevingen nemen willekeurige slachtoffers,…dus wij vonden het nooit echt erg dat de ene harder geraakt werd dan de andere…thematisch gezien is dat ook zo ;). Maar we hadden onderschat dat voor sommigen zo'n event tegen krijgen, voldoende is om een 2 te geven op BGG, het spel te verketteren, en huilend de zaal uitrennen :p.
Dus een goede tip: als je niets met events hebt, gebruik ze dan niet in je eerste spel ( of eventueel nooit). Als je twijfelt, neem dan de events waar samurai opstaat uit het spel, …als je graag verrast wordt en verplicht wordt om je strategie aan te passen en uit een diep dal weer omhoog te klauteren…speel dan de full versie ;).


17 - Wat vinden jullie het mooiste stukje tekenwerk van Franz Vohwinkel in Yedo?

Ik was vooral verzot op de schetsen die we te zien kregen. Ik teken zelf graag. En mijn voorliefde gaat eigenlijk altijd al uit naar potloodtekeningen. De schitterende schetsen van de kaart of verschillende kaften,…
Maar als je me vraagt van de definiteve kaart…. dan zeg ik de haven. Als je die van heel dicht bekijkt is dat super geschilderd, zelfs schaduw van de bootjes in het water,… prachtig.


zo...tot zover...vergeef me mijn schrijffouten...het is allemaal wat snel getypt.... time...pfffff ;)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 16:34 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Spelkom op het forum :D. veel plezier met alle vragen beantwoorden.

18. Hebben jullie een spel of mechanisme (beide mag ook) waar jullie totaal op afknappen?

Ik zal mijn voorbeeld geven, ik ben een beetje klaar met spellen waarbij je ouderwets moet bieden om iets te bemachtigen door gewoon een bedrag te zeggen. Alhoewel mij dit lang niet in ieder spel stoort, was dit wel de reden dat ik Phoenicia een kakspel vond.

19. Gaan jullie nadat deze Q&A voorbij is actief worden als lid van het forum?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 16:49 
Spelauteur

Berichten: 38
18. Hebben jullie een spel of mechanisme (beide mag ook) waar jullie totaal op afknappen?

Ow...bieden..net iets wat in Yedo zit :p. Hopelijk knap je daar niet op af.
Op zich heb ik niet meteen een mechanisme waar ik op afknap. Waar ik wel een hekel aan heb is aan medespelers die lang, heel lang nadenken ;). Ik speel graag door. Yedo is bijvoorbeeld een vrij lang spel, en als je dan zo iemand hebt die twintig keer een zet begint, terugneemt, veranderd,... dan kan ik het vreselijk op mijn heupen krijgen ;).
Maar goed, dat ligt dan meer aan de medespelers dan aan het spel ;).

Of toch iets,...ik hou niet zo van met 25 dobbelstenen gooien... en spellen die erg teerling georienteerd zijn liggen me ook iets minder. Ik heb nogal de neiging om slecht te gooien met dobbelstenen ;).

19. Gaan jullie nadat deze Q&A voorbij is actief worden als lid van het forum?

Ik heb al regelmatig gelezen op dit forum, alsook op bordspeler, hall9000, spielbox, ... Maar er is zo veel online om op te volgen dat ik waarschinlijk wel niet meteen de drukste poster zal worden hier. Niet omdat ik geen interesse heb, maar omdat de tijd me ontbreekt.
Ik probeer op BGG alle vragen zeer snel te beantwoorden en zeer aanwezig te zijn om Yedo te ondersteunen. Maar ik heb geen tijd om alle andere spellen ook te bespreken. Wat niet wil zeggen dat ik al veel plezier heb beleefd met het lezen van jullie commentaren op spellen ;).
Dus ik zal mijn best doen om hier regelmatig eens langs te kmen, maar ik kan niet beloven dat ik de meeste gedreven poster zal worden ;). Er moet ook nog aan het volgend prototype gewerkt worden ;).


Laatst bijgewerkt door The wasp op vr 24 mei 2013, 18:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013, 17:47 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1544
Woonplaats: Meerhout
20. Hebben jullie zelf een ruime collectie bordspellen?

21. Hebben jullie buiten het spelen/spelontwerpen nog gelijklopende hobby's? Of zijn verdere interesses juist uiteenlopend?

_________________
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
79 berichten | Pagina 1 van 6 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 6  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spelontwerpers en designers  
 Feed - Onderwerp - Q&A met Thomas Vande Ginste en Wolf Plancke auteurs van Yedo  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

Q&A, Thomas Vande Ginste, V&A, Wolf Plancke, Yedo



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®