Dus zo gaan we dat hier doen...elk voor zichzelf
Ikm aak nooit meer een spel met jou
Awel , dat is een goed idee... samen lukt toch ook niet meteen goed. En zo kan je weten wie wat zegt :p.
Mijn versie :p
En waarschijnlijk wordt meteen ook duidelijk waarom ze mij de talker van het duo noemen...
1 - Kunnen jullie kort even uitleggen hoe het spel Yedo speelt?
Elke speler vertegenwoordigd een clan in het oude Tokyo. Doormiddel van missies uit te voeren, kan je prestige verzamelen en op die wijze dichter bij de shogun aanschurken.
De kern van het spel is eigenlijk missies uitvoeren. Die kan je uitvoeren als je bepaalde wapens koopt, gebouwen bezit, gezegend wordt, … en uiteraard als je je werkers in de juiste lokatie kan krijgen op het juiste moment.
Het spel bevat verschillende fases en verschillende mechanieken. Bieden, workerplacement, backstabbing, plannen, gebeurtenissen, …. Elke mechaniek op zich is niet moeilijk te begrijpen, maar alles mooi in elkaar puzzelen en optimaal spelen vraagt enige speelbeurten. Er zitten heel vele sluipwegen in het spel zodat je je elke nieuwe speelbeurt beter kan wapenen tegen bepaalde gebeurtenissen, en tegenspelers.
Het spel kan wat groot en complex ogen de eerste keer, …maar na de vierde beurt zal je merken datalles mooi voortvloeit. De beurten staan ook mooi op je clankaart uitgeschreven zodat je een mooie leidraad hebt.
Het spel omvat 11 beurten. OP het einde orden dan nog extra punten toegekend door middel van bonuskaarten die je kan verzamelen tijdens het spel. Diegene met de meeste prestige op het einde van het spel is gewonnen.
2 - Waarom zouden jullie mij het spel Yedo aanraden?
Alles hangt uiteraard af van welke speler je bent. Als je graag korte spellen speelt, raden we je Yedo af
. Het spel heeft wel zijn tijd nodig. Als je graag alles van de eerste beurt tot de laatste beurt plant en als je het haat dat je af en toe flexibel moet zijn en plannen aanpassen,…dan raad ik het je ook niet aan
.
MAAR uiteraard raden we het spel wel aan voor mensen die zich graag onderdompelen in een spel dat overloopt van thematiek en sfeer. Elke missie heeft een verhaal, alle verhalen hebben een rode draad, alle missies en vereisten zijn thematisch aangepast, de spanning is vaak te snijden, de mechanieken zijn niet complex maar de combinatie van de verschillende mechanieken zijn wel uitdagend….
En er zit heel veel liefde , bloed, zweet en tranen in
. Het is een lange weg van vijf jaar geworden om dit spel uit te brengen. En we hebben er echt ons hart en ziel ingestopt. Commercieel gezien is dit een spel dat vele uitgeverijen niet willen uitgeven,..de winstmarges zijn niet groot genoeg voor dit soort spellen,… Maar eggertspiele gaat af en toe ook helemaal voor dit soort spellen, liever dan voor het grote geld,… dus nog een goeie reden om het eens te proberen is om uitgeverijen zoals eggertspiele te tonen dat er inderdaad een markt is voor dit soort spellen.
. Ze hebben alle fluff overgenomen, alleverhaaltjes, …wat alleen extra kosten , editen, enz…teweeg bracht.
Info over de lange weg:
http://boardgamegeek.com/blogpost/13075 ... do-to-yedo Het is ook een zeer mooi geïllustreerd spel. De tekeningen van Franz Vohwinkel zijn schitterend ( onze bescheiden mening)
.
Kortom, het is een spel dat zeker eens moet proberen om er je eigen mening over te vormen…en uiteraard hopen we dat je er veel plezier aan beleefd.
3 - Zijn jullie al eens in Japan geweest?
Neen , geen van beiden zijn we daar geweest. Maar er is wel een grote fascinatie voor de Japanse cultuur.
4 - Wat vinden jullie zo mooi aan een Oost Aziatische thema. Samurai's, ninja's, shoguns en geisha's,… een rijkelijk gevulde tot de verbeelding sprekende wereld.
Het is een wereld die iedereen wel een beetje kent, maar er is ook veel ruimte voor fantasie. De eervolle wijze waarmee
die mensen door het leven gingen is een ideaal decor voor een episch spel.
Er zit ook een perfecte dualiteit in die wereld. Eervol ingetogen leven, maar aan de andere kant ook de meest geharde en wrede strijders.
Kortom een zeer interessante omgeving om een verhaal over te vertellen.
5 - Wat was er eerder? Het spel of het thema?De grote lijnen van het spel en het thema zaten al lang in Wolf zijn hoofd. Eigenlijk is het een beetje samen ontstaan. Er was sowieso een fascinatie voor spellen, series en films met dat thema. En het oorspronkelijk plan was om een spel te maken met alle mechanieken die we zelf graag speelden in spellen. En dus kwamen dat thema en die mechanieken vlot samen. Dus we kunnen eigenlijk niet zeggen wat er eerst was…het is een beetje de vraag van de kip en het ei.
6 - Hebben jullie Edo ook al eens gespeeld? En wat vonden jullie ervan?We hebben jammer genoeg edo nog niet op het gemak kunnen spelen. We hebben wel al enkele regelverklaringen bekeken, walkthroughs,… het ziet er alleszins een interessant spel uit. Het zal er wel nog eens van komen. Maar op dit moment is tijd een probleem…yedo opvolgen, nieuwe porto's, jobs, kinderen,…
We hebben trouwens de auteur ( Mr. Malz ) ontmoet in Essen. Een heel sympathieke kerel. Hij is ook helemaal niet verantwoordelijk voor het naamdebacle. Het was Queen games die met de naam Edo op de proppen kwam. Hij wilde eigenlijk liever hun oorspronkelijke naam en thema behouden ( zuidamerika met de naam altiplano).
No hard feelings
. We hebben elkaar daar dan ook beiden veel succes gewenst, en daarmee is de kous af…. hoewel de naam edo nog steeds een stukje van onszelf is
.
7 - Hoelang duurde de ontwikkeling van Yedo?Van start tot afgewerkt prototype heeft het zo'n 18 maanden geduurd. Maar tot het in de winkel lag kwam er nog eens zo'n drie jaar bij. We hebben het spel 100 den keren gespeeld. Het was onze eerste poging, en we wilden niks aan het toeval overlaten. Er werd ook heel veel ( TE veel misschien wel) werk gestopt in het prototype. Maar we waren ervan overtuigd dat een mooi prototype er op zijn minst voor kon zorgen dat de aandacht getrokken werd. Een tweede reden voor dat uitgebreid prototype was dat we een mooi spel hadden om zelf te spelen indien we geen uitgever zouden vinden. Dat was ook het moeilijkste… binnen raken. Vele firma's nemen de moeite niet om te antwoorden, of sturen je met een kluitje in het riet,… Maar als we ons prototype mochten tonen, dan kregen we meteen een beetje aandacht. Dus misschien was het vele werk toch wel goed besteed.
Het definitieve spel is dan ook nog 2 keer uitgesteld geweest omwille van vertragingen, afhaken van partners, …. kortom, a bumpy road
.
8 - Wanneer wisten jullie dat Yedo 'het had'?
Het was eigenlijk grappig om te zien hoe goed het spel meteen in elkaar viel. ( all credits to Wolf). De basis van het spel zat meteen goed. Maar de finetuning duurde veel langer,…
Gelukkig hebben we goede gamervrienden die heel veel geholpen hebben om het spel te testen. Ze brachten ook goeie suggesties aan. Toen we een paar keer met hen gespeeld hadden voelden we dat het goed zat. Maar uiteraard was er enkel de hoop dat het goed genoeg was om gepubliceerd te worden. We kenden niks van het wereldje,…
Ik denk dat voor ons de doorbraak was op een beurs in nederland, waar we een bring and try hadden met iemand van 999. We waren daar al belachelijk veel te vroeg. Stijf van de stress!
Toen we ons prototype mochten voorleggen was die persoon meteen lovend. En na een half uurtje spelen zei hij dat hij onder de indruk was. Het slechte nieuws was wel dat het geen spel was dat 999 zelf verder zou uitwerken. ( te kleine markt, te hoge produktiekost, kortom te groot risico). Maar voor ons was dit de bevestiging dat het wel eens mogelijk zou kunnen zijn.
Vanaf dat moment geloofden we er 100% in..we moesten enkele nog de juiste firma vinden…
9 - Waarom hebben jullie gekozen voor het japanse thema?Het japanse thema geeft veel mogelijkheden en spreekt enorm de verbeelding aan. Eer, respect, harde strijders, ...
Wolf was al langer gefascineerd door de Japanse cultuur. De oude televisieseries, games,…
Vroeger waren we ook fervente Playstation spelers. Eén van onze favorieten was Tenchu ( 1 en 2 , de latere zijn minder goed
Daarin moest je ninjagewijs sluipend opdrachten vervullen. Dat heeft zeker een invloed gehad.
10 - Wat zijn jullie favoriete spellen? Thomas:
Ik was eigenlijk helemaal geen zo'n grote gamer tot we aan Yedo begonnen. Ik speelde wel eens een rollenspel met Wolf in de club, maandelijks een wedstrijden formula D. Online catan spelen op catanweb ( ik mis jullie nog steeds!
. ). Maar dat was het zo een beetje.
Maar de laatste jaren is mijn interesse serieus toegenomen. Maar nu is tijd een probleem
. En zo is er altijd iets.
Maar goed, enkele spellen die ik laatst met veel plezier gespeeld heb: Village, eclipse, space alert, Trajan, brug naar de hemel, Fresco,…
Spellen waar ik naar uit kijk om ze eens te spelen: Brugge ( ik woon er en het schijnt een goed spel te zijn ), cuba ( ligt nog ongeopend in mijn kast), Bora bora, … )
11. Wat is jullie 'gezamenlijke' achtergrond. Kennen jullie elkaar van het maken van Yedo of kennen jullie elkaar al jaren?
Wij zijn neven. Wolf zijn vader en mijn moeder zijn broer en zus. Wolf is enkele jaren ouder. Op jongere leeftijd was er eigenlijk weinig contact. Maar een jaar of 20 geleden zijn we samen beginnen spelletjes spelen. Zowel bordspellen als vooral ook op de playstation. We speelden een paar keer in een jaar een volledig weekend. Ondersteund door een doos vol chocolade, chips en andere rommel speelden we een heel weekend…waar is die mooie tijd
. De favorieten waren metaal gear solid, tenchu, pro eva soccer, …
Nu proberen we nog om de 14 dagen een avondje op de ps3 te voetballen…samen met club Brugge een competitie tegen de computer
.
En uiteraard werken we ook verder aan nieuwe prototypes.
12. Was het concept voor Yedo al vrij snel duidelijk of is er tijdens de ontwerpfase van het spel nog veel gewijzigd?Het was meteen vrij duidelijk. Ons prototype wijkt heel weinig af van het definitieve spel. We hadden ook een afgewerkte kaart, regelboek,… eigenlijk te veel afgewerkt
. Maar daardoor wijkt het ook weinig af. Er is vooral nog wat geschaafd aan het speelgevoel hier en daar,…onze versie was nog harder en minder vergevingsgezind als de definitieve versie
. De geisha versie is een toevoegsel van de uitgever. Een wapen extra op de markt, … Maar we zouden met gemak ons prototype kunnen bovenhalen en spelen met mensen die het spel reeds in de definitieve vorm gespeeld hebben…
13. Ontwikkelen jullie altijd samen spellen?
Tot nog toe wel. En we zijn ook van plan om dat zo te houden. We komen al 20 jaar goed overeen. En het is veel fijner om samen iets te maken. Meer meningen maken een spel rijker. En we vullen elkaar ook perfect aan.
Het is ook leuker om zo een avontuur met zijn tweeën te beleven.
14. Zijn jullie momenteel ook bezig met nieuwe dingen?Ja , we zijn bezig aan een nieuwe prototype. Het zit al in een vrij ver gevorderd stadium. De grote lijnen van het spel staan vast.
Nu nog veel spelen, testen , schaven,… en dan uiteraard opnieuw kijken of we iemand vinden die het wil uitgeven.
We hebben ook al twee kaartspelletjes liggen in half afgewerkte versie… Maar dat is voor heel kleine kinderen( 6 jaar) en eentje voor kinderen ( 8 en + ). Maar door de beperkte tijd is het moeilijk om alles uit te werken. Dus voorlopig gaat de aandacht nu uit naar ons laatste prototype voor een volwassen spel. Korter dan yedo
en geen workerplacement…maar meer krijg je niet
.
Het edo debacle ligt nog op onze maag :p.
15. Is jullie spellensmaak gelijklopend? Of houden jullie van verschillende dingen
Thomas:
Ik denk dat onze smaak qua spellen toch aardig gelijkloopt in een bepaald segment. Ik ben misschien iets meer geneigd naar iets lichtere spellen. Wolf is eerder hardboiled. Wolf heeft ook al veel meer ervaring en zijn spellenkennis is veel groter. Maar we hebben nooit problemen om een spel uit te kiezen om samen te spelen.
Wolf speelt ook wel wargames, en met miniaturen... ik vind dat allemaal heel mooi en schitterend om te zien, maar het gaat mijn petje te boven
.
16. Hoe zijn de reacties die jullie ontvangen over de invloed van de evenementkaarten en sommige, destructieve actiekaarten in Yedo?Die zijn divers. Sommigen vinden dat net hetgeen wat het spel de goeie kruidig geeft. Anderen willen omwille van die events de doos los door het raam keilen. You love it , or hate it. Maar er is 1 groot voordeel , als je niets met events hebt, kan je ze gewoon weglaten, of de hardste weglaten. Het spel speelt dan nog steeds heel goed.
Er is hier en daar al discussie geweest over sommige events. Zoals bijvoorbeeld de aardbeving,… thematisch wilden we die in het spel. japan is een haard van vele aardbevingen. En aardbevingen nemen willekeurige slachtoffers,…dus wij vonden het nooit echt erg dat de ene harder geraakt werd dan de andere…thematisch gezien is dat ook zo
. Maar we hadden onderschat dat voor sommigen zo'n event tegen krijgen, voldoende is om een 2 te geven op BGG, het spel te verketteren, en huilend de zaal uitrennen :p.
Dus een goede tip: als je niets met events hebt, gebruik ze dan niet in je eerste spel ( of eventueel nooit). Als je twijfelt, neem dan de events waar samurai opstaat uit het spel, …als je graag verrast wordt en verplicht wordt om je strategie aan te passen en uit een diep dal weer omhoog te klauteren…speel dan de full versie
.
17 - Wat vinden jullie het mooiste stukje tekenwerk van Franz Vohwinkel in Yedo?
Ik was vooral verzot op de schetsen die we te zien kregen. Ik teken zelf graag. En mijn voorliefde gaat eigenlijk altijd al uit naar potloodtekeningen. De schitterende schetsen van de kaart of verschillende kaften,…
Maar als je me vraagt van de definiteve kaart…. dan zeg ik de haven. Als je die van heel dicht bekijkt is dat super geschilderd, zelfs schaduw van de bootjes in het water,… prachtig.
zo...tot zover...vergeef me mijn schrijffouten...het is allemaal wat snel getypt.... time...pfffff