Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




37 berichten | Pagina 3 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 sep 2013, 00:55 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Kire schreef:
Zoals Missiloon en Moppersmurf Maarten correct aangeven, is het de bedoeling van een column een (uitdagende) mening te ventileren met als doel discussie te stimuleren. Dit is mijn ogen redelijk gelukt en ik kijk uit naar extra reacties!


Een uitdagende mening? Ik zie niet in hoe. Ik vind het kortzichtig en flauw. Ongeacht of het serieus bedoeld is of niet. De reden dat (sommige) mensen negatief reageren heeft mijns inziens meer te maken met (het gebrek aan) de kwaliteit van het stuk. Als iemand een volgens jou een slechte column schrijft en jij daar tegenin gaat, dan betekent dat toch niet dat die column daarmee geslaagd is? Een column is geen reclame hè, niet iedere reactie is een goede reactie.

Ik ben het in die zin ook helemaal met KASSEI eens.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 sep 2013, 14:27 
Condottiërre

Berichten: 908
Als ik de kenmerken die in de eerste post aangehaald worden is het nog maar eens een herhaling van het algemene beeld van Asperger.

Ik heb zelf het syndroom van Asperger, vastgesteld op mijn 17de. Het is een 'jonge' vorm van autisme. Zo werd de stoornis pas in 1994 'officieel erkend' als een aandoening. Het syndroom van Apserger is een vorm van autisme bij mensen met een hoog IQ. Dat is de reden waardoor het zo lang geduurd heeft voordat de aandoening ontdekt werd. Door het hoge IQ zijn Aspergers in staat hun 'anders zijn' te hanteren. Ze hebben een enorm leervermogen, gaan observeren en gaan gedrag van anderen imiteren zodat hun anders na verloop van tijd nog moeilijk vast te stellen is. Elke Asperger is ook anders. Zo wordt als kenmerk aangehaald dat alles gestructureerd moet zijn en als moet lopen zoals gepland of ze worden zenuwachtig. Ja en neen. Het hangt af van situatie tot situatie. Als ik bijvoorbeeld met de auto naar Leuven moet, zal dat altijd volgens dezelfde weg zijn. Is die weg afgesloten, dan rijdt ik dus niet naar Leuven. Kom ik een onverwachte omleiding tegen is de kans groot dat ik huiswaarts keer.

Aan de andere kant ben ik in het huishouden de grootste chaoot die je kan vinden. Spontane dingen? ja leuk! Onverwachts bezoek? geweldig!

De zogenaamde kenmerken zijn niet op elke situatie van elke autist van toepassing. Het moet enorm genuanceerd worden want deze algemene kenmerken leiden tot ideeën als 'mensen met autisme kunnen niet tegen spontane veranderingen' of 'mensen met autisme kunnen moeilijk om met sociale contacten' en die stelling kloppen niet.

Ikzelf kan sociale situaties soms moeilijk inschatten, maar ik vind het super om nieuwe mensen te ontmoeten en relaties op te bouwen. Karakterieel ben ik heel sociaal. Spontane veranderingen heb ik soms problemen mee, maar verre van altijd. Vorige week nog was mijn hele zaterdag volgepland. Er stond onverwachts bezoek voor de deur. Wel, ik ben meteen in mijn auto gesprongen, ben taart en koekjes gaan halen en ik heb een geweldige namiddag gehad. Mijn gepland werk verschoof ik naar maandag.

De kenmerken kloppen dus gedeeltelijk maar het is geen handboek voor autisme. Heel vaak wordt het karakter van 'de autist' niet in rekening gebracht bij dat soort opsommingen. Het is een theoretische opsomming die gehanteerd wordt om van daaruit een beeld te vormen van de patient, meestal na uren en uren van gesprekstherapie. Ikzelf ben 8 weken in observatie geweest in een psychiatrie voordat de diagnose kon gesteld worden. De opsomming van kenmerken wordt dus best niet blindelings als volledig en correct aangenomen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 13 sep 2013, 17:51 
Bronzen Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 8492
Woonplaats: Groningen
Ik heb last van het syndroom van Kasperger. Ook vervelend hoor. :lol:

Al denk ik wel dat mensen in mijn omgeving er meer last van hebben.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door grunnboy op vr 13 sep 2013, 17:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 13 sep 2013, 17:52 
Jakkiebak!

Berichten: 74
Woonplaats: Haldenstein CH
ik vind het allemaal bijzonder interessant.... mensen zeggen wel eens dat ik autistisch ben... maar dit asperger verhaal, reacties, kenmerken e.d. .... dat ben ik, niet 100 procent, maar wel 80 procent... dus bedankt aan degene die het item heeft ingebracht!!!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 13 sep 2013, 18:58 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Richard van Vugt schreef:
Drekster2001 schreef:
Richard van Vugt schreef:
Drekster2001 schreef:
Oh, je vindt jezelf grappig?.... Da's klassiek narcisme :D


Eh, wat? Hans Teeuwen een narcist? George Carlin soms?
Ik denk dat je het spoor even bijster bent.


Kijk, dat was dan wel weer amusing, jezelf met de groten vergelijken :D


En waarom ook niet? Waarom naar beneden kijken? Daar valt niet zoveel te beleven, bij het gemene volk dat bij 'Koe zoekt Hoer' vermaak zoekt!
En wie liftte er trouwens met mijn 'bak' mee en moest zo nodig laten weten dat ie 'm begreep? Ik begrijp heel goed dat je dat dwarszit. Zo ben ik ook weer. Vol begrip.

:yawn: Van één ding kun je wel al zeker van zijn, van een minderwaardigheidscomplex heb je totaal geen last !

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 sep 2013, 23:02 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
roel40 schreef:
ik vind het allemaal bijzonder interessant.... mensen zeggen wel eens dat ik autistisch ben... maar dit asperger verhaal, reacties, kenmerken e.d. .... dat ben ik, niet 100 procent, maar wel 80 procent... dus bedankt aan degene die het item heeft ingebracht!!!


Roel, bedankt voor deze feedback. Ik ben blij nog eens positieve feedback te zien! :-)

Het was o.a. mijn bedoeling het begrip Asperger wat meer bekendheid te geven, gezien ik in mijn omgeving merk dat dit niet echt gekend is. Uiteraard doe ik dat op basis van slechts enkele typische kenmerken en is dit daarom wetenschappelijk totaal niet onderbouwd. Dat was trouwens ook niet de bedoeling. Voordat mijn zoon de diagnose kreeg had ik trouwens er ook nog niet veel over gehoord. Intussen heb ik er al stapels boeken over gelezen en denk ik wel enig inzicht in de materie te hebben. Niet alleen uit de boeken maar ook vooral als 'ervaringsdeskundige'.

En met het risico weer een hele discussie op te starten; Het zou me echt niet verwonderen als het percentage personen met ASS in de bordspellenwereld (statistisch significant) hoger is dan het percentage personen met ASS in het algemeen. Maar voor alle duidelijkheid, dit is een gevoel en zeker géén feit. Ik kijk al uit naar de vernietigende reacties! :?

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Online Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 14 sep 2013, 00:29 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Kire schreef:
En met het risico weer een hele discussie op te starten; Het zou me echt niet verwonderen als het percentage personen met ASS in de bordspellenwereld (statistisch significant) hoger is dan het percentage personen met ASS in het algemeen. Maar voor alle duidelijkheid, dit is een gevoel en zeker géén feit. Ik kijk al uit naar de vernietigende reacties! :?


I don't give a rat's ass.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
37 berichten | Pagina 3 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - BordspelManiaK  
 Feed - Onderwerp - BordspelManiaK: Alle bordspelers hebben Asperger !?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

BordspelManiaK



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®