Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2013, 10:35 
1. De Vorsten van Florence (2000)

Berichten: 682
Woonplaats: Meijel
Ik ben geïnteresseerd in de spellen Dungeon Lords en/of Dungeon Petz. Maar wil graag van jullie wat ervaringen lezen.

Ik heb begrepen dat de spellen dezelfde sfeer hebben, dat Petz min of meer de opvolger is van Lords, maar dat het volledig andere spellen zijn. Is dat zo? En welke raden jullie aan: Lords of Petz? En de eventuele uitbreidingen, zijn ze de moeite? Volgens BGG zijn de spellen ook taalonafhankelijk afgezien van een paar kaarten. Dus een Duitse versie is geen probleem? (Engels is toch makkelijker...) Op Amazon.de staan ze namelijk voor rond de dertig euri, en dan krijg je de Duitse versie.

Daarbij aansluitend, als iemand van deze spellen af wil, hou ik me aanbevolen :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2013, 11:39 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
EEMBC schreef:
Ik ben geïnteresseerd in de spellen Dungeon Lords en/of Dungeon Petz. Maar wil graag van jullie wat ervaringen lezen.

Ik heb begrepen dat de spellen dezelfde sfeer hebben, dat Petz min of meer de opvolger is van Lords, maar dat het volledig andere spellen zijn. Is dat zo? En welke raden jullie aan: Lords of Petz? En de eventuele uitbreidingen, zijn ze de moeite? Volgens BGG zijn de spellen ook taalonafhankelijk afgezien van een paar kaarten. Dus een Duitse versie is geen probleem? (Engels is toch makkelijker...) Op Amazon.de staan ze namelijk voor rond de dertig euri, en dan krijg je de Duitse versie.

Daarbij aansluitend, als iemand van deze spellen af wil, hou ik me aanbevolen :)


Ik vind het allebei erg goede spellen. Inderdaad, ze hebben dezelfde sfeer maar verschillen behoorlijk van elkaar. Ik heb persoonlijk toch sterk de voorkeur voor Lords, ondanks de langere speelduur (Lords duurt al snel 2 uur, Petz kun je met vlotte spelers die het spel kennen binnen 1,5 uur aftikken). Dit omdat het thema me meer aanspreekt (Dungeon Lord zijn of een dierenwinkel runnen? Hmm...), ik het leuk vind hoe moeilijk het spel het je maakt (al heeft Petz dat ook, in mindere mate), en er voor mijn gevoel meer 'gebeurt' tijdens een pot Lords. Ik kan me nog steeds de partij herinneren dat iemand zijn demon door de helden in een schaap werd veranderd :lol: Omdat de spellen ook met elkaar concurreren (allebei eigenlijk gemaakt voor 4 spelers, redelijk complexe regels) heb ik Petz dit jaar zelfs weer van de hand gedaan. Dungeon Lords is nog steeds een van mijn favoriete spellen.

Wat je overige vragen betreft: Ik heb de uitbreiding voor Lords 1x gespeeld en vond hem erg leuk! Hij maakt wel het spel weer langer, omdat aan beide jaren een extra seizoen wordt toegevoegd. Petz is wel taalonafhankelijk maar Lords niet: die 'paar kaarten' betreffen de magische spreuken van de helden die sommige spelers van te voren kunnen inzien. Dan moet je dus wel kunnen begrijpen wat er staat zonder het aan een andere speler te vragen. Dus voor Lords zou ik de Engelse versie aanraden.

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2013, 16:25 
Avatar gebruiker
Ook ik vind Dungeon Lords veel leuker dan Dungeon Petz, al zul je zien dat op Board Game Geek de overheersende voorkeur naar Petz neigt.

in Dungeon Lords bouw je je eigen dungeon, die aan het einde van het jaar wordt overvallen door helden, omdat dat goed is voor de roem van die helden (totaal geen rekening houdende met al het werk dat jij steekt in het bouwen van een mooi optrekje). Het spel bestaat grofweg uit twee mechanieken:
1. een rekenachtige manier van vechten tegen de helden.
2. worker placement om je dungeon voor te bereiden op dat vechten.

Je kunt - zeker met slechts twee spelers - bijna volledige controle hebben over het spel. De randomness zit dan vooral in de traps die je krijgt, die monsters die je elke ronde kunt kopen (alhoewel per jaar de opties beperkt zijn, dus die randomness valt wel mee) en de kamers die je kunt kopen.

Met twee spelers krijg je allebei een dummy speler. Waar in andere spellen een dummy speler echter redelijk random is, kun je die hier volledig inzetten binnen je eigen strategie en zo gebruiken om zelf verder te komen en je tegenstander tegen te zitten.

Met vier spelers heb je iets meer randomness, doordat je - zeker in de worker-placementfase- toch te maken hebt met drie andere spelers die je strategie flink in de war kunnen schoppen.

Hoe beter je het spel kent, hoe meer strategie je erin kunt bouwen. Op een gegeven moment kun je zo tactisch spelen dat je zelfs kunt bepalen welke helden je krijgt etc

Belangrijk is echter dat je het mechanisme van het vechten volledig doorhebt, omdat het hele spel in het teken staat van het voorbereiden op de twee gevechten. Het spel houdt daar rekening mee, doordat je speciaal voor de gevechten vier oefenborden hebt

Dungeon Petz is ook een worker placement, maar deze staat meer in het teken van je diertjes goed onderhouden en aanpassen aan de wensen van je potentiële kopers/de beauty pageants om zo de meeste punten binnen te krijgen. Dungeon Petz is voor mij minder dan Dungeon Lords omdat de randomness voor het grootste gedeelte in het belangrijkste mechanisme van het spel zit: De needkaarten. Elke keer moet je namelijk zorgen dat je aan de needs van je dier kunt voldoen, en alhoewel je wel precies kunt tellen welke kaarten nog wel en niet in elk deck zitten en je net iets minder randomness hebt als je gebruik maakt van de dubbele needs, is het voor mij toch de afknapper van het spel.

Daarbij is dit vooral écht worker placement met af en toe punten tellen, waar Dungeon Lords dus ook nog een extra hoofdmechanisme in de vorm van het vechten erbij heeft.

Blijft wel dat de petz erg schattig zijn :)


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2013, 17:02 
10. El Capitán (0)

Berichten: 682
Woonplaats: Meijel
2-0 voor Dungeon Lords dus.

De beperktere taalonafhankelijkheid is denk ik wel op te lossen met een vertaling van de kaarten voor iedere speler. Ik geloof dat dat er toch geen massa's zijn, toch?

Iemand die een voorkeur heeft voor Petz? Alle reakties welkom. Het lijken me niet alleen tactische spellen maar vooral ook geinig!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2013, 21:40 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 40
Bij ons is DL ook populairder dan DP, hoewel het allebei leuke spellen zijn - DL hebben we meer dan 20 keer gespeeld (incl een paar keer met uitbreiding) en DP iets van 5x.

DL heeft best wel veel kaartjes met tekst. De 2x4 kaartjes van de spells (er zijn er meer maar je gebruikt er elke keer maar 4 per vechtronde), die je echt niet kunt overleggen, aangezien het een actie is die je moet kiezen om ernaar te kijken.

Er zijn ook nog traps (toch wel een redelijk aantal verschillende), die zijn in principe ook niet openbaar, maar het maakt niet heel veel uit als je daarover een vraag stelt, omdat je toch op je eigen bordje vecht. Aan de andere kant kan het wel iets van info geven over welke actie je mss de volgende ronde wilt kiezen...

En dan zijn er de gebeurtenis kaartjes, die een ronde van te voren worden opgedraaid en gewoon openbare informatie zijn, dus daarbij kun je gewoon vertellen wat er aan de hand gaat zijn.

Persoonlijk zou ik geen Duitse DL willen, maar als het erg veel geld scheelt, kan ik me voorstellen dat het met een lijstje van de kaartjes ook wel werkt.

_________________
"The only reason there's such a thing like morning in the first place is to keep night and afternoon from bumping into each other."


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013, 08:22 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Laat ik het maar voor DP opnemen dan.
Ik vind DP stukken leuker dan DL. Er zit veel meer plezier in het spel. Bij DL is het worker placement principe flink random en ik ben ook geen fan van dummy spelers. Om die reden wordt ook vaak gezegd dat je DL het beste met de volledige 4 mensen kan spelen. Bij DP kun je de worker placement fase beter plannen en is deze ook interessanter omdat je door middel van biedingen (grootte van groepjes imps / geld) biedt om eerst te mogen plaatsen. Een erg leuk spelmechanisme wat goed werkt. Hier voelt het worker placement-mechanisme (erg slim middels blinde biedingen) veel beter uitgewerkt (én veel thematischer) dan bij Dungeon Lords, waarbij het meer een way-to-get-stuff is. Verder schaalt DP beter met minder mensen. Met 4 is het waarschijnlijk toch het beste, maar omdat specifieke plekken bezet worden met 2 of 3 spelers schaalt het geweldig goed.

De needs-kaarten zijn inderdaad wat random, maar zoals eerder gezegd kun je wat randomness wegnemen door met dubbele needs te spelen. Ik ben daar geen fan van omdat ik het basisspel goed genoeg vind, dus doe het meestal niet. Soms zit het je dan wat tegen in dit spel, maar dat hoort er ook zeker bij (en dat zit ook bij Dungeon Lords met bijv. event kaarten en traps die je trekt) en is juist uiterst thematisch. Je hebt immers een pet shop met wispelturige monstertjes die je nu eenmaal niet goed onder controle hebt.

Beide spellen hebben een puzzelelement. Bij Dungeon Lords is het om zo snel mogelijk alle heroes te verslaan. Een verrassend pittig rekenspelletje wat zeker de eerste keren niet intuïtief aanvoelt en erg veel tijd in beslag kan nemen. Daarbij neem je soms ook rare beslissingen door bijv. gewoon schade te nemen (ipv te verdedigen met een monster), omdat je dan de heroes sneller kunt verslaan. Dit is gewoon puur rekenwerk en alle opties doorlopen (zeker aan het begin) om te kijken hoe het verloop zal zijn. Ik vind het redelijk droog en heb niet het gevoel thematisch betrokken te zijn (je kijkt meer naar icoontjes dan dat je echt praat over specifieke helden).
Bij DP zit het puzzelelement in het toewijzen van getrokken needs-kaarten aan je petz en dan liefst zodat ze goed voor de dag komen in een pet show of dat ze veel opleveren. De puzzel is een stuk eenvoudiger en vaak is er wel een optimale uitkomst die relatief snel te vinden is (al kan het soms, zeker wanneer je meerdere petz hebt, even puzzelen zijn). Echter voelt alles geweldig thematisch aan. Je beestje heeft een play need? Gooi hem in een kooi met een glijbaan of laat een imp met hem spelen. Je beestje is agressief? Gooi hem in een kooi met grote hekken, of zet er anders een imp bij om hem tegen te houden zodat ie niet ontsnapt (maar je imp belandt dan wel in het ziekenhuis en je moet hem komen ophalen). Je pet wil eten, maar je hebt niks voor zijn dieet (groente / vlees) ? Dan lijdt hij daar heel erg onder (en geen enkele show / koper wil een beestje dat lijdt). Je pet zit in een kooi vol poep en krijgt een misselijkheid-kaart? Dan wordt hij ziek en lijdt hij daar onder. Je pet is magisch? Stop hem in een magische kooi, anders muteert hij. Er zit heel veel humor in het spel en heel veel plezier. Het spel moedigt je ook echt aan om te praten over je monsters in de trant van: "Hij moet weer schijten en z'n kooi ligt al vol. Straks maar even mijn monster naar een andere kooi verplaatsen zodat mijn imp de kooi schoon kan scheppen!" Je creëert kleine verhaaltjes.

Concluderend: Ik vermoed dat Dungeon Lords mechanisch gezien wat strakker in elkaar zit (alhoewel het ook veel randomness heeft). Het is echter een veel droger spel waarbij het thema er wat mij betreft meer opgedrukt voelt (en het voelt niet heel veel serieuzer). Het speelt best aardig weg, maar met name het worker placement gedeelte voelt als een idee achteraf. DP is thematisch heel veel sterker. Het heeft vermoedelijk wat meer randomness middels de need-kaarten (maar dat kun je in de advanced versie dus beperken), maar speelt meer als een leuk spel, dan een berekenende puzzel.
Wil je meer een pittige uitdaging, dan is DL misschien meer je spel (lastigere puzzel, ingewikkeldere regels).
Wil je meer humor en thematische immersie, dan is DP misschien meer je spel.

Succes met je keuze!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013, 17:44 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Thanx robertopellizini voor de fantastische uitleg, mijn keuze gaat dus uit naar DP.
Wordt één van de aankopen op spiel 13 :thumbup:

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013, 18:48 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1028
Woonplaats: Steenwijk
dirk schreef:
Thanx robertopellizini voor de fantastische uitleg, mijn keuze gaat dus uit naar DP.
Wordt één van de aankopen op spiel 13 :thumbup:



Was volgens mij vorig jaar te koop voor 20 euro

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013, 19:00 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1613
Woonplaats: Weert
dirk schreef:
Thanx robertopellizini voor de fantastische uitleg, mijn keuze gaat dus uit naar DP.
Wordt één van de aankopen op spiel 13 :thumbup:


Daar ga je geen spijt van krijgen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013, 20:22 
1. De Vorsten van Florence (2000)

Berichten: 682
Woonplaats: Meijel
Ik ga in Essen op zoek naar beide (20 euro? Dan hoef ik zeker niet lang na te denken). Ze lijken mij allebei meer dan de moeite waard. Bedankt voor de reakties! De uitbreidingen komen eventueel later wel aan bod.

En Dirk, je koopt maar alles wat je wil, als je maar een exemplaar voor mij laat liggen! :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013, 20:41 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
dirk schreef:
Thanx robertopellizini voor de fantastische uitleg, mijn keuze gaat dus uit naar DP.
Wordt één van de aankopen op spiel 13 :thumbup:

Bedenk wel dat Vlaada niet de meest toegankelijke spellen maakt (het 'weight' van 3.4 op BGG wijst daar al op) met doorgaans hopen regeltjes om te onthouden.
Het is een echte gamers game denk ik, niet?
Maar Dirk, als je het toch koop, offer ik me met plezier op om het eens mee te testen 8)

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013, 23:43 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
Aras schreef:
Was volgens mij vorig jaar te koop voor 20 euro


Duitse versie was 25 euro op zaterdag.
Engelse 35.

Ik heb de Engelse DP gekocht en vind het een superleuk spel. Helaas maar een 5tal keer gespeeld sinds Essen 2012, omdat mijn vrienden niet erin zien wat ik zie, geloof ik.
Ze verwachten een snel, leuk spel (vanwege het thema en art), maar het blijkt toch pittiger te zijn dan ze in eerste instantie dachten.

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013, 09:21 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
DP heeft zeker flink wat regeltjes en is geen kattenpis.
Echter, alles is thematisch heel sterk verweven, waardoor je het snel aanleert.
Mijn vriendin heeft weinig geduld met spellen en regels, maar pakte dit heel snel op en wint bovendien dikwijls van me.
Qua complexiteit ontlopen de spellen elkaar dus niet veel (op BGG --> DL: 3.5, DP: 3.4). DL voelt echter lastiger dan DP.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013, 09:44 
Avatar gebruiker
Robertopellizini schreef:
DP heeft zeker flink wat regeltjes en is geen kattenpis.
Echter, alles is thematisch heel sterk verweven, waardoor je het snel aanleert.
Mijn vriendin heeft weinig geduld met spellen en regels, maar pakte dit heel snel op en wint bovendien dikwijls van me.
Qua complexiteit ontlopen de spellen elkaar dus niet veel (op BGG --> DL: 3.5, DP: 3.4). DL voelt echter lastiger dan DP.

Ik vind ze allebei logisch en duidelijk in hun thema's zitten en daardoor niet lastig om te spelen.

Ik merk wel dat DL moeilijker is om uit te leggen, omdat daarin dat gevecht zo belangrijk is. Ik maak daarvoor ook altijd gebruik van de oefengevechten om het aan nieuwe spelers uit te leggen, voordat we een spel spelen. Bij al die nieuwe spelers heb ik gemerkt dat als ze het gevecht eenmaal snappen, de rest helemaal geen probleem is; ik heb veel spelers dit spel geleerd die het nu allemaal enthousiast spelen.

Staat tegenover dat je DP vrijwel meteen kunt spelen met nieuwe spelers, je dus niet eerst zo'n oefensessie door hoeft, zeker als ze al ervaring hebben met andere worker-placementspellen.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013, 17:59 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1613
Woonplaats: Weert
De regels van DP zijn met humor geschreven, waardoor ze goed te doen zijn. De spelersbordjes zijn super om de rondevolgorde door te krijgen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Dungeon Lords en Dungeon Petz  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Dungeon Lords, Dungeon Petz



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®