Ook ik vind Dungeon Lords veel leuker dan Dungeon Petz, al zul je zien dat op Board Game Geek de overheersende voorkeur naar Petz neigt.
in Dungeon Lords bouw je je eigen dungeon, die aan het einde van het jaar wordt overvallen door helden, omdat dat goed is voor de roem van die helden (totaal geen rekening houdende met al het werk dat jij steekt in het bouwen van een mooi optrekje). Het spel bestaat grofweg uit twee mechanieken:
1. een rekenachtige manier van vechten tegen de helden.
2. worker placement om je dungeon voor te bereiden op dat vechten.
Je kunt - zeker met slechts twee spelers - bijna volledige controle hebben over het spel. De randomness zit dan vooral in de traps die je krijgt, die monsters die je elke ronde kunt kopen (alhoewel per jaar de opties beperkt zijn, dus die randomness valt wel mee) en de kamers die je kunt kopen.
Met twee spelers krijg je allebei een dummy speler. Waar in andere spellen een dummy speler echter redelijk random is, kun je die hier volledig inzetten binnen je eigen strategie en zo gebruiken om zelf verder te komen en je tegenstander tegen te zitten.
Met vier spelers heb je iets meer randomness, doordat je - zeker in de worker-placementfase- toch te maken hebt met drie andere spelers die je strategie flink in de war kunnen schoppen.
Hoe beter je het spel kent, hoe meer strategie je erin kunt bouwen. Op een gegeven moment kun je zo tactisch spelen dat je zelfs kunt bepalen welke helden je krijgt etc
Belangrijk is echter dat je het mechanisme van het vechten volledig doorhebt, omdat het hele spel in het teken staat van het voorbereiden op de twee gevechten. Het spel houdt daar rekening mee, doordat je speciaal voor de gevechten vier oefenborden hebt
Dungeon Petz is ook een worker placement, maar deze staat meer in het teken van je diertjes goed onderhouden en aanpassen aan de wensen van je potentiële kopers/de beauty pageants om zo de meeste punten binnen te krijgen. Dungeon Petz is voor mij minder dan Dungeon Lords omdat de randomness voor het grootste gedeelte in het belangrijkste mechanisme van het spel zit: De needkaarten. Elke keer moet je namelijk zorgen dat je aan de needs van je dier kunt voldoen, en alhoewel je wel precies kunt tellen welke kaarten nog wel en niet in elk deck zitten en je net iets minder randomness hebt als je gebruik maakt van de dubbele needs, is het voor mij toch de afknapper van het spel.
Daarbij is dit vooral écht worker placement met af en toe punten tellen, waar Dungeon Lords dus ook nog een extra hoofdmechanisme in de vorm van het vechten erbij heeft.
Blijft wel dat de petz erg schattig zijn