Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




28 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tai Pan (Tichu) vraag
BerichtGeplaatst: ma 09 jun 2008, 15:23 
Meeple

Berichten: 17
Woonplaats: Hedel
Gisteren voor het eerst Tai Pan gespeeld, maar we kwamen niet echt uit de kaarten De draak en De feniks.
Wat zijn de tactische overwegingen om deze kaarten in te zetten, wanneer vooral wel/niet?

alvast bedankt voor het antwoord!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 jun 2008, 18:26 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 853
Woonplaats: Bollenstreek
Herkenbaar, de eerste keer dat ik taipan speelde snapte ik ook niets van de bijzondere kaarten.

Deze bijzondere kaarten zijn vooral bijzonder sterk en gebruik je dus doorgaans om een slag mee binnen te harken. De draak is de hoogste enkele kaart. Als er dus enkele kaarten gespeeld worden, weet je zeker dat je de slag kan pakken. Alleen een bom kan nog over je draak heen.

De feniks kan je gebruiken als joker (alleen niet in een bom) of als er enkele kaarten gespeeld worden. In dat geval neemt de feniks de waarde van een een half + de hoogst gespeelde kaart aan. Dus als je hem speelt na een Aas, wordt het een Aas en een half.

Als je voor het eerst taipan speelt, moet je je nog niet druk maken om de punten. Het aller aller aller belangrijkste is het om goed te voorspellen dat je als eerste uit gaat en daar de bonus punten voor op te strijken. De rest is bijzaak. Ga dus vooral niet piekeren over of je wel een draak moet spelen als er al punten in de slag zitten (want een slag die je met de draak haalt moet je aan n van de spelers van het andere team geven). Deze punten zijn natuurlijk nooit vervelend, maar het spel win je door de punten die je haalt met je taipans.

Veel speelplezier!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 jun 2008, 20:44 
Meeple

Berichten: 17
Woonplaats: Hedel
Bedankt voor je tips, Dagmar!!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 15 jun 2008, 19:33 
8. Istanbul (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Wij zijn nu onze eerste potjes aan het doen; wat een diepgang kent dit spel... Maar: in hoeverre mag je nu overleggen met je teamgenoot?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 15 jun 2008, 21:42 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 853
Woonplaats: Bollenstreek
Niet!

De kaarten die je doorgeeft zijn vaak wel een indicatie van wat voor soort hand je hebt (geef je je beste kaart weg dan denk je geen super hand te hebben, geef je een lage kaart weg dan geef je aan een goede hand te hebben). Verder is het niet de bedoeling dat je uitgebreid gaat overleggen.

Maar tenzij je een pokerface pur sang hebt, zal je partner of tegenspelers af en toe best in kunnen schatten wat je aan het doen bent.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 15 jun 2008, 22:43 
5. Torres (1999)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Mooi! Dan hebben we het goed gespeeld :-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 16 jun 2008, 09:13 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 187
Woonplaats: Amsterdam
Ik geef (bijna) altijd mijn beste kaart weg. Ook wanneer ik de draak en de Phoenix heb geef ik hiervan een weg. Gedachte hierachter is dat je veel meer punten kan maken door 'samen' als eerste uitgaan.

Ander voordeel van je hoogste kaart weggeven is dat je partner weet wat je in elk geval niet hebt. Wanneer je zelf een aas weggeeft en van je partner een aas krijgt, dan zitten de Phoenix en de draak dus bij de tegenstander.

De uitzonderingen wanneer ik weleens iets anders weggeef:

-Wanneer mijn 3 heren de hoogste kaarten zijn. Dan geef ik toch mijn vrouw of lager weg, tenzij dat er ook weer drie zijn.
-Wanneer ik zelf een grote Tichu gemeld heb.
-Wanneer ik een echt mooie straat heb met net 1 gat, waar ik mijn Phoenix goed voor kan gebruiken
-Wanneer de tegenstander een grote Tichu meld en ik een echt mooie kaart heb, waardoor ik mijn Phoenix of Draak niet wil missen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 16 jun 2008, 17:30 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Ik ben toch meer voorstander van het weggeven van een B, V, H of A denk ik.
Dit vanwege het feit dat je de kans dan vergroot dat je partner een zware bom heeft of wellicht dat hij nu een hoger paar heeft of zelfs fullhouse.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 16 jun 2008, 21:30 
2. Marvel Dice Masters: Avengers vs. X-Men (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Da's het mooie van dit spel; zoveel diepgang, zoveel tactische keuzemogelijkheden.

Hoewel bij ons gisteren zeker niet iedereen enthousiast was over Tai Pan, zou ik zelf dit spel nog vaak kunnen doen. Al was het alleen al maar omdat ik het idee heb dat we in die 12 rondes waarin het spel uitging nog niet alle tactische mogelijkheden en zetten hebben gehad.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 16 jun 2008, 21:34 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Ik ben ook erg benieuwd hoe het spel zou zijn met meer dan 4 personen. :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 jun 2008, 21:38 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1045
Woonplaats: Amersfoort
P.T. schreef:
Ik ben ook erg benieuwd hoe het spel zou zijn met meer dan 4 personen. :)


:?: :?:

Tai Pan is voor vier spelers. Je mag met meer dan drie spelen, zolang het maar met minder dan vijf is. Vier is het getal, en het getal is vier. Of twee, zolang er twee teams van twee spelers zijn. Al het andere is ijdelheid, ketterij en kardinale zonde.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 jun 2008, 21:42 
9. Terra Mystica (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
:shock: :shock: :shock:

Is die uitleg voor 5 tot 12 spelers die er bij zit dan puur voor de sier? (slechte sier dan in dit geval wellicht?)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 jun 2008, 06:36 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 853
Woonplaats: Bollenstreek
Met een set kaarten kan je meer spelletjes doen en een spel verkoopt beter als het ook geschikt is voor weinig of juist veel spelers. Maar taipan kan je echt alleen maar met exact 4 mensen spelen. De andere spellen in de doos moet je gewoon negeren. Voel je vooral niet misleid, taipan is zo super geweldig fantastisch goed dat je geen cent te veel hebt betaald.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 jun 2008, 19:34 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1045
Woonplaats: Amersfoort
Wat Dagmar zegt. Met die regels voor meer spelers kun je geloof ik een Dalmuti-achtig spelletje doen. Lollig hoor, maar dan speel je geen Tai Pan.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2008, 19:47 
4. Ghost Stories (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Ik was even bang dat Taipan in onze spelersgroep niet meer op tafel zou komen; ik was vorige keer zo ongeveer de enige die het echt te gek vond.

Afgelopen weekend heb ik toch de stoute schoenen aangetrokken en het weer meegenomen. Tevens had ik voor elke speler de Player Aid van Boardgamegeek uitgedraaid en wat bleek: dat zorgde voor een heleboel duidelijkheid voor alle spelers, waardoor het spel nu vaker ter tafel zal komen. Dat het vorige keer minder goed beviel, bleek dus vooral door onduidelijkheid te komen over wat de functies zijn van elke speciale kaart en welke kaartcombinaties er mogelijk zijn.

P.T. heeft het spel inmiddels zelfs met een 10 gewaardeerd.
Hoera! :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
28 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Tai Pan (Tichu) vraag  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

999 Games, Tai Pan, Tichu



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®