Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





37 berichten | Pagina 3 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008, 12:23 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Gamepack heeft nu een eerste indruk van "De Gouden Eeuw" geplaatst die niet echt positief lijkt :?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008, 13:45 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Dierik schreef:
Gamepack heeft nu een eerste indruk van "De Gouden Eeuw" geplaatst die niet echt positief lijkt :?


Dit lijkt mij vooral een zuur artikel van iemand die een ander spel had verwacht, aangevuld met het gebruikelijke opgezwollen taalgebruik en een snufje azijnpisserij. Oftewel, een boeiend verhaal van Gamepack (dat zijn ze bijna altijd) over verwachtingenmanagement.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008, 14:56 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Helder verhaal, uitstekend taalgebruik.

GamePack schreef:
Jammer is dat het tot de verbeelding sprekende gegeven van de zeer welgestelde zeevarende Republiek, op dat moment de rijkste en modernste samenleving ter wereld, met daarnaast de rivaliteit van het jaloerse en in financieel opzicht in deplorabele staat verkerende buurland Engeland, slechts uitmondt in het fantasieloos vergaren van kaartjes. Door het niet benutten van deze achtergrond blijft het spel op een abstract, bijna technisch niveau hangen en maakt het zijn verwachting niet waar.


Het lijkt te verwijzen naar een euvel waar meer spellen aan lijden; het thema wordt er met de haren bij gesleept. Dan kan het nog steeds een leuk spel zijn hoor, maar mijn interesse heeft het niet meer.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008, 15:12 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Tsaar schreef:
Het lijkt te verwijzen naar een euvel waar meer spellen aan lijden; het thema wordt er met de haren bij gesleept. Dan kan het nog steeds een leuk spel zijn hoor, maar mijn interesse heeft het niet meer.


Jouw reactie is helder en raak, en dat zonder overbodig geneuzel over ontbrekende rivaliteit met Engelsen. :wink:

Bij de Gouden Eeuw hebben thema en spelverloop weinig tot niets met elkaar te maken (mijn beleving wordt er in ieder geval niet door geprikkeld).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008, 16:55 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
http://debordspeler.web-log.nl/debordsp ... -life.html

't Is natuurlijk de vraag hoe het onderwerp van een concurrentieloze economische wereldmacht in mechanismen zou moeten worden gevangen. Dat komt inderdaad misschien wel neer op 'fantasieloos kaartjes vergaren', want op het hoogtepunt sleepte de VOC goederen van A(msterdam) naar B(atavia) als bevoorrading, waarna naar J(apan) werd gevaren voor zilver en goud; daarna ging het naar C(hina) voor porcelein en zijde die elders werden geruild tegen de gewilde specerijen. Daarna weer terug naar B(atavia) en A(msterdam) waar het geheel uiteindelijk woekerwinsten opbracht. Vanuit Nederland bezien ging er goedkoop spul uit en kwam er duur spul in.

Een spel als Constantinopolis is misschien een betere benadering van deze tijd.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008, 21:02 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
Ik heb me nog niet gewaagd aan het stukje op Gamepack, maar mijn eerste indruk is ook maar zo-zo. Het thema is er niet eens bij de haren gesleept, het is gewoon een slecht thema. Wat doen Brabant, Vlaanderen en Limburg bij de Zeven Verenigde Provincin? Waarom kan ik in Groningen en Brabant geld verdienen en ben ik voor de kunsten aangewezen op Overijssel (sic) en Utrecht?

Verder was het spel ook niet helemaal vrij van scherpe randjes (de investering vs. beloning bij de schilderijen staat me bv. niet helemaal aan) en vond ik het spel wat focus missen. Maar dat was slechts een eerste indruk; ik ga het zeker nog een paar keer spelen om te zien wat daar van klopt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008, 22:14 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Het spel heb ik inmiddels twee maal gespeeld. Het thema had voor de "veel speler" wat beter uitgewerkt kunnen worden, maar als familiespel is het heel geschikt, mede omdat het iets langer dan een uurtje duurt. Het thema is op een wat luchtige manier gebruikt in het spel waardoor mogelijk een brede doelgroep aanspreekt. Het spel is toegankelijk en de prachtige illustraties geven een mooie sfeer aan het geheel. Door de veiling van speciale acties wordt het spel heel interactief. Door de veilig kun je goedkoper aan bepaalde (noodzakelijke) acties komen. Speel de veiling slim uit en ga creatief om met je acties. Kortom een prima familiespel of op de basisschool al geschiedenis les.

Op de mooie website van Gamepack vind ik de waardering voor de meeste titels aan de magere kant maar ieder mag natuurlijk z'n eigen mening ventileren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
37 berichten | Pagina 3 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Phalanx komt met .....The Golden Age  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

Gouden Eeuw, Phalanx Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®